راهنمای سفر به بلغارستان؛ آنچه برای سفر باید بدانید

4.7
از 7 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
نکاتی که باید پیش از سفر به بلغارستان بدانید ‏+ تصاویر
17 مرداد 1401 08:00
1

محبوبیت بلغارستان در بین گردشگران روز افزون است. توسعه صنعت توریسم در این کشور از دهه 1960 روند جدی‌تری به خود گرفت و تا جایی ادامه یافت که اخیراً آمار گردشگرانش به 9.3 میلیون نفر در سال رسیده است. اگر شما هم از آن دسته سفر دوستانی هستید که با دیدن تصاویر و ویدیو‌های این کشور بهشت گونه، قصد دارید هر چه سریع‌تر از آن دیدن کنید، راهنمای سفر به بلغارستان ساده ترین راه برای یافتن پاسخ پرسش‌های بی شماری که در ذهن دارید.

کسانی که بار اول با تور بلغارستان سفر می‌کنند، معمولا با پرسش‌هایی در مورد ویژگی‌های مثبت سفر به یک کشور، هزینه‌های رفت و آمد، فرهنگ، نحوه سفر و بهترین زمان سفر روبه‌رو خواهند شد. اگر برای چندمین بار به بلغارستان سفر می‌کنید نیز، مطالعه راهنمای سفر لست سکند را از دست ندهید؛ زیرا در آن به نکاتی خواهیم پرداخت که برای شما تازگی دارد و تجربه سفر بعدی شما را لذت بخش‌تر خواهد کرد.

چرا به بلغارستان سفر کنیم

هر کس برای سفر به بلغارستان بسته به سلیقه‌، دلایل خودش را دارد. اما اگر در مورد سایر مزایای سفر به این کشور اطلاعات کسب کند ممکن است نظری که دارد، تغییر کند و به سایر ویژگی‌های مثبت کشور مقصد توجه بیشتری کند. به همین دلیل در ابتدای راهنمای سفر بلغارستان، به دلایل اصلی سفر گردشگران به این کشور می‌پردازیم. دلایلی که مطرح کردیم از پرتکرارترین دلایل بین مسافرانی است که بلغارستان را برای سفرشان انتخاب کرده‌اند.

قیمت‌های ارزان

تقریبا تمام سفر دوستان در این موضوع اتفاق نظر دارند که بلغارستان یکی از ارزان‌ترین مقاصد اروپاست. برای مثال ساحل سانی بیچ (ساحل آفتابی) که یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین جاهای تفریحی در بلغارستان است، برای چندین سال به عنوان به صرفه‌ترین جا برای تجربه تعطیلات ساحلی در اروپا شناخته شد. حال فرض کنید اگر به سواحلی که شهرت کمتری دارند بروید، تفریحات بسیار به صرفه‌تری را تجربه خواهید کرد. فراموش نکنید که در بلغارستان فستیوال‌های بسیاری وجود دارند که ورود به آن‌ها رایگان است؛ خصوصا اگر در فصل تابستان به این کشور سفر کنید کنسرت و برنامه‌های تفریحی رایگان بسیاری را در پارک‌ها مشاهده خواهید کرد. برای کسب اطلاعات در مورد زمان برگزاری این مراسم می‌توانید از افراد محلی یا کارکنان هتل سوال بپرسید.

Collecting-money-for-travel-with-accessories-of-traveler.jpg
بلغارستان یکی از مقاصد ارزان اروپاست

مردم مهمان نواز

مردم بلغارستان به رفتار دوستانه، شوخ طبعی و سخاوتمندی شهرت دارند. از آن‌جایی که بلغارستان سرزمین تمدن‌های کهن است، فرهنگ مهمان‌نوازی در این کشور، جایگاه دیرینه‌‌ای دارد. علاوه بر این‌ها، بلغارستان از کشورهای توریست‌پذیر است و به همین دلیل جلب رضایت گردشگران در رأس امورشان قرار دارد. فراموش نکنید که مردم بلغارستان افرادی صادق و رک و راست نیز هستند به همین دلیل شما هم بهتر است هر چیزی را که می‌خواهید کاملا صریح بیان کنید و از تعارف کردن با آنها بپرهیزید؛ البته این موضوع تا حد زیادی به شرایط بستگی دارد.

