5 مهر روز جهانی گردشگری

4.5
از 13 رای
تورهای ایرانگردی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
روز جهانی گردشگری مبارک!
05 مهر 1397 08:00
1

سال‌هاست که روز 27 سپتامبر مصادف با 5 مهر به عنوان روز جهانی گردشگری نام‌گذاری شده است. امسال هم مانند گذشته این روز در گوشه و کنار جهان گرامی داشته می‌شود. در سال 2018 شهر بوداپست، پایتخت مجارستان میزبانی مراسم اصلی این روز را بر عهده دارد.

حقیقت این است امروزه گردشگری یکی از پرسودترین صنایع دنیا به شمار می‌آید و از اهمیت زیادی برخوردار شده است. حالا هر دولتی تلاش می‌کند تا با استفاده از منابع کشورش گردشگران بیشتری را به سمت خود بکشاند و میزان درآمدش را بالا ببرد. چند سالی‌ست سازمان جهانی جهانگردی تاسیس شده و در بهبود چگونگی پیشرفت این صنعت به دولتمردان یاری می‌رساند و به حل مشکلات موجود در این صنعت می‌پردازد.

امروز به مناسبت فرارسیدن روز جهانی گردشگری کمی بیشتر شما را با این روز و ویژگی‌ها و شعارهایش آشنا می‌کنیم. در ادامه همراه لست سکند بمانید تا از شعار امسال رونمایی کنیم.

چرا روز 27 سپتامبر؟

انتخاب 27 سپتامبر برای گرامی‌داشت روز جهانی گردشگری دلیل خاصی دارد. در این روز، فصل سفر به نیم‌کره‌ی جنوبی آغاز شده و فصل سفر به نیم‌کره‌ی شمالی پایان می‌یابد. این موضوع باعث می‌شود تا بسیاری از مردم در سراسر دنیا در چنین روزی به سفر و گشت‌وگذار بیندیشند.

در سال 1980 میلادی، سازمان جهانی گردشگری روز 27 سپتامبر را به عنوان روز جهانی گردشگری انتخاب کرد و این موضوع نقطه‌ی عطفی در این صنعت شد. همانطور که بالاتر هم اشاره کردیم، در این روز جشن و مراسم گوناگونی در کشورهای مختلف برپا می‌شود که هدف از برگزاری آنها ارتقاء سطح آگاهی عمومی در رابطه با گردشگری و تاثیرش بر ارزش‌های مختلف است.

روز جهانی گردشگری

شعار روز جهانی گردشگری در سال 2018

همانند نامی که هرسال در آغاز سال نو در ایران، توسط رهبر گرامی انتخاب می‌شود، همه ساله یک نام را به مناسبت روز جهانی گردشگری برمی‌گزینند تا اهداف مقامات کشورهای گوناگون و سازمان جهانی گردشگری را هماهنگ کنند. شعار سال 2018 "گردشگری و تحول دیجیتال" است.

با پیشرفت تکنولوژی و گسترش روزافزون استفاده از دستگاه‌های دیجیتال، می‌توان گفت که زندگی اغلب مردم دنیا به لوازم دیجیتال وابسته شده و پیوند خورده است. شکی وجود ندارد که گردشگری پیشرفته دیجیتال می‌تواند به بهبود و گسترش کارآفرینی، توانمندسازی جوامع بومی و مدیریت کارآمد منابع منجر شود و تاکید بر این موضوع در شعار روز جهانی گردشگری کمک می‌کند تا فرصت‌هایی تازه برای صنعت گردشگری از طریق هوش مصنوعی، داده‌های وسیع و سکوهای دیجیتالی به وجود آید. گفتنی‌ست که سازمان جهانی گردشگری پذیرای ایده‌های نو برای رسیدن به تحولی بزرگ در صنعت گردشگری بوده و هست.

دبیر کل سازمان جهانی گردشگری و جهانگری، استفاده از ایده‌های نوآورانه و پیشرفت‌های دیجیتال را فرصت تازه‌ای برای بهبود این صنعت، توانمندسازی جوامع بومی و مدیریت بهتر منابع معرفی کرده و گفت که سازمان ملل را به اهداف توسعه پایدار نزدیک‌تر خواهد کرد.

حالا که با هدف تعیین شعار برای این روز و شعار سال جاری، آشنا شدید؛ بد نیست که مرور کوتاهی کنیم بر شعارهای سازمان جهانی گردشگری در چند سال گذشته:

  • 2017: گردشگری پایدار، ابزاری برای توسعه
  • 2016: گردشگری برای همه، ترویج دسترسی جهانی
  • 2015: یک میلیارد گردشگر، یک میلیارد فرصت
  • 2014: گردشگری و توسعه‌ی جامعه
  • 2013: گردشگری و آب، حفاظت از آینده‌ی مشترک
  • 2012: گردشگری و انرژی پایدار
  • 2011: اتصال فرهنگ‌ها
  • 2010: گردشگری و تنوع زیستی

روز جهانی گردشگری

اطلاعات تکمیلی

باتوجه به این که امسال بوداپست به عنوان شهر برگزارکننده‌ی مراسم روز جهانی گردشگری انتخاب شده، بهتر است کمی بیشتر با این سرزمین زیبا آشنا شویم. بوداپست بزرگترین شهر و پایتخت کشور مجارستان است. توریست‌هایی که این شهر را برای گشت‌وگذار انتخاب می‌کنند، می‌توانند به دیدار بناهای تاریخی بروند یا از پدیده‌های طبیعی جذابش لذت ببرند. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره‌ی بوداپست و مراکز دیدنی آن از لینک‌های زیر کمک بگیرید:

جاذبه‌های گردشگری و راهنمای سفر به بوداپست

نکاتی درباره‌ی بوداپست که نمی‌دانستید

تصاویری از گوشه و کنار بوداپست

روز جهانی گردشگری

سخن پایانی

بد نیست بدانید که امروز، 5 مهر ماه 97 که مصادف با روز جهانی گردشگری هم هست، می‌توانید از تمامی موزه‌های ایران رایگان دیدن کنید. در زیر نام برخی از موزه‌های پایتخت را ذکر کرده‌ایم که با کلیک کردن بر روی نام هرکدام از آن‌ها، می‌توانید برخی اطلاعات مفید را پیش از بازدید مشاهده کنید.
موزه جواهرات ملی ایران

موزه تاریخ پزشکی

موزه صلح تهران

ضمن عرض تبریک روز جهانی گردشگری به شما عزیزان، امیدواریم که به زودی شاهد تحولات مثبتی در راستای پیشرفت صنعت گردشگری در ایران باشیم.

به نظر شما برای بهتر شدن وضعیت صنعت گردشگری در کشورمان باید چه اقدامتی انجام شود؟ به نظر شما بهبود این صنعت چه پیامدهایی را برای مردم ایران در پی خواهد داشت؟ آیا تا به حال در مراسم گرامی‌داشت روز جهانی گردشگری شرکت داشته‌اید؟

بی‌صبرانه منتظر دیدگاه‌های شما خوبان هستیم.

منبع: unwto.org

زهرا میرزایی