گرجستان یا ارمنستان؟ کدام برای سفر بهتر است؟

4.7
از 9 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
مقایسه دو کشور پرطرفدار برای سفر
02 مرداد 1402 08:00
19

گرجستان یا ارمنستان؟ کدامشان می‌تواند مقصد بعدی‌تان برای سفر باشد؟ شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید بسیاری از افراد تصور می‌کنند تفلیس یا باتومی بخشی از ارمنستان است. اما چرا؟ این دو کشور بسیار نزدیک به هم هستند و اشتراکات و افتراقات زیادی دارند و جدا از اینکه اشتراکات آن‌ها می‌تواند باعث به‌اشتباه افتادن بسیاری شود، ممکن است موجب سخت‌تر شدن انتخاب برای مسافران بعدی شود. این موضوع دلیلی شد تا در این مطلب، این دو همسایه را از منظرهای گوناگونی برای شما مقایسه کنیم.

گرجستان بهتر است یا ارمنستان؟

اگر می‌خواهید سفرتان ارزان‌تر تمام شود یا سفر به آن مخصوصا با ماشین آسان‌تر باشد، ارمنستان مقصد مناسبی برای شماست. اما اگر اهل تفریح و گشت‌وگذار هستید و نگران قیمت‌ها نیستید، گرجستان می‌تواند گزینه خوبی برایتان باشد. در این مطلب از لست‌سکند سعی کرده‌ایم از ابعاد مختلف این دو مقصد را با هم مقایسه کنیم که بهتر بتوانید تصمیم بگیرید.

گرجستان به ایران نزدیک‌تر است یا ارمنستان؟

ارمنستان و گرجستان هر دو کشورهایی هستند که در فاصله کمی از شمال غربی ایران قرار گرفته‌اند. این دو جزو کشورهای قفقاز جنوبی محسوب می‌شوند و در نزدیکی دریای سیاه قرار دارند؛ اما به لحاظ مساحت باید گفت که گرجستان مساحتی نزدیک به دو برابر ارمنستان دارد و از طرف دیگر، تمام خطه غربی کشور گرجستان را نوار ساحلی دریای سیاه تشکیل می‌دهد که خود به‌تنهایی یک مزیت مهم برای این کشور به حساب می‌آید و ممکن است حتی شما را برای خرید تور گرجستان وسوسه کند. البته اگر بنا به مقایسه دو کشور به عنوان مقصد سفر باشد، باید به این نکته هم اشاره کرد که ارمنستان مرز مشترک با ایران دارد و برای رسیدن به آن، به ویژه اگر قصد سفر زمینی دارید، مسافت کمتری را باید طی کنید.

نقشه گرجستان و ارمنستان.png
محل قرار گیری دو کشور گرجستان و ارمنستان روی نقشه

آب وهوای گرجستان بهتر است یا ارمنستان؟

همان‌طور که گفتیم، این دو کشور از نظر جغرافیایی نزدیک به هم هستند و به دلیل قرارگیری در منطقه قفقاز جنوبی، باید گفت که شاید حتی به لحاظ آب‌وهوا هم چندان اختلاف نداشته باشند. بنابراین نمی‌توان دقیق گفت که ارمنستان بهتر است یا گرجستان؛ اما تفاوت‌هایی هم وجود دارد، به ویژه در بخش‌هایی از کشور که به دریا نزدیک‌ترند.

اگر به صورت کلی نگاهی به میانگین دمایی ارمنستان و گرجستان بیندازیم، هر دو کشور، زمستان‌های سرد و تابستان‌های نسبتاً گرم دارند؛ اما اغلب اختلاف دمایی بین 5 تا 10 درجه میان ارمنستان و گرجستان وجود دارد. پس اگر قرار به انتخاب بین تور ارمنستان یا گرجستان بر اساس دما باشد، شما نباید نگرانی داشته باشید و می‌توانید با خیالی آسوده هرکدام از این کشورها را انتخاب کنید.

