کروکودیل گیاهخوار، نگهبان معبدی در هند

5
از 2 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
کروکودیلی گیاهخوار که نگهبان معبد است! + تصاویر
04 آبان 1396 10:00
0

معبد آنانتاپورا که در منطقه ی کاساراگاد کرالا و در قرن نهم ساخته شده، مکانی بسیار زیبا می باشد. ویژگی خارق العاده ی این معبد، کروکودیل گیاهخوار نگهبان آن است که با احترام زیاد به نام «بابیا» شناخته می شود.

از زمان های باستان باور می رفته که بابیا شب و روز از معبد حفاظت می کرده؛ بابیا در واقع یک افسانه می باشد که در آب های دریاچه ی که معبد در کنار آن واقع شده، ساکن بوده است.

 بنا بر افسانه های محلی، سری ویلوامانگالاتو سوآمی خادم پرحرارت لرد ویشنو در حال مراقبه بود تا بتواند مشمول رحمت پروردگار گردد. در حالیکه او در مراقبه ی عمیق بود، لرد کریشنا با تصویر یک پسربچه شروع به آزار و اذیت او کرد. سری ویلوامانگالاتو سوآمی که از رفتار پسربچه آزرده خاطر شد، او را از پیش چشم و خاطر خود راند. این خادم بعدها فهمید که پسربچه در واقع لرد کریشنا بوده ولی دیگر دیر شده بود چرا که پسربچه در داخل غاری در زمین های معبد از نظرها ناپدید شد. از آن زمان باور می رود که ورودی غار و همچنین معبد توسط بابیا نگهبانی می شود.

کروکودیل گیاهخوار، نگهبان معبدی در هند

کروکودیل گیاهخوار، نگهبان معبدی در هند

کروکودیل گیاهخوار، نگهبان معبدی در هند

داستان از این قرار است که همواره یک کروکودیل در دریاچه زندگی می کند، ممکن است عجیب به نظر رسد اما هر بار که کروکودیل دریاچه می میرد، یک کروکودیل دیگر به شکلی عجیب و راز آلود در دریاچه ظاهر می شود و وظیفه ی حفاظت از معبد را عهده دار می شود. شاید واقعی به نظر نرسد اما در واقع حقیقت دارد! و تا به امروز هیچ کس نمی داند که چگونه یک کروکودیل تازه جای قبلی را می گیرد. بنا بر افسانه ها، زمانی یک سرباز انگلیسی کروکودیل نگهبان دریاچه را کشت و به آنی یک کروکودیل دیگر در دریاچه ظاهر شد و نگهبانی از معبد را به عهده گرفت. اما طی چند روز سرباز انگلیسی در اثر نیش مار کشته شد. محلی ها بر این باورند که خدای مار به نام آتانتا Anantha او را به خاطر عمل زشتش مجازات کرده است.

معتمد معبد راماچاندرا بات می گوید: «کروکودیل در واقع پیام آور خداست که در صورت رخداد هر گونه اتفاقی در معبد یا محوطه ی اطراف آن به مسئولان معبد هشدار می دهد و در عین حال این زیارتگاه را در برابر بدی ها نیز حفاظت می کند.

کروکودیل گیاه خوار این معبد رفتاری بسیار دوستانه داشته و از آنجا که داستان سرباز انگلیسی به مدت ها پیش باز می گردد تا به امروز هیچ اتفاق ناگواری برای کسی و حتی ماهی های دریاچه نیفتاده است. جالب است بدانید که بابیا تنها از نذورات معبد یا همان «پراساد» غذا می خورد و این غذا را نیز تنها از دست مقامات رسمی معبد می پذیرد.

کروکودیل گیاهخوار، نگهبان معبدی در هند

کروکودیل گیاهخوار، نگهبان معبدی در هند

کروکودیل گیاهخوار، نگهبان معبدی در هند

امورز چندین هزار خادم و گردشگر از این معبد بازدید می کنند تا بتوانند موفق به ملاقات بابیا شوند. هرچند بابیا معمولا برای عموم خود را آشکار نمی کند اما اگر خوش شانس باشید ممکن است بتوانید کروکودیل دریاچه را ببینید.

معبد آنانتاپورا و خدایان آن

این معبد که وقف آنانتاپادمانابا سوآمی بوده در مرکز دریاچه ی 2 هکتاری آنانتاپورا قرار گرفته و تنها معبد ایالت جنوبی کرالا به شمار می رود. دیوارهای این معبد با مجموعه ای چشمگیر از نقاشی های باستانی و حکاکی های چوبی ظریف تزئین شده اند. خدایان معبد نیز از ترکیب غیرمعمول بالغ بر 70 ماده با خواص دارویی ساخته شده اند که با نام «کادو-شارکارا-یوگام» شناخته می شوند. هرچند بسیاری از خدایان معبد امروز از آلیاژهای 5 فلزی به نام Panchaloha ساخته می شوند.

دسترسی

دسترسی به این معبد: نزدیک ترین ایستگاه قطار به این معبد، ایستگاه قطار کاساراگاد است که 9.3 مایل با معبد فاصله دارد. از این ایستگاه می توانید با تاکسی به معبد برسید.

کروکودیل گیاهخوار، نگهبان معبدی در هند

 

منبع: theculturetrip