بایدها و نبایدهای گردشگران در رم

4.5
از 2 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
کارهایی که نباید در شهر رم انجام دهید + تصاویر
29 شهریور 1396 08:00
0

«تمام جاده ها به رم ختم می شود.»

این جمله یکی از جملات باستانی است که اگر درست باشد شما نیز به زودی گذرتان به رم خواهد افتاد.

اهالی رم به دیدن گردشگران عادت دارند و آنها را به دید گروهی عجیب و غریب از گونه های بشری در نظر می گیرند. چرا؟ حقیقت این است که همه ی ما در طول سفر در کشوری دیگر تبدیل به آدم های دیگری شده و نوع رفتارمان تغییر می کند. اهالی رم عموما مهمان نواز هستند اما نکات کوچکی وجود دارد که پذیرش آنها برایشان سخت می باشد. قانون اصلی در مورد نوع رفتارتان در رم باید از ایده ی «کاری را که خود رمی ها انجام نمی دهند، انجام ندهید» پیروی کند. به هر صورت، برخی از عادات گردشگران به نوعی بامزه است در حالیکه رفتار عده ای دیگر می تواند کاملا توهین آمیز باشد. لست سکند برای شما پیشنهاداتی را در سفر به رم آماده نموده است:

  • داخل هر فواره ای که می بینید سکه نیندازید، سکه انداختن فقط مخصوص Fontana di Trevi می باشد.

اگر ساکن رم باشید متوجه می شوید که در تمام فواره ها سکه وجود دارد و این موضوع به گردشگران بر می گردد چرا که هر رمی می داند تنها فواره ای که باید آرزو کرده و در آن سکه بیندازید فواره ی تروی Trevi می باشد، فقط و فقط همین فواره!

بایدها و نبایدهای گردشگران در رم

بایدها و نبایدهای گردشگران در رم

  • به جای گرفتن بلیط های یک طرفه ی حمل و نقل عمومی بلیط های 3 روزه، 7 روزه یا 30 روزه بگیرید.

قیمت هر بلیط حمل و نقل عمومی در رم (مدت اعتبار 100 دقیقه) 1.5 یورو است و به شما اجازه می دهد که یک تک سفر با مترو یا مدت زمان مشخصی سفر با اتوبوس داشته باشید، اما اگر از حمل و نقل عمومی زیاد استفاده می کنید می توانید بلیط های مدت دار تهیه کنید و به کمک آنها به هر تعدادی که می خواهید از اتوبوس، مترو یا تراموا استفاده کنید. قیمت بلیط 7 روزه ی اتوبوس و مترو به نام CIS 24 یورو است. این بلیط های مدت دار نیاز به فعال سازی دارند که باید اولین بار و با استفاده از ماشین های کوچک زرد رنگ در ورودی ایستگاه های مترو یا در اتوبوس ها آنها را فعال کنید و همواره آن را همراه داشته باشید تا اگر نیاز شد مسئول بلیط بتواند آن را کنترل کند.

%%3.jpg%%

بایدها و نبایدهای گردشگران در رم

  • در مراقبت از لوازم خود دقت کافی داشته باشید، پول خود را هرگز در قابل دسترس ترین جیب خود قرار ندهید.

اگر شما از آن دسته افرادی هستید که در مراقبت از پول و مدارک خود بی دقت می باشید بنابراین جیب بر های رم عاشق شما خواهند شد. این یک قانون کلی است! در مسافرت حواس جمع باشید و مدارک و پول خود را در کیف های جداگانه گذاشته و مرتب آنها را چک کنید. وسایل با ارزش خود را در جیب بیرونی قرار ندهید. هیچ چیزی را بدون مراقبت (حتی برای چند دقیقه) به حال خود رها نکنید. گوشی های آیفون در حال حاضر بیشتر از سایر گزینه ها مورد توجه دزدان قرار دارند به همین دلیل به خوبی از آنها مراقبت کنید.

بایدها و نبایدهای گردشگران در رم

بایدها و نبایدهای گردشگران در رم

  • فواره ها برای شستن پاهای شما نیستند و هرگز نمی توانید پاهای خود را حتی برای یک دقیقه ی کوتاه در آنها فرو کنید.

