چرا سفر شما را باهوش‌تر می‌کند و چگونه می توان از تاثیر آن بهره برد؟

4.4
از 9 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
ارتباط بین بستن چمدان و افزایش هوش کشف شد!
09 مرداد 1398 11:00
0

انسان های اولیه مدام سفر می‌کردند. از دشت‌ها به جنگل‌ها و از آن‌جا به کوهستان‌ها و همین طور به جزیره‌ها، بین جاهای سرد و گرم، از سواحل به صحراها و بالعکس. آن ها شکار می‌کردند و کشاورزی می‌کردند تا اینکه کم کم جوامع بزرگ‌تری را تشکیل دادند و همین شد که ما کم‌کم سفرهای متوالی را از دست دادیم. انسان‌ها در طول عصر حجر، چادرنشین و عشایرنشین بودند و همین مسئله باعث تشکیل ما انسان‌ها به عنوان یک گونه و پیشرفت و رشد قدرت ذهنیمان شد. سفر نقشی بزرگ و تعیین کننده در تکامل ما انسان‌ها داشت و حقیقت این است که اگر پیشینیان ما اقدام به سفرهای متوالی نمی‌کردند، شاید انسان امروزی نیز اصلا وجود نداشت. در ادامه به شما می‌گوییم که چگونه سفر در باهوش‌شدن انسان‌ها نقش داشته است و چگونه می‌توانیم از این حقیقت استفاده کنیم و در طول سفرهایمان به رشد ذهنیمان کمک کنیم.

بخشی از اینکه چرا ذهن ما تا این اندازه پیشرفت کرده است، به طبیعت و سرشت ما انسان‌ها در همین حوزه سفر‌کردن باز می‌گردد. وقتی شما با تجربه‌های جدید رو‌به‌رو می‌شوید، انعطاف ذهنیتان بیشتر می‌شود و شرایط ذهنتان بسیار متفاوت با شرایطی می‌شود که شما در یک جای مشخص باشید و هر روز همان رفتارهایی را داشته باشید که روز قبل داشته‌اید.

جالب است که بدانید انسان‌ها پیشرفت و تکاملشان را مدیون سفرهای پیشینیانشان هستند. یکی از دلایلی که بوزینه‌ها تکامل پیدا نکرده‌اند، این بوده است که آن‌ها در یک جای مشخص مانده‌اند و اهل سفر و کوچ نشینی نبوده‌اند. حتی شامپانزه‌ها که در سرشتشان، یک‌جا نشینی وجود ندارد و پیوسته در حال رفتن از مکانی به مکان دیگر هستند، نیز پیشرفت نکرده‌اند. چراکه شامپانزه‌ها نهایت در یک فضای 155 کیلومتر مربعی پرسه می‌زنند و هیچ وقت از نقطه امنشان خارج نمی‌شوند.

این‌که انسان‌ها علاقه به کوچ‌نشینی داشته‌اند، بدین معنی است که آن‌ها همیشه با شرایط جدیدی روبه‌رو می‌شدند و با تکیه بر همین اصل، آلیسون گوپنیک (Alison Gopnik) در کتابی به نام "باغبان و نجار" ارتباط بین سفر و پیشرفت ذهنی گونه ما انسان‌ها را توضیح داده است.

سفر باعث تغییر می شود و تغییر ما را باهوش‌تر می کند و این باهوش‌ شدن بدین خاطر است که ما در طول سفر مجبور می‌شویم که با شرایط جدید کنار بیاییم، ایده ‌ای جدید داشته باشیم و با شرایط جدید یا حتی چالش‌های جدید کنار بیاییم. در واقع حقیقت این است که وقتی که انسان به این نقطه می‌رسد که از اطلاعاتش برای سبک زندگیش کمک بگیرد، دقیقا به معنی پایه‌ای خرد و دانش می رسد.

