کارهایی که هرگز نباید در مراکش انجام دهید!

4.6
از 9 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
کارهایی که هرگز نباید در مراکش انجام دهید! + تصاویر
19 مهر 1396 12:00
0

مراکش دارای گستره ی متنوعی از جاذبه ها و فعالیت های گردشگری مناسب با سلیقه های گوناگون بوده و به همین دلیل است که این کشور مسافران متنوعی از خانواده ها، زوج ها و گروه دوستان گرفته تا افرادی با بودجه و سلایق مختلف را به خود جلب می کند. اما در هر صورت هنگام بازدید از مراکش، کارهای مشخصی هستند که به هیچ عنوان و تحت هیچ شرایطی نباید انجام دهید؛ در اینجا توجه شما را به آنها جلب می کنیم:

  1. به دین آنها بی احترامی نکنید.

از آنجا که بیش از 90% جمعیت مراکش مسلمان هستند، اسلام دین رسمی آنها به شمار می رود. بسیاری از  شهروندان مراکشی سنی بوده و تعداد شاخصی نیز آرمان های صوفی ها را دنبال می کنند. بی احترامی به اسلام در مراکش نوعی اهانت به مراکشی ها به شمار می رود. هرچند مراکش یکی از کشورهای اسلامی است که با مسئله ی دین خیلی لیبرال برخورد کرده اما باز هم هیچ مهمانی نباید میزبان خود را ناراحت کند. سوال پرسیدن به قصد کسب دانش بیشتر درباره ی دین مشکلی ندارد، اما توجه داشته باشید که بحث درباره ی اسلام را به حقایق محدود کرده و از ارائه ی عقاید شخصی و شبهه برانگیز امتناع کنید. به قوانین منع ورود غیر مسلمان ها به مکان های خاصی همچون مساجد و زیارتگاه ها احترام گذاشته، لباس های مناسب بر تن کرده و عرف مراکشی ها را در نظر بگیرید.

کارهایی که هرگز نباید در مراکش انجام دهید!

  1. به رژیم سلطنتی بی احترامی نکنید.

در مراکش هرگونه تمسخر، انتقاد یا بد صحبت کردن درباره ی پادشاه مراکش غیر قانونی است. حتی زیر لب بدگویی کردن می تواند منجر به مجازات شود، اما اگر پا را فراتر از این بگذارید، مجازات های سنگین تری مانند زندان آن هم تا 3 سال می تواند در انتظار شما باشد. یادتان باشد به تصویر پادشاه نیز نباید هیچ گونه خدشه ای وارد کنید. کلا برای داشتن سفری خالی از دردسر بهتر است به قوانین مراکش احترام بگذارید.

  1. از دست چپ برای غذا خوردن استفاده نکنید!

بسیاری از غذاها در مراکش با دست خورده می شوند. مراقب باشید که برای غذا خوردن تنها از دست راست خود استفاده کنید. دست چپ در نظر مراکشی ها آلوده تلقی می شود چرا که در دستشویی برای تمیز کردن خود از آن استفاده می کنند. البته اگر ناخواسته از دست چپ خود استفاده کنید پایان این ماجرا فاجعه آمیز نخواهد بود اما این موضوع باعث تعجب و پوزخند افراد بسیاری خواهد شد.

کارهایی که هرگز نباید در مراکش انجام دهید!

  1. غیر از لب ساحل، با لباس شنا در هیچ جای دیگری راه نروید!

برای هماهنگ شدن با هنجارهای مذهبی و فرهنگی، استانداردهای پوشش در مراکش بسیار محافظه کارانه هستند. هرچقدر هم که هوا گرم باشد، لباس شنا برای گشت و گذار در شهرها و روستاهای مراکش گزینه ی مناسبی به شمار نمی رود. لباس شنا را فقط در ساحل استفاده کنید و در هتل، رستوران و مکان های دیگر حتما بدن خود را بپوشانید.

کارهایی که هرگز نباید در مراکش انجام دهید!

  1. توقع بیجا از اینکه همه انگلیسی بدانند، نداشته باشید.

در حالیکه در مناطق توریستی و تجاری مانند شهر مراکش، فز، رباط و کازابلانکا پیدا کردن مراکشی هایی که قادر به تکلم زبان انگلیسی باشند سخت نیست، انتظار نداشته باشید که در نقاط بکر و کمتر توریستی مراکش تعداد زیادی از مردم بتوانند انگلیسی صحبت کنند. از آنجا که مراکش در گذشته مستعمره بوده، مردم این کشور در شمال چند کلمه ای اسپانیایی و در بخش های میانی کمی فرانسوی می دانند که می تواند بسیار کمک حال باشد. البته آن دسته از افرادی که عربی می دانند، تقریبا می توانند در همه ی بخش های این کشور با مردم ارتباط برقرار کنند. حتی بیشتر بربر زبانان نیز عربی می دانند.

کارهایی که هرگز نباید در مراکش انجام دهید!

  1. اقامت خود را محدود به شهر مراکش نکنید.

شهر مراکش یکی از محبوب ترین مقاصد تعطیلاتی در کشور مراکش است. با اقامت در این شهر که به داشتن بازارهای پرانرژی، جاذبه های تاریخی، گالری های هنری متعدد، باغ های خیره کننده و منطقه ی مدرن Gueliz با کافه ها، مغازه ها و رستوران های شیک معروف می باشد، ممکن است فکر کنید که بهترین های کشور مراکش را در یک شهر دیده اید. اما  در حقیقت در کشور مراکش جاذبه های خیلی زیادی جدای از شهر مراکش وجود دارند. سواحل و کوه های شگفت انگیز و شهرهای جذاب مختلف در نقاط دیگر انتظار شما را می کشند. اگر زمان محدودی در اختیار دارید، گردش های کوتاه به محل هایی همچون Essaouria، Ouarzazate، آبشارهای Ouzoud و یا دره ی Ourika را از دست ندهید.

