زیباترین و معروف ترین پلکان های دنیا

4
از 13 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
زیباترین و معروف ترین پلکان‌های دنیا را بشناسیم! +تصاویر
30 فروردین 1398 08:00
0

بالا و پایین رفتن از پله‌های مارپیچ و فتح حلقه‌ها و چرخیدن در منحنی‌ها همیشه برای افراد بسیاری جذاب بوده است. یکی از نمونه‌های بارز این موضوع طرفداران زیاد ترن هوایی‌ها و انواع وسایل تفریحی در شهربازی‌هاست. با تمام این تفاسیر امروز می‌خواهیم پلکان‌هایی را به شما معرفی کنیم که به دلیل نوع خاص ساختشان دست کمی از ترن هوایی‌ها ندارند و توانسته‌اند توجهات فراوانی را به خود جلب کنند. شاید جالب باشد که بدانید پلکان یکی از قدیمی‌ترین عناصر معماری بوده‌اند که تا به امروز کاربری خود را حفظ کرده‌اند و از آنها در داستان‌ها و روایات قدیمی نیز نام برده شده است برای مثال پله‌هایی که زمین را به آسمان وصل می‌کنند یا پله‌هایی که انسان باید طی کند تا به خدا برسد از دیرباز در افسانه‌ها به چشم می‌خورده‌اند.

حالا طراحان و معماران کمی با کاربری اصلی پله‌ها بازی کردند و آنها را به نوعی ساختند که به خودی خود به اشیایی جذاب و جاذبه‌هایی برای گردشگران تبدیل شوند. در اینجا به شما چند پله‌ای را معرفی می‌کنیم که اشکالشان نامتعارف است و تصور شما را از پله به چالش می‌کشد، با ما همراه باشید.

پله های دویسبورگ

1-پله های دویسبورگ

در شهر دویسبورگ Duisburg کشور آلمان پلکانی ساخته شده که کاملا مارپیچ است. اگر از دور به این پله‌ها نگاه کنید، درست شبیه به یک ترن هوایی است. این پله‌ها 21 متر ارتفاع دارند و بازدیدکنندگان می‌توانند پیچ و خم‌های آن را به صورت پیاده طی کنند. بالا رفتن از پلکان مارپیچ دویسبورگ چیزی شبیه به تپه نوردی است و گردشگران برای یکبار طی کردن آن باید 249 پله را پشت سر بگذارند. برای جلوه‌ی بیشتر این سازه‌ی بی‌همتا بر روی آن لامپ‌های LED نصب کرده‌اند که سبب می‌شوند پله‌ها در شب به خوبی بدرخشند.

 

پله های عجیب پاریس

2-پله های عجیب پاریس

اگر قصد سفر به فرانسه و شهر زیبای پاریس را دارید، باید بگوییم که یکی از شگفت‌انگیزترین پلکان دنیا در همین شهر واقع شده است. پلکان خاص پاریس در سالن اپرای معروف این شهر ساخته شده و زیبایی غیرقابل توصیفی دارد. حکاکی‌هایی با ریزه‌کاری‌هایی غیرقابل باور و استحکام و شکل خاص پله‌های اپرای پاریس حتما نظر شما را به خود جلب خواهد کرد.

 

پلکان زیبای کازابلانکا

3-پلکان زیبای کازابلانکا

کازابلانکا شاید شما را به یاد فیلم مشهوری به این نام بیندازد اما باید بگوییم که کازابلانکا نام مشهورترین شهر مراکش است که هنر معماران در هر گوشه و کنارش به چشم می‌خورد. یکی از جذاب‌ترین بخش‌های معماری مراکش را می‌توانید در پلکان کازابلانکا ببینید. پله‌های مذکور در مسجد حسن دوم واقع شده است و تماما آن را از سنگ مرمر ساخته‌اند. البته ناگفته نماند که تزئینات چوبی و پنجره‌های بزرگی که در اطراف این پله‌ها وجود دارند نیز نقشی اساسی در جلوه‌گری آن داشته‌اند.

 

پلکان اوآهو

4-پلکان اوآهو

شاید تصاویری از پلکان زیبای هاوایی را دیده باشید، این پله‌ها در یکی از جزایر اوآهو واقع شده و به دلیل موقعیت جغرافیایی خاصش شهرت بسیاری یافته است. گردشگران برای رسیدن به بالاترین بخش این پله‌ها باید 4000 پله را پشت سر بگذارند. همانطور که در تصویر مشاهده می‌کنید، طبیعت اطراف این پله‌ها به قدری زیباست که سختی مسیر را متوجه نخواهید شد. شاید جالب باشد که بدانید اگر کسی خود را از بالای این پله‌ها به پایین پرتاب کنید، مجرم محسوب خواهد شد زیرا وضعیت آب و هوایی منطقه طوری است که نجات دادن وی کاری بسیار دشواری به حساب می‌آید.

