آیا در آینده هواپیماها بدون پنجره خواهند بود ؟!‏

5
از 3 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
آیا در آینده هواپیما ها مانند تابوت خواهند شد ؟‎
20 خرداد 1397 12:00
0

وقتی صحبت از تکنولوژی و سفرهای هوایی در آینده به میان می آید ایده های متفاوتی برای هواپیماها ارائه می شود. یکی از این ایده ها که توسط ایرلاین امارات ارائه شده است ، هواپیماهایی است که پنجره ندارند ! این شاید کابوس افرادی باشد که ترس از بودن در فضای بسته دارند چرا که دیگر نمی توانند فضای بیرون را ببینند اما در عوض می توانند تصویری از فضای بیرون را در پنجره های مجازی کابینشان تماشا کنند.

آیا در آینده هواپیماها بدون پنجره خواهند بود ؟!‏

کابین جدید امارات که این شرکت آن را " تغییردهنده بازی" خوانده است ، سوئیت های اختصاصی درجه یک هواپیما هستند که درهای کشویی خواهند داشت و از برترین تکنولوژی ها بهره مند می شوند.در این کابین ها که به گفته این شرکت پنجره واقعی نخواهند داشت با کمک دوربین ، تصاویری از فضای بیرون برای مسافر پخش می شود. هرچند از زمان اعلام چنین ایده و طرحی ، همه با آن موافق نبوده اند و مخالفت هایی را در صنعت هوانوردی بهمراه داشته است. خیلی ها معتقدند پنجره های واقعی هواپیما که دریچه مسافران رو به دنیای بیرون هستند نقش مهمی در سفرهای هوایی ایفا می کنند و باعث می شود تجربه سفر برای مسافران لذتبخش تر شود. هرچند در کنار آن وجود نداشتن پنجره در هواپیما مزایایی را نیز بهمراه خواهد داشت و فضا برای قرارگیری امکانات دیگر در هواپیما فراهم می کند.

آیا در آینده هواپیماها بدون پنجره خواهند بود ؟!‏

آیا در آینده هواپیماها بدون پنجره خواهند بود ؟!‏

ساج احمد ، تحلیلگر ارشد StrategicAero Research در این باره می گوید : " هواپیماهای بدون پنجره در دنیای ایده آل بسیار عالی خواهند بود اما به دلایلی این اتفاق نخواهد افتاد. برای مثال ، در ساده ترین حالت در شرایط اضطراری ، خدمه هواپیما باید بتوانند به بیرون نگاه کنند تا شرایط را سنجیده و در ارتباط با تخلیه کردن اقدام کنند. داشتن تصویر از فضای خارج هواپیما بسیار مهم است بخصوص در شرایطی که ممکن است هواپیما با اختلالات الکتریکی روبرو شود ، این بدین معناست که نمی توان به پنجره های الکتریکی و سیستم دوربین که خارج از هواپیما قرار گرفته اطمینان کرد.

او همچنین درباره راحتی مسافران در فضایی که پنجره وجود دارد می گوید : " مسافران دوست دارند طبیعت و فضای خارج هواپیما را به طور مستقیم تماشا کنند ، در حالیکه تکنولوژی نیز همین کار را خواهد کرد اما لذت تماشا کردن با چشم خیلی بیشتر از تماشا کردن با دوربین خواهد بود.  

روی کار آمدن هواپیماهای بدون پنجره نیاز به تست ها و آزمایشات مختلفی دارد تا مشخص شود هواپیمای بدون پنجره با هیچ مشکلی حین پرواز مواجه نخواهد شد.

آیا در آینده هواپیماها بدون پنجره خواهند بود ؟!‏

از سوی دیگر ، طرح دیگری که بعنوان هواپیماهای آینده ارائه شده است پنجره های بزرگ تری را نشان می دهد. بوئینگ دریملاینر ، یکی از مدرن ترین طراحی ها را ارائه کرده است . طرحی که پنجره های بزرگ تری را در کابین مسافران نشان می دهد. پیش از این ایرباس نیز در سال 2011 طرحی برای کابین هایی با دیوارهای شفاف ارائه کرده بود.

آیا در آینده هواپیماها بدون پنجره خواهند بود ؟!‏

آیا در آینده هواپیماها بدون پنجره خواهند بود ؟!‏

نگاه دیگر در آینده به سوی هواپیماهای بدون خلبان است ، اما ساج احمد در این باره نیز معتقد است :

"همانطور که ایده هواپیماهای بدون پنجره در آینده امکان پذیر به نظر می رسد اما این بدین معنا نیست که به زودی اتفاق بیفتد ، این مساله درباره تکنولوژی درون و هواپیماهای بدون خلبان نیز صدق می کند ، یعنی اینطور نیست که ما فردا بتوانیم به ناگهان هواپیماهایی را در آسمان بدون خلبان ببینیم. "

منبع : CNN

 

ویدا نورمحمدیان
ویدا نورمحمدیان