راهنمای سفر به باتومی + عکس و اطلاعات سفر

4.4
از 183 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
باتومی، زیباترین ساحل دریای سیاه برای تعطیلات ایرانی‌ها + عکس
23 تیر 1401 08:00
99

طی سال‌های اخیر، ایرانی‌ها اشتیاق مضاعفی را برای سفر خارج از کشور با هدف گردشگری از خود نشان داده‌اند و هنگام انتخاب مقصد، معمولاً سعی دارند با توجه به آب‌ و هوا و فصل سفر یکی از کشورهای همسایه کشورمان ایران را به‌عنوان مقصد خود انتخاب کنند. یکی از مقاصدی که بسیار مورد توجه قرار گرفته، کشور گرجستان و به‌خصوص شهر ساحلی باتومی در این کشور است که معمولا گردشگران از طریق تور باتومی به این شهر سفر می‌کنند. جالب است بدانید ایرانیان برای اقامت توریستی در گرجستان، نیاز به ویزا گرفتن ندارند و می‌توانند بدون ویزا، اقامتی 45 روزه در این کشور زیبا داشته باشند. در راهنمای سفر به باتومی قصد داریم معرفی کوتاهی از شهر باتومی و جاذبه‌های گردشگری آن داشته باشیم، پس با این متن از بلاگ لست سکند همراه باشید.

04.jpg

باتومی کجاست؟

گرجستان یکی از کشورهایی است که در منطقه‌ای اوراسیایی قرار دارد. گرجستان از شرق و جنوب شرق با آذربایجان، از جنوب با ارمنستان، از جنوب غرب با ترکیه، از غرب با دریای سیاه و از شمال با روسیه همسایه است. گرجی‌ها به زبان گرجی سخن می‌گویند که زبان رسمی کشور گرجستان هم محسوب می‌شود. تفلیس پایتخت و بزرگ‌ترین شهر گرجستان است. این کشور از 8 استان، یک منطقه خودمختار (اوستیای جنوبی) و 2 جمهوری خودمختار تشکیل‌ شده است. باتومی مرکز یکی از این جمهوری‌های خودمختار به نام آجاریا است.

 یکی از مدرن‌ترین و زیباترین شهرهای گرجستان، باتومی است که در بخش ساحلی جنوب غربی کشور گرجستان واقع شده است. این شهر بسیار قدیمی است و تاسیس آن به قرن هشتم میلادی بازمی‌گردد. شهر باتومی گرجستان به عنوان یک بندر و مرکز حمل و نقل کلیدی منطقه در حال توسعه است. باتومی امروزی به همراه شهرهای اودسا و کریمه اوکراین یکی از معروف‌ترین استراحتگاه‌های ساحلی منطقه دریای سیاه است. این شهر تعطیلات مقرون به صرفه و بسیار جذابی را برای انواع گردشگران به وجود می‌آورد. باتومی در سال 1878 توسط ترکیه به روسیه واگذار شد.

یک پالایشگاه نفتی در این شهر فعالیت می‌کند. سایر صنایع موجود در باتومی عبارتند از کارخانه کشتی سازی، ماشین سازی، آبکاری روی و کارخانه‌های مبلمان و همچنین طیف وسیعی از صنایع سبک. باتومی اگرچه از نظر صنعتی توسعه یافته است، اما یک شهر جذاب و تفرجگاه محبوب به شمار می‌آید. این شهر باغ‌های فراوانی دارد و خیابان‌هایش مملو از گیاهان عجیب و غریب است. در شمال شهر، باغ گیاه شناسی باتومی با مجموعه‌ای غنی از گیاهان نیمه گرمسیری و گرمسیری قرار دارد. باتومی مرکز چای و مرکبات نیز محسوب می‌شود. مزارع چای در حومه این شهر هستند. 

راهنمای سفر به باتومی، بهشت گرجستان و کارهایی که باید انجام دهید
موقعیت باتومی گرجستان روی نقشه

چرا باید به باتومی سفر کنیم؟

باتومی شهری سرگرم کننده و بسیار آرام است. این شهر برای مسافرینی که می‌خواهند آرامش را در سفرشان تجربه کنند مقصد مناسبی به نظر می‌آید. همچنین برای مسافران کنجکاوتر، باتومی زیبایی‌ها و دیدنی‌های بسیاری دارد. باتومی به دلیل قرار گرفتن در منطقه قفقاز، آب و هوای نیمه گرمسیری دارد. به همین دلیل این شهر نه در زمستان‌ها خیلی سرد است و نه در تابستان‌ها خیلی گرم. این آب و هوای دل انگیز در وهله اول توجه بزرگان امپراتوری روسیه را به باتومی جلب کرد و در آن زمان این شهر بندری به عنوان یک استراحتگاه تابستانی شهرت یافت.

