شعار روز جهانی گردشگری سال 2019: «گردشگری و مشاغل؛ آینده‌ای بهتر برای همه»!

4.6
از 12 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
آیا شعار روز جهانی گردشگری امسال، باز هم در حد یک حرف باقی خواهد ماند؟
05 مهر 1398 11:00
1

27 سپتامبر (5 مهرماه) هرساله برای گرامیداشت گردشگری به‌عنوان روز جهانی گردشگری نام‌گذاری ‌شده است. هرساله مصادف با این روز، رویدادی جهانی توسط سازمان جهانی گردشگری (UNWTO) و به میزبانی یکی از کشورهای عضو سازمان ملل متحد برگزار می‌شود، امسال کشور هندوستان میزبان مراسم گرامیداشت روز جهانی گردشگری است و شعار این رویداد «گردشگری و مشاغل؛ آینده‌ای بهتر برای همه» است. اولین بار ایده بزرگداشت روز جهانی گردشگری توسط ایگناتیوس آمادووآ (Ignatius Amaduwa) نیجریه‌ای مطرح‌ شد. در لست سکند قصد داریم ضمن تبریک این روز به‌ تمامی دست اندرکاران و زحمت‌کشان صنعت گردشگری کشور عزیزمان ایران، نگاهی بر رویداد سال 2019 روز جهانی گردشگری و اهمیت آن برای آینده اشتغال جهان بیندازیم، پس با ما همراه باشید.

 

تاریخچه‌ای کوتاه از روز جهانی گردشگری

روز جهانی گردشگری سال 2019 با شعار: «گردشگری و مشاغل؛ آینده‌ای بهتر برای همه»

در سال 1979 مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری روز 27 سپتامبر را به‌عنوان روز جهانی گردشگری تصویب کرد و از سال 1980 این مراسم برگزار می‌شود. همچنین از اکتبر 1997 تصمیم بر این شد که هرساله یک کشور برای میزبانی از این رویداد جهانی انتخاب شود و اولین میزبان مکزیک بود. هدف از پایه‌گذاری گرامیداشت چنین روزی، آگاهی بخشی در رابطه با نقش گردشگری و تأثیر آن بر ارزش‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی مردم سراسر جهان است.

علاوه بر رویداد اصلی و جهانی که در کشورِ میزبانِ تعیین‌ شده توسط سازمان جهانی گردشگری برگزار می‌شود، در سایر کشورها نیز رویدادهایی محلی برای گرامیداشت این روز تدارک دیده می‌شود. در ایران نیز علاوه بر برگزاری رویدادهایی توسط سازمان‌های مختلف به مناسب روز جهانی گردشگری، معمولا امکان بازدید رایگان از موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی تحت پوشش وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری برای عموم مردم فراهم می‌شود.

 

معرفی کوتاهی از هند، میزبان رویداد سال 2019 رویداد روز جهانی گردشگری

روز جهانی گردشگری سال 2019 با شعار: «گردشگری و مشاغل؛ آینده‌ای بهتر برای همه»

هند به‌عنوان هفتمین کشور وسیع جهان، فرهنگ‌های متنوعی را در دل خود جای‌ داده است و به همین دلیل این کشور را به نام کشور هفتاد و دو ملت نیز می‌شناسند. تمدن هند یکی از کهن‌ترین تمدن‌های جهان است که از میراثی غنی همراه با تنوع فرهنگی و اقلیمی تشکیل‌ شده است. تمدن هند به همراه اقلیم این کشور که از کوه‌های پوشیده از برف هیمالیا تا جنگل‌های بارانی گرمسیری را شامل می‌شود، هند را همواره به‌عنوان مقصدی خاص و جذاب در قاره آسیا معرفی می‌کند. در سفر به هند با طیف وسیعی از گزینه‌های دیدنی شامل طبیعت، فرهنگ مردم و قبایل، غذاهای مختلف، ادیان گوناگون، موسیقی و هنر متنوع، صنایع‌دستی جذاب و زیبا و تاریخی کهن روبه‌رو خواهد شد. این کشور آن‌قدر تنوع فرهنگی دارد که حتی شاید زمان سفر از یک ایالت به ایالتی دیگر حس و حال سفر بین دو کشور متفاوت به شما دست بدهد.

 

اهمیت آموزش و مهارت در گردشگری

روز جهانی گردشگری سال 2019 با شعار: «گردشگری و مشاغل؛ آینده‌ای بهتر برای همه»

گردشگری چگونه بر ایجاد اشتغال اثرگذار است؟ طی شش دهه گذشته گسترش بخش گردشگری و تنوع بخش‌های مختلف آن توانسته این صنعت را به یکی از درآمدزاترین بخش‌های تولید ناخالص جهانی تبدیل کند (حدود 10 درصد از کل) و با توجه به رشد فزاینده این صنعت طی سال‌های اخیر سازمان جهانی گردشگری انتظار دارد صنعت گردشگری تا سال 2030 هرساله به‌طور متوسط 3% رشد کند. گردشگری و سفر برای حدود 300 میلیون نفر در جهان به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد کرده است و ظهور فناوری‌های جدید نیز منجر به توسعه صنعت و تولید اشکال مختلفی از شغل در صنعت گردشگری شده است.

