تماشای نمایش سوارکاری، تفریح یا زنده نگه‌ داشتن فرهنگ غرب وحشی!

3.9
از 7 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
آیا تماشای نمایش سوارکاری، یکجور تفریح فرهنگی محسوب می‌شود یا خیر؟ +تصاویر
05 مهر 1398 09:00
0

بیشتر ما با سوارکاری آشنایی داریم اما تجاربمان فراتر از فیلم‌های غرب وحشی نرفته است. بنابراین می‌توان تصور کرد که این نوع سوارکاری یک پدیده نوظهور سیرک مانند یا شکلی از نوعی بازآفرینی تاریخی است. سوارکاری یک رویداد ورزشی مهم است که در آن‌ هم انسان‌ها و هم حیوانات ستارگان میدان هستند. طرفداران این ورزش فقط به خاطر عکس‌های اینستاگرام آنجا نیستند، بلکه آن‌ها با درک عمیقی از این رویداد به این مکان می‌آیند. چه تاریخچه غرب توجه شما را به خود جلب کرده باشد و چه به خاطر جلب رضایت اجتماعی، کلاه گاو بازها را روی سرتان گذاشته باشید، اینجا جایی است که حداقل یک‌بار در عمرتان باید بیایید و به تماشای این سوارکاری‌ها بنشینید.

 

بخش زنده‌ای از تاریخ غرب وحشی

سوارکاری برخلاف اکثر ورزش‌ها که بیشتر برای لذت ابداع‌ شده‌اند، ریشه در کار کشاورزی دارد. گاوبازها برای کنترل بهتر حیوانات و احشام باید مهارت‌های مختلفی را می‌آموختند  و از همین فعالیت‌ها بود که رویدادهای رقابتی ورزشی زاده شد که بیشتر در شمال مکزیک، غرب آمریکا و کانادا برای تست کردن این مهارت‌ها برگزار می‌شوند. اگرچه گاوبازی از قرن شانزدهم رایج بوده است اما رقابت‌های سوارکاری از اواخر قرن نوزدهم باب شد.

از آنجایی‌که این مسابقات به‌صورت فصلی برگزار می‌شد، گاو بازها برای نشان دادن مهارت‌های خود در سایر فصول در مسابقات محلی شرکت می‌کردند. در اواخر قرن نوزدهم این مسابقات به رویدادهایی پربیننده و مشهور در غرب آمریکا بدل شده بودند. اولین جایزه نیز در سال 1883 در تگزاس اعطا شد و فورت فورس در سال 1917 میزبان اولین مسابقات داخل سالن بود. در سال 1945 انجمن گاوبازان رسمی تشکیل شد که به استانداردسازی قوانین سوارکاری و مسابقه می‌پرداخت. انجمن‌های دیگری نیز به‌ زودی در همین زمینه تأسیس شد که شامل انجمن سوارکاران حرفه‌ای زن می‌شد که در اواسط قرن بیستم تأسیس شد.

امروزه سوارکاری در جنوب و غرب آمریکا مانند فوتبال و بیس‌بال یک ورزش حرفه‌ای تلقی می‌شود. وقتی به یکی از این رویدادها بروید علت را متوجه خواهید شد.

چرا هرکسی در زندگی برای یک‌بار هم که شده باید به دیدن نمایش سوارکاری برود

 

این رویدادها مانند هیچ‌یک از رویدادهایی که تاکنون دیده‌اید نیستند

اگر رویدادهای ورزشی را به‌صورت منظم دنبال می‌کنید، می‌دانید که هیجان بعضی از آن‌ها شما را از روی صندلی بلند می‌کند اما در بیشترشان فقط به حرکات ورزشکاران خیره می‌شوید. اگر به‌تازگی به دیدن مسابقات سوارکاری رفته باشید ظرف 15 ثانیه روی صندلی خود بالا و پایین خواهید پرید.

سوارکاری دربر دارنده رویدادهای متعددی است که احتمالا از بیشترشان خبر ندارید. مثلاً گاوبازی و انداختن زین روی گاو که احتمالا دیده‌اید و البته سوارشدن روی گاو بدون زین، تیراندازی، گره زدن طناب و طناب انداختن و سایر ورزش‌ها. برای موفق شدن در این مسابقه باید هماهنگی، استقامت و چابکی را فرابگیرید.