معماری شهر باتومی بدون شک یکی از جاذبه‌های اصلی آن است؛ به‌عنوان مثال با قدم زدن در مرکز شهر و تمرکز روی مناطق اطراف تئاتر درام یا میدان اروپا، خانه‌های سنتی روسیه قرن نوزدهم و شاهکارهای مرتفع فوق‌العاده مدرن امروزی را مشاهده خواهید کرد. ساختمان‌های آپارتمانی متعلق به دوران شوروی همه در کنار یکدیگر یادآور تاریخ این شهر زیباست. باتومی شبیه هیچ شهر دیگری در گرجستان نیست، بسیار مدرن و زیباست و تضاد شگفت‌انگیزی با دیگر مقاصد سنتی‌تر گرجستان دارد. می‌توان گفت سفر به باتومی تجربه جدیدی از سفر به گرجستان را در اختیار مسافران قرار خواهد داد. اگر شما هم دنبال چنین ویژگی‌هایی در مقصد سفرتان می‌گردید، پس تور باتومی می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

مشاهده لیست قیمت تورهای باتومی

راهنمای سفر به باتومی، بهشت گرجستان و کارهایی که باید انجام دهید
شب‌های زیبای باتومی
46.jpg
نمایی از شهر باتومی

تاریخچه باتومی

باتومی، دروازه دریایی گرجستان و یکی از قدیمی‌ترین و استراتژیک‌ترین شهرهای جهان است. این شهر تاریخی، دو هزار ساله است. اطلاعات اولیه درباره باتومی در آثار ارسطو فیلسوف یونانی قرن چهارم قبل از میلاد آمده است. فعالیت‌های باستان شناسی انجام شده در ورودی شهر و محدوده رودخانه قرولیستقلی، حاکی از سکونت مردم در هزاره اول تا دوم پیش از میلاد در این شهر بوده است. باتومی روابط تجاری نزدیکی با همسایگان خود داشت. تپه‌ای به نام ارگ تاماری مرکز شهر باتومی محسوب می‌شد. 

در اواخر قرن پانزدهم، پس از فروپاشی پادشاهی گرجستان، باتومی به شاهزادگان گوریلی رسید. در سال 1547، ترک‌های عثمانی، این شهر را فتح کردند. شهر باتومی چندین بار توسط گرجی‌ها بازپس گرفته شد. ابتدا در سال 1564 توسط رستوم گوریلی که خیلی زود آن را از دست داد و بار دیگر در سال 1609 توسط مامیا گوریلی. در سال 1723 باتومی دوباره بخشی از امپراتوری عثمانی شد.

در سال 1878، بر اساس معاهده سن استفانو، باتومی به همراه کل منطقه آجارا به امپراتوری روسیه ملحق شد. این شهر تا سال 1886 یک بندر آزاد بود. باتومی گرجستان در اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم شاهد توسعه بسیار سریعی بود. در نهایت پس از آغاز جنبش‌های آزادی‌بخش ملی گرجستان در سالهای 1989-1991 و برقراری مجدد استقلال گرجستان در 26 می 1991، این شهر نیز تا به امروز یکی از شهرهای مهم جمهوری گرجستان محسوب می‌شود.

bazarnaya-ploshchad.jpg
عکسی قدیمی از شهر باتومی

بهترین زمان سفر به باتومی

آب‌وهوای باتومی گرم و مرطوب است و زمستان‌هایی بدون برف و تابستان‌هایی تقریباً گرم دارد. میانگین دمای سالانه این شهر 15 درجه سانتی‌گراد است. دمای باتومی در گرم‌ترین زمان خود در ماه اوت (مرداد و شهریور) به حدود 30 درجه سانتی‌گراد می‌رسد و کمترین دمای آن نیز در ژانویه (دی و بهمن) حدود 5 تا 7 درجه سانتی‌گراد است.

با توجه به اینکه این منطقه آب و هوای معتدلی دارد و به دلیل ساحلی بودن این شهر، ماه‌های تابستان از ژوئن تا سپتامبر بهترین زمان برای سفر به باتومی است. زیرا در این ماه‌ها دمای هوا دلپذیر و  بارندگی بسیار محدود و کم است.

