اتاق رقصی واقع در زیر آب

4.8
از 5 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
اتاق رقصی واقع در زیر آب + تصاویر
04 مهر 1396 12:00
0

زمانی در شهر سوری Surrey نزدیک دهکده ی انگلیسی ویتلی، یکی از برازنده ترین املاک خصوصی دنیا به نام ویتلی پارک Witley Park وجود داشته است. این املاک که در اصل به نام لی پارک شناخته می شده به مردی به نام ویتاکر رایت تعلق داشته که ثروت خود را با تقلب در سهام هایی به ارزش صدها میلیون پوند به دست آورده بود، او این عملیات را نه یکبار بلکه دو دفعه و در دو قاره ی مختلف مرتکب شده بود. این شخص در نقطه ی اوج جرم های اقتصادی خود، املاک ویکتوریایی به وسعت 1400 هکتار را خریداری کرده و عمارتی لوکس با 32 اتاق در آن ساخت، البته این عمارت شامل فضاها و ساختمان های دیگری همچون پیست مسابقه، تئاتر و حتی یک بیمارستان خصوصی نیز می شد.

این زمین ها همچنین دارای سه دریاچه ی مصنوعی متصل به هم بودند. یکی از این دریاچه ها رازی را در خود پنهان کرده بود که امروز هیچ کس اجازه ی بازدید از آن را ندارد اما چندین سال پیش افراد می توانستند از چندین سری پله ی بتنی پایین رفته، از راهرویی به طول 400 فوت گذر کرده و وارد فضایی به ارتفاع 30 فوت با گنبد شیشه ای شوند که کاملا زیر دریاچه قرار گرفته بود. این مکان همان آکواریوم معروف زیر آب و اتاق سیگار بوده که به خاطر شکل خود اتاق رقص نیز نامیده می شده و ویتاکر رایت آن را برای سرگرم کردن مهمانان خود ساخته است.

اتاق رقصی زیر آب

جیمز ویتاکر رایت سال 1846 در استافورد متولد شده بود. بعد از مرگ پدرش در سال 1870 او به ایالات متحده نقل مکان کرد تا بتواند با توسعه ی شرکت های معدن، کسب درآمد کند. علی رغم سودی که شرکت های او بدست آوردند، رایت هیچ گاه حتی یک پنی نیز به سرمایه گذاران خود پرداخت نکرد. هرچند دوران خوشی زود به سر رسید. رایت تصمیمات نادرستی گرفت و تمام سرمایه ی خود را از دست داد.

رایت به انگلستان بازگشت و در بازار لندن دوباره به سرمایه گذاری در بخش شرکت های مربوط به معدن فعال شد، دقیقا همان کاری که در ایالات متحده کرده بود و بار دیگر اسکناس های درشت زیر دست او سرازیر شدند.

رایت املاک لی پارک را در سال 1890 خریداری کرد و به شکلی حریصانه زمین های اطراف آن را نیز خریداری کرد تا اینکه مساحت زمین های او به 9000 هکتار رسید.

اتاق رقصی زیر آب

رایت بدون توجه به شکایت های همسایگانش مبنی بر تخریب منظر سوری، عمارتی با 32 اتاق، 11 حمام، باغ های طراحی شده، تئاتری خصوصی و استبل ساخت. شایعات اینگونه می گویند که او 500 مرد داشته که قطعات بزرگی از زمین را برایش جابجا می کردند و به این ترتیب بود که او سه دریاچه ی مصنوعی ایجاد کرد. بزرگترین این دریاچه ها 50 هکتار وسعت داشته، در میانه ی این دریاچه و درست زیر سطح آب، اثری از او وجود داشته که عمیقا به آن افتخار می کرده است. این بنا از آهن و بتن ساخته شده و با شیشه های ضخیم 3 اینچی پوشیده شده بود. این آکواریوم و اتاق سیگار به مهمانان خود اجازه می داده که در نور سبز- زرد فیلتر شده از میان آب، بیلیارد بازی کنند و سیگار بکشند. وقتی از بازی خسته می شدند صورت خود را به شیشه ها چسبانده و ماهی های در حال گذر را تحسین می کردند.

در بالای این گنبد، مجسمه ی بزرگی از نپتون قرار داشته که به سمت آب اشاره می کرده و شب ها زمانی که اتاق روشن می شده، نمایش زیبایی در آب ایجاد می کرده است.

این عمارت خارق العاده در سال 1952 در آتش سوخت، اما دریاچه و اتاق رقص آن بدون آسیب باقی ماندند، هرچند عدم رسیدگی و مراقبت های کافی باعث شد که قاب زنگ زده و شیشه ها نیز با جلبک و خزه پوشانده شوند.

اتاق رقصی زیر آب

اتاق رقصی زیر آب

اتاق رقصی زیر آب

اتاق رقصی زیر آب

اتاق رقصی زیر آب

اتاق رقصی زیر آب

اتاق رقصی زیر آب

اتاق رقصی زیر آب

اتاق رقصی زیر آب

 

منبع: amusingplanet