در بخش گردشگری فرصت‌های برابری برای مردان و زنان از طریق آموزش و کسب مهارت‌های لازم ایجاد می‌شود. یکی از اهداف مهم، استفاده حداکثری از پتانسیل‌های گردشگری، ایجاد شغل بیشتر و باکیفیت‌تر بخصوص برای زنان و جوانان از طریق آموزش مهارت‌های کاربردی است؛ بنابراین تطابق آموزش و مهارت با نیازهای پیش روی صنعت بخصوص نیازهایی که در اثر رشد فناوری به وجود آمده‌اند مستلزم رویکردی جامع و پیوسته است که همراه با پیشرفت فنّاوری، روزآمدی خود را برای استفاده از فنّاوری‌های جدید حفظ کند.

جالب است بدانید حدود 40% مردم در کشورهای کوچکی مثل مالدیو (Maldives)، بوتان (Bhutan)، سیشل (Seychelles)، کیپ ورد (Cape Verde) و کامبوج (Cambodia) زندگی خود را از درآمد بخش سفر و گردشگری می‌گذرانند. از جمله اهدافی که برای گسترش و ترویج شعار امسال روز جهانی گردشگری بیان می‌کنند: افزایش رقابت در صنعت گردشگری، کمک به بهبود سیاست‌ها، افزایش مشارکت و تخصیص بهتر و بهینه‌تر منابع و آگاهی دادن در مورد گردشگری مسئولانه (در اولویت قرار دادن سیاره زمین) است.

 

نقش گردشگری در ایجاد مشاغل و تأثیر آن بر آینده

روز جهانی گردشگری سال 2019 با شعار: «گردشگری و مشاغل؛ آینده‌ای بهتر برای همه»

ایجاد شغل و احساس امنیت شغلی برای افزایش مشارکت اجتماعی، صلح و ایجاد امنیت امری ضروری محسوب می‌شود؛ بنابراین از پتانسیل هر بخش اقتصادی بخصوص بخش‌های خدماتی مثل گردشگری که سرعت به‌مراتب بیشتری در ایجاد شغل دارند، برای تأمین شغل مناسب و درآمدزا باید حداکثر استفاده را برد. طبق برآورد سازمان جهانی کار (ILO) زمینه شغلی «اسکان و رستوران‌ها»(accommodation and restaurants) یکی از 5 زمینه شغلی با بیشترین سرعت ایجاد شغل در جهان است. از نظر تاب‌آوری نیز مشاغل مرتبط با گردشگری جزء مقاوم‌ترین مشاغل در برابر شوک‌های اقتصادی محسوب می‌شوند که این موضوع باعث افزایش امنیت شغلی افراد شاغل در این بخش می‌شود.

 

تنوع سنی و جنسیتی افراد مشغول به کار در بخش گردشگری

روز جهانی گردشگری سال 2019 با شعار: «گردشگری و مشاغل؛ آینده‌ای بهتر برای همه»

صنعت گردشگری نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی توانسته است درصد بالاتری از زنان و جوانان را به کار گیرد و موجب کسب درآمد پایدار برای آن‌ها شده است. طبق آمار حدود نیمی از کسانی که در بخش گردشگری کشورهای عضو OECD مشغول به کار هستند رده سنی بین 15 تا 34 سال دارند، در صورتی‌که این آمار برای سایر بخش‌ها حدود یک‌سوم جمعیت شاغلین است.

همچنین حدود 60 درصد از افراد شاغل در بخش گردشگری را زنان تشکیل می‌دهند، در صورتی‌ که این عدد برای سایر بخش‌های اقتصاد، کمتر از پنجاه‌درصد است. همچنین نرخ کارآفرینی زنان در صنعت گردشگری، نسبت به سایر بخش‌های اقتصاد حدود 12% بیشتر است. نتیجه اینکه صنعت گردشگری از طریق فرصت‌های برابری که برای زنان، جوانان و جوامع روستایی فراهم کرده است و همچنین توانمندسازی اقشار آسیب دیده می‌تواند نقشی مهم در ایجاد اشتغال و افزایش تاب‌آوری آن ایفا کند.

 

 سرمایه‌گذاری شرکت‌های خرد، کوچک و متوسط (MSMEs)، کلید اشتغال در گردشگری

روز جهانی گردشگری سال 2019 با شعار: «گردشگری و مشاغل؛ آینده‌ای بهتر برای همه»

طبق تحقیقات سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) و سازمان بین‌المللی کار (ILO) حدود نیمی از افرادی که در صنعت گردشگری فعالیت دارند در شرکت‌هایی با نیروی کار کمتر از 10 نفر مشغول به کار هستند و حدود سه‌چهارم آن‌ها در شرکت‌هایی با کمتر از 50 نفر نیرو کار می‌کنند.

از طرفی مهم‌ترین چالش‌ها و محدودیت‌هایی که این نوع از شرکت‌ها با آن روبه‌رو هستند مربوط به مهارت ناکافی، مشکل تأمین مالی شرکت و مقررات بین کشوری مربوط به صنعت گردشگری است که در این میان آموزش مهارت کاربردی همچنان مهم‌ترین قسمت را شامل می‌شود؛ بنابراین به‌وسیله آموزش می‌توان بر اصلی‌ترین بخش چالشِ اشتغالِ بهره‌ور در شرکت‌های گردشگری فائق آمد.

به نظر شما گسترش این صنعت درآمدزا چقدر می‌تواند به ایجاد مشاغل مقاوم به شوک‌های اقتصادی و همین‌طور ایجاد درامد ارزی پایدار برای کشور عزیزمان ایران کمک کند؟ و مهمترین چالش گسترش صنعت گردشگری در ایران چیست؟

کیانوش جهانمردی
کیانوش جهانمردی