یائونده، زادگاه ساموئل اومتیتی در کامرون

4
از 4 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
اینجا زادگاه ناجی فرانسه در جام جهانی، ساموئل اومتیتی است! +تصاویر‏
21 تیر 1397 08:00
0

طرفداران بارسلونا ساموئل اومتیتی را به خوبی می‌شناسند چون او بازیکن وفاداری است که پیشنهاد باشگاه‌های منچسترسیتی، منچستریونایتد و پاریس سنت ژرمن را رد کرد و در بازی ملی اخیرش با تک گل خود فرانسه را به فینال جام جهانی رساند. اومتیتی متولد شهر آفریقایی یائونده است. شاید نام این شهر را تا به حال نشنیده باشید اما این شهر در واقع پایتخت کشور کامرون است. در ادامه با این شهر آشنا خواهید شد.

یائونده، زادگاه ساموئل اومتیتی در کامرون

یائونده، زادگاه ساموئل اومتیتی در کامرون

یائونده، زادگاه ساموئل اومتیتی در کامرون

یائونده (Yaound) پایتخت کامرون که به خاطر تپه‌های اطرافش به شهر هفت تپه هم مشهور است، دومین شهر بزرگ کامرون از نظر جمعیت بعد از شهر دولا محسوب می‌شود. از نظر اقتصادی و فرهنگی هم بیشتر مراکز و جاذبه‌های کامرون در همین شهر متمرکز شده است. مشابه همه پایتخت‌های دیگر کشورها، این شهر هم چندین دانشگاه، کارخانه و هتل بزرگ دارد. از تولیدات این شهر آفریقایی می‌توان به سیگار، قهوه، کاکائو، لبنیات و نوشیدنی‌ها اشاره کرد.

یائونده، زادگاه ساموئل اومتیتی در کامرون

یائونده  تاریخ کهنی ندارد و قدمت آن در حدود ۲۰۰ سال است. در طول سال‌ها این شهر هم با ساختمان‌هایی به سبک مدرن پر شده و جمعیت آن به سرعت افزایش یافته است.

 

تاریخچه شهر  یائونده

شهر یائونده در سال ۱۸۸۸ توسط تاجران آلمانی به عنوان پایگاهی برای تجارت عاج و ایستگاه تحقیقات کشاورزی بنا نهاده شد. به طور دقیق‌تر، این شهر در تاریخ ۳۰ نوامبر ۱۸۸۹ توسط Kurt von Morgen، George Zenker و Mebenga Mebono به طور رسمی به عنوان شهر اعلام شد و اولین نام انتخاب شده برای آن اپسام (Epsum) بود. در طول دوران استعمارگری تحت سلطه آلمان بود و تجارت عاج بر توسعه این شهر بسیار تاثیر گذاشت. در جنگ جهانی دوم توسط بلژیکی‌ها اشغال شد و در نهایت در سال ۱۹۹۲ به عنوان پایتخت «کامرون فرانسه» انتخاب شد.

یائونده، زادگاه ساموئل اومتیتی در کامرون

در ابتدا جمعیت شهر کم بود و سالیان درازی شهر دولا بیشتر مورد توجه بومیان بود. اما بعد از سال ۱۹۵۷ یعنی سال‌های بحران کاکائو، بیشتر مهاجران روستایی به سمت یائونده آمدند و بعد از استقلال کامرون، این شهر به عنوان پایتخت سیاسی باقی ماند.

 

جغرافیای یائونده

همانطور که در ابتدا اشاره شد این شهر در میان ارتفاعات قرار گرفته و چند کوه نسبتاً بزرگ با نام‌ها Mbam Minkom (۱۲۹۵ متر)، Nkolodom (۱۲۲۱ متر) در سمت شمال و Eloumden (۱۱۵۹ متر) در قسمت جنوبی شهر قرار دارند. پوشش گیاهی در این منطقه بسیار زیاد است و مکان‌هایی مثل پارک‌ها، باغ‌ها مانند باغی که در کنار بنای یادبود Charles Atangana یا باغ اطراف کاخ کنگره جاذبه‌های مهم شهر محسوب می‌شوند.

یائونده، زادگاه ساموئل اومتیتی در کامرون

چند رودخانه از شهر یائونده می‌گذرند که شامل رودهای Mfoundi، Mfoundi و Mefou هستند. دریاچه مصنوعی یائونده هم در میانه شهر واقع است.

 

آب و هوا

یائونده آب و هوایی معتدل و دمای هوایی نه خیلی سرد و نه خیلی گرم در فصل‌های مختلف سال دارد. در مقایسه با دولا این شهر آب و هوایی خنک‌تر دارد.

یائونده، زادگاه ساموئل اومتیتی در کامرون

جمعیت

جمعیت یائونده طبق آخرین آمارها در حدود ۲/۵ میلیوین نفر است و تراکم جمعیتی شهر در حدود ۱۴ هزار نفر در هر کیلومتر مربع است. از هر ۳ کامرونی ۲ نفر در این شهر ساکن هستند و رشد جمعیت سالانه آن حدود ۶/۸ درصد است.

 

اقتصاد یائونده

با توجه به نزدیک بودن این شهر به مراکز تولید کاکائو، موز، شکر و قهوه و همینطور معادن طلا، تیتانیوم و سایر فلزات گرانبها، این شهر به خوبی در حال توسعه صنعتی است و چندین کارخانه مشغول تولید روغن‌های گیاهی، لبنیات، چوب، صابون، مصالح ساختمانی و ... هستند.

 

گردشگری در یائونده

همانطور که گفتیم جاذبه‌های اصلی این شهر باغ‌ها و پارک‌های زیبای آن هستند و گردشگران علاوه بر آن می‌توانند از ساختمان‌‌‌های قدیمی شهر مثل کاخ Charles Atangana، بازار Mokolo، موزه هنرهای ملی، موزه یائونده یا از باغ وحش شهر دیدن کنند.

یائونده، زادگاه ساموئل اومتیتی در کامرون

 

سیستم حمل و نقل عمومی در یائونده

شهر دارای فرودگاه، چند خط قطار به شهرهای اطراف و چندین خط اتوبوس برای حمل و نقل داخل شهری دارد.

تک گل‌ زن فرانسه در جام جهانی 2018 روسیه، در چنین شهری متولد شده است.‌

منبع: wikivoyage

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.