 

پله های زیبای سنگاپور

5-پله های زیبای سنگاپور

تصویری که مشاهده می‌کنید یکی از زیباترین پلکانی است که از نظر تاریخی نیز ارزشمند می‌باشد. این پله‌ها متعلق به بنایی می‌باشد که طی نبرد مالایا (در زمان جنگ جهانی دوم) مورد استفاده قرار می‌گرفت. در واقع در طی جنگ جهانی دوم این بنا مقر فرماندهی بوده است اما حالا گنجینه‌ای دیدنی در قلب سنگاپور به حساب می‌آید.

 

پلکان جذاب راجستان

6-پلکان جذاب راجستان

راجستان یکی از ایالت های کشور هند است که بناهایی با معماری‌های باشکوه را در خود دارد. در یکی از شهرهای راجستان به نام ابهنری، سازه‌ای با هزاران پله وجود دارد که دیدنش برای هر گردشگری جذاب است. صحبت ما در رابطه با 3500 پله می‌باشد که حدود 13 داستان معروف درباره‌ی آنها و چگونگی ساخت و سرنوشتشان بیان می‌شود. در حقیقت این پلکان دیوارهایی هستند که با پله پوشیده شده‌اند. بنایی که در تصویر می‌بینید، روزگاری برای گردهم آمدن مردم و تهیه‌ی آب استفاده می‌شد و هندی‌ها به اینجا می‌آمدند تا از گرمای سوزان راجستان در امان بمانند.

 

پله های زیبای سین‌کیانگ

7-پله های زیبای سین‌کیانگ

سین‌کیانگ یا شین‌جیانگ XINJIANG نام منطقه‌ای خودمختار در جمهوری چین است. هفتمین پلکان زیبای دنیا در این دیار واقع شده که به راستی خاص و خارق‌العاده می‌باشد. اینبار پله‌ها بخشی از یک بنا نیستند بلکه در میان کوهی به نام تیان شان (به معنای کوه آسمان) ساخته شده‌اند و به دلیل موقعیت خاص و چشم‌انداز بی‌نظیری که در اختیار گردشگران قرار می‌دهند به شهرت رسیده‌اند.

 

پله های پورتو

8-پله های پورتو

پورتو که به آن اپورتو نیز گفته می‌شود، شهری در کشور پرتغال است. ماجرای ساخت پله‌های معروف پرتغال به داستان هری پاتر، نوشته‌ی جی کی رولینگ باز می‌گردد اگر اهل خواندن رمان‌های هری پاتر بوده باشید حتما می‌دانید که مدرسه‌ی هاگوارتز پله‌های جذاب و خاصی داشت. معماری خوش ذوق در پورتو از همین رمان الهام گرفته و پلکانی جذاب و دیدنی در این شهر ساخته که می‌توانید آن را در تصویر ببینید.

 

پلکان عجیب شهر مونیخ

9-پلکان عجیب شهر مونیخ

نهمین پلکان این فهرست نیز در کشور آلمان و شهر مونیخ قرار دارد. کار ساخت پله‌هایی که در تصویر می‌بینید در سال 2004 به پایان رسید و هدف معمار این بود که پله‌ها را طوی بسازد که گویا در حال رقص هستند و همانطور که می‌بینید به خوبی توانست به این هدف دست یابد. استفاده از حقله‌های پیوسته در طراحی، رمز موفقیت ساخت این سازه بود.

 

پله های ماچوپیچو

10-پله های ماچوپیچو

شاید نام ماچوپیچو برایتان آشنا باشد. ماچوپیچو شهری اسرار آمیز در کشور پرو است که خانه‌هایی از جنس سنگ در آن وجود دارد و سالها به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی خود از چشم همگان پنهان مانده بود. این شهر درست بر فراز یکی از کوه‌های رشته کوه آند ساخته شده است. رشته کوه آند طولانی‌ترین رشته کوه جهان به شمار می‌آید و گفته می‌شود مردم ماچوپیچو برای در امان ماندن از گزند دشمنان شهرشان را در چنین مکانی ساختند. حالا پله‌هایی که گردشگران را به شهر ماچوپیچو می‌رساند از زیباترین و معروفترین پله‌های دنیاست.

 

آیا در کشور عزیزمان ایران پلکانی می‌شناسید که معماری آن خاص و جالب باشد؟

منتظر نظرات شما خوبان هستیم.

منبع: نشنال جئوگرافیگ

زهرا میرزایی