همه چیز در باره افسانه تروی

3.8
از 13 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
همه چیز در باره افسانه تروی
12 آذر 1389 00:00
2

این افسانه درباره جنگ بین یونان باستان و تروآ میباشد. داستان اثر مربوط است به ربوده شدن هلن زن زیباروی منلاس یکی از چند فرمانروای یونان توسط پاریس پسر پریام شاه ایلیون (تروا). خواستگاران هلن با هم پیمان بسته بودند که چنانچه گزندی به هلن رسید شوی او را در مکافات مجرم یاری دهند. از این رو سپاهی بزرگ به فرماندهی آگاممنون و با حضور پهلوانانی چون آشیل، اولیس، آژاکس و... به سوی شهر تروا روانه گردید تا هلن را از پاریس بازپس گیرند. سپاهیان یونان مدتی مدید (در حدود 10 سال) تروا را محاصره کردند ولیکن با رشادتهای نگهبانان تروا و هکتور برادر پاریس طرفی نبستند. از این رو پریلیس، نهاندان پیشگو و به روایتی کالخاس، پیشگوی دیگر (یا شاید اولیس) به آگاممنون پیشنهاد کرد اسبی چوبین و بزرگ ولی توخالی و هدیه نمودن آن به ترواییان اعلام صلح بنمایند .

مجسمه تروا در شهر Canakkale ترکیه”

دمفون، منلاس، اولیس و بسیاری دیگر از جنگجویان در درون آن پنهان شدند و یونانیان این اسب چوبین را در کرانه تروا رها کردند و وانمود کردند که می‌خواهند به محاصره پایان دهند. اهالی تروا به رایزنی نشستند که حال چه باید کرد. برخی مانند کاساندرا پیشگو( که از سوی ایزدان محکوم بود، کسی حرفش را باور نکند) عقیده داشتند که این اسب یک نیرنگ جنگی است و به هیچ روی نباید آن را به بهانه اهدای آن به ایزدان وارد شهر کرد.

مجسمه تروا در شهر Canakkale ترکیه”

لائوکون پیشوای مذهبی نیز بر همین باور بود و حتی نیزه هایی به جانب حیوان ساختگی پرتاب کرد تا ثابت کند از آن صدای شیئی میان تهی برمی خیزد. ولی چیزی نگذشت که ماهایی او را خفه کردند و مردم تروا گمان کردند اهانتی به مقدسات روا داشته‌است. بدین ترتیب اسب چوبی را داخل شهر کردند. جنگجویان یونانی از تاریکی شب سود جستند و از شکم اسب بیرون آمدند، ذروازه شهر را گشودند و شهر را تصرف کردند.

مجسمه تروا در شهر Canakkale ترکیه”

اسب چوبی تروا واقع در شهر Çanakkale ترکیه

منبع

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.