زیارتگاه چهار انبیاء قزوین، آرامگاه ابدی پیامبران بنی‌ اسرايیل!

3.5
از 6 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
این نقطه از ایران خانه ی پیامبرانی ست که در سرزمین ما آرمیده اند! +تصاویر
28 اردیبهشت 1399 08:00
3

 آثار تاریخی موجود در شهر قزوین نشان می‌دهد که این شهر تاریخ غنی دارد. اغلب آثار تاریخی شهر متعلق به دوران بعد از اسلام است اما قدمت تعداد اندکی از آثار شهر قزوین به قبل از اسلام برمی‌گردد. یکی از این اثار زیارتگاه چهار انبیا می‌باشد. امروز در بخش ایرانگردی لست‌سکند به سراغ این زیاتگاه تاریخی رفته‌ایم. با ما همراه باشید.

1270935_970 17.28.55.jpg

معرفی زیارتگاه چهار انبیاء

زیارتگاه چهار انبیاء به پیغمبریه نیز مشهور است. این بقعه مدفن چهار تن از پیامبران بنی‌اسرائیل می‌باشد و جزو معدود آثار به جای مانده از دوران پیش از اسلام در قزوین محسوب می‌گردد. چهار پیامبر بنی‌اسرايیل دفن شده در این بقعه عبارت هستند از سلام، سلوم، سهولی و القیا. طبق روایت‌های تاریخی این چهار پیامبر سال‌ها مورد اذیت و آزار قوم بنی‌اسرائیل بوده‌اند که نهایتا تصمیم به تغییر محل زندگی خود می‌گیرند. آنها به منظور رهایی از آزار و اذیت قوم بنی‌اسرائیل و تبلیع دین موسی و همچنین بشارت دادن میلاد مسیح وارد ایالت مادها در نواحی داخلی فلات ایران می‌شوند.

از اسناد برجای مانده از دوران صفویه، گفته می‌شود این مکان در پایان قرن یازدهم هجری زیارتگاهی مورد احترام بوده و باغ‌ها اطراف زیارتگاه نیز وقف آنجا بوده است.

tomb-of-the-four-prophets-qazvin1.jpg

علت مرگ این پیامبران مشخص نیست و در هیچ منعبی ذکر نشده این چهار پیامبر الهی به مرگ طبیعی مرده‌اند یا کشته شده‌اند. زیاتگاه چهار انبیاء در کنار آستان مقدس امامزاده حسین قرار دارد و جزو معروف‌ترین زیارتگاه‌های شهر قزوین محسوب می‌گردند.

tomb-of-the-four-prophets-qazvin2.jpg

 

معماری زیارتگاه چهار انبیاء

معماری بنا بسیار با ارزش و دیدنی می‌باشد. بنایی فعلی بقعه یا زیارتگاه چهار انبیاء از زمان قاجار برجای مانده است اما همچنان آثار و ردی از دوره صفویه در بنا دیده می‌شود. گفته می‌شود بنای قعلی بقعه از آثار میرزا مسعود شیخ الاسلام می‌باشد.

tomb-of-the-four-prophets-qazvin3.jpg

بقعه چهار انبیاء در چهار جهت دارای مکانی به نام شاه‌نشین است و طرح داخلی بنا به صورت بیست ضلعی ساخته شده است.  در چهار طرف بقعه چهار قوس بلند دیده می‌شود. دور تا دور بقعه کتبه‌ای گچ‌بری شده  وجود دارد که سوره جمعه با رنگ طلایی روی زمینه لاجوری به خط نسخ نوشته شده‌ است.

tomb-of-the-four-prophets-qazvin4.jpg

بقعه چهار انبیاء جزو بناهای سرداب‌دار و ورودی آن از داخل حیاط مدرسه پیغمبریه می‌باشد. در اسناد آمده است که اجساد پیامبران در چهار جهت شرقی-غربی (سرها به طرف شرق و پاها رو به غرب) به خاک سپرده شده‌اند. در میان بقعه به مانند بقعه‌های دوران صفویه و دیگر امامزاده‌ها ضریحی قرار دارد اما داخل ضریح صندوق یا سنگ قبری دیده نمی‌شود.

tomb-of-the-four-prophets-qazvin5.jpg

در وسط طاقنمای بقعه سه پنجره وجود دارد که در پست دوتای آن از خارج مشبک‌های کاشی جاسازی شده است. سقف بنا اما هیچ تزییناتی ندارد.  در بخش جنوبی بقعه ایوانی مشرف به حیاط دیده می‌شود که امروزه در دوسوی آن کفشداری قرار دارد و به وسیله راه‌پله‌های سنگی به حیاط راه دارد. این ایوان آینه‌کاری بسیار زیبایی شده است.

tomb-of-the-four-prophets-qazvin6.jpg

tomb-of-the-four-prophets-qazvin7.jpg

 

اهمیت زیارتگاه چهار انبیاء در میان مردم قزوین

بقعه چهار انبیاء که به امامزاده چهار انبیاء نیز مشهور است در میان مردم این شهر مورد احترام است. مراسم‌های بسیاری در طول سال در این زیارتگاه برگزار می‌شود از جمله دراواخر هر ماه قمری زنان در این بقعه گرد هم می‌آیند و برای تبرک ماه جدید قمری با زیارت این بقعه آغاز می‌کنند.  این سنت که به نام امامزاده گرشماق مشهور است، از مراسم‌های برجای مانده از زنان اشراف دربار صفویه می‌باشد.

tomb-of-the-four-prophets-qazvin8.jpg

tomb-of-the-four-prophets-qazvin9.jpg

 

سخن نهایی

زیارتگاه چهار انبیاء یکی از گزینه‌های مناسب برای علاقمندان به گردشگری مذهبی است. اگر در مناسبت‌های مذهبی به این زیارتگاه بروید، شاهد مراسم‌های مختلفی خواهید بود. زیارتگاه چهار انبیاء در کنار امامزاده حسین و خیابان پیغمبریه قزوین واقع شده است. شما هم اگر تجربه‌ از بازدیدتان از این مکان تاریخی و مذهبی داشته‌اید، با ما در میان بگذارید.

 

توجه:تمامی تصاویر از Yannar کاربر سایت لست‌سکند می‌باشد.

 

توجه: هدف ما از معرفی این جاذبه آشنایی شما با جاذبه‌های زیبا کشورمان است. با توجه به شرایط ایجاد شده در کشور بهتر است، زمان بازدید از این جاذبه را تا پایان بحران ایجاد شده عقب بیاندازید و بعد از حذف بحران ایجاد شده با تنی سالم به این منطقه زیبا سر بزنید

فاطمه فراهانی
فاطمه فراهانی