طبیعت زیبا

طبیعت و تفریحات بلغارستان بسیار متنوع است. این کشور از جنگل، کوهستان و ساحل چیزی کم ندارد. کوه‌های بلغارستان مناظر بسیار زیبایی از قلل صخره‌ای و دریاچه‌های آبی را برای گردشگران به تصویر می‌کشند که برخی از آن‌ها جاذبه‌های ایده‌آلی برای اسکی بازان مبتدی هستند. شرق بلغارستان بهترین سواحل دریای سیاه را شامل می‌شود. شن‌های غنی و طلایی رنگ سواحل بلغارستان گردشگران بسیاری را برای تجربه تفریحات آبی و تابستانی به این کشور می‌کشاند. اگر می‌خواهید طبیعت بهشت‌گونه بلغارستان را از دید یک عقاب تماشا کنید، فرصت تجربه پاراگلایدینگ در این کشور را از دست ندهید.

تور بلگراد
طبیعت زیبای بلغارستان

تاریخ غنی

بلغارستان در همسایگی کشورهایی همچون یونان، ترکیه و صربستان قرار دارد که همگی از لحاظ تاریخی غنی هستند. شاید با وجود تمدن‌های باستانی مثل یونان و روم این موضوع کمی عجیب به نظر برسد، اما باید بدانید که بلغارستان قدیمی‌ترین کشور اروپا است. اگر از این کشور بازدید کنید، انواع و اقسام بناهای تاریخی و باستانی توجه شما را به خود جلب خواهد کرد که با بازدید از آن‌ها اطلاعات بسیار زیادی در مورد دوره‌های مختلف اروپا کسب خواهید می‌کنید.

موزه‌های بلغارستان نیز یادگارهای بسیاری از دوران باستانی تراکیه، قرون وسطی، جنگ‌های جهانی، دوران حاکمیت کمونیسم و ... دارند که با بازدید از آن‌ها قطعاً شگفت زده خواهید شد. به طور کلی تاریخ بلغارستان یکی از دلایل اصلی سفر افراد فرهیخته به این کشور است. به دلیل اهمیت این موضوع و آشنایی بیشتر گردشگران در ادامه راهنمای سفر به بلغارستان به طور مختصر تاریخچه این کشور را شرح می‌دهیم.

لیست قیمت تورهای بلغارستان

تور بلغارستان
کلیسای جامع وارنا

تاریخچه بلغارستان

اهمیت تاریخ بلغارستان زمانی بر ما معلوم می‌شود که بدانیم این کشور یکی از قدیمی‌ترین بخش‌های اروپا است. با استناد به بقایای تاریخی، بلغارستان درمی‌یابیم که این کشور از دوران باستان محل زندگی انسان‌ها بوده و قدیمی‌ترین زیور آلات طلا در آن یافت شده است. به طور کلی تاریخچه بلغارستان به سه بخش اصلی تقسیم می‌شود: دوران باستان، دوران قرون وسطی و دوره معاصر که در ادامه هر کدام را به تفکیک و مختصر توضیح می‌دهیم.

بلغارستان در دوران باستان

از دوران خیلی قدیم، اطلاعات موثقی درباره بلغارستان در دست نیست ولی آن طور که پژوهشگران گفته‌اند، حدود 4000 سال قبل از میلاد مسیح، تراکی‌ها در جایی که امروزه ما آن را به بلغارستان می‌شناسیم، زندگی می‌کردند. آن‌ها مردمانی اسب سوار بودند که به ساخت جواهرات نقره و طلا شهرت داشتند. حدود یک قرن بعد از میلاد مسیح رومی‌ها بلغارستان را فتح کردند. آن‌ها شهر تریمونتیوم که امروزه در پلادیو قرار دارد را پایه ریزی کردند. بعد از حدود 2 قرن، امپراطوری روم تجزیه شد و بخش شرقی آن را بلغارستان تشکیل داد که بعد ها به امپراطوری بیزانسی شهرت یافتند. اسپاروخ خان یکی از مهم‌ترین شخصیت‌های باستانی بلغاری‌ها است که نخستین شاهنشاهی این کشور را پایه ریزی کرد. اگر برای تماشای آثار تاریخی بلغارستان به این کشور سفر می‌کنید، حتما از شهر پلادیو دیدن کنید. 