تماشاچیان با پوشیدن کفش و لباس گاو بازها و گذاشتن کلاه آن‌ها بروی سر و درحالی‌که کارت‌های امتیاز به دست دارند به دیدن مسابقه و گاو بازهای موردعلاقه خود می‌آیند. هیجان مجریان ورزشگاه نیز دست‌کمی از تماشاچیان ندارد.

چرا هرکسی در زندگی برای یک‌بار هم که شده باید به دیدن نمایش سوارکاری برود

 

این ورزش در ابتدا یک کارناوال بزرگ بوده است

هر مسابقه‌ای با دیگری متفاوت است اما در بیرون از این رویدادها نیز سرگرمی‌های زیادی وجود دارد. بیشتر مسابقات یک کارناوال بزرگ در کنار خود دارند که با چرخ‌وفلک و بازی‌های دیگر تکمیل می‌شود. از نظر غذا هم انواع کیک‌های قیفی، مرغ سرخ‌شده و بال کبابی ترکی سرو می‌شود، بنابراین گرسنه نخواهید ماند.

برخی از این مسابقات شامل فعالیت‌های فرهنگی نیز می‌شوند. Cheyenne Frontier Days در ایالت وایومینگ آمریکا، بزرگ‌ترین رویداد سوارکاری رو باز در جهان است که دارای یک روستای سرخپوستی است که می‌توانید در آنجا با دیدن نمایش‌هایی مانند داستان‌سرایی و موسیقی چیزهای بیشتری درباره بومی‌های سرخپوست یاد بگیرید.

چرا هرکسی در زندگی برای یک‌بار هم که شده باید به دیدن نمایش سوارکاری برود

 

دلیلی برای پوشیدن لباس مانند گاو بازهای زن و مرد وجود دارد

همه ما به خریدن یک کلاه قدیمی گاوبازی و گذاشتن آن روی سر، پوشیدن پیراهن سفید گلدوزی شده و چکمه‌های گاوبازی علاقه داریم. این نوع لباس در خارج از مسابقات شاید خیلی احمقانه به نظر برسد اما در زمان برگزاری مسابقات معنی دیگری می‌دهد.

این‌گونه لباس پوشیدن واقعا جالب است و حس بودن در فضای مسابقه را القا می‌کند. وقتی با چنین لباس‌هایی در میان کسانی می‌نشینید که مانند شما لباس پوشیده‌اند، احساس می‌کنید که واقعا به زمان غرب وحشی بازگشته‌اید.

چرا هرکسی در زندگی برای یک‌بار هم که شده باید به دیدن نمایش سوارکاری برود

 

قبل از آنکه به مسابقه بروید اطلاعات کسب کنید

معمولاً سؤالاتی درباره نحوه تربیت حیوانات در این مسابقه وجود دارد. باید بدانید که در این مسابقات اسب‌ها و گاوها فقط یک حیوان خالی نیستد، بلکه قهرمانان‌اند. بر اساس صحبت‌های کیندی اسکون هولتز، مدیر انجمن گاو بازان حرفه‌ای: «ما 60 قانون برای مراقبت از حیوانات داریم.»

هر انجمنی قوانین مخصوص به خود را دارد که بتواند دربردارنده بهترین نوع رفتار با حیوان باشد. این انجمن‌ها برای اجرای قانونی مسابقات باید اجازه‌نامه داشته باشند و درصورتی‌که با حیوان رفتار خشونت‌آمیزی صورت گیرد، اجازه‌نامه آن‌ها لغو می‌شود. این خشونت‌ها شامل استفاده از شوک برقی، وسایل نوک‌تیز، طناب انداختن به گردن حیوان و سایر وسایلی است که باعث آزار حیوان می‌شود.

جای شکرش باقی‌ست که این رویداد فرهنگی، با حمایت از حیوانات برگزار می‌شود و در این میان میزان آسیب به اسب‌ها به حداقل می‌رسد. شما با چنین مسابقات و رویدادهایی موافق هستید؟

 

منبع: matadornetwork.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.