‏7 چیزی که باید درباره فرهنگ گرجستان بدانید!‏

5
از 6 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
دانستن این 7 نکته قبل از سفر گرجستان به دردتان می‌خورد! +تصاویر
19 تیر 1397 10:00
0

فرهنگ گرجستان همراه با تاریخ طولانی این کشور رشد کرده است و به سنت و آداب و رسوم آن مرتبط می شود. در حالی که بعضی از این عادت ها به مدت طولانی فراموش شده اند، اما هنوز بسیاری از رسوم گرامی هستند و از نسلی به نسل دیگر منتقل می شوند. در اینجا هفت مورد از مسایلی که لازم است درباره فرهنگ گرجستان بدانید را برایتان توضیح داده‌ایم. با ما همراه باشید.

تور گرجستان

چرا گرجستان به عنوان یک کشور مهمان نواز شناخته می‌شود

در طول سالها گرجستان موفق شده تا به عنوان یک کشور دوستدار صلح شناخته شود. حتی یک بنای یادبود، با نام مادر گرجستان، در پایتخت این کشور، تفلیس ساخته شده است که به مهمان نوازی و دوستی اشاره می کند.

تور گرجستان

در اینجا مهمان به عنوان یک هدیه از سوی خدا شناخته می‌شود، به همین دلیل مردم محلی با احترام و حساسیت بالایی با او برخورد می‌کنند. وقتی یک فرد خارجی وارد یکی از محلات گرجستان می‌شود، از یک خانه گرجستانی بازدید می کند، غذا و نوشیدنی به او تعارف می‌شود، و میزبان تلاش می‌کند که مهمانان احساس راحتی کنند، گویا در خانه خودشان هستند.

چرا صرف شام در گرجستان طول می کشد؟

تور گرجستان

گرجستان سنتی دارد که میزبانی پذیرایی های بزرگ است و نام آن supras، می باشد. این نوع پذیرایی یعنی یک میز پر از غذاهای مختلف وجود دارد و مردم برای ساعت ها در کنار آن قرار می گیرند، هم غذا میخورند و هم معاشرت می کنند. در هر پذیرایی یک رهبر به نام تامادا یا توستمکار، مسئول نگه داشتن مخاطب در کنار میز از طریق تعارفات متوالی است.

تامادا (tamadas ) یک موضوع را پیشنهاد می کند و مهمانان در اطراف میز مذاکره و گفتگو می کنند و این شام می تواند چند ساعت طول بکشد!

چرا گرجستان دو کریسمس و دو سال جدید دارد؟

همانطور که می دانید گرجستان یک کشور ارتدکس است و از تقویم جولیان پیروی می‌کند. بنابراین، ملت روز سال نو را دو بار در یک سال، در 1 ژانویه، همگام با بقیه جهان و در تاریخ 13 ژانویه، جشن می‌گیرند.

تور گرجستان

بزرگترین جشن سال نو در 31 دسامبر گرفته می‌شود، زمانی که خانواده‌ها در اواخر شب، کنار میز می‌نشیند و غذای مناسب می‌خورند. هر کس در نیمه شب، شروع به تبریک گفتن به سایرین می‌کند.

در نتیجه، کریسمس نیز در 7 ژانویه با غذای خاصی به نام Guruli Gvezeli یا Guruli pie، نوع Khachapuri که با تخم مرغ پخته شده جشن گرفته می شود.

چرا مردم گرجستان در عید پاک مواد غذایی را به قبرستان می‌برند؟

تور گرجستان

پس از یکشنبه، مردم محلی به قبرستان می‌روند تا به خویشاوندان مرده خود احترام بگذارند. این رفتار برای بسیاری از گرجی‌ها معنای مقدسی دارد. در طول حکومت شوروی، کلیساها بسته شدند، بنابراین تنها مکان ممکن برای این کار قبرستان بود. حتی امروز، این سنت باقی مانده است.

همانطور که عید پاک زندگی ابدی را نشان می‌دهد، گرجستانی ها این عید را با تمام افراد خانواده خود چه مرده و چه زنده جشن می‌گیرند.

مردم محلی پس از نوشیدن مقدار زیادی شراب، مرده را در قبر قرار می دهند که به آن "ضربه زدن به یک جام" می گویند. نشانه‌ای که با آن به انسان امیدواری می‌دهند که فرد در زندگی پس از مرگش، توسط خویشاوندانش شناخته خواهد شد و تنها نخواهد بود.

چرا در گرجستان حق سرویس دادن معمول است؟

رستوران ها، کافه ها یا بارهای گرجستان حق سرویس را در فاکتور نهایی شما دریافت می‌کنند. این درصد با توجه به محل رستوران متفاوت است و بین 10 تا 18 درصد است. با این حال، رستوران ها و کافه ها در گرجستان در ارائه ی خدمات چیزی کم نمی گذارند.

با این حال، اگر فکر می کنید که خدماتی که دریافت کردید ارزش بیشتری نسبت به آنچه که در فاکتورتان آمده است دارد، می توانید به نوبه خود هر مقدار که می خواهید، بپردازید.

چرا مراسم عروسی در گرجستان خیلی بزرگ است؟

تور گرجستان

در گرجستان دعوت تعداد زیادی از مهمان در جشن‌هایی مثل عروسی، متداول است! عروسی‌ها تماشاگران بیشتری نسبت به جشن‌های دیگر دارند. هر طرف از عروس یا داماد حداقل یکصد نفر را دعوت می‌کند. حتی خویشاوندان دور خانواده، که عروس و داماد ممکن است آن‌ها را مستقیما نشناسند، دعوت نامه دریافت می‌کنند. بنابراین یک عروسی با 100 تا 150 نفر در نظر گرفته شده است.

 

امیدواریم که این اطلاعات در خصوص فرهنگ گرجی ها برایتان مفید بوده باشد. شما در سفرتان به گرجستان با چه موارد دیگری مواجه شده‌اید؟ می‌توانید تجربیاتتان را برای ما همین‌جا بنویسید و یا به صفحه گرجستان مراجعه کرده و به این کشور امتیاز بدهید!

منبع : theculturetrip

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.