با این اوصاف، سفر باعث باهوش‎شدن انسان می‌شود و شما با هر بار سفر می توانید تغییراتی در زندگی و مغزتان ایجاد کنید. اما سوال این است که چگونه می توان قدرت سفر را برای باهوش‌تر‌ شدن بیشتر کرد؟ در ادامه چند پارامتر را به شما معرفی می کنیم که با رعایت هر کدامشان می‌توانید این قدرت سفر را بیشتر کنید و هر بار، با سفر باهوش‌تر شوید! شما هم می‌توانید این بار که خانه‌تان را به قصد سفر ترک کردید، آن‌ها را عملی کنید و به رشد خود کمک کنید!

چرا سفر شما را باهوش‌تر می‌کند و چگونه می توان از تاثیر سفر در باهوش‌شدن بهره برد؟

به همان جایی که قبلا سفر کرده‌اید، نروید!

خوب! این جای شکی ندارد که هر کدام از ما یک قسمت از کشورمان یا یک قسمت از جهان را دوست داریم و علاقه داریم که دوباره و دوباره به آن سفر کنیم. اما می خواهیم این اطمینان را به شما بدهیم که جاهای خیلی زیباتر از مقاصد مسافرتی قبلیتان در دنیا وجود دارد و امکان دارد که اقامت در آن‌ها را نیز دوست داشته باشید. به هر حال شما یک بار به آن شهر و یا کشور محبوبتان سفر کرده‌اید تا توانسته‌اید دوست داشتنی‌ بودن آن را درک کنید و بنابراین باز هم باید به یک شهر یا کشور جدید فرصت دهید و به آن سفر کنید تا بتوانید خاطراتی در آن بسازید و آن شهر یا کشور جدید را هم دوست بدارید!

درست است که اگر مدام به یک مقصد مسافرتی معین و مشخص سفر کنید، احساس راحتی بیشتری خواهید کرد و احتمالا احساس رضایت و خوشحالی خواهید داشت، اما اگر یک جای جدید را کشف کنید، دانش و خوشحالی را در کنار هم خواهید داشت. توصیه ما به شما این است که همین الان کاغذی بردارید و اسم تمام جاهایی که همیشه دوست داشته‌اید به آن‌ها سفر کنید را بنویسید و در مقابل اسم تمام جاهایی که همیشه به آن‌ها سفر می‌کنید را نیز یادداشت کنید. بر طبق این لیست می توانید سفرهای بعدیتان را برنامه‌ریزی کنید و مطمئن باشید که سود سفر به شهرها و کشورهایی که تا به حال ندیده‌اید، از دیدن همان مقاصد مسافرتی قبلیتان بیشتر است.

چرا سفر شما را باهوش‌تر می‌کند و چگونه می توان از تاثیر سفر در باهوش‌شدن بهره برد؟

تا آن‌جا که می توانید از خانه‌تان دور شوید!

هرچه قدر سفر به مکان دورتری داشته باشید، شادتر خواهید بود. در این صورت می‌توانید از کارهای عادی زندگیتان، از عوامل تنش زا و همین طور از خستگی‌هایتان فاصله بگیرید. البته که شما در هر مسافرتی این احساس را خواهید داشت که از این موارد دور شده‌اید، اما مسئله این است که شما هر چقدر دورتر بروید و شهرها و کشورهای جدیدی مثل مغولستان، ایسلند، هند، چین، استرالیا، تایلند، نپال و هر کشور دیگری با تفاوت های فرهنگی بیشتر را ببینید، کشف‌های جدیدتری خواهید داشت و با اطلاعات جدیدتری رو‌به‌رو خواهید شد و همین باعث می شود که بیشتر از فکرهای همیشگیتان فاصله بگیرید و ذهنتان برای چند روز هم که شده از همه دغدغه‌ها رهایی بیشتری پیدا کند.

چرا سفر شما را باهوش‌تر می‌کند و چگونه می توان از تاثیر سفر در باهوش‌شدن بهره برد؟

تا آنجا که می‌توانید، سفر طولانی‌تری را تجربه کنید!

