نکات مهم درباره گذرنامه

4.4
از 19 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
مهمترین نکاتی که باید درباره‌ی گذرنامه‌ ایرانی بدانید
11 شهریور 1397 12:00
15

اگر قصد سفر به کشورهای دیگر را دارید حتماً دانستن یک یا دو نکته‌ی مهم درباره‌ی گذرنامه خود را باید در بالای چک لیست سفر خود قرار دهید. بسته به نوع کشوری که گذرنامه‌ی شما را صادر می‌کند ممکن است برای ورود به برخی از کشورها اصلا نیازی به ویزا نداشته باشید برای مثال با گذرنامه‌ی ایرانی می‌توانید بدون ویزا به مدت ۹۰ روز در ترکیه بمانید یا ۴۵ روز را بدون ویزا در گرجستان سپری کنید. این در حالی است که برخی از کشورها حتی برای عبور و ترانزیت شدن در آن هم باید اقدام به دریافت ویزا کنید، مثلا بدون ویزای شینگن حتی نمی‌توانید پروازی خریداری کنید که در یکی از کشورهای عضو شینگن توقف دارد و اگر پرواز شما حتما در این کشورها توقف دارد باید برای دریافت ویزای شینگن فرودگاهی اقدام کنید. بنابراین دانستن نکات مهم درباره گذرنامه خود باعث می‌شود که قوانین مربوط به ورود به سایر کشورها را بدانید و در هنگام سفر کردن دچار مشکل نشوید.

بهتر است بدانید گذرنامه‌ و ویزا هم تاریخ انقضا دارد، برای مثال شما باید هر چهار سال یک بار اقدام به تعویض گذرنامه‌ی ایرانی خود کنید. گاهی اگر تعداد سفرهای شما بیش از حد باشد و گذرنامه صفحه خالی برای مهر ویزا نداشته باشد باید پیش از موعد انقضای گذرنامه، اقدام به تعویض آن کنید. در مطلب امروز هم ۶ نکته  از نکات مهم درباره‌ی گذرنامه خود که باید حتما درباره‌ی آن‌ها اطلاع داشته باشید را به شما خواهیم گفت.

۱. اعتبار گذرنامه

اولین نکته از نکات مهم درباره گذرنامه که لازم است بدانید این است که برای ورود به بسیاری از کشورها، گذرنامه شما حداقل شش ماه اعتبار باید داشته باشد. این یک قانون کلی است که در همه کشورها برقرار است، پس بهتر است پیش از اقدام به خرید بلیط ابتدا از اعتبار گذرنامه‌ی خود مطمئن شوید. اگر مقصدتان سفر به کشورهایی مانند ویتنام، ترکیه و تایلند است می‌توانید اطلاعات لازم و مدت زمان اقامت بدون نیاز به ویزا در این کشورها را از وب سایت رسمی ‌وزارت امور خارجه یا سفارت هر کشور مشاهده کنید اما اگر مقصدتان سفر به کشورهایی مانند فرانسه، سوئیس و هلند و کشورهای اروپایی (بجز بریتانیا) است باید پیش از سفر اقدام به دریافت ویزای شینگن کنید و گذرنامه شما بیش از شش ماه اعتبار داشته باشد.

البته قوانین در کشورهای مختلف حوزه شینگن متفاوت است برای مثال اگر از کشوری خارج از اتحادیه اروپا وارد کشورهای حوزه شینگن می‌شوید و برای مثال می‌خواهید در ایتالیا اقامت داشته باشید گذرنامه شما حتما باید شش ماه اعتبار داشته باشد و برای اقامت در سوئیس اگر گذرنامه شما ۹۰ روز هم اعتبار داشته باشد کافی است. شاید دانستن این نکات مهم درباره‌ی گذرنامه به نظرتان مهم نباشد اما اگر به آن‌ها دقت نکنید، ممکن است باعث دردسرهای بزرگی برای شما در طول سفرتان بشود.

گذرنامه

گذرنامه

۲. صفحات خالی گذرنامه

از دیگر نکات مهم درباره‌ی گذرنامه این است که همانطور که اعتبار گذرنامه مهم است باید دقت کنید برای سفر بین المللی که در پیش رو دارید گذرنامه شما حداقل دو صفحه خالی و بدون مهر داشته باشد. برای ورود و خروج به برخی از کشورها، گذرنامه در حین عبور از مرز، مهر می‌شود. برای ورود به برخی از کشورها مانند مکزیک، کانادا، انگلیس و آلمان، تنها کافی است یک برگ از گذرنامه‌ی شما سفید باشد اما برای ورود به برخی از کشورها مانند ایتالیا، سوئد، سنگاپور و ایسلند باید حداقل دو برگ سفید در گذرنامه‌ی شما باشد که یک صفحه برای مهر ورود و یکی برای مهر خروج از کشور نیاز است. برخی از کشورها نیز به بیش از دو صفحه سفید نیاز دارند که علاوه بر مهر ورود و خروج باید برچسب ویزا در آن‌ها نیز ثبت شود. برای مثال اگر شما فردی آمریکایی با گذرنامه ایالات متحده باشید و بخواهید در آفریقای جنوبی بیش از ۹۰ روز اقامت داشته باشید، باید برای صدور ویزا در صفحات سفید گذرنامه‌ی خود اقدام کنید.

