سبزترین فرودگاه جهان کجاست ؟

4.7
از 3 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
سبزترین فرودگاه جهان کجاست ؟ + تصاویر
28 تیر 1396 10:00
0

با بالارفتن ترافیک هوایی سالانه ، پیدا کردن روشی برای اینکه این سفرهای هوایی هر چه بیشتر سازگار با محیط زیست شوند به امری حیاتی تبدیل شده است. و در حالیکه تولید کنندگان هواپیماها به دنبال روشی برای سبزتر کردن این وسیله حمل و نقل هوایی هستند ، معماران نیز سعی می کنند تا فرودگاهها را سازگارتر با محیط زیست طراحی کنند.

در نگاه اول شاید پیچیده به نظر برسد اما فرودگاهها مهم ترین نقاط حمل و نقل هوایی هستند که در آنها انرژی بسیاری مصرف می شود. بنابراین می توان کاری کرد تا این نقاط پرتردد، هم کارایی خود را از دست ندهند هم انرژی کمتری مصرف کنند و در نهایت سبزتر یا سازگارتر با محیط زیست گردند.

در راستای محافظت از محیط زیست و رقابت در این زمینه با سایر فرودگاهها ، این فرودگاه اسکاندیناویایی توانسته عنوان سبزترین فرودگاه را به خود اختصاص بدهد. ترمینال جدید فرودگاه اوسلو ( Oslo ) در نروژ در ماه آوریل افتتاح شده است. بازگشایی این ترمینال جدید در فرودگاه باعث شده تا ظرفیت فرودگاه اوسلو به 32 میلیون مسافر در سال افزایش یابد.

در فرودگاه اوسلو تمرکز به روی استفاده از سازه هایی برای ساختمان بوده است که تا جای ممکن آسیبی به طبیعت وارد نکند ، همچنین راه حل های خلاقانه ای برای مصرف انرژی در آن در نظر گرفته شده است. آنطور که مدیر این پروژه می گوید آنها اصلا تصمیم نداشتند قدم به میدان رقابت سبزترین فرودگاههای جهان بگذارند و فقط هدفشان ساخت ترمینالی بوده که مصرف انرژی آن به نصف برسد که نه تنها این کار را کردند بلکه به سبزترین فرودگاه جهان نیز تبدیل شدند.

دیوارها و پنجره های این ترمینال طوری طراحی شده است تا نور کافی به داخل ترمینال وارد شود که البته در روزهای برفی اسکاندیناوی این کار کمی دشوار است ، همچنین از مواد طبیعی نظیر سنگ و چوب برای طراحی داخل ساختمان به کار رفته است.

طراح این ترمینال می گوید : «علاوه بر اینکه این مواد استفاده شده بسیارمصرف انرژی را پایین می آورند بلکه چوب های استفاده شده به این ساختمان چهره ای نروژی می دهد. ما بر این باوریم که در حال حاضر تقریبا همه فرودگاهها شبیه هم هستند ، حالا زمان آن رسیده تا المان هایی که باعث می شود مسافران متوجه شوند در چه نقطه ای از زمین قرار دارند در فرودگاهها نمایان تر شود ، این المان ها باعث می شود با ورود به فرودگاه ، آنجا را با مشخصه های سنتی و محلی ش به خوبی بشناسند. »

یکی دیگر از سیستم های کاهش انرژی استفاده شده در این ترمینال ، استفاده از سیستم سرمایشی طبیعی است. در فصل زمستان ، برف ها جمع آوری شده و در جایی ذخیره می گردند. سپس در تابستان از آنها برای خنک کردن فرودگاه استفاده می شود. این کار باعث می شود مصرف انرژی به میزان قابل توجهی کاهش یابد. در فصل زمستان نیز این فرودگاه با استفاده از انرژی حرارتی طبیعی گرم می شود.

وقتی نوبت به ضایعات و مواد دورریختنی این ترمینال می شود جالب است که بدانید در این پروژه فقط 9% مواد دور ریختی را می توان در رده " ضایعات عمومی" جای داد و 91% از مواد دور ریختی هنگام ساخت این پروژه ، دسته بندی شده و به طور جداگانه در جاهای دیگر به کار گرفته شدند.

یکی دیگر از مشخصه های خارق العاده این طراحی جدید این است که اگرچه سایز کلی فرودگاه بیشتر شده است اما حداکثر تعداد قدمی که تا هر گیت برداشته می شود یکسان باقی مانده. این بدین معناست که این ترمینال در فضای بسیار مناسبی قرار گرفته است.

سبزترین فرودگاه جهان کجاست ؟

سبزترین فرودگاه جهان کجاست ؟

سبزترین فرودگاه جهان کجاست ؟

سبزترین فرودگاه جهان کجاست ؟

سبزترین فرودگاه جهان کجاست ؟

سبزترین فرودگاه جهان کجاست ؟

سبزترین فرودگاه جهان کجاست ؟

سبزترین فرودگاه جهان کجاست ؟

سبزترین فرودگاه جهان کجاست ؟

سبزترین فرودگاه جهان کجاست ؟

منبع : cnn

 

    

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.