همیشه اندازه پولی که در اختیار داریم و اینکه چند روز می توانیم از کارمان مرخصی بگیریم، ما را در تعیین تعداد روزهای سفرمان محدود می‌کنند. اما با تمام این شرایط، توصیه ما به شما این است که تا آن اندازه که می‌توانید، طولانی‌تر سفر کنید. هرچقدر که شما بیشتر در یک مکان جدید مستقر شوید، عمیق تر با آن مکان و شرایطش درگیر می‌شوید و تجربه‌هایتان بیشتر می‌شود. اگر شما بتوانید که برای یک ماه در یک شهر یا کشور جدید اقامت کنید، شروع می‌کنید که شبیه به یک فرد محلی همان منطقه عمل کنید، کشف بیشتری انجام دهید و دوستان جدید پیدا کنید.

بر طبق تحقیقات دانشگاه پیتسبرگ (University of Pittsburgh) در ایالات متحده آمریکا، مشخص شده است که دانشجویانی که در جایی خارج از محل زندگیشان تحصیل کرده اند، به نسبت دانشجویانی که در  کشور یا شهر خودشان درس خوانده‌اند، بیشتر در معرض جستجوی تجربه‌های جدید و لذت‌بردن از این تجربه ها بوده‌اند. این تجربه‌ها ممکن است امتحان کردن غذاهای جدید باشد و یا مقابله با ریسک‌های جدید و همین تجربه‌های جدید تاثیر زیادی در زندگی آن‌ها داشته است. جالب است بدانید یک مثل قدیمی لاتین می‌گوید: «شانس و اقبال همیشه از جسوران حمایت می‌کند!»

چرا سفر شما را باهوش‌تر می‌کند و چگونه می توان از تاثیر سفر در باهوش‌شدن بهره برد؟

از هیجان استقبال کنید!

آقای روب لوو (Rob Lowe)، کارگردان و بازیگر آمریکایی معتقد است که هیجان در زندگی بسیار مهم است و شما برای تجربه یک زندگی عالی، نیاز به خاطرات عالی دارید. شما باید در هر سفری از چالش‌های جدید و ناشناخته استقبال کنید و در ایجاد هیجان در سفرتان تمام خلاقیتتان را به کار بگیرید. البته هیجان‌ داشتن حتما به معنی خطر ‌کردن نیست. اما یادتان باشد که شما کارگردان زندگی خودتان هستید و باید زندگیتان را همان طور که دوست دارید، بسازید و هر کسی توانایی کارگردانی‌ کردن زندگی خودش را دارد.

چرا سفر شما را باهوش‌تر می‌کند و چگونه می توان از تاثیر سفر در باهوش‌شدن بهره برد؟

یک چالش خاص برای خودتان ایجاد کنید!

سفر با یک هدف خاص در صنعت گردشگری بسیار معمول است و معمولا مسافران با اهداف خاصی مثل یادگیری زبان یا انجام کارهای داوطلبانه یا دیدن جاذبه های گردشگری به یک شهر یا کشور جدید سفر می کنند. اما شما می‌توانید هدف و یا چالش خاص خودتان را برای سفر داشته باشید. برای مثال اگر شما یک دونده هستید، می توانید برنامه دویدن در یک جاده ناشناس را برای خودتان برنامه‌ریزی کنید. ممکن است که شما عاشق کافی شاپ‌گردی باشید، در این صورت بهتر است که شرایطی را برای خودتان فراهم کنید که در یک منطقه ناشناس در آن شهر یا کشور جدید قدم بزنید و مطمئن باشید که تجربه‌های جدید در انتظارتان است و مطمئنا یک کافی شاپ جذاب منتظر شماست که آن را کشف کنید.

چرا سفر شما را باهوش‌تر می‌کند و چگونه می توان از تاثیر سفر در باهوش‌شدن بهره برد؟

تحت برنامه‌های خاص سفر نکنید!