  • زمستان‌های باتومی: ژانویه سردترین ماه در شهر باتومی است.میانگین دمای هوا در این ماه 8 درجه سانتیگراد است. سفر در این زمان برای کسانی که قصد دارند از سواحل و تفریحات آبی استفاده کنند مناسب نیست. اما شهر باتومی در این فصل دیدنی‌های خاص خودش را دارد و می‌تواند برای برخی از بازدیدکنندگان جذاب به نظر برسد. زمستان در باتومی معتدل است. در این فصل به ندرت برف می بارد، با این حال اگر در زمان بارش برف در باتومی حضور داشته باشید، مطمئن باشید هرگز آن را فراموش نخواهید کرد. دریای سیاه آبی تیره، سواحل پوشیده از برف، نخل‌ها و ماگنولیاهای همیشه سبز مناظر فراموش نشدنی را خلق می‌کنند.
  • تابستان‌های باتومی: گرم‌ترین ماه در شهر باتومی ماه آگوست است و میانگین دمای آن حدود 25 درجه سانتیگراد است. این فصل بهترین زمان برای سفر به شهر باتومی است زیرا می‌توانید از تمام تفریحات آبی و ساحلی لذت ببرید.
راهنمای سفر به باتومی، بهشت گرجستان و کارهایی که باید انجام دهید
باتومی، بهشت گرجستان
batumisnow4.jpg
شهر باتومی در زمستان

فرهنگ مردم باتومی

اساساً شهر باتومی محل سکونت مردان و زنانی است که بسته به مذهب خود به جوامع مختلف تقسیم می‌شوند. مهمترین جوامع مذهبی باتومی ارتدوکس‌های گرجی، کاتولیک‌ها، مسلمانان و ارمنی‌های حواری هستند. این باعث جذابیت این کلان شهر می‌شود زیرا باتومی نشان می‌دهد که چگونه افراد با عقاید و ادیان مختلف می‌توانند در کنار هم در یک شهر کوچک زندگی کنند. بر این اساس چند نوع مکان عبادت نیز در این شهر موجود است که خود باعث جذابیت آن می‌شود. در شهر باتومی، کلیسای جامع برای ارتدوکس‌های گرجی، کلیسای روح القدس برای کاتولیک‌ها، مسجد باتومی برای مسلمانان، کلیسای ارمنی باتومی برای حواری‌های ارمنی وجود دارد.

فرهنگ گرجستان و به طبع آن باتومی، منحصر به فرد و پر جنب و جوش است. گرجی‌ها با فرهنگ خود بسیار جدی برخورد می‌کنند. این چیزی است که فقط برای گردشگران در نظر گرفته نمی‌شود، بلکه بخشی حیاتی از هویت روزمره آنهاست. این فرهنگ نه تنها برای نسل‌های قدیمی‌تر، بلکه برای جوانان نیز ارزش بسیاری دارد. فرهنگ گرجستان طی هزاران سال تکامل یافته است و همچنین تأثیرات بسیاری از مهاجمان را در طول تاریخ جذب کرده است. رقص اصیل گرجی، ادبیات، هنرهای زیبا، تئاتر و موسیقی همگی در میان گرجی‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است.

012315_01.jpg
رقص اصیل گرجی

چگونه به باتومی سفر کنیم؟

 به دلیل نزدیک بودن کشور گرجستان به کشورمان ایران، سفر به باتومی از راه‌های مختلفی امکان‌پذیر است. آسان‌ترین و البته در دسترس‌ترین راه سفر هوایی و از طریق تهیه تور یا بلیط هواپیما است. در این صورت پرواز شما مستقیما در فرودگاه بین‌المللی باتومی فرود خواهد آمد و سفرتان بلافاصله آغاز خواهد شد. معطلی و اتلاف وقت در این روش از سفر به حداقل خواهد رسید. البته اگر تمایل داشته باشید از جاذبه‌های مسیر لذت ببرید و زمان برای شما اهمیت چندانی ندارد، می‌توانید از روش‌های زیر نیز برای سفر به باتومی استفاده کنید.

  • سفر به باتومی با خودروی شخصی: برای سفر به باتومی با ماشین شخصی نیاز به مدارک و اقداماتی هست که باید قبل از سفر انجام دهید و هزینه‌ای نیز برایتان دارد. این مدارک شامل: گواهینامه بین‌المللی، پلاک بین المللی، دفترچه مالکیت یا کارت مالکیت خودرو، برچسب CD و IR، کاپوتاژ یا مجوز خروج از کشور، بیمه 10 روزه ماشین و پرداخت تفاوت هزینه بنزین است. علاوه بر این، باید در نظر داشته باشید ایران با کشور گرجستان مرز مشترکی ندارد، بنابراین برای سفر به باتومی گرجستان باید به یکی از کشور‌های ترکیه و ارمنستان سفر کنید. از مزایای این روش می‌توان به گشت و گذار راحت در شهر باتومی و تماشای زیبایی‌های مسیر اشاره کرد.
  • سفر به باتومی با  قطار: در حال حاضر قطار و خط ریلی مستقیم از ایران به باتومی وجود ندارد. اما مسافران می‌توانند با سفر به هر یک از سه کشور ارمنستان، ترکیه و آذربایجان سفری ریلی را به گرجستان تجربه کنند.
  • سفر به باتومی با اتوبوس: اگر ساکن شهر تهران هستید سفر از این طریق بسیار آسان خواهد بود زیرا اتوبوس‌های تهران - باتومی به طور مستقیم از ترمینال‌های بیهقی یا غرب تهران به مقصد باتومی حرکت می‌کنند. این اتوبوس‌ها در مسیر خود در شهر تبریز نیز توقفی خواهند داشت. به همین دلیل مسافران تبریزی نیز می‌توانند از آن استفاده کنند. فقط کافی است از ساعت رسیدن اتوبوس به تبریز اطلاع پیدا کنند. مسافرانی که در شهرهای دیگر ایران ساکن‌اند و قصد سفر با اتوبوس به باتومی را دارند، باید به تهران سفر کنند. البته باید خاطر نشان کرد که این اتوبوس‌ها فصلی هستند و باید قبل از سفر از برنامه سفر آن‌ها مطلع شد. البته تور زمینی باتومی هم می‌توانید انتخاب کنید که با اتوبوس انجام می‌شود.
scania-oghad-bus-gharepeyma.jpg
سفر به باتومی با اتوبوس

