ماموتی با بافتی نرم و دست ‌نخورده، در دریاچه سیبری پیدا شد!

3.7
از 14 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
موجودی پشمالو، عجیب و دست نخورده پس از قرن ها در دریاچه سیبری پیدا شد! +تصاویر
20 مرداد 1399 07:00
0

به‌تازگی در دریاچه‌ای در سیبری یک ماموت دست‌نخورده کشف‌ شده است. قرن‌هاست که جسد حیوانات و اشیاء تاریخی در عمق دریاچه‌های یخ‌زده کشورهایی مانند روسیه و کشورهای اسکاندیناوی دور از چشم دانشمندان و کارشناسان آرمیده‌اند، زیرا دسترسی به این حیوانات و اشیاء باوجود یخ و برف غیرممکن است.

افزایش دمای تدریجی سردترین مناطق روسیه مانند سیبری، بدان معناست که حالا این حیوانات و اشیاء درحال جدا شدن از یخ و روی آب آمدن هستند. حالا این‌ گونه‌ها می‌توانند در اختیار دانشمندانی قرار گیرند که به دنبال دانسته‌های بیشتری در مورد بیشینه آن‌ها هستند. در سال 2018 توله سگی در یک دریاچه‌ی در حال ذوب پیدا شد و به‌قدری دست‌نخورده مانده بود که حتی بخشی از موهایش هنوز مانند روز اول بود.

ماموتی پشمی و کم سن و سال که دارای بافتی نرم و دست‌نخورده است، در دریاچه سیبری پیدا شد

در تاریخ 23 جولای این تابستان، لایه منجمد زیر آب، گنجینه‌ی دیگری را نمایان کرد، کسانی که در دریاچه پکه والاواتودر بالای مدار قطب شمال مشغول بکار بودند با موجودی عجیب مواجه شدند. آن‌ها بخش‌هایی از بدن یک ماموت جوان را یافتند. با آزمایشاتی که روی بافت نرم ماموت انجام خواهد شد، سن او مشخص می‌گردد اما درحال حاضر دانشمندان سن او را 10-12 هزار سال تخمین می‌زنند.

کارگران بخشی از جمجمه حیوان، عضلات، دنده و یکی از پاهای او را یافته‌اند. حال دانشمندانی همچون دیمیتری فرولو درحال تحقیق بر روی این بخش‌ها هستند. او امیدوار است که بخش‌های کشف نشده این حیوان هم به‌زودی کشف شود. او می‌گوید: «کل اسکلت ماموت آنجا زیر دریاچه است. حالا نیروی کار به دریاچه بازگشته‌اند تا مابقی اسکلت را نیز بیابند.»

ماموتی پشمی و کم سن و سال که دارای بافتی نرم و دست‌نخورده است، در دریاچه سیبری پیدا شد

بااینکه دانشمندان از چنین یافته‌ای خرسندند و مطمئن هستند که با این تحقیقات به نکات بسیار ارزشمندی خواهند رسید، اما گرم شدن سالانه کره زمین برای همه تبدیل به نگرانی شده است. جولای امسال حدود 10 درجه از سال قبل گرم‌تر شده که نشان‌دهنده تأثیرات منفی تغییرات آب و هوایی است.

بااین وجود دانشمندان در روسیه و سایر مناطق جهان از مطالعه ماموت‌های دیگر نگران‌اند، این کار حالا به معنای گرمای بیشتر در تابستان‌هاست.

ماموتی پشمی و کم سن و سال که دارای بافتی نرم و دست‌نخورده است، در دریاچه سیبری پیدا شد

این اولین باری نیست که سیبری دستخوش تغییرات چشمگیر شده است. طی چند سال اخیر، دمای هوا در زمستان‌ها به منفی 90 درجه فارنهایت رسیده است، دمایی که حتی برای سیبری هم بسیار سرد محسوب می‌شود. اما طبق گزارشات آب و هوایی در تابستان‌های اخیر، یک یا دو بار دمای هوا به 90 درجه فارنهایت رسیده است. این تغییرات با تابستان‌ها و زمستان‌های گذشته بسیار متفاوت است.

این ماموت جوان تنها ماموتی نیست که طی سال‌های اخیر به خاطر ذوب شدن یخ‌ها روی آب آمده. دوسال پیش یک کره‌اسب 42 هزارساله و سر یک گرگ پیر 32 هزارساله نیز در منطقه پیدا شده بود.

 

منبع: thevintagenews.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.