تورهای کشتی کروز و تورهای گشت شهری در هر مقصد مسافرتی جذابیت‌های خاص خودشان را دارند و معمولا آن‌ها برای شما راحتی را به ارمغان می‌آورند. اما وقتی که شما با این برنامه‌ها همراه می شوید، یک سری ارزش‌ها مثل کشف اینکه بهتر است در چه هتلی اقامت کنید، از چه جاذبه‌های گردشگری دیدن کنید و اینکه حتی هر کدام از اماکن دیدنی چه معنی دارند و چه سمبل‌هایی در آن‌ها نهفته شده است را از دست می‌دهید. به همین خاطر است که در صورتی که خودتان برای سفرتان برنامه‌ریزی کنید، تجربه سفرتان عمیق‌تر می شود و در این صورت باید خودتان در مورد اهالی آن شهر یا کشور اطلاعات کسب کنید و وب‌سایت‌ها و کتاب‌ها و مقالات گردشگری را مطالعه کنید و خودتان متوجه شوید که چگونه باید از یک نقطه به نقطه دیگر شهر بروید و این فرصت را پیدا می کنید تا از دیدار با اهالی آن شهر لذت ببرید.

چرا سفر شما را باهوش‌تر می‌کند و چگونه می توان از تاثیر سفر در باهوش‌شدن بهره برد؟

به دل جاده بزنید!

اگر شما خودتان به دل جاده بزنید و سفر را شروع کنید، باید خودتان جاده را انتخاب کنید، یک جای خوب برای خواب پیدا کنید و همین طور باید دائما در حال کشف زیبایی‌های جاده باشید تا یک‌نواختی جاده برایتان کم‌تر شود. در این صورت بیشتر در معرض تجربه‌های جدید قرار خواهید گرفت. ممکن است در مسیر گم شوید، به ایده‌های خلاقانه دست پیدا کنید، با آدم‌های غریبه ملاقات داشته باشید و در نهایت مسیرتان به یک شهر عجیب یا کافه متفاوت ختم شود و همه این‌ها برایتان خاطره خواهد شد.

چرا سفر شما را باهوش‌تر می‌کند و چگونه می توان از تاثیر سفر در باهوش‌شدن بهره برد؟

زمانی را در طبیعت سپری کنید!

سفرهای طولانی با ماشین یا قطار ممکن است که برای روح و ذهنتان خوب باشد، اما هیچ چیز بهتر از وقت‌گذرانی در طبیعت نیست. یک تحقیق نشان داده است که خلاقیت و توانایی حل مشکلات بعد از سپری کردن 4 روز در طبیعت تا 50% بیشتر می شود! توصیه ما به شما این است که در طول سفرهای ‌جاده‌ای، در فضاهای سرسبز توقف داشته باشید و کمی طبیعت‌گردی کنید. حتما یک چادر مسافرتی ارزان خریداری کنید و برای یک شب هم که شده در فضای آزاد طبیعت اقامت کنید و خودتان را برای کسب تجربه‌های جدید و جذاب آماده کنید. 

چرا سفر شما را باهوش‌تر می‌کند و چگونه می توان از تاثیر سفر در باهوش‌شدن بهره برد؟

از نقطه امن زندگیتان بیرون بیایید!

به جایی بروید که زبان مردمانش را بلد نیستید و سعی کنید که کمی زبانشان را یاد بگیرید. غذاهای محلی را امتحان کنید و از کسب تجربه‌های فرهنگی مربوط به آن منطقه استقبال کنید. این‌ها تجربه‌هایی هستند که شما به راحتی در خانه خودتان به آن‌ها دسترسی ندارید و نباید فرصت تجربه آن‌ها را در طول سفر از دست بدهید. یاد بگیرید که چگونه از وسایل حمل و نقل عمومی آن شهر یا کشور جدید استفاده کنید. همه روزهای سفرتان را طبق برنامه ریزی سپری نکنید و از تجربه های جدید و برنامه‌ریزی‌ نشده استقبال کنید.

در پایان جالب است بدانید مارک تواین (Mark Twain)، نویسنده آمریکایی در سفرنامه خود نوشته است که سفر، قاتل تعصبات بیهوده و محدودیت‌های ذهنی است و این تاثیر مثبت سفر اصلا با زندگی‌کردن شبیه به یک گیاه در یک نقطه از کره زمین برای کل عمر قابل مقایسه نیست!

چرا سفر شما را باهوش‌تر می‌کند و چگونه می توان از تاثیر سفر در باهوش‌شدن بهره برد؟

منبع: CNN

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.