تابستان ها هوای رم بسیار گرم است و پاهای گردشگران از راه رفتن بر روی سانپیترینی های sanpietrini (سنگفرش های رومی) داغ خسته می شود. بنابراین طبیعی است که بخواهید پاهای خود را در آب تازه فرو کنید، اما حتی اگر خیلی احساس نیاز کردید، هرگز این کار را انجام ندهید چرا که این کار غیر قانونی است و اهالی رم آنرا نوعی بی احترامی تلقی می کنند.

به جای این کار می توانید از یکی از فواره های آب آشامیدنی عمومی استفاده کنید که ناسونی nasoni (بینی های بزرگ) نامیده می شوند. شما به راحتی می توانید یکی از این ناسونی ها را در نزدیکی خود بیابید و در این حالت نیز کسی شما را سرزنش نخواهد کرد.

بایدها و نبایدهای گردشگران در رم

بایدها و نبایدهای گردشگران در رم

  • از منوهای غذایی گردشگران پرهیز کنید و کمی غذای مناسب بخورید!

این مورد به نظر آسان می آید. حتی اگر منوهای زیادی در مرکز شهر رم مانند تله بر سر راه شما به عنوان یک گردشگر قرار گرفته باشند، آنقدر زیاد که اجتناب از آنها اصلا راحت نباشد. اگر شما یک اسنک سبک و ساده را ترجیح می دهید می توانید در سوپرمارکت یا بازارهای موجود در هوای باز آنرا جست و جو کنید بدین صورت می توانید مواد تازه برای یک ساندویچ و همچنین مقداری میوه بخرید، درست مانند یکی از ساکنان رم!

بایدها و نبایدهای گردشگران در رم

بایدها و نبایدهای گردشگران در رم

  • حواس جمع باشید!

همیشه به خصوص زمانی که از اتوبوس، مترو و سایر وسایل حمل و نقل عمومی استفاده می کنید و همچنین زمانی که در صف ایستاده اید یا در مکان های شلوغ مشغول خرید هستید، مراقب جیب برها باشید.

بعضی از اتوبوس ها به طور خاص برای تعداد بالای دزدی های اتفاق افتاده در روز معروف هستند. به عنوان مثال، خط 64 یکی از این موارد است. دزدها اکثر اوقات ظاهری بسیار معمولی و دوستانه داشته، اما در حقیقت کلاهبرداران حرفه ای هستند. ممکن است ضربه ای به شما اصابت کرده، یا هنگام راه رفتن در خیابان به کسی نزدیک شوید یا موقعی که مشغول ویندو شاپینگ هستید، شما را هل بدهند. یکی از حقه های قدیمی برای ایستادن در مقابل این دزدها این است که کیف خود را محکم بچسبید. به عنوان مثال، کوله پشتی یا کیف خود را به جای پشت روی شکمتان قرار داده و آن را بدون هیچ گونه احساس ناراحتی در آغوش بگیرید. حتی رمی ها نیز این کار را انجام می دهند بنابراین عمل شما کاملا طبیعی فرض می شود.

بایدها و نبایدهای گردشگران در رم

بایدها و نبایدهای گردشگران در رم

بایدها و نبایدهای گردشگران در رم

  • با لباس نامناسب و کوتاه وارد کلیسا، اماکن فرهنگی یا موزه ها نشوید!

ایده ی خوبی است که یک روسری یا لباس اضافی در کوله پشتی خود همراه داشته باشید تا بتوانید در هنگام بازدید از اماکن خاصی، به سرعت آن را دور شانه های یا پاهای خود بپیچید. استاندارد مشخصی برای لباس پوشیدن در چنین اماکنی وجود دارد و نگهبان ساختمان در صورتی که بدن شما به اندازه ی کافی پوشیده نباشد اجازه ی ورود به شما نخواهد داد.

بنابراین تاپ ها، شلوارک ها و دامن های خود را بررسی کنید و در صورتی که آنقدر که باید پوشیده نیستند این امکان وجود دارد که از ورود شما به اماکن خاصی ممانعت شود و این موضوع فقط خاص زنان نیست بلکه مردان نیز شامل این موضوع می شوند.

بایدها و نبایدهای گردشگران در رم

  • زباله های خود را کنار خیابان، در سبد دوچرخه ی دیگری یا پله های ساختمان ها قرار ندهید.

اگر شما نمی توانید در نزدیکی خود سطل زباله پیدا کنید، زباله های خود را داخل پلاستیک یا جیب های خود نگه دارید تا یک سطل زباله پیدا کنید.