اب و هوای گرجستان ارمنتسان.png
وضعیت کلی آب‌وهوای ارمنستان و گرجستان 

طبیعت گرجستان بهتر است یا ارمنستان؟

اگر قرار باشد بر اساس چشم‌نوازی طبیعت، تصمیم بگیریم که گرجستان بریم یا ارمنستان، باید سراغ از کوهستان‌های هر کشور گرفت! تفاوتی ندارد که به سراغ گرجستان یا ارمنستان بروید، هر دو آن‌ها از لحاظ مناظر سبز و صخره‌های دیدنی غنی هستند؛ اما همان‌طور که گفتیم، وجود دریای سیاه در همسایگی گرجستان جلوه سبزتری به پارک‌های ملی این کشور می‌دهد. البته اشتباه نکنید این حرف به این معنی نیست که در ارمنستان شما جلوه‌های طبیعی کمتری می‌بینید؛ این کشور هم صاحب دیدنی‌های بسیاری در دل طبیعت است که می‌تواند تمام طول سفرتان را تحت تأثیر قرار دهد. البته درباره طبیعت و جاذبه‌ها و فعالیت‌های مناسب ارمنستان به ویژه در شهر ایروان در مطلب جداگانه‌ای مفصل برایتان گفته‌ایم.

راهنمای سفر به ایروان

طبیعت گرجستان.jpg
طبیعت گرجستان در حوالی تفلیس

جاهای دیدنی گرجستان بهتر است یا ارمنستان؟

به نظر شما برای دیدن جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی باید ارمنستان بریم یا گرجستان؟ شاید اگر این‌طور بگوییم بهتر باشد، جاهای دیدنی تفلیس در گرجستان بهترین فرصت برای گشت‌وگذار در کلیساهای تاریخی را به شما می‌دهد؛ اما از طرف دیگر ایروان به شما یک تجربه فرهنگی جذاب را ارائه می‌کند و می‌توانید در خیابان‌های سنگ‌فرش شده و زیبایش قدم بزنید یا به کاسکاد بروید.

از باتومی گرجستان که دیگر شهر مشهور این کشور است هم نباید گذشت. این شهر شگفتی‌های جذابی برایتان دارد، از مجسمه علی و نینو گرفته تا برج الفبا! اما در مقایسه عددی می‌توان گفت که گرجستان جاذبه‌های فرهنگی و تاریخی بیشتری برای کشف دارد و اگر رقابتی بین گرجستان یا ارمنستان باشد، در این حوزه گرجستان برنده رقابت می‌شود.

bM9gCLYtIok6Z7uQGvpcxuOews81c3hRo6SUI06V.jpg
نمایی از شهر تفلیس و جاذبه‌هایش

تفریحات ارمنستان بهتر است یا گرجستان؟

این بار نوبت به تفریحات می‌رسد و باید بپرسیم برای تفریح، گرجستان بریم یا ارمنستان؟ در واقع هر دو مقصد سال‌هاست امکانات مختلفی برای فارسی زبانان در نظر می‌گیرند و مورد توجه ایرانیان به عنوان یک مقصد خوب برای تفریح در تعطیلات هستند. در این میان ایروان به دلیل جشنواره‌های خاصی که در زمان‌های متفاوتی از سال برگزار می‌کند، محبوبیت زیادی دارد؛ مانند جشنواره آب‌پاشی. از طرف دیگر تفریحات گرجستان را اگر بخواهیم برشماریم، بهتر است سراغ باتومی برویم! شهری ساحلی با انواع تفریحات هیجان‌انگیز و شبانه.

جشنواره‌های ارمنستان چیست؟

Batumi.jpg
تفریحات متنوع در باتومی 

اقامتگاه‌های ارمنستان بهتر است یا گرجستان؟

در بحث اقامتگاه و هتل، باید فاکتورهای مختلفی را در نظر گرفت؛ مثلاً اینکه هدف شما از سفر چیست؟ قصد دارید بیشتر روز را بیرون از اقامتگاه بگذرانید و در گشت‌وگذار باشید؟ یا اینکه دوست دارید در یک ریزورت با انواع امکانات رفاهی و تفریحی باشید و تمام طول سفرتان پا از هتل بیرون نگذارید؟ گرجستان جای خوبی برای امتحان کردن بوتیک هتل‌هاست؛ اقامتگاه‌هایی که بیشتر از همیشه شما را به فرهنگ و حال‌وهوای مقصدتان نزدیک می‌کند. البته باتومی هم با ریزورت‌هایش به شما این امکان را می‌دهد که تعطیلاتی با تفریحات رنگارنگ داشته باشید.

