گرامیداشت روز جهانی گردشگری

5
از 4 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
روز جهانی گردشگری گرامی باد! + تصاویر
05 مهر 1396 10:00
0

امسال تمرکز اصلی بزرگداشت روز جهانی گردشگری (27 سپتامبر) بر روی موضوع «گردشگری پایدار- ابزاری برای توسعه» بوده و قرار است در چنین روزی سهم گردشگری در راستای تحقق اهداف توسعه ی پایدار مورد بررسی قرار گیرد.

گرامیداشت روز جهانی گردشگری

از سال 1980 مراسم گرامیداشت روز جهانی گردشگری در روز 27 سپتامبر برقرار بوده و در همین روز اساسنامه ی سازمان جهانی گردشگری به اجرا در آمد. برخی از موضوعات مورد بحث در 37 دوره ی گذشته شامل صلح و گفتمان، انرژی، دسترسی، میراث جهانی و آب و گردشگر می باشند.

طالب رفاعی دبیر کل سازمان جهانی گردشگری اینگونه عنوان کرده است: « تنها در سال گذشته، 1.235 میلیون مسافر از مرزهای بین المللی عبور کرده اند. تا سال 2030، این رقم به 1.8 میلیون نفر خواهد رسید. حال سوال اینجاست که ما در بزرگداشت روز جهانی گردشگری سال 2017 چگونه می توانیم این نیروی محرکه ی قوی –فرصت های همراه با این 1.8 میلیون نفر- را به کار گرفته و این دنیا را جای بهتری برای زندگی کرده و توسعه ی پایدار و سه رکن اصلی آن را به جلو برانیم. در این روز گردشگری جهانی به یاد داشته باشید که هر زمان و به هر کجا که سفر می کنید، به طبیعت، فرهنگ و میزبان خود احترام بگذارید.»

گرامیداشت رسمی روز جهانی گردشگری سال 2017 طبق تصمیم مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری در قطر برگزار می شود. این رویداد حول دو محور اصلی خواهد چرخید که عبارتند از «گردشگر به عنوان محرک رشد اقتصادی» و «گردشگر و کره زمین؛ متعهد به آینده سبز». علاوه بر اینها، یک مرکز تحقیقاتی سطح بالا با هدف باز کردن مناقشه پیرامون پتانسیل این بخش برای ارتقای حفاظت فرهنگی و درک متقابل نیز وارد عمل خواهد شد.

در این برنامه همچنین استراتژی های بخش گردشگری ملی قطر نیز ارائه داده خواهد شد که پیشرفت های چشمگیری در زمینه ی رویکردهای پایدار ایجاد کرده اند. این پیشقدم بودن قطر در زمینه های یاد شده با چشم انداز سال 2030 ملی قطر نیز هم راستا است که تمرکز آن بر مسائل اقتصادی، اجتماعی، توسعه های انسانی و اولویت دادن به گردشگری به عنوان یک کاتالیزور برای پیشرفت در راستای اقتصادی متنوع تر می باشد.

همزمان با رویداد روز جهانی گردشگری در قطر، این روز در سراسر کره ی زمین نیز جشن گرفته می شود.

لازم به ذکر است که مراسم گرامیداشت روز جهانی گردشگری روز سه شنبه 4 مهرماه با حضور علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، محمد محب خدایی معاون گردشگری، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و حسینعلی امیری معاون پارلمانی ریاست جمهوری برگزار شد.

گرامیداشت روز جهانی گردشگری

گرامیداشت روز جهانی گردشگری

 

در ابتدای برنامه متن پیام طالب رفاعی، دبیر کل سازمان جهانی گردشگری توسط مجری برنامه قرائت شد. معاون گردشگری نیز با تاکید بر پتانسیل های ایران در حوزه ی گردشگری، در زمینه ی نقش آفرینی این حوزه در توسعه ی پایدار کشورمان اظهار امیدواری کرد. او همچنین عنوان کرد: «توسعه پایدار گردشگری دارای دو جنبه حفاظت از محیط زیست، منابع، میراث فرهنگی و مشارکت دادن به جوامع محلی میزبانی است.»

علی اصغر مونسان رئیس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری در این بزرگداشت گفت: « صنعت گردشگری همینک در رتبه ی سوم بخش های اقتصادی دنیا قرار دارد. این صنعت ابزار موثری برای دیپلماسی عمومی کشور ما محسوب می شود چرا که از این طریق می توان فرهنگ را مبادله کرده و دولت ها را به هم نزدیک نمود.» او ارتقای صنعت گردشگری را عاملی مهم در افزایش درآمدهای سالانه ی کشورهای موفق در این زمینه دانسته و با اشاره به سهم مستقیم گردشگری در GDP، بر نقش آن در اشتغال زایی نیز تاکید کرد.

وی در ادامه به ارائه ی آمار و ارقامی در مورد جایگاه ایران در شاخص گردشگری پرداخته و ادامه داد: «ایران در شاخص گردشگری در میان 141 کشور جهان در سال 2013 رتبه 98 و در سال 2017، رتبه ی 93 را به خود اختصاص داده است. از جمله ضعیف ترین عملکردها مربوط به زیرساخت های خدمات گردشگری است که در سال 2017، رتبه ی ایران در این بخش 113 بوده است. در سال 2016، سهم گردشگری ایران 2.9 درصد در تولید ناخالص داخلی بوده که نسبت به عدد جهانی فاصله ی زیادی دارد و پیش بینی می شود که در سال 2027 این عدد به 7.5 درصد ارتقا یابد.»

او ادامه می دهد: « باید در توسعه ی زیرساخت ها تلاش کنیم که البته این امر نیاز به اعتبارات دارد. به واسطه ی فعالیت در کیش و سایر استان ها متوجه شدم که ما حتی در بخش معرفی و تبلیغات داشته هایمان در حوزه ی داخلی نیز ضعیف عمل کرده ایم و باید با برنامه های مدون موجبات تحقق این امر را فراهم آوریم.»

وی در معرفی راهکارهای پیشنهادی خود نیز تشریح کرد: «گسترش تعاملات بین‌المللی، استفاده از نیروی کار جوان در صنعت گردشگری، حمایت و جذب همکاری‌های تشکل‌های فعال گردشگری، استانداردسازی خدمات، مشخص شدن مسیرهای گردشگری بر روی نقشه‌ها، ارتقای علمی سطح دانش گردشگری، کارآفرینی و اشتغال زایی آسان و ارزان و اجرای استانداردها برای شکل‌گیری شهر گردشگر را به عنوان پیشنهادهایی برای رفع مسائل موجود مطرح کرد.»

در بخش بعدی این مراسم، تمبر یادبود روز جهانی گردشگری با حضور علی‌اصغر مونسان، علی اکبر صالحی؛ رییس سازمان انرژی اتمی، حسینعلی امیری؛ معاون پارلمانی ریاست جمهوری، محمد محب‌خدایی؛ معاون گردشگری، جمشید حمزه‌زاده؛ دبیر مجمع هماهنگی تشکل‌های گردشگری و محمد بهشتی؛ رییس پژوهشگاه میراث فرهنگی رونمایی و توسط حاضران امضا شد.

گرامیداشت روز جهانی گردشگری

اجرای نمایش آهنگ «سه پله تا عشق» با همکاری گروه هنری حنانه یکی دیگر از بخش های این مراسم بود.

گرامیداشت روز جهانی گردشگری

گرامیداشت روز جهانی گردشگری

منبع: unwto.org، ana.ir