رم شهر بسیار زیبایی است اما اغلب گردشگران آنگونه که باید و شاید به تمیز نگه داشتن آن بها نمی دهند. در بسیاری از مکان ها  زباله هایی مانند بقایای غذاها، بطری ها، کاغذ و چترهای شکسته وجود دارد. اهالی رم همواره با حس بسیار بد و تلخی به این موضوع می اندیشند که آیا این گردشگران همین کار را در شهرهای خود نیز انجام می دهند یا خیر...!

بایدها و نبایدهای گردشگران در رم

بایدها و نبایدهای گردشگران در رم

  • شما لازم نیست برای بازدید از هر مکانی ورودیه بپردازید، بازدید از بسیاری مکان ها نیز رایگان است.

درست است که برخی از مکان ها مثل موزه ها و کاخ ها ارزش بازدید با پرداخت مبلغی به عنوان ورودیه را دارند، اما حیف است که بازدید خود را فقط به این اماکن محدود کنید. قبل از رفتن به رم تحقیقات لازم را انجام دهید، به عنوان مثال بازدید از پانتئون رایگان می باشد. ضمن اینکه شما می توانید در آخرین یکشنبه ی هر ماه بدون پرداخت هیچ گونه هزینه ای از موزه ی واتیکان بازدید کنید.

علاوه بر اینها بازدید از مکان های کمتر توریستی نیز می تواند جالب توجه باشد. به این صورت شما می توانید احساسی نسبت به رم واقعی پیدا کنید. همچنین شما می توانید در خیابان های کوچک یا محلات زیبای رم مانند Trastevere، Testaccio یا Coppedé قدم بزنید.

بازدید از کلیساها نیز معمولا رایگان است و این مکان ها دارای آثار هنری زیادی می باشند. بازدید از پارک های بزرگ شهر (معمولا اینگونه نامیده می شوند: ویلا ... به عنوان مثال Villa Pamphili، Villa Borghese، Villa Ada یا Villa Torlonia) نیز رایگان می باشد. همچنین ممکن است تمایل داشته باشید از پارک Appia Antica Park نیز دیدن کنید که امکان دوچرخه سواری و قدم زدن را برای شما فراهم می آورد.

بایدها و نبایدهای گردشگران در رم

بایدها و نبایدهای گردشگران در رم

  • گل، اسباب بازی یا هر چیز دیگری را از غریبه ها قبول نکنید، قبول کردن چنین مواردی را محکم و با قاطعیت رد کرده و به قدم زدن خود ادامه دهید.

در رم نیز مانند بسیاری از شهرهای کشور خودمان، افرادی هستند که به قصد کلاهبرداری مواردی مانند گل، اسباب بازی های کوچک، گردنبند و یا تصاویر مقدس کوچک را در دستان شما قرار داده و آنها را به عنوان هدیه یا مایه ی شانس در ایتالیا تلقی کنند. بهانه های دیگری مانند اینکه شما خیلی زیبا هستید یا اینکه آنها در مضیقه قرار دارند نیز می توانند عنوان شوند. اما داستان از اینجا شروع می شود که از شما درخواست پول کرده و اگر از این خواسته سر باز زنید یا چند سکه به آنها بدهید برایتان مشکل ساز می شوند. اینجا همان جایی است که یادگیری صحبت به زبان ایتالیایی قبل از سفر می تواند به کمک شما بیاید و بلافاصله با یک جواب سریع آنها را رد کنید.

در چنین موقعیتی یک پاسخ «نه» محکم، از بقیه ی جواب ها بهتر است. اگر این افراد در حین حرکت به شما نزدیک شدند، به حرکت خود ادامه دهید و در همین حین مراقب متعلقات خود باشید. بعضی اوقات در حالی که یک نفر به شما نزدیک می شود نفر بعدی زمانی که حواس شما پرت شده اقدام به دزدی از شما می کند. هیچ وقت گارد خود را باز نکنید!

بایدها و نبایدهای گردشگران در رم

بایدها و نبایدهای گردشگران در رم

مورد نهایی: قبل از سفر به رم، از داشتن بیمه ی مسافرتی با خدمات مناسب مطمئن شوید. چرا که بیمه های خدمات درمانی شما در خارج از کشور معتبر نخواهند بود.

 

منبع: traveldudes.org