در باتومی کجا اقامت داشته باشیم؟

با توجه به رشد صنعت گردشگری در شهر باتومی سرمایه‌گذاران بسیاری از کشورهای روسیه، ترکیه، اوکراین و آسیای میانه برای سرمایه‌گذاری در بخش هتل ‌های باتومی به این منطقه آمده‌اند. با وجود اینکه معمولاً این سرمایه‌گذاران علاقه‌مند هستند در بخش هتل های لوکس سرمایه‌گذاری کنند، ولی هتل‌ها و مراکز اقامتی با قیمت مناسب نیز در این شهر در دسترس است و به‌نوعی تنوعی از قیمت‌ها برای اکثراً گروه‌های درآمدی فراهم‌ شده است. حدوداً قیمت هتل‌های ارزان باتومی از 50 لاری برای یک اتاق دونفره شروع می‌شود. البته احتمالا با انتخاب یکی از تورهای باتومی می‌توانید در این بخش صرفه جویی کنید.

بازدیدکنندگانی که برای اهداف تجاری به باتومی سفر می‌کنند، بیشتر هتل‌های تجاری را ترجیح می‌دهند. پانسیون‌ها و متل‌های شهری برای کسانی که به دنبال مکان‌های میان رده و مقرون به صرفه هستند، جذابند. همچنین گزینه‌های اقامتی کم‌هزینه‌تر نیز برای دانشجویان و مسافران با بودجه کمتر وجود دارد. علاوه بر این، به جای اقامت در یک هتل در شهر باتومی، اجاره آپارتمان‌هایی معادل هتل‌هایی که در همان بازه قیمتی هستند، بسیار رایج است. اکثر هتل‌ها در سمت راست پارک 6 می در مرکز شهر باتومی ردیف شده‌اند. علاوه بر این هتل های لوکس و ریزورت‌های زیادی در باتومی وجود دارند که دست شما را در انتخاب باز خواهند گذاشت. 

rock-hostel-first-line.jpg
هتل های باتومی

چگونه در باتومی رفت و آمد کنیم؟

در باتومی مانند هر شهر توریستی دیگر، امکان رفت و آمد توسط وسایل حمل و نقل عمومی وجود دارد. همانطور که می‌دانید، این سرویس‌ها از نظر هزینه بسیار مقرون به صرفه هستند. انواع وسایل حمل و نقل عمومی در باتومی را در ادامه توضیح داده‌ایم:

