با این 10 فیلم فوق العاده، جهان را از دریچه ی سفر درک کنید!

4
از 7 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
10 فیلم فوق العاده در مورد سفر که حتما باید تماشا کنید! +‌تصاویر
09 خرداد 1399 07:00
2

مردم رنگین پوست در بسیاری از رسانه‌ها نادیده گرفته شده‌اند به ویژه در فیلم‌های مربوط به سفر که به نظر می‌رسد کاملا تحت کنترل سفیدپوست‌ها می‌باشد. به نظر می‌رسد که در تلاقی دو صنعت (فیلم و سفر) تمایل وجود دارد که مردم سیاه و قهوه‌ای به حاشیه رانده شوند، اما پذیرش این موضوع خوشایند نیست.

اگرچه تعداد این فیلم‌های بسیار کم است اما این بدان معنا نیست که فیلم‌های با مضمون سفر که افرادی رنگین‌پوست در حضور داشته باشند، وجود ندارد. جالب است بدانید که داستان این فیلم‌ها از آن داستان‌هایی که به آن عادت کرده‌اید، متفاوت‌تر است. در این فیلم‌ها اغلب خطرات بیشتری را به تصویر می‌کشند، بیشتر درگیر می‌شوند و اغلب حاوی صحنه‌هایی هستند که امکان حدس زدن را از بیننده می‌گیرد و حس ماجراجویی را به فیلم اضافه می‌کند.

البته از این دست فیلم‌ها بسیار کم است اما در اینجا به ۱۰ فیلم با درخشش بازیگران رنگین‌پوست با موضوع سفر اشاره می‌کنیم. شما می‌توانید حداقل یک یا دو مورد از آن را برای الهام بخشیدن به سفرهای آینده خود تماشا کنید.

 

 خاطرات موتورسواری (The Motorcycle Diaries)​​​​​​​​​​​​​​​​۱۰ فیلم فوق‌العاده در مورد سفر با بازی بازیگران رنگین‌پوست که کمک می‌کند تا جهان را از نگاه آنها جستجو کنید.

 خاطره موتورسواری براساس خاطرات خود ارنستو گوارا (Ernesto Guevara) است که داستان سفرش به آمریکای جنوبی به عنوان یک دانشجوی پزشکی تعریف می‌کند. در این فیلم سفر گوارا را از بوینوس آیرس تا کاراکاس به همراه دوستش آلبرتو گرانادو (Alberto Granado) دنبال می‌کنیم. احتمالا شما هم در زمان جوانی عاشق این بوده‌اید که بند کفشتان را سفت کنید و به بزرگراه بزنید. بیننده دراین فیلم می‌تواند ببیند که چطور او در سفرش، دنیا گراتر، همدل‌تر و رادیکال‌تر می‌شود. او از یک فرد ساده به فردی که آماده این است که به یک انقلابی چریکی که به دنبال برقرار عدالت در آمریکای لاتین می‌باشد، تبدیل شد. اگر هنوز به قدرت سفر برای تغییر دیدگاه و روند زندگیتان شک دارید، این فیلم را ببینید.

 

دور می‌شویم (Away We Go)​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​۱۰ فیلم فوق‌العاده در مورد سفر با بازی بازیگران رنگین‌پوست که کمک می‌کند تا جهان را از نگاه آنها جستجو کنید.

اگر تا به حال به این فکر کرده‌اید که چطور یک شهر عالی را برای مهاجرت پیدا کنید، اجازه دهید که فیلم «دور می‌شویم» الهام بخش شما باشد. در این فیلم که در سال ۲۰۰۹ توسط دیو اگر(Dave Eggers) و وندلا ویدا (Vendela Vida) نوشته شده‌ با فردی به نام ورونا د تسانت (Verona De Tessant) آشنا خواهید شد که شش ماه بادار است و در مورد مکانی که بتواند فرزندش در آنجا (به همراه همسرش) بزرگ کند، مطمئن نیست. آنها به جای که اینکه شهری را از روی نقشه انتخاب کنند، سفری را به سراسر آمریکای شمالی آغاز می‌کنند و به دنبال مکانی می‌گردند که إحساس خانه بودن در آن داشته باشند. کسانی که دارای دونژاد مختلف و دو فرهنگ متفاوت هستند و در فیلم با شرایط متفاوتی روبه رو می‌شوند. همانطور که در فیلم خواهید دید، آنها تصور می‌کنند که تمام قاره را فرهنگ سفیدپوستان هدایت می‌کند و حتی روابطشان نیز تحت تاثیر این فرهنگ است.

 

سفر دختران (Girls Trip)​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​۱۰ فیلم فوق‌العاده در مورد سفر با بازی بازیگران رنگین‌پوست که کمک می‌کند تا جهان را از نگاه آنها جستجو کنید.