اثار باستانی بلغارستان.jpg
بقایای باستانی در بلغارستان

بلغارستان در قرون وسطی

بلغارستان در ابتدای قرون وسطی درگیری با امپراطوری بیزانس را تجربه کرد که در اوایل قرن نهم بین این دو قدرت صلح بر قرار شد. به همین دلیل در بقایای تاریخی این کشور آثار بیزانسی نیز دیده می‌شود. از اتفاقات مهم قرون وسطی در بلغارستان می‌توانیم به ورود مسیحیت اشاره کنیم که در اواسط قرن نوزدهم اتفاق افتاد که نتیجه آن ساخته شدن کلیساهای قدیمی در این کشور است که یکی از بی‌نظیرترین جاهای دیدنی بلغارستان هستند. بلغارستان در این سال‌ها جنگ‌ها، پیروزی‌ها و شکست‌های گوناگونی را تجربه کرد تا اینکه در قرن چهاردهم تحت سلطه عثمانی‌ها در آمد. اگر قصد دارید از کلیساهای قدیمی بلغارستان دیدن کنید، سفر به وارنا را از دست ندهید زیرا وارنا به شهر کلیساها شهرت دارد.

کلیسای قرون وسطیی در بلغارستان.jpg
یک کلیسا در بلغارستان که در قرون وسطی ساخته شده

بلغارستان مستقل و امروزی

در قرن نوزدهم روس‌ها ترکیه را شکست دادند و در پی عهدنامه‌های آن دوره، بلغارستان از سلطه عثمانی درآمد و استقلال یافت. پس از آن در قرن بیستم، این کشور جنگ‌های بالکان را پشت سر گذاشت و پس از جنگ جهانی اول بخش‌هایی از خود را از دست داد. جنگ جهانی دوم نیز بلغارستان را تحت سلطه شوروی سابق درآورد. در اواسط قرن بیستم این کشور رفته رفته استقلال یافت و در سال 1992 عضو شورای اروپا و سپس در سال 2004 عضو ناتو شد. امروزه این کشور زیرساخت‌ها و امکانات گردشگری بسیاری را پایه ریزی کرده و توسعه صنعت توریست آن روز افزون است.

بهترین زمان برای سفر به بلغارستان

اینکه بهترین زمان سفر به بلغارستان چه موقع از سال است، تا حد زیادی به هدف شما از سفر به این کشور بستگی دارد. اگر برای تفریح به بلغارستان سفر می‌کنید، باید بدانید که به دلیل تنوع جاذبه‌های طبیعی و شهری، این کشور در هر فصل از سال تفریحات خاص خودش را دارد. بیشتر سفرهای بلغارستان در ماه‌های ژوئن و آگوست اتفاق می‌افتد چون سواحل بسیار زیبایی دارد و کمترین مسافرت‌ به بلغارستان به ماه‌های نوامبر و مارس تعلق دارد. بهترین زمان سفر به بلغارستان، چهار ماه آوریل، می، اکتبر و سپتامبر هستند، زیرا در این مدت هوا بسیار عالیست و قیمت‌ها ارزان‌تر خواهد بود. در ادامه به جزئیات هر فصل بلغارستان می‌پردازیم تا با استفاده از آن با توجه به سلیقه خود بهترین زمان برای سفر به این کشور را انتخاب کنید:

سفر به بلغارستان در بهار

سفر به بلغارستان در ماه‌های آوریل تا می امکان لذت بردن از هوای بهاری این کشور را برای شما فراهم می‌کند. هوای بهاری بلغارستان بسیار معتدل است، خصوصا اگر در نزدیکی سواحل باشید، در سواحل نسیم‌های گرم مدیترانه‌ای را تجربه خواهید کرد. در گذشته برف‌های بلغارستان در این دوره از سال کم کم درحال آب شدن بودند، به همین دلیل بهتر است آمادگی هوای خنک را نیز داشته باشید. احتمال بارش در بهار بلغارستان در ماه می بیشتر است. از آن‌جایی که سیل مسافرت توریست‌ها به بلغارستان در فصل بهار هنوز آغاز نشده، قیمت‌ها در سطح پایین‌تری قرار خواهند داشت.

