6 روش برای مقابله با ترس از سفر

4
از 1 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
6 راه آسان برای مقابله با ترس از سفر
13 شهریور 1397 12:00
0

ترس از سفر با واژه‌ی هودوفوبیا (hodophobia) شناخته می‌شود. ترس و وحشت با اشکال مختلفی خود را نشان می‌دهند برای مثال تحقیقات اخیر نشان داده‌اند که افراد بسیاری آنقدر از سفر می‌ترسند که قادر به ترک خانه‌هایشان نیستند و یا برخی دیگر از وسایل نقلیه‌ی عمومی چون قطار و هواپیما واهمه دارند؛ این نوع ترس‌ها زیرمجموعه‌ی هودوفوبیا هستند.

آیا شما هم از سفر کردن می‌ترسید؟ برای پاسخ به این سوال بعضی از علائم هودوفوبیا را مرور می‌کنیم. هراس‌ها با خود علائم فیزیکی همراه دارند، نشانه‌هایی چون تکان دادن اعضای بدن، عرق کردن، دل درد، سردرد و حتی گریه کردن.

هودوفوبیا می‌تواند سفر را به پدیده‌ای زجرآور تبدیل کند و مسافر را از رفتن به فرودگاه، ایستگاه قطار و... بازدارد. هنگامی که فردی از سفر هراسان است اتفاقاتی چون چک کردن بدن یا چمدان‌ها توسط مسئولان امنیتی، تمیز کردن اتاق‌های هتل توسط خدمه و حتی یافتن یک رستوران خوب یا پیدا کردن مقاصد روی نقشه، همه و همه به موضوعاتی دشوار و غیرقابل حل تبدیل می‌شوند.

تفاوت هودوفوبیا با بسیاری از ترس‌های دیگر در آن است که با کمی برنامه‌ریزی و زمان‌بندی دقیق می‌توان آن را تا میزان زیادی کنترل کرد. بنابراین در ادامه روش‌هایی را معرفی می‌کنیم که مسافران با به‌کارگیری آن‌ها بتوانند بر ترس از سفرشان غلبه کنند.

1-مسیر سفرتان را مشخص کنید

اگر سفری زمینی پیش‌رو دارید و قرار است مسیر طویلی را رانندگی کنید حتما پیش از حرکت تمام طول راه را بررسی کرده و توقف‌گاه‌های خود را مشخص کنید. پیشنهاد می‌شود هتلتان را نیز رزرو نمایید و اطلاعاتی هم در رابطه با رستوران‌های نزدیک محل اقامتتان به‌دست بیاورید. حتی اگر سفر آبی، هوایی یا با قطار مد نظرتان است توصیه می‌شود چند ساعت پیش از حرکت کشتی‌، هواپیما یا قطار به ایستگاه مورد نظر رفته و با محیط آشنا شوید.

مسیر سفرتان را مشخص کنید

2-از اینترنت استفاده کنید

از همین حالا یاد بگیرید که پیش از سفر تصویری از مقصد در ذهن خود بسازید. امروزه اینترنت کارها را آسان کرده است و می‌توانید پیش از سفر کاملا با هتل، رستوران‌ها و... آشنا شوید. بعد از این که اطلاعات کاملی درباره‌ی مقصد خود یافتید، برنامه‌ریزی کرده و بهترین و مناسب‌ترین وسایل را با خود همراه ببرید؛ در این راستا کمک گرفتن از اعضای خانواده نیز می‌تواند مفید باشد.

از اینترنت استفاده کنید

3-تجسم کنید

چشمانتان را ببندید و مجازی و تنها در ذهن خودتان به سفر بروید. در مناطقی که دوست دارید قدم بزنید و به علایقتان بیندیشید. خود را در فرودگاه تجسم کرده و وارد هواپیما شوید و چند دقیقه‌ای در ذهنتان روی صندلی هواپیماها بنشینید. پژوهش‌ها نشان داده‌اند که تجسم کردن می‌تواند باعث ایجاد اعتماد به نفس شده و موجب کاهش استرس شود.

تجسم کنید

4-خوب بخوابید

روز قبل از سفرتان زمان زیادی را برای استراحت کنار گذاشته و خوب بخوابید. از همین زمان می‌توانید برای تهیه‌ی چند لقمه یا ساندویچ کوچک استفاده کنید. از یاد نبرید که کم‌خوابی و کم بودن آب بدن استرس را بالا برده و موجب خستگی می‌شود. پس باید قبل از حرکت زمانی را برای رسیدگی به خودتان و بهبود تغذیه و خواب در نظر بگیرید.

خوب بخوابید

5-از مصرف داروهای غیر ضروری بپرهیزید

بعضی‌ها تصور می‌کنند مصرف قرص‌های مختلف و نوشیدن برخی نوشیدنی‌های خاص می‌تواند به آنها در کاهش استرس کمک کند. توصیه می‌شود پیش از سفر نوشیدنی یا قرص مصرف نکنید زیرا داروها گاهی نه تنها کمکی به مسافر نمی‌کنند بلکه باعث بروز عارضه‌هایی خاص می‌شوند. توجه داشته باشید که این نکته در رابطه با قرص‌های روزانه و ضروری صادق نیست ولی اگر داروهای زیادی مصرف می‌کنید بد نیست که پیش از سفر با یک داروساز یا پزشک مشورت داشته باشید.

از مصرف داروهای غیر ضروری بپرهیزید

6-دوست خوب معجزه می کند

اگر برایتان امکان دارد، شب قبل از سفرتان را در تنهایی سپری نکنید؛ یکی از دوستان صمیمیتان را به منزل دعوت کرده و پیش از خواب با او صحبت کنید. دوست‌ به شما کمک خواهد کرد که از نظر روانی آرام شوید و حتی می‌تواند در حمل چمدان و وسایلتان نیز شما را یاری کند. از یاد نبرید که همیشه صحبت کردن با یک دوست خوب معجزه می‌کند.

دوست خوب معجزه می کند

آیا برای شما پیش آمده که از سفر کردن هراسان باشید؟ آیا از سوار شدن به هواپیما می‌ترسید؟ برای جلوگیری از ترس از سفرهای هوایی می‌توانید از مطلب دیگر لست سکند با عنوان "توصیه‌هایی برای افرادی که ترس از سفر دارند" نیز دیدن کنید. منتظر دیدگاه‌های شما خوبان هستیم.

منبع: verywellmind.com

زهرا میرزایی