  • اتوبوس‌های باتومی: مسافران می‌توانند با استفاده از کارت باتومی از سرویس‌های حمل و نقل اتوبوس در شهر باتومی استفاده کنند. یک کارت می تواند توسط چند نفر استفاده شود. تعداد زیادی اتوبوس زرد و خاکستری در شهر وجود دارد که برای مسیر‌های مختلف استفاده می‌شوند. برخلاف مینی بوس‌ها، اتوبوس‌ها طبق برنامه حرکت می‌کنند و فقط در ایستگاه‌های تعیین شده توقف می‌کنند. همچنین دو ایستگاه اتوبوس در در مرکز شهر باتومی وجود دارد. برای اطلاع از برنامه حرکت این اتوبوس‌ها می‌توانید از مردم محلی کمک بگیرید. آن‌ها شما را به خوبی راهنمایی خواهند کرد.
  •  مینی‌بوس‌های باتومی: برخلاف اتوبوس‌ها، مینی بوس‌ها هنگام رسیدن به مقصد از شما پول نقد دریافت می‌کنند. مینی بوس‌ها در باتومی با یک دست تکان دادن توسط مسافران پیاده، توقف می‌کنند و نیازی نیست برای استفاده از آن‌ها به ایستگاه‌های حمل و نقل عمومی مراجعه کنید. علامت روی شیشه جلوی مینی بوس، شماره آن را نشان می‌دهد. مینی‌بوس‌ها نه تنها در داخل شهر باتومی حرکت می‌کنند، بلکه به شهرهای همسایه، مانند گونیو، کواریاتی، سارپی نیز می‌روند. اگر نیاز دارید که به این شهر‌ها سفر کنید به ایستگاه اتوبوس مرکزی در باتومی بروید و زمان حرکت آنها را بررسی کنید.
  • تله کابین آرگو: ایستگاه پایینی تله کابین آرگو در خیابان گوگباشویلی جنب مرکز اطلاعات گردشگری باتومی واقع شده است. طول این تله کابین 2.5 کیلومتر و ارتفاع آن 260 متر است. بهتر است برای لذت بردن از مناظر پانورامای باتومی، صبح‌ها از تله کابین استفاده کنید.
  • تاکسی‌های باتومی: استفاده از تاکسی، راحت‌ترین راه برای رفت و آمد باتومی است. مردم محلی استفاده از خدمات تاکسی Taximaxim یا Yandex را توصیه می کنند. علاوه بر این شما می‌توانید اجاره تاکسی با راننده را برای یک روز گشت در باتومی امتحان کنید. توصیه ما برای حمل و نقل آسان‌تر در باتومی استفاده از تاکسی‌هاست. زیرا نیازی نیست وقت خود را برای فهمیدن برنامه حرکت اتوبوس‌ها و مینی بوس‌ها تلف کنید. به علاوه می‌توانید در زمان کمتری به مقصد مورد نظرتان برسید.
  • کرایه ماشین در باتومی: آن دسته از گردشگرانی که فقط برای تعطیلات ساحلی به باتومی سفر نمی‌کنند و برای کشف محیط اطراف نیز برنامه‌ریزی دارند، می‌توانند از خدمات کرایه ماشین استفاده کنند. به این ترتیب آن‌ها می‌توانند بهترین نقاط سواحل دریای سیاه گرجستان را کنکاش کنند و با استفاده از این وسیله، سواحل پنهان از چشم گردشگران و روستاهای کوهستانی دورافتاده را به آسانی بگردند. 
110a3fe71b69fa7665f3e49b0a0f7686.jpg
تله کابین آرگو یکی از وسایل حمل و نقل عمومی در باتومی

محله های دیدنی باتومی

قبل از رفتن به باتومی، مهم است که هدف اصلی سفر خود را مشخص کنید. این عامل، نقشی کلیدی را در انتخاب محل اقامت یا مناطق مورد بازدید خواهد داشت. برخی از مسافران برای تعطیلات ساحلی به باتومی سفر می‌کنند، برخی برای بازدید از دیدنی‌هایش و عده‌ای برای سرگرمی. در این میان مسافرانی نیز وجود دارند که به دنبال ترکیبی از این اهداف هستند.

مناطق زیادی در باتومی وجود دارد که بازدید از هر یک می‌تواند تجربه‌ای بی‌نظیر را در اختیار مسافران قرار دهد، اما به طور کلی همه آنها را می توان به دو منطقه اصلی تقسیم کرد: باتومی قدیم و باتومی جدید. برخی از مناطق شهر از ساحل دورترند، اما جاذبه‌های قابل توجهی دارند. برخی دیگر در کنار دریا قرار درند اما از مرکز شهر دور هستند. به هر حال در ادامه به تعدادی از این مناطق اشاره خواهیم کرد که می‌تواند برای برنامه‌ریزی یک سفر منحصر به فرد مناسب باشد.

  •  منطقه ساحلی باتومی: منطقه ساحلی در باتومی پربازدیدترین قسمت شهر است که جاذبه‌ها، میدان‌ها، کافه‌ها و مغازه‌های زیادی در آن متمرکز شده است. گردشگران در این منطقه می‌توانند در ساحل دریا قدم بزنند و ساختمان‌های جدید و مکان‌های نمادین را مشاهده کنند و در بلوار مخصوص دوچرخه سواری کنند. بلوار باتومی با درختان سرسبز، فضایی پرجنب‌وجوش در امتداد دریای سیاه، فواره‌های موزیکال، مسیرهای ورزش، کافه‌ها، هتل‌ها و رستوران‌ها، یکی از محبوب‌ترین مناطق برای گردشگران است.
  • خیابان روستاولی باتومی: این خیابان که به طول ۲ کیلومتر در امتداد خط ساحلی باتومی کشیده شده است، شلوغ‌ترین منطقه شهر باتومی به شمار می‌رود. در این خیابان هتل‌های معروف هیلتون، شرایتون و رادیسون قرار دارند. بسیاری از رستوران‌ها و کافه‌ها نیز در این منطقه متمرکز شده‌اند. روستاولی منطقه‌ای محبوب و مناسب برای گردشگرانی است که می‌خواهند در سفر خود سرگرمی و تفریح را تجربه کنند. اگرچه این منطقه نسبتاً پر سر و صدا و شلوغ است، امّا نزدیک به دریا است و فاصله تا ساحل از نقاط مختلف آن، فقط 150 تا 200 متر است. سواحل در این منطقه نسبتا تمیز و در فصل‌های توریستی بسیار شلوغ هستند. در عین حال، بسیاری از جاذبه‌های دیدنی نیز در نزدیکی خیابان روستاولی قرار دارند. دلفیناریوم باتومی و پارک 6 می از جاذبه‌هایی هستند که در این منطقه به آن‌ها دسترسی خواهید داشت.
  •  منطقه خیابان گورگیلادزه(Gorgiladze): خیابان زوراب گورگیلادزه منطقه‌ای نسبتاً پرجنب‌وجوش و پر سر و صدا است که در آن می‌توانید انواع مغازه‌ها، بوتیک‌ها و فست فودها را بیابید. به طور کلی، این منطقه به دو بخش تقسیم می‌شود: قسمت شرقی آن نزدیک به سیرک و جاذبه‌های اصلی باتومی است و قسمت غربی‌اش به دریاچه نوریگل و دلفیناریوم نزدیک است. در منطقه Gorgiladze باغ وحش و موزه هنر آجارا واقع شده است. خیابان گورگیلادزه حدود یک کیلومتر از ساحل دریای سیاه فاصله دارد. 