  • میانگین دمای بلغارستان در بهار: 10 الی 15 درجه سانتی گراد (در صوفیه)
  • میانگین بارش بلغارستان در بهار: 36 تا 100 میلی متر
  • بهترین فعالیت‌های گردشگری بلغارستان در بهار: لذت بردن از هوای ساحل و تجربه تفریحات ارزان و طبیعت گردی
بهار بلغارستان.jpg
بهار بلغارستان

سفر به بلغارستان در تابستان

همانطور که قبل‌تر اشاره کردیم، ماه‌های ژوئن تا آگوست بیشترین مسافرت‌های بلغارستان را به خود اختصاص می‌دهد به طوری که اگر در صوفیه یا مناطق ساحلی باشید، تعداد زیادی از گردشگران را خواهید دید. اگرچه ماه ژوئن بیشترین بارش در سال را دارد، اما در این قسمت از سال هوای بلغارستان گرم و بازار تفریحات ساحلی بسیار داغ است که در پی آن، قیمت هتل‌ها و تفریحات افزایش خواهد یافت. این نکته را هم بهتر است اضافه کنیم که تورهای بلغارستان از مبدأ ایران در تابستان فقط برگزار می‌شود.

  • میانگین دمای بلغارستان در تابستان: 19 تا 21 درجه سانتی گراد (صوفیه)
  • میانگین بارش بلغارستان در تابستان: 33 تا 60 میلی‌متر
  • بهترین فعالیت‌های گردشگری بلغارستان در تابستان: تفریحات آبی در سواحل و پارک‌های آبی، کوهنوردی، فستیوال و جشن‌های تابستانی
تابستان بلغارستان.jpg
سواحل از بهترین مراکز گردشگری در تابستان بلغارستان

سفر به بلغارستان در پاییز

پاییز بلغارستان بسیار دلفریب است، هوای این فصل هنوز گرم است و شب‌ها و بعد از ظهرها نسیم‌های خنک از شما پذیرایی می‌کند. به دلیل دلپذیر بودن هوا، می‌توانید راهی سواحل و جنگل‌ها شوید، بیشتر بارش‌های بلغارستان در فصل پاییز در ماه اکتبر اتفاق می‌افتد، بنابراین اگر در این ماه از بلغارستان دیدن می‌کنید، آمادگی باران را داشته باشید. از آن‌جایی که در این فصل جمعیت گردشگران کم‌تر می‌شود، بهترین فرصت را برای تماشای گالری‌های هنری و موزه‌ها را خواهید داشت.

  • میانگین دمای بلغارستان در پاییز: 11 تا 17 درجه سانتی گراد (صوفیه)
  • میانگین بارش بلغارستان در پاییز: 41 تا 57 میلی‌متر
  • بهترین فعالیت‌های گردشگری پاییز بلغارستان: گشت زنی در محیط‌های شهری، بازدید از موزه‌ها و اماکن تاریخی، بازدید از شهر پلادیو
بلغارستان در پاییز.jpg
پاییز بلغارستان

سفر به بلغارستان در زمستان

زمستان بلغارستان برای افرادی لذت بخش است که عاشق اسکی، برف و سرما هستند. اسکی یکی از معروف‌ترین و پر طرفدارترین ورزش‌ها در بلغارستان است و برای گردشگران بسیار لذت بخش است، زیرا پیست‌های این کشور عموما برای اسکی بازان مبتدی مناسب است. در زمستان بلغارستان نیز جمعیت توریست‌ها نسبتا کمتر است و می‌توانید تفریحات را با قیمت پایین‌تری تجربه کنید. شاید در نگاه اول کمی عجیب به نظر برسد، اما زمستان بلغارستان خشک‌ترین فصل در این کشور است. برخی از هتل‌های این کشور در فصل زمستان ممکن است تعطیل باشند.