این فیلم کمدی جزو محبوب‌ترین و موفق‌ترین فیلم‌های سال ۲۰۱۷ بوده است و به سفر تیفانی هاددیش (Tiffany Haddish) می‌پردازد. فیلمنامه فیلم توسط تریسی اولیور (Tracey Oliver) و کنیا باریس (Kenya Barris) نوشته شده و به سفر چهار دوست دختر اشاره دارد که به نیواورلیان برای فستیوالی می‌روند. اگر در روابط دوستی خود گاهی دچار مشکل می‌شوید یا حتی اگر به فستیوال اسانس (Essence Festival) علاقه دارید، چیزهای زیادی در این موارد می‌توانید از این فیلم یاد بگیرید.

 

آسیایی‌های خرپول (Crazy Rich Asians)

​​​​​​​​​​​این فیلم که در سال ۲۰۱۸ اکران شد به سفر راشل چو (Rachel Chu) به عنوان یک چینی-آمریکایی اشاره دارد که برای ملاقات با خانواده دوستش و حضور در یک عروسی به سنگاپور می‌رود. راشل در این سفر با طرح‌ها و مواردی لوکس مواجه می‌شود ک هبا سبک زندگی او کاملا متفاوت است و گاهی حتی برخلاف سنت اوست. فیلم نشان می‌دهد که او درگیر  چه مسائلی است و اینکه چطور او متوجه می‌شود واقعا می‌خواهد چه کسی باشد و چه چیزی را برای رسیدن به آن باید فدا کند. موقعیت‌های که در فیلم نشان داده می‌شود اغلب افراد با آن درگیر هستند و به طور مرتب از طبقات و فرهنگ‌های خود عبور کرده و با آنها مواجه می‌شویم. جالب است بدانید این فیلم هالیوودی بعد از گذشت ۲۵ سال اولین فیلمی است که تمام بازیگرانش آسیایی هستند.

 

ملکه و اسلیم (Queen & Slim)

​​​​​​​​۱۰ فیلم فوق‌العاده در مورد سفر با بازی بازیگران رنگین‌پوست که کمک می‌کند تا جهان را از نگاه آنها جستجو کنید.

ملکه و اسلیم در حالی به تاریخچه عملکرد وحشیانه پلیس آمریکا می‌پردازد که داستان بونی (Bonnie) و کلاید (Clyde) (یا ملکه و اسلیم) بر اثر همین حرکات وحشیانه شروع می‌شود. فیلم ملکه و اسلیم در أواخر سال ۲۰۱۹ اکران شد. داستان یک زوج را نشان می‌دهد که در تلاش برای فرار از دست پلیس آمریکا هستند. آنها به صورت تصادفی افسرپلیسی را در دفاع از خود کشته‌اند و بخش عمده‌ای از زمان فیلم به فرار آنها از ایالات متحده می‌پردازد. در طول فیلم سفر آنها را دنبال می‌کنید و از طریق برخورد با هزاران آمریکایی دیگر با رادیکال‌هایی مواجه خواهید شد که هم طرفدار و هم مخالفان خود را دارند. اما در پایان به نظر می‌رسد تشخیص درست و غلط کار آسانی نیست.

 

و مادرت نیز همینطور (Y Tu Mamá También ​​​​​​​​) (اسپانیایی)​​​​​​​​​​​​​​۱۰ فیلم فوق‌العاده در مورد سفر با بازی بازیگران رنگین‌پوست که کمک می‌کند تا جهان را از نگاه آنها جستجو کنید.

ماجرای سفر دو پسر نواجوان به همراه یک زن جوان که سال‌های اخر دهه سوم زندگی خود را می‌گذراند. دو دوست قدیمی به نام تنوچ و جولیو در یک مراسم خانوادگی با زنی آشنا می‌شوند که به تازگی از اسپانیا به آنجا آمده و این دو نوجوان برای تحت تاثیر قرار دادن او را به یک سفر دعوت می‌کنند. این فیلم از یک سفر ساده به ساحل آغاز می‌شود و فیلم به سمت مطالعاتی در زمینه بزرگسالی، روابط و موارد دیگر می‌رود. فیلم به عنوان برترین فیلم در تاریخ مکزیک انتخاب شد و نامزد دریافت جایزه اسکار برای بهترین فیلمنامه غیراقتباسی در سال ۲۰۰۲ شد. همچنین نامزد دریافت جایزه گلدن گلوب برای بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان نیز انتخاب گردید.  

 

در جاده (The Road Within)​​​​​​​​

​​​​​​​​۱۰ فیلم فوق‌العاده در مورد سفر با بازی بازیگران رنگین‌پوست که کمک می‌کند تا جهان را از نگاه آنها جستجو کنید.