  • منطقه خیابان چاوچاوادزه(Chavchavadze): این منطقه در مرکز شهر باتومی قرار دارد و در آن ساختمان‌های اداری زیادی وجود دارد، بنابراین چاوچادزه همیشه پر سر و صدا و شلوغ است. جاذبه‌های زیادی در این منطقه وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به کلیسای جامع، موزه باستان شناسی باتومی و میدان تفلیس اشاره کرد. در چاوچادزه بازار مرکزی شهر نیز قرار دارد. مغازه‌ها، کافه‌ها و رستوران‌های بسیاری در این منطقه وجود دارند. به طور کلی، بسته به موقعیت مکانی مسافران در چاوچادزه، دسترسی به ساحل می تواند از 10 تا 20 دقیقه طول بکشد. سواحل نزدیک به این منطقه در فصل‌های توریستی بسیار شلوغ هستند. 
  • منطقه پارک آبی باتومی: اگرچه این منطقه در باتومی از مرکز شهر دور است، اما نزدیک به دریا و تفرجگاه‌‎های ساحلی واقع شده، بنابراین برای کسانی که به قصد تفریحات آبی و استفاده از سواحل زیبای باتومی به این شهر سفر می‌کنند، ایده‌آل است. این منطقه در نزدیکی پارک آبی باتومی قرار دارد و بسیاری از دیدنی‌های باتومی، از جمله رستوران معروفی که به شکل یک خانه وارونه است، در این محدوده قرار دارد. اگرچه در این منطقه مراکز خرید بزرگی پیدا نمی‌کنید، اما فروشگاه‌های کوچک نیاز شما را برطرف خواهند کرد.
1017_1102956.jpg
محله‌ای در باتومی
5cfa3a1fbd1d2.jpg
بلوار باتومی، از مناطق معروف باتومی

در باتومی چه غذایی بخوریم؟

غذاهای گرجستان متاثر از غذاهای اروپایی و خاورمیانه‌ای هستند که با  سلیقه‌های خاص گرجی ترکیب شده‌اند. غذاهای گرجی معمولا از گوشت، شیرینی، کوفته، پنیر و سبزیجات تشکیل شده‌اند. گرجی‌ها اغلب از موادغذایی مانند گردو، انار، پیاز، سیر، گشنیز تازه، لوبیا، آجیل، بادمجان، اسفناج و آلو در دستور پخت غذاهای خود استفاده می‌کنند. میوه هایی مانند هلو، آلو، گلابی، انگور و مرکبات که از خاک حاصلخیز گرجستان به دست می‌آیند، اغلب در کنار غذا مصرف می‌شوند. اشتیاق گرجی‌ها به گیاهان و ادویه‌های مختلف به غذاهای آنها طعم خاصی می‌بخشد. هر غذای ملی گرجستان یک دستور پخت باستانی خانگی دارد که حداقل صد سال قدمت دارد. تنها چیزی که در طول سال‌ها تغییر کرده است، ظروف و لوازم آشپزی است و دستور پخت و طعم این غذاها دچار تغییر نشده است. 

خینکالی، خاچاپوری، چاخوخبیلی، سولوگونی، چکمرولی مرغ؛ چیخیرتما، چرچخلا، متسوادی از بهترین و معروف ترین غذاهای گرجستانی هستند که می‌توانید در رستوران‌های باتومی بیابید. همچنین نان‌های گرجی از شهرت فراوانی برخوردارند که در تمامی مناطق باتومی می‌توانید آن‌ها را از فروشگاه‌ها و دستفروشان محلی خریداری کنید.