ارمنستان ولی برای کسانی اقامتگاه متنوع دارد که دوست دارند هتل‌های ارزان‌تر را انتخاب کنند. هر چند بهترین هتل های ارمنستان در کیفیت، چیزی از گرجستان کم ندارند و در هر دو کشور به تعداد کافی هتل‌های 5 ستاره و خوب پیدا می‌شود.

Armenia_Marriott_Hotel_Yerevan-Eriwan-Aussenansicht-3-160234.jpg
یکی از هتل‌های مشهور ایروان ارمنستان

 غذاهای گرجستان بهتر است یا ارمنستان؟

می‌رسیم به یک جدال خوشمزه! غذا. احتمالاً غذاهای هر دو کشور به دلیل نزدیکی‌شان به ایران، برای ذائقه ایرانی لذیذ و خوش طعم باشند، به خصوص اینکه برخی از غذاهایی که در این کشورها طبخ می‌شوند، ریشه مشترک و طعم نزدیکی به خوراکی‌های خودمان دارند. برای بیشتر مسافران اروپایی اهمیتی که گرجی‌ها و حتی ارمنی‌ها به نان می‌دهند، جذاب است؛ اما به عنوان یک ایرانی، باید به شما بگوییم که احتمالاً دریافتتان از غذاهای این دو کشور طعمی آشنا و نزدیک به غذاهای خودمان خواهد بود. 

بهترین غذاهای ارمنستان چیست؟

اگر هم به هوای رستوران‌های زنجیره‌ای و بین‌المللی به سفر می‌روید، نباید نگرانی داشته باشید؛ چرا که در هر دو کشور، رستوران‌های محبوب جهانی مانند مک دونالد یا برگرکینگ پیدا می‌شوند. البته پیشنهاد ما به شما این است که در این سفر حداقل یک غذای سنتی را امتحان کنید.

HERO_Armenian_Foods_Mando_shutterstock_1067495405.jpg
غذاهای ارمنی

حمل و نقل در ارمنستان بهتر است یا گرجستان؟

درباره اینکه ارمنستان بهتر است یا گرجستان این مسئله را باید به خاطر سپرد که در بیشتر اوقات شما به شهرهای محبوب و بزرگ آن‌ها می‌روید؛ یعنی شهرهای ایروان، تفلیس و باتومی. حمل نقل در هر سه شهر نسبتاً ساده است و شما انتخاب‌های متنوعی را پیش رویتان دارید مثلاً در تفلیس و ایروان علاوه بر تاکسی، می‌توانید از مترو هم برای حمل‌ونقل در شهر استفاده کنید.

نکته دیگری که در بحث حمل‌ونقل باید به آن بپردازیم، چگونگی رسیدن از مبدأ به هر کدام از این دو کشور است. در این مورد هم شما دستتان باز است، چرا که برای سفر به ارمنستان هم می‌توانید از طریق هوایی اقدام کنید و هم زمینی، البته این موضوع درمورد سفر به گرجستان هم صدق می‌کند هرچند که تفاوت‌هایی وجود دارد؛ مثلاً اینکه کشور گرجستان برای ورود خودروی شخصی قوانین سخت‌گیرانه‌تری دارد یا اینکه فاصله مقاصد گرجستان به مراتب بیشتر از مقاصد ارمنستان است و شما در سفر زمینی مجبورید مدت زمان بیشتری را در مسیر باشید.

4.jpg
سفر به ارمنستان با اتوبوس

مقایسه هزینه سفر در ارمنستان و گرجستان

هزینه یکی از تأثیرگذارترین نکات در انتخاب مقصد است. در مقایسه ارمنستان یا گرجستان هم عنصر قیمت بی‌تأثیر نیست. هرچند که شما به عنوان گردشگر با هزینه‌ای معقول می‌توانید از هر دو مقصد دیدن کنید و تقریباً هر دو آن‌ها مقاصد ارزانی محسوب می‌شوند؛ اما بد نیست بدانید که از نظر هزینه‌های سفر، ارمنستان مقصد ارزان‌تری از گرجستان است، اما قیمت تور گرجستان از ارمنستان کمی ارزان‌تر است.