  • میانگین دمای بلغارستان در زمستان: 1- تا 6 درجه سانتی‌گراد (صوفیه)
  • میانگین بارش بلغارستان در زمستان: 1 تا 76 میلی‌متر
  • بهترین فعالیت‌های گردشگری در زمستان بلغارستان: اسکی و کوهنوردی
زمستان بلغارستان.jpg

اسکی در زمستان بلغارستان

چطور به بلغارستان سفر کنیم؟

نحوه سفر به بلغارستان نیز یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مسافران است که در راهنمای سفر به بلغارستان به آن می‌پردازیم. برای سفر بلغارستان، راه‌های گوناگونی وجود دارد. بدیهی است که مهم‌ترین روش، سفر هوایی است. اما این بدان معنا نیست که سفر زمینی به بلغارستان غیر ممکن است. در ادامه انواع روش‌های سفر به بلغارستان را شرح می‌دهیم:

سفر هوایی به بلغارستان

سفر هوایی به بلغارستان متداول‌ترین روش سفر به این کشور است. به طور معمول پرواز مستقیم بین ایران و بلغارستان وجود ندارد و اکثر پروازهای یک یا دو توقف دارند، اما در فصل‌های بهار و تابستان که گردشگران بسیاری به این کشور سفر می‌کنند، ممکن است پرواز مستقیم نیز پیدا کنید. اکثر پروازها بسته به تعداد توقفی که دارند، حدود 6 الی 7 ساعت طول می‌کشند. اما اگر پرواز شما مستقیم باشد این مدت زمان کمتر شده و حدود 4 ساعت خواهد بود. در حال حاضر اگر بخواهید با تور بلغارستان همراه شوید، فقط به صورت هوایی می‌توانید سفر کنید.

سفر هوایی به بلغارستان.jpg
هواپیمای بلغارستان

سفر زمینی به بلغارستان

سفر زمینی نیازمند زمان زیاد است و تعداد کمتری از گردشگران این روش را انتخاب می‌کنند. اما اگر از افرادی هستید که عاشق جاده و تماشای شهرهای بین راهی هستید، می‌توانید با سفر زمینی به بلغارستان، علاوه بر تجربه رانندگی در انواع جاده‌ها، در بین راه از بهترین شهرهای ترکیه نیز دیدن کنید. برای سفر با ماشین شخصی به بلغارستان باید بدانید که این سفر حدود 3000 کیلومتر را باید بپیمایید که بیش از 35 ساعت طول خواهد کشید.

شرایط دریافت ویزای بلغارستان

قطعا بیشتر کسانی که این راهنمای سفر به بلغارستان را مطالعه می‌کنند، برای یادداشت شرایط دریافت ویزای بلغارستان دست به قلم می‌شوند. همه می‌دانیم که سفر بلغارستان نیازمند ویزا است؛ همچنین دریافت ویزای بلغارستان بدون مراجعه به سفارت امکان پذیر نیست؛ زیرا حتی اگر با تور بلغارستان سفر کنید و پیگیری امور شما بر عهده آژانس مسافرتی هم باشد، باید برای انگشت‌نگاری به سفارت بلغارستان بروید. مدارک و شرایطی که برای دریافت ویزای بلغارستان به آن نیاز دارید عبارت است از:

  • اصل و کپی شناسنامه و کارت ملی
  • پاسپورت با حداقل شش ماه اعتبار
  • مدرک تمکن مالی
  • بلیط رزرو هواپیما
  • عکس تمام رخ 4×3

اگر خودتان قصد دارید ویزای بلغارستان را دریافت کنید و امور شما توسط آژانس‌های مسافرتی پیگیری نمی‌شود باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. ابتدا به سفارت بلغارستان بروید.
  2. فرم درخواست ویزای بلغارستان را تکمیل کنید
  3. بعد از تکمیل فرم مدارک مورد نیاز را تحویل دهید و هزینه‌های مربوطه را بپردازید
  4. زمانی که درخواست ویزای شما قبول شد، به شما از طریق ایمیل اطلاع رسانی می‌شود
ویزای بلغارستان.jpg
ویزا، اولین گام برای سفر به بلغارستان