لیست بهترین غذاهای گرجستان

hot-tasty-chicken-chkmeruli-with-sour-cream-cheese-traditional-georgian-cuisine_266211-1375.jpg
چکمرولی مرغ، از غذاهای معروف گرجستان

در باتومی از کجا خرید کنیم؟

تقریباً هیچ سفری بدون خرید کامل نمی‌شود حتی اگر در حد خرید یک سوغاتی کوچک برای دوستانمان باشد. این موضوع اصلا تعجب آور نیست، زیرا اکثر مردم می‌خواهند خریدشان در سفر به نوعی یادآور مکانی باشند که زمانی از آن بازدید کرده‌اند، به خصوص وقتی صحبت از شهر رنگارنگ دریای سیاه، باتومی باشد. در ادامه به معرفی چند مرکز خرید معروف شهر باتومی می‌پردازیم.

1-بازار پوشاک هوپا (پوشاک، کالاهای خانگی، سوغاتی)

شاید یکی از معروف‌ترین بازارهای محلی باتومی، بازار پوشاک هوپا باشد که در اوایل دهه 1990 شکل گرفت. اگرچه این بزرگترین بازار پوشاک در باتومی است، اما در آن سبزیجات، میوه، شیرینی‌جات و چای گرجستانی را نیز می‌توان تهیه کرد. اما تنوع این محصولات بسیار محدود است و قیمت‌ها ​​مانند فروشگاه‌های شهر است. عمده کالاهای موجود در بازار پوشاک «هوپا» از کشورهای چین و ترکیه وارد می‌شود و از کیفیت خوبی برخوردار نیست. با این حال، قیمت‌ها در این بازار مناسب است.

DSC08841-1024x683.jpg
بازار هوپا در باتومی
batumi-rinok-3.jpg
بازار هوپا در شهر باتومی

2- باتومی مال (Batumi mall)

Batumi Mall یک مرکز خرید و سرگرمی چهار طبقه است که در قلب باتومی گرجستان، واقع شده است. این مرکز خرید بیش از 50 فروشگاه و امکانات سرگرمی برای کودکان یا بزرگسالان دارد. Wi-Fi رایگان و پارکینگ در دسترس بازدیدکنندگان این مرکز خرید قرار می‌گیرد. در این مرکز خرید برندهای مطرح حضور کمرنگی دارند، اما دو فروشگاه اوت لت موجود در باتومی مال امکان خریدی مقرون به صرفه را برای مسافران فراهم می‌کنند.

batumi-mall.jpg
باتومی مال، از مراکز خرید معروف باتومی
batumi-mall (1).jpg
باتومی مال در باتومی گرجستان

3- مرکز خرید مترو سیتی باتومی

مترو سیتی در بخش جدید جنوب غربی شهر در جاده‌ای به نام لخ و ماریا کاچینسکی قرار دارد و به راحتی با ماشین، اتوبوس یا حتی دوچرخه قابل دسترسی است. این مجموعه در دو طبقه احداث شده و انواع مغازه‌ها در آن وجود دارد. تعداد کمی از برندهای بین‌المللی در مترو سیتی حضور دارند. در مترو سیتی بسیاری از مغازه‌های منحصر به فرد گرجستانی وجود دارد که لباس، کفش، کیف، اقلام خانگی، مبلمان و غیره می‌فروشند. کالاهای این مرکز خرید شاید طبق استانداردهای گرجستان لوکس باشند، اما برای اکثر توریست‌ها قیمت مناسبی دارند. یک فودکورت کوچک نیز در طبقه دوم با چند رستوران کبابی و یک برگر کینگ برای مسافرینی که قصد دارد در زمان خریدشان غذایی میل کنند، قرار دارد. 

20190112_160928.jpg
مرکز خرید متروسیتی باتومی

معرفی جاهای دیدنی باتومی

باتومی که اکنون یک مقصد تابستانی شلوغ برای بسیاری از گردشگران به شمار می‌‎آید، در سال‌های اخیر دستخوش تغییرات شدیدی شده است. امروزه، بازدیدکنندگان از این شهر مدرن می‌توانند از جاذبه‌های دیدنی گوناگون، رستوران‌های متنوع و زندگی شبانه پر جنب و جوش این شهر لذت ببرند. اگرچه این روزها باتومی ساختمان‌های مدرن‌تری نسبت به قبل دارد، اما همچنان توانسته جذابیت، ظرافت و فضای آرام و سنتی خود را نیز حفظ کند. در ادامه، چند نمونه از بهترین جاذبه‌هایی را که می‌توانید در این تفرجگاه بی‌نظیر دریای سیاه ببینید، معرفی خواهیم کرد.

