اسلو گرانترین شهر دنیا شد

0
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
05 مرداد 1392 01:00
0

بر اساس تازه ترین گزارش سازمان ECA International ، شهر "اسلو" پایتخت کشور نروژ بعنوان گرانترین شهر دنیا در سال 2013 میلادی شناخته شده است و پس از آن شهر فقیر "لواندا" پایتخت کشور آنگولا در رتبه ی دومین شهر گران دنیا و شهر بندری و نفت خیز "استاونگر" در غرب نروژ در رتبه ی سومین شهر گران دنیا قرار دارند.این نخستین بار در سه سال اخیر است که شهر "توکیو" در ژاپن دیگر در رتبه نخست گرانترین شهر جهان قرار نمی گیرد و جای خودش را به پایتخت نروژی ها می دهد.شهرهای Juba در جنوب کشور سودان، مسکو در روسیه، توکیو در ژاپن و چهار شهر کشور سوئیس شامل زوریخ،ژنو،باسل و برن به ترتیب در رده های چهارم تا دهم فهرست گرانترین شهرهای دنیا در سال 2013 میلادی قرار دارند. همچنین،شهر "کپنهاگ" پایتخت دانمارک در رده ی دوازدهم و شهر "استکهلم" پایتخت سوئد در رده ی پانزدهم این فهرست قرار گرفته اند.

اسلو گرانترین شهر دنیا شد

از مهمترین دلایل قرار گرفتن شهرهای نروژ در رده های بالای این فهرست،می توان به میزان بالای هزینه های زندگی از جمله هزینه ی خرید یا اجاره مسکن،بهای بالای مواد غذایی و پوشاک به نسبت بهای متوسط حتی در داخل اروپا و همچنین بالا بودن هزینه های جهانگردی از جمله بهای بالای یک شب اقامت در هتل های نروژ برای جهانگردان خارجی اشاره نمود.بالا بودن سطح درآمدها و سطح رفاه اجتماعی قابل توجه نروژی ها که به درآمدهای صنعت نفت و گاز نروژ مدیون است همه و همه موجب شده که دو شهر مهم نروژ در صدر این فهرست قرار بگیرند.

نکته ی دیگر،تغییرات شدید ارزش پول در کشورهای "ژاپن" و "سوئیس" طی سالهای اخیر است که موجب شده است هزینه زندگی در این کشورها افزایش قابل توجهی بیابد.این نکته به خصوص در رابطه با کشور سوئیس مشهود است،چرا که سرمایهگذارانی که به دنبال یک ارز با ثبات در خارج از منطقه یورو بودند،سرمایهگذاریهای وسیعی در فرانک سوئیس داشتندکه البته این امر دولت سوئیس را وادار به اتخاذ سیاست تثبیت ارزش فرانک سوئیس در برابر یورو (با هدف حفظ قدرت رقابتی فرانک) کرد.

در قاره آمریکا،منطقه Manhattan شهر "نیویورک" و شهر "ونکوور" کانادا به ترتیب در رده های 43 ام و 51 ام فهرست گرانترین شهرهای دنیا قرار گرفتند.در قاره آسیا، شهرهای ژاپن به همراه شهر "سئول" کره جنوبی و شهر "پکن" چین در رده های بالای فهرست جای گرفتند.در قاره استرالیا،شهرهای سیدنی،کانبرا،پرت،ملبورن و آدلاید به ترتیب گرانترین شهرهای این قاره هستند.



منبع:تالار گفتمان بانک تور و گردشگری

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.