نحوه رفت و آمد در بلغارستان

یکی از اصلی‌ترین بخش‌های راهنمای سفر به بلغارستان که بسیاری از سوالات گردشگران را پاسخ می‌دهد، نحوه رفت و آمد در بلغارستان است. برنامه ریزی برای هزینه‌های رفت و آمد در کشوری که تا به حال در آن نبوده‌اید، ممکن است کمی سخت باشد، به همین دلیل در این قسمت اطلاعات مورد نیاز شما را به اختصار در اختیارتان قرار می‌دهیم:

حمل و نقل عمومی در بلغارستان

رفت و آمد با وسایل نقلیه عمومی در بلغارستان بسیار به صرفه است، مترو صوفیه از دو خط تشکیل شده است. این خطوط در مرکز شهر و فرودگاه به هم متصل می‌شوند. همچنین انواع خطوط اتوبوس و قطار را در این شهر خواهید یافت که قیمت بلیط همگی آن‌ها به طور میانگین 1.6 لوا است. به جز صوفیه که مترو دارد، حمل و نقل سایر شهرها بیشتر با اتوبوس انجام می‌شود و هزینه بلیط اکثر آن‌ها بین 1 الی 1.8 لوا است. همچنین در برخی از شهرهای بلغارستان اتوبوس برقی و واگن برقی نیز خدمت رسانی می‌کند که قیمت بلیط آن‌ها نیز معمولا با بلیط اتوبوس یکسان است. خوب است بدانید برخی از شهرها همانند صوفیه و وارنا دارای بلیط روزانه نیز هستند که قیمت آن‌ها حدود 4 لوا است.

قطارهای بلغارستان.jpg
سیستم حمل و نقل عمومی در بلغارستان

مسافرت‌های بین شهری با اتوبوس‌های بلغارستان

در بلغارستان اتوبوس‌ و مینی‌بوس‌های بسیاری وجود دارند که مسیر آن‌ها تمام شهرهای بزرگ و کوچک‌ را تحت پوشش قرار می‌دهند. قیمت بلیط این اتوبوس‌ها به مدت زمان سفر بستگی ندارد برای مثال، میانگین قیمت بلیط اتوبوس صوفیه به بلغارستان، 33 لوا است و حدود 7 ساعت طول می‌کشد، در حالی که اتوبوس‌های وارنا به پلادیو نیز مسیر خود را در 7 ساعت طی می‌کنند، اما میانگین قیمت بلیط آن‌ها حدود 21 لوا است.

حمل و نقل بین شهری با اتوبوس.jpg
سفر با اتوبوس و تماشای جاده‌های زیبای بلغارستان

مسافرت‌های بین شهری در بلغارستان با هواپیما

در بلغارستان مسیرهای هوایی محدودی وجود دارند به همین دلیل بیشتر گردشگران پروازهای بین شهری را گزینه مناسبی برای گشت و گذار در بلغارستان نمی‌دانند. با این وجود، پروازهای داخلی بلغارستان نسبت به سایر کشورها مقرون به صرفه‌تر هستند، برای مثال قیمت بلیط پرواز از صوفیه به وارنا حدود 66 لوا است. اما از آن‌جایی که سفر زمینی، گردشگران را با طبیعت این کشور بیشتر آشنا می‌کند و بین توریست‌ها رواج بیشتری دارد، به شما پیشنهاد می‌کنیم تا زمانی که محدودیت زمانی ندارید با اتوبوس به نقاط مختلف بلغارستان سفر کنید.

مسافرت‌های بین شهری با قطارهای بلغارستان

مسافرت با قطارهای بلغارستان معمولا بسیار مقرون به صرفه‌تر از مسافرت‌ با اتوبوس است، اما فقط قسمت منفی ماجرا این است که قطارهای این کشور بسیار زمان‌بر هستند. برای مثال هزینه سفر صوفیه تا ولیکو ترنوو با قطار به طور میانگین 13 لوا است و حدود 4:30 ساعت طول می‌کشد در حالی که اگر همین مسیر را با اتوبوس طی کنیم، حدود 3 ساعت در مسیر خواهیم بود.

