‏10 موزه جذاب پزشکی دنیا

5
از 3 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
‏10 موزه جذاب پزشکی دنیا + تصاویر
04 فروردین 1397 09:00
0

‏10 موزه جذاب پزشکی دنیا

پزشکی مدرن چیزی شبیه به معجره است. بیشتر آنچه که ما امروزه می دانیم حاصل اکتشافات، آزمون و خطاهای هزاران سال است. در این مقاله ده موزه برتر و شگفت انگیز پزشکی جهان را معرفی میکنیم. 

 

1-موزه فرگوندر

موزه فرگوندر، در پاریس قرار دارد و به صورت تخصصی آناتومیهای عجیب و غریب را به نمایش می گذارد. این موزه از سال 1766 شروع به فعالیت کرد اما از سال 1991 به روی عموم باز شد. موزه ی فرگوندر بخشی از مدرسه ی دامپزشکی École Nationale Vétérinaire de Maisons-Alfort است. در داخل موزه، حدودا 4200 نمونه حیوانی وجود دارد از جمله گوسفند ده پا، گوساله دو سر و یک کره اسب غول پیکر یک چشم. البته به نظر می رسد این موجودات به اندازه کافی برای جذب مردم به موزه عجیب نبودند، بنابراین چهره های پوستی توسط Honoré Fragonard تهیه شد. Honoré Fragonard استاد سابق آناتومی بود که در نهایت به علت دیوانگی از مدرسه اخراج شد.

‏10 موزه جذاب پزشکی دنیا

‏10 موزه جذاب پزشکی دنیا

 

2- موزه موزیکال مگورو، توکیو

در سال 1953 توسط دکتر Satoru Kamega موزه ی انگل شناسی مگورو در توکیو تاسیس شد. این موزه در حدود 1500 نوع نمونه ی انگلی و در کل بیش از 60 هزار انگل انسانی را شامل می شود. ویترین های این موزه تنوع آشکار انگلی را نشان میدهد و به مردم آموزشی فراتر از ترس های رایج نسبت به انگل ها داده می شود. طبقه دوم موزه انگل های انسانی، چرخه زندگی و علائم که هنگام عفونت میزبان انسان می شوند را نشان میدهد. به راستی چیزهای خارق العاده و غجیبی در مورد این موجودات وجود دارد.

‏10 موزه جذاب پزشکی دنیا

‏10 موزه جذاب پزشکی دنیا

‏10 موزه جذاب پزشکی دنیا

 

3- موزه تاریخ پزشکی پل استراجیان (Paul Stradins)، ریگا

موزه تاریخ پزشکی پل استرجیان در ریگا، یکی از سه موزه بزرگ تاریخ پزشکی در جهان می باشد. در اینجا می توانید روش های توسعه ی داروها را از قدیم تا به امروز بررسی کنید. در این موزه حتی نمایشگاه ها و مصنوعات از اسطوره های علم پزشکی می باشد که جزء مهمی از روند توسعه و بهبود علم پزشکی و داروسازی بوده اند. طبقه بالا موزه اختصاص دارد به دستاوردهای لتونی در علم پزشکی. سالن های اسپای لتونی ها در جهان بسیار شناخته شده هستند و این کشور همچنین به موزه پل استراجیان شهرت دارد.

‏10 موزه جذاب پزشکی دنیا

 

4- موزه ی موتر، فیلادلفیا

موزه ی موتو در فلادلفیا نیز در زمینه ی آناتومی است. این موزه در سال 1787 تاسیس شد. موزه موتر در داخل کالج پزشکان فیلادلفیا قرار دارد. در این موزه از کابیت های به سبک قرن ۱۹ برای نمایش آثار و تجهیزات پزشکی از دوران ابتدایی تا پزشکی مدرن استفاده شده است. برخی از معروف ترین آیتم های در این موزه عبارت است از مجموعه جمجمه های دکتر جوزه هیرتل، یک قالب گچی و دوقلوهای به هم چسبیده معروف «چانگ و انگ»، و یک قطعه از جان ویلکس بوت بدنام. این موزه همچنین برنامه آموزشی برای نوجوانان نیز دارد.

‏10 موزه جذاب پزشکی دنیا

‏10 موزه جذاب پزشکی دنیا

 

5- موزه وسایل مشکوک پزشکی ، سنت پائول (MN)

در حالی که بسیار از موزه ها  دیگری که در لیست ما قرار دارند، با هدف آموزش مردم در مورد پیشرفت های دارویی و روش های پزشکی و موفقیت های شگفت انگیز پزشکی مدرن ایجاد شده اند؛ در این بین موزه سنت پائول دارای زاویه ی نگاه متفاوتی است. این نهاد تمامی موارد و وسایل کاملا بی فایده و عجیب که مردم در گذشته برای درمان بیماری های روز از آن ها استفاده می کردند را به نمایش گذاشته است. یکی از آیتم های معروف این موزه عبارت است از این که وسیله ی که روان شناسان ظاهرا با برجستگی های آن که روی سر افراد قرار می گرفت، شخصیت آنها را مشخص می کردند.