کارهایی که هرگز نباید در مراکش انجام دهید!

  1. انتظار اینکه کازابلانکا مانند فیلمش باشد نداشته باشید.

نقطه ی اشتراک اصلی فیلم سیاه و سفید معروف کازابلانکا و شهر کازابلانکا به عنوان قلب اقتصادی مراکش تنها در اسم آنهاست! انتظار نداشته باشید که با بازدید از کازابلانکا وارد دنیایی از عشق و جذابیت شوید! این فیلم در هالیوود فیلم برداری شده و هیچ صحنه ی واقعی از مراکش در آن نبوده، حتی هیچ کدام از بازیگرهای آن نیز اهل مراکش نبوده اند. به احتمال زیاد نزدیک ترین تجربه فیلم با بازدید از رستوران موضوعی «کافه ریک» بدست می آید. سایر قسمت های شهر یک منطقه ی تجاری شلوغ است و از جمله جاذبه های آن می توان به مرکز دوقلو (بلندترین ساختمان مراکش)، مرکز خرید مراکش (یکی از بزرگترین مراکز خرید آفریقا) و مسجد حسن دوم (یکی از بزرگترین مساجد جهان) اشاره کرد.

کارهایی که هرگز نباید در مراکش انجام دهید!

  1. باور نکنید که کلاه های فز از شهر فز می آیند!

شهر فز یکی از شهرهای سلطنتی قدیمی مراکش است. در این شهر بزرگترین دباغ خانه ی چرم جهان، بازارهای شلوغ و یکی از قدیمی ترین دانشگاه های دنیا قرار گرفته اند. شهر فز با داشتن جاذبه های بسیار، یکی از مقاصد محبوب توریستی محسوب می شود. هرچند انتظار نداشته باشید که کلاه های فز (گرد و قرمز رنگ با آویزی مشکی در بالای آنها) را در این محل به وفور پیدا کنید چرا که اصل این کلاه ها در حقیقت به جایی دیگر مربوط می شود. در مورد اینکه این کلاه ها در اصل از کجا می آیند اختلاف نظرهای زیادی وجود دارد اما بیشترین احتمالات به یونان، ترکیه و منطقه ی بالکان باز می گردد. اما مسلم است که زادگاه این کلاه ها فز نبوده است. در حقیقت نام مراکشی این کلاه ها هیچ ربطی به این شهر ندارد و در مراکش آنها را با نام «تاربوش» می شناسند.

کارهایی که هرگز نباید در مراکش انجام دهید!

  1. از نبود کوس کوس در منوی روزانه رستوران ها دلخور نشوید!

«کوس کوس» غذای ملی مراکش و گزینه ای است که تمامی گردشگران دوست دارند در سفر خود به این کشور آن را امتحان کنند. هرچند این غذای محبوب در رستوران هایی که به گردشگران سرویس می دهند همواره در دسترس است، اما اگر به رستوران های محلی تر مراجعه کنید احتمال بالایی وجود دارد که «کوس کوس» تنها جمعه ها در منو وجود داشته باشد و این موضوع نیز ناشی از سنتی است که محلی ها دوست دارند در روز مقدس اسلامی این غذا را میل کنند. روش های زمان گیر تهیه ی این غذا در کنار رسومات محلی به این معناست که بسیاری از رستوران ها در روزهای دیگری غیر از جمعه ها «کوس کوس» سرو نمی کنند. البته غیر از این غذا گزینه های خوشمزه ی دیگری نیز وجود دارند که می توان آنها را امتحان نمود و از آن جمله می توان به تجین، نتجیا (غذایی خاص شهر مراکش) و پستیا اشاره نمود.

کارهایی که هرگز نباید در مراکش انجام دهید!

  1. بدون چشیدن چای نعناع، مراکش را ترک نکنید!

اگر «کوس کوس» غذای ملی مراکش باشد، چای نعناع نوشیدنی ملی آن است. این چای با شکر و نعناع تازه آماده شده و نوشیدنی انرژی بخش است که با آن می توان بخشی از زندگی محلی مراکشی ها را تجربه نمود. برای چشیدن این چای به یکی از کافه های بیشمار در مراکش رفته، قوری چای را سفارش دهید و هنگام تماشای دنیای اطراف، طعم خوش آن را مزه مزه کنید.

کارهایی که هرگز نباید در مراکش انجام دهید!

  1. در بازارها چانه زدن را فراموش نکنید.

مراکش را به بازارهای رنگارنگ و سنتی آن می شناسند که در آنها می توان کالاهای متنوعی را یافت. از لباس ها و کفش های سنتی تا ادویه ها، چراغ، ست های چای، کالاهای چرمی و ... گنجینه ای از شگفتی ها را می توان در بازارهای مراکش یافت که همین موضوع مقاومت در برابر خرید سوغاتی را بسیار سخت می کند. قیمت ها نیز در این بازارها بسیار مناسب هستند البته برای آن دسته از افرادی که چانه بزنند! چانه زدن بخش عظیمی از تجارت در مراکش است و فروشندگان با علم به اینکه مبلغ نهایی پایین خواهد آمد، قیمت اولیه را بالاتر می دهند. هیچ قانون سفت و سختی در مورد میزان پرداخت وجود ندارد اما چانه زدن در مورد قیمت یک باید است!

کارهایی که هرگز نباید در مراکش انجام دهید!

 

منبع:  theculturetrip