حمل و نقل با تاکسی در بلغارستان

فرقی نمی‌کند در کجای بلغارستان هستید، تاکسی‌های این کشور به وفور در دسترس هستند. قیمت ورودی آن‌ها 1 لوا است و بسته به مسیر و موقعیت، بابت پیمایش هر کیلومتر 0.8 تا 1 لوا دریافت می‌کنند. هنگام استفاده از تاکسی‌های بلغارستان سعی کنید با اپلیکیشن‌های موقعیت‌یاب، فاصله مبدأ و مقصد را تخمین بزنید تا کرایه خود را محاسبه کنید.

تاکسی های بلغارستان.jpg
تاکسی‌های بلغارستان در شهر سوفیا

رانندگی در بلغارستان

اگر با ماشین شخصی به بلغارستان سفر کرده باشید، بهترین راه برای گشت و گذار در شهرها ماشین شماست. هنگام رانندگی در بلغارستان باید کاملا هشیار باشید، چرا که معمولا بلغاریها رانندگی خشنی دارند. یکی دیگر از نکاتی که هنگام رانندگی در بلغارستان باید به آن توجه کنید، وجود چاه‌ها است که ممکن است در مسیرتان در خیابان‌ها یا جاده‌ها با آنها مواجه شوید؛ بنابراین باید بسیار با دقت رانندگی کنید. نکته دیگر این است که احتمال دارد در برخی جاده‌ها به‌خصوص جادهای روستایی و محلی، در خیابان با اسب یا گاو برخورد کنید، پس باز هم لازم است دقت را در رانندگی فراموش نکنید.

اقامت گردشگران در بلغارستان

پیدا کردن یک اقامتگاه با کیفیت و متناسب با بودجه، یکی از مسائلی است که قطعا قبل از سفر، ذهن شما را درگیر می‌کند، اما نگران نباشید، بلغارستان انواع مختلفی از روش اقامت را پیش روی گردشگران قرار می‌دهد. حتی در زمان‌های شلوغ سال، پیدا نکردن هتل در بلغارستان بعید است، به همین دلیل به کیفیت بیشتر اهمیت دهید. در ادامه راهنمای سفر به بلغارستان، به جزئیات مهمی از یافتن اقامتگاه مناسب در این کشور می‌پردازیم:

انواع اقامت در بلغارستان

در شهرهای بزرگی مثل صوفیه و وارنا انواع مختلفی از هتل‌ها را خواهید یافت که قیمت و خدمات گوناگونی را ارائه می‌دهند. در شهرهای کوچک بلغارستان نیز می‌توانید در خانه افراد محلی اقامت داشته باشید، این مورد به شما امکان آشنایی بیشتر با فرهنگ این کشور را می‌دهد. این افراد را احتمالا در ایستگاه‌های قطار و برخی از جاذبه‌های گردشگری خواهید دید که تصاویری از اتاق‌هایی که اجاره می‌دهند به همراه دارند. قبل از توافق، حتما از آن‌ها بخواهید موقعیت دقیق محل اقامت را در نقشه به شما نشان دهند.

bulgarian hotels.jpg
هتل‌های ساحلی بلغارستان

اقامت مقرون به صرفه در بلغارستان

گزینه‌های مقرون به صرفه بسیاری برای اقامت در بلغارستان وجود دارد. در شهری مثل صوفیه، هتل‌ها و مهمان‌خانه‌های بسیاری را می‌توان یافت که علاوه بر ارزانی، تمیز، پر امکانات و قابل اطمینان هستند. به خاطر داشته باشید که در زمان اوج مسافرت گردشگران به بلغارستان، ممکن است این هتل‌ها پر شوند، به همین دلیل اگر آن‌ها را از قبل رزرو کنید، دیگر خیالتان از چنین مشکلاتی راحت خواهد شد.

اگر قصد دارید از شهرهای کوچک‌تر بلغارستان دیدن کنید، می‌توانید در خانه برخی از افراد محلی اقامت کنید که قیمت مناسبی دارند. علاوه بر این‌ها عبادتگاه‌های گوناگونی نیز در بلغارستان هستند که گردشگران می‌توانند در آن‌ها اقامت کنند. خوب است بدانید بلغارستان در اکوتوریسم شهرت دارد، از این جهت شما می‌توانید در طول سفر خود در اماکن طبیعی همچون سواحل و کوهستان‌ها اقامت داشته باشید.