1. دلفیناریوم یا پارک دلفین ‌های باتومی (Dolphinarium)

پارک دلفین‌ های باتومی در سال 1975 افتتاح‌ شده و در سال 2011 بازسازی شده است. دلفیناریوم باتومی امکان تماشای نمایش دلفین‌ها را با ظرفیت 700 نفر دارد و همچنین بازدیدکنندگان می‌توانند ضمن آشنایی با انواع نمایش، دلفین‌ها را نیز لمس کنند. این نمایش به 3 زبان گرجی، انگلیسی و روسی برگزار می‌شود. نمایش دلفیناریوم در سه سانس و در ساعت‌های 14، 17 و 21 انجام می‌پذیرد.

پارک دلفین ‌های باتومی
پارک دلفین ها در باتومی گرجستان
پارک دلفین ‌های باتومی
پارک دلفین ها؛ باتومی گرجستان

2. بلوار باتومی (Seaside Park)

بسیاری بلوار باتومی را که ساخت آن در سال 1881 آغاز شده است، قدیمی‌ترین جاذبه باتومی می‌دانند. در این سال، فرماندار شهر به یک باغبان آلمانی دستور داد که پارکی را در امتداد ساحل باتومی ایجاد کند. امروزه طول بلوار باتومی که درواقع پارکی در امتداد ساحل است، به 7 کیلومتر افزایش‌ یافته است. در این پارک، انواع مجسمه‌ها، صندلی‌های زیبا و فواره‌های متنوع وجود دارد و قرار گرفتن آن در امتداد ساحل، مسیر پیاده‌روی دل‌نشینی را در اختیار اهالی باتومی و گردشگران قرار داده است.

بلوار باتومی
نمایی از بلوار باتومی
بلوار باتومی
بلوار باتومی گرجستان

 

3. میدان پیاتزا باتومی (Piazza Square)

به جرات می‌توان گفت که میدان پیاتزا باتومی، زیباترین میدان شهر باتومی است و همان‌طوری که از نامش پیدا است، اصالتی ایتالیایی دارد و به سبک و سیاق آن کشور ساخته‌ شده است. میدان پیاتزا مساحتی در حدود 5700 مترمربع دارد و توسط مجتمع پیاتزا که شامل؛ هتل، مجموعه رستوران‌ها و کافه‌ها و ساختمان‌های دیگر است، احاطه‌ شده. گردشگران می‌توانند از بازدید معماری زیبا، شیشه‌های رنگارنگ و سرامیک‌های طرح دار این منطقه لذت ببرند و در صورت تمایل عکاسی کنند.

میدان پیازا باتومی
نمایی از میدان پیاتزا در شهر باتومی
میدان پیازا باتومی
میدان پیاتزا؛ باتومی گرجستان

4. مجسمه علی و نینو یا مجسمه عشق (Statue of Ali and Nino)

این بنا که به مجسمه‌ی عشق نیز مشهور است، در نوع خود یک شاهکار معماری مهندسی محسوب می‌شود. مجسمه علی و نینو در باتومی نشانه عشقی جاودانه است و توسط تامارا کوزیتزاده (Tamara Kvesitadze) هنرمند گرجستانی ساخته‌ شده است. ساخت بنا به صورتی است که در طی روز مجسمه‌ها به سمت یکدیگر حرکت می‌کنند و سپس در هم ادغام می‌شوند و بعد از آن از هم دور می‌شوند. این بنای باشکوه از کتابی به همین نام نوشته کوربان سعید (Kurban Said) الهام گرفته است. این کتاب داستان دلدادگی و عشق بی‌سرانجام پسری مسلمان و آذربایجانی و دختری مسیحی و گرجی است. 

مجسمه علی و نینو یا مجسمه عشق
مجسمه علی و نینو؛ باتومی گرجستان
مجسمه علی و نینو یا مجسمه عشق
مجسمه عشق در شهر باتومی

سخن آخر

با معرفی کوتاهی که در رابطه با شهر زیبا و ساحلی باتومی در کشور گرجستان داشتیم، احتمالا شما هم مثل هر خواننده دیگری رویای سفر به این مروارید دریای سیاه را در سر می‌پرورانید، پس اگر اینطور است برای اطلاع از جزئیات این شهر دیدنی می‌توانید سفرنامه های باتومی را مطالعه کنید. مطمئنا تجربیات مسافرانی که قبلا به باتومی سفر کرده‌اند، راهنمای مناسب‌تری برای بازدید از این شهر خواهد بود. 

سفر به باتومی می‌تواند تجربه بی‌نظیری را برای ما فراهم کند. این شهر زیبای ساحلی مملو از جاذبه‌هاییست که با تفریح و سرگرمی ادغام شدند و ترکیب آن‌ها سفری منحصر به فرد را برای مسافران رقم خواهند زد. 

مشاهده سفرنامه‌های باتومی

 

تألیف: تیم نویسندگان لست سکند

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.