Georgian lari Getty.jpg
لاری واحد پول گرجستان 

برای خرید گرجستان بهتر است یا ارمنستان

اگر برایتان سؤال است که برای خرید بهتر است ارمنستان بریم یا گرجستان، باید گفت که هیچ‌کدام از این کشورها به عنوان مقصد خرید شناخته نمی‌شوند و شما می‌توانید در همسایگی ایران مقاصد به‌صرفه‌تر و متنوع‌تری را برای خرید پیدا کنید. گرچه فروشگاه‌های سوغاتی فروشی که در خیابان‌های ایروان هستند، گزینه‌های جذابی برای خرید به شما ارائه می‌هند و صد البته، پاساژهایی که در آن‌ها می‌توانید از برندهای محبوب خرید کنید در باتومی، تفلیس و حتی ایروان کم نیست.

بهترین مراکز خرید تفلیس

batumi.jpg
از مشهورترین پاساژهای باتومی

مقایسه ارمنستان و گرجستان در طول سفر  

برای رفتن به گرجستان یا ارمنستان چقدر زمان نیاز است؟ کدامشان زمان بیشتری از شما می‌گیرد و کدامشان مناسب این است که در یک تعطیلات کوتاه، همه جاذبه‌هایشان را ببینید. اینکه شما چه سبک سفری را برای خودتان انتخاب می‌کنید، کاملاً شخصی است. برخی از افراد ترجیح می‌دهند از ابتدا تا انتهای سفر در تکاپو باشند و با در دست گرفتن چک‌لیستی از جاذبه‌ها و فعالیت‌ها گشت‌وگذار خود را آغاز می‌کنند و گروه دیگر اما آهسته‌تر سفر می‌کنند و دوست دارند بیشتر خودشان را در حس و حال و فضای مقصد قرار دهند. درباره این دو مقصد با وجود جاذبه‌های دیدنی که دارد، بیشتر افرادی که پیش از این سفر کرده‌اند سه روز زمان را برای دیدن شهر و گشت‌و‌گذار کافی می‌دانند. همچنین خواندن مطالبی مانند راهنمای سفر تفلیس هم می‌تواند تا اندازه زیادی به تصمیم‌گیری شما در‌این‌باره کمک کند. 

yerevan_tcm8-6006.jpg
نمایی از شهر ایروان 

تور گرجستان یا ارمنستان کدام بهتر است؟

ساده‌ترین راه سفر به هرکدام از این دو کشور، خرید تور آن‌هاست؛ اما تور گرجستان یا ارمنستان؟ اگر شما هم تا اینجا نتوانسته‌اید تصمیم دقیقی بگیرید، بهتر است بدانید که می‌توانید تور ترکیبی گرجستان و ارمنستان را انتخاب کنید و هر دو کشور را ببینید. اگر هم قصد دارید کمی با وسواس بیشتری انتخاب کنید و تمام مدت سفرتان را در یکی از این مقاصد باشید، می‌توانید از صفحه تورهای لست‌سکند استفاده کنید؛ مثلاً اگر قصد دارید به تفلیس سفر کنید کافی است صفحه تور تفلیس لست‌سکند را باز کنید و از بین آژانس‌های متنوعی که این تور را برگزار می‌کنند یکی را انتخاب کنید.

سخن آخر

شناخت مقصد یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای به حداقل رساندن مشکلاتی است که احتمال دارد در طول سفر برای شما پیش بیاید. مقایسه مقصدهای مشابه به شما کمک می‌کند تا بیشتر از همیشه با مقصد آینده‌تان آشنا شوید و انتخاب عاقلانه‌تری داشته باشید. البته شاید دقیق‌تر این باشد که بدانید چه گزینه‌هایی در سفر برای شخص شما تعیین‌کننده است و حتی اگر مطلب یا مقاله‌ای برای مقایسه آن گزینه پیدا نکردید از مسافران قبلی در خصوص آن سؤال کنید. راستی، بود و نبود چه چیزهایی برای شما در انتخاب مقصد تعیین‌کننده است؟

پوپک کفیلی
پوپک کفیلی

دانش آموخته خبرنگاری و عاشق ماجراجویی‌ام. کشف دنیای جدید، وسوسه همیشگی من است و دوست دارم قبل از اینکه بمیرم، به‌اندازه کافی دنیای اطراف را دیده باشم. فکر می‌کنم بهترین راه کشف دنیا، سفرکردن و خواندن و نوشتن است، برای همین هم سعی می‌کنم دنیای اطراف را بهتر ببینم، بیشتر بخوانم و حتی بیشتر از آن بگویم.