مهمان خانه در بلغارستان.jpg
مهمان خانه‌‌ای در بلغارستان

غذاهایی که باید در بلغارستان امتحان کنیم

غذاهای بلغارستان یکی از گنجینه‌های کمتر کشف شده در این کشور هستند که روز به روز جایگاه بهتری در ذائقه گردشگران پیدا می‌کنند. در جای جای این کشور باغ‌هایی را می‌بینید که افراد محلی کسب و کار رستوران را در آن راه اندازی کرده‌اند. فرهنگ غذایی بلغارستان، بیش از همه، از فرهنگ غذایی مدیترانه‌ای تأثیر پذیرفته است. از آن‌جایی که بلغارستان صدها سال تحت سلطه ترک‌های عثمانی بود، ردپای پر رنگی از آشپزی به سبک ترکیه و عثمانی را در خود دارد. همچنین شباهت‌های مختلفی بین غذای یونانی و بلغاری وجود دارد. از ویژگی‌های اصلی غذای سنتی بلغارستان می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • غذاهای سنتی بلغارستان در نواحی گوناگون متفاوت است. برای مثال در نواحی تراکیه، غذاهای تهیه شده در ظروف سفالی (مثل گیووچ) سرو می‌شوند. این غذاها معمولا شامل گوشت پخته شده با سبزیجات هستند.
  • حبوبات، گوشت آرام‌پز گوسفندی در محدوده رودوپه محبوبیت زیادی دارد.
  • در نواحی کوهستان پیرین غذای سنتی کاپاما محبوب است که در رستوران‌هایی به نام مهانا انتظار، شما را می‌کشد.
  • بدیهی است که غذای دریایی و ماهی هم در سواحل دریای سیاه بلغارستان محبوبیت داشته باشد.
  • خرچنگ، نقش بسزایی در طعم غذاهای محلی بلغارستان ایفا می‌کند.
  • غذای تابستانی بلغارستان که به چوبریتسا شهرت دارد، به عنوان ملکه طعم‌های این کشور شناخته می‌شود.
  • مغزیجات، عسل، نان محلی و ماست‌های بلغاری نیز از عناصر مهم در غذای سنتی و فرهنگ غذایی این کشور به شمار می‌روند.

لیست بهترین غذاهای بلغارستان

گیووچ غذای محلی در ظورف سفالی بلغارستان.jpg
غذای محلی بلغارستان در ظروف سفالی

سخن آخر

پیدا کردن هتل، روش رفت و آمد، بهترین زمان و دلیل سفر به یک کشور از حیاتی‌ترین مسائلی هستند که گردشگران دائما با آن سر و کار دارند. شاید اگر در یکی از این موارد اشتباه کنید، تجربه سفر شما به کلی دگرگون شود. خواندن راهنمای سفر و سفرنامه بلغارستان سایر افراد از مواردی هستند که چراغ راه شما خواهند بود. در این مطلب سعی کردیم به تمام این مسائل بپردازیم و مقرون به صرفه‌ترین گزینه‌های سفر بلغارستان را پیش‌روی شما قرار دهیم. اگر در مورد هر یک از مواردی که در این راهنمای سفر به بلغارستان ذکر کردیم تجربیاتی داشته‌اید، می‌توانید آن را از طریق قسمت نظرات با سایر کاربران به اشتراک بگذارید.

 

تألیف: تیم نویسندگان لست سکند

میثم زهره‌وند
میثم زهره‌وند

اشتباه نکنید! تولید محتوا و نویسندگی کار من نیست؛ بلکه تفریحم محسوب می‌شود. چندسالی سرگرم ترجمه و نویسندگی بودم، تا اینکه این مهارت‌ها را به دنیای دلچسب سفر کشاندم و کارم را تبدیل به تفریحی کردم که هیچ وقت برایم خسته کننده نمی‌شود. جدا از سفر، هر چیزی که رنگ‌وبوی تولید و خلاقیت داشته باشد، روحم را تازه می‌کند.