چرم گیاهی، خلاقیتی که به نجات حیوانات و محیط زیست کمک می‌ کند!

4.6
از 11 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
خلاقیتی دوست داشتنی که به کمک محیط زیست آمده است! +تصاویر
15 اسفند 1398 08:00
5

چرم به عنوان یکی از پرمعامله‌کننده‌ترین محصولات جهان، بازاری در حدود 80 میلیارد دلار را شامل می‌شود. اما استفاده از محصولات حیوانی و مواد شیمیایی باعث شده‌ است که چرم نه تنها برای فعالین حقوق حیوانات، بلکه برای طرفداران محیط‌زیست نیز مسئله‌ای مهم تلقی شود. خوشبختانه، دو کارآفرین اهل مکزیک تلاش کرده‌اند تا یک جایگزین برای مواد اولیه چرم پیدا کنند که نه تنها دوست‌دار محیط‌ زیست باشد، بلکه ظاهر و حس نوع حیوانی آن را نیز داشته باشد. پس در لست سکند همراه ما باشید تا ببینم داستان مواد اولیه خلاقانه این چرم جدید چیست!

چرم کاکتوس، خلاقیتی که به نجات حیوانات و محیط زیست کمک می‌کند

چرم گیاهی از چه چیزی تولید می‌شود؟

خب به نظر شما این کارآفرینان مکزیکی از چه موادی برای تولید چرم استفاده می‌کنند؟! احتمالا پاسخ را که بشنوید غافلگیر می‌شوید. آدریان لوپز ولارد و مارت کازارز روشی برای تبدیل کاکتوس به چرم گیاهی توسعه داده‌اند که بسیار کارا به نظر می‌رسد.

اگر از قبل به شما در این مورد چیزی گفته نشود، احتمالا  هیچ وقت نمی‌توانید حدس بزنید که چرمی که می‌بینید از این گیاه بیابانی ساخته شده باشد. آن‌ها این چرم گیاهی را از کاکتوس‌های رشد یافته در مزرعه شان در ایالت ساکاتکاس مکزیک تولید می‌کنند. با وجود اینکه کاکتوس به خاطر پوست زمخت و ضخیم خود مشهور است، اما آن‌ها این گیاه زمخت را به یک بافت نرم و عالی شبیه به چرم حیوانی تبدیل می‌کنند.

چرم کاکتوس، خلاقیتی که به نجات حیوانات و محیط زیست کمک می‌کند

ایده استفاده از کاکتوس به عنوان ماده اولیه به این دلیل مطرح شد که این گیاه برای رشد نیازی به آب ندارد و تعداد بسیار زیادی از این گیاه در سرتاسر مکزیک وجود دارد. البته اگر بخواهیم از کاکتوس برای ورود به صنعت و تولید گسترده استفاده کنیم طبیعی است که باید برای آن عرضه پایدار در نظر بگیریم تا آسیبی به مزارع طبیعی کاکتوس وارد نشود.

چرم کاکتوس، خلاقیتی که به نجات حیوانات و محیط زیست کمک می‌کند

روند تولید

درحال حاضر 2 هکتار زمین برای برداشت کاکتوس به زیر کشت رفته است و 40 هکتار نیز ظرفیت خالی برای توسعه مزرعه در نظر گرفته شده است. برگ‌های گیاه ارگانیک کاکتوس برش داده می‌شود و پس از تمیز کردن، له شده و سپس برای خشک شدن به مدت 3 روز در آفتاب پهن می‌شوند. پس از آن توسط روش‌هایی خاص که توسط آدریان لوپز ولارد و مارت کازارز توسعه داده شده است، رنگ می‌شوند.

 چرم کاکتوس، خلاقیتی که به نجات حیوانات و محیط زیست کمک می‌کند

رقابت قیمتی

همچنین اگر بخواهیم به بحث رقابت قیمتی آن بپردازیم، قیمت این چرم تقریبا با نوعِ حیوانی که توسط بسیاری از افراد استفاده می‌شود، برابر است و محصولاتی مثل؛ کفش، روکش صندلی خودرو، کیف دستی و لباس توسط آن تولید شده است.

با توجه به اینکه این چرم توسط مواد آلی ساخته شده است، از گردش هوا و تنفس خوبی برخوردار است و همچنین در محیط زیست نیز تجزیه می‌شود. بنابراین چرم گیاهی جایگزینی بسیار خوب برای چرم حیوانی است که تاثیر مخربی بر روی محیط زیست ندارد و برای سیاره ما محصولی سبز محسوب می‌شود.

 

منبع: mymodernmet.com​​​​​​​ ​

کیانوش جهانمردی
کیانوش جهانمردی