‏10 موزه جذاب پزشکی دنیا

‏10 موزه جذاب پزشکی دنیا

 

6- موزه ی روانپزشکی گلور، ست جوزف

مشهور است که موزه روانپزشکی گلور، تاریخ روانپزشکی را توسط کاوش های که در تیمارستان سنت جوزف در سال 1874 انجام شده را روایت می کند. تجهیزات جراحی، ابزارآلات، مدارک و داستان های که در موزه به نمایش گذاشته شده است، روش های درمان بیماران که اغلب ترسناک نیز هستند بیان می کنند. برای مثال یک مرد 453 ناخن بلیعده است. صنایع دستی و نقاشی های که توسط بیماران تهیه شده نیز در این موزه وجود دارد که غالبا حس ترحم بازدید کنندگان را بر می انگیزد. در واقع این موزه با هدف گسترش آگاهی عمومی نسبت به بهداشت روان ایجاد شده است.

‏10 موزه جذاب پزشکی دنیا

‏10 موزه جذاب پزشکی دنیا

‏10 موزه جذاب پزشکی دنیا

 

7- موزه ی ملی بهداشت و پزشکی، بهار نقره ای (MD)

موزه ملی بهداشت و پزشکی در طول جنگ داخلی برای جمع آوری نمونه های آزمایشی و انجام تحقیقات در مورد پزشکی نظامی و عمل های جراحی تاسیس شد. مدیر موزه درخواست کرد که پزشکان در این زمینه نمونه هایی از سربازان مرده جمع آوری کرده و آنها را به مرکز تحقیقاتی ارسال کنند. بخش های از بدن سربازان که بر اثر گلوله قطع یا زخم شده بودند به این مرکز ارسال شده است. در طول قرن بیستم، موزه ملی بهداشت و پزشکی به عنوان مرکزی برای تحقیقات و دسته بندی آناتومی بود. این محققان جزو اولین نفراتی بودند که از تکنیک فوتومیکروگرافی در کار خود استفاده کردند. امروزه، موزه برای بازدید عموم باز است و چندین برنامه در حوزه سلامت، علم و تاریخ ارائه داده است.

‏10 موزه جذاب پزشکی دنیا

‏10 موزه جذاب پزشکی دنیا

 

8-  موزه ی des Moulages در پاریس

این موزه در سال 1889 تاسیس شد. موزه ی des Moulages از دیگر موزه های پزشکی متفاوت است زیرا در آن نمونه های حفاظت شده ی چندانی به چشم نمی خورد. در عوض، این موزه حاوی حدود 5000 عدد موم است که شرایط پوستی انسان را نشان می دهد. این مجسمه های مومی برای درک بهتر از پوست مورد استفاده قرار می گیرند  و این مجموعه جز ء مهمی از تاریخ پوستی قرن نوزدهم می باشد. این موسسه در داخل شهر اسلوونی می باشد که برای درمان بیماری های مسری و برخی بیماری ها که افراد را کسل و بی حوصله می کند، ساخته شده است. این موزه نسبت به سایر نقاط دیدنی پاریس  نادیده گرفته شده است.

‏10 موزه جذاب پزشکی دنیا

‏10 موزه جذاب پزشکی دنیا

 

9- موزه ی بوهروا، لیدن (هلند)

موزه بوهروا در سال 1907 برای اولین بار افتتاح شد که در آن زمان یک نمایشگاه از علوم طبیعی و پزشکی را برگزار کرد. این موزه در سال 1928، مجموعه ی از ابزار، نمونه ها و اسنادی که برای تاریخ علوم طبیعی از جمله پزشکی، گیاه شناسی، جانورشناسی، ستاره شناسی، شیمی و فیزیک مهم بودند، گسترش داد. امروزه موزه شامل اشیاء تاریخی پزشکی و مواد جراحی است که تا قرن شانزدهم از آن استفاده می شده است. این موزه همچنین شامل بیش از 750 قسمت از بدن که مومیایی شده است، می باشد.

‏10 موزه جذاب پزشکی دنیا

‏10 موزه جذاب پزشکی دنیا

 

10- موزه ملی علوم پزشکی تهران، ایران

موزه ملی علوم پزشکی تهران در سال 1997 (1380 شمسی) تاسیس شد.این موزه در ساختما تاریخی قرار دارد که برای موزه بازسازی شده است. بسیاری از مقامات مهم ایرانی در این بنیاد شرکت کرده اند. در این موزه همچنان فعالیت ها پژوهشی انجام می شود. این موزه حاوی ابزارهای تاریخی، نسخ خطی پزشکی و اطلاعاتی در مورد پرستاری، جنین شناسی، طب گیاهی، دندان پزشکی، داروهای دامپزشکی و غیره می باشد. از آنجا که این منطقه از جهان برای تاریخ بشری بسیار مهم بوده است، موزه ی ملی علم پزشکی ایران دارای برخی از مصنوعات تاریخی محنصر به فردی است. برای مثال جمجمه‌ای متعلق به یک دختر ۱۳ ساله دیده می‌شود که قدمت آن به حدود 5000 سال پیش برمی‌گردد.

‏10 موزه جذاب پزشکی دنیا

‏10 موزه جذاب پزشکی دنیا

‏10 موزه جذاب پزشکی دنیا

 

منبع: theculturetrip

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.