داستان از زمانی که سه نوجوان که در یک مرکز درمانی بستر هستند و به این نتیجه می‌رسند که لیافت داشتن برخی از مشکلات و اتفاقات که در دوران بلوغ برای مردم عادی می‌افتد را دارند، شروع می‌شود. آنها یک ماشین می‌دزدند و برخلاف میل والدین و درمانگرانشان به سمت اقیانوس می‌روند. این فیلم بازسازی فیلم آلمانی به نام وینسنت ونتس تا دریا (Vincent Wants to Sea) که سال ۲۰۱۰ ساخته شده، است. همانطور که از اسم آمریکایی فیلم مشخص است، همانقدر که جاده و در راه بودن بازیگران فیلم اهمیت دارد، سفر درونی آنها نیز بسیار مهم است. زو کراویتز (Zoë Kravitz) که در این فیلم نقش یک بیمار بی‌اشتهایی به نام "ماری" را بازی می‌کند، وزن خود را برای این نقش در حدود ۹۰ پوند کاهش داد و به گذشته خود که دچار یک نوع اختلال زیادهخوری داشته نیز اشاره می‌کند.

 

وداع (The Farewell)​​​​​​​​​​​​​​​​۱۰ فیلم فوق‌العاده در مورد سفر با بازی بازیگران رنگین‌پوست که کمک می‌کند تا جهان را از نگاه آنها جستجو کنید.

این فیلم با جمله «براساس یک دروغ واقعی» منتشر شده است. وداع یک نسخه فیلم داستانی است که فیلمانه‌نویس و کارگردان فیلم لولو وانگ (Lulu Wang) اولین بار در یک ایپزود از پادکستی به نام  زندگی آمریکایی به آن اشاره کرده بود. در این فیلم ما بازیگر اصلی فیلم را از نیویورگ یا چانگچون (Awkwafina) چین دنبال می‌کنیم. در آنجا با مادربزرگ دوست‌داشتنی به نام نای نای آشنا می‌شویم که به نوعی سرطان مبتلا است و این موضوع باید مانند یک راز در خانواده باقی بماند. در این فیلم شباهت‌های بین فرهنگ‌ها و نسل‌های مختلف به خوبی توسط بازی‌های عالی بازیگران اصلی فیلم درک و دیده می‌شود.

​​​​​​​​

How Stella Got Her Groove Back​​​​​​​​​​​​​​​​۱۰ فیلم فوق‌العاده در مورد سفر با بازی بازیگران رنگین‌پوست که کمک می‌کند تا جهان را از نگاه آنها جستجو کنید.

این فیلم هم می‌تواند یک فیلم کلاسیک کمدی سیاه باشد و هم می‌تواند یک فیلمی با مضمون سفر با بازیگران رنگین پوست معرفی شود. در این فیلم بازیگران سیاه پوست بسیاری وجود دارد. در فیلم می‌بینیم که چطور استلا پین (Stella Paine)، وکیل و مادر مجردش با  تعقیب بهترین دوستشان به صورت ناشناس برای تعطیلات به جامائیکا می‌روند. آنها در آنجا با فردی ملاقات می‌کند که هر دو در مورد او اطلاعاتی دارند. اگرچه او در این سفر با مشکلات جدی رو به رو می‌شود که زنان سیاه‌پوست آمریکایی هنوز با آن درگیر هستند اما فیلم در عین حال یک فیلم آرام با مناظره از ساحل است.

​​​​​​​​

شرکرز (Shirkers)​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​​۱۰ فیلم فوق‌العاده در مورد سفر با بازی بازیگران رنگین‌پوست که کمک می‌کند تا جهان را از نگاه آنها جستجو کنید.

جالب است بدانید که شرکرز در واقع یک مستند سفر است که داستانی چندساله و چند ملیتی را تعریف می‌کند. داستان فیلم در مورد  جوانی به نام سندی تان  (Sandi Tan) یک فیلم‌ساز، منتقد و رمان نویس ۱۹ ساله است که در سال ۱۹۹۲، فیلم به نام شرکرز با دوستان خود می‌سازند. فیلم‌ها به طرز عجیبی ناپدید می‌شوند. پروژه‌ای جاه‌طلبانه که توسط گروه جوان با کمک فردی نیکوکار و مربی قدیمی هدایت می‌شود.  فیلم مستند شرکرز که در سال ۲۰۱۸ در ساندنس (Sundance) روی می‌دهد، بسیاری از افرادی که در ساخت آن فیلم کوتاه دخیل بودند را به عقب برمی‌گرداند و شگفت‌انگیزترین قسمت اینکه این فیلم جاده‌ای ۳۵ ساله که هرگز کامل نشده، هنوز دارای وزن و سردرگمی‌های برای این گروه از بزرگسان است.  

منبع: matadornetwork

فاطمه فراهانی
فاطمه فراهانی