چین هم برای مسافرانی که قصد سفر به این کشور را دارند ویزای شش ماهه صادر می‌کند که به صورت برچسب در گذرنامه‌ی شما ثبت می‌شود و برای دریافت ویزای چین باید در گذرنامه‌تان، بیش از دو صفحه‌ی سفید داشته باشید.

گذرنامه

گذرنامه

۳. ورودهای چندباره به یک کشور

چین از جمله معدود کشورهایی است که می‌توانید برای دریافت ویزای مولتی ده ساله در آن اقدام کنید. اگر قصد دارید در چند سال آینده پیش روی خود به طور مرتب به یک کشور سفر کنید بررسی کنید که آیا می‌توانید ویزای مولتی پل بلند مدت برای ورود به آن کشور داشته باشید یا نه، در صورتی که کشور مورد نظر شما چنین ویزایی را ارائه می‌دهد از نظر اقتصادی برای شما بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.

بجز چین، هند و برزیل هم ویزای ده ساله‌ی مولتی صادر می‌کنند. البته ویزای برخی از کشورها بستگی به تعداد روزهای اقامت شما و بر اساس بلیط رفت و برگشتی که خریداری کرده‌اید صادر می‌شود. از نکات مهم درباره گذرنامه و ویزای کشوری که قصد ورود به آن را دارید، در نظر گرفتن مدت زمانی است که می‌خواهید در آن کشور اقامت داشته باشید. گاهی ویزاهای مولتی پل بلند مدت که برای ورود چندباره به یک کشور صادر می‌شوند هزینه‌ای بالاتر از ویزاهای عادی دارند. البته هزینه‌ی ویزای کشور مورد نظر شما بستگی به نوع ویزا که توریستی، دانشجویی یا تجاری باشد هم دارد، پس بهتر است به این نکات مهم درباره گذرنامه و ویزای مورد نظرتان دقت کنید.

گذرنامه

گذرنامه

۴. گذرنامه جدید، ویزای جدید

حتی اگر از اعتبار ویزای خود مطمئن هستید بازهم آن را بررسی کنید. تنها کشورهایی که به شما اجازه‌ی ورود با گذرنامه قدیمی که ویزای معتبر در آن وجود دارد را به شما می‌دهند، کشورهای چین، هند، عربستان سعودی و برزیل هستند. البته ورود به این کشورها به شرط آن است که اطلاعات شما هیچ تغییری نکرده باشد و ویزای شما اعتبار داشته باشد. توجه داشته باشید که هیچ راهی وجود ندارد که ویزای معتبر خود را از گذرنامه‌ای قدیمی که تاریخ انقضای آن گذشته است به گذرنامه‌ی جدید خود منتقل کنید. برای ورود به کشورهای گفته شده، حتما باید گذرنامه‌ی جدید و گذرنامه‌ی قدیمی که ویزای معتبرتان در آن قرار دارد را به همراه داشته باشید. اگر گذرنامه‌ی خود را تعویض کرده‌اید باید برای دریافت ویزای جدید هم اقدام کنید.

گذرنامه

گذرنامه

دانستن نکات مهم درباره گذرنامه خود کمک بسیار زیادی به سهولت سفر شما خواهد کرد، این که بدانید با گذرنامه‌ای که دارید می‌توانید در کدام کشورها بدون ویزا بمانید یا حداکثر مدت زمانی که اجازه اقامت با ویزا را دارید به شما کمک می‌کند برنامه سفر خود را مرتب کنید و دچار مشکل نشوید. همیشه اعتبار ویزا و گذرنامه خود را بررسی کنید تا در حین سفر و ورود به کشورهای دیگر دچار مشکل نشوید.

راستی، می‌توانید آدرس و اطلاعات سفارتخانه‌های مختلف در ایران را هم در این لینک ببینید تا اگر درگیر گرفتن ویزا هستید، بتوانید راحت‌تر به این مراکز مراجعه کنید.

منبع: thepointsguy.com