حمید حامی از رنج ها و لذت سفر هایش میگوید

0
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
04 مهر 1392 00:00
0

فلسفه سفر، رسیدن به آرامش است

حمید حامی، خواننده ای اهل سفر است و به گواه حرف هایش می شود گفت ایران را خیلی خوب گشته و اطلاعات خوبی هم درباره شهرهایش دارد. در سفر هایش به دنبال آرامش است و این آرامش را بیش از همه در شمال و در کیش به دست می آورد. نا گفته نماند او اهل عکاسی است و دوربینش را در تمام سفر هایش همراه خود می برد.

اصلیت تان کجایی است؟

تهرانی هستم، ولی مثل این که اگر به ثبت احوال بروید شجره نامه ات را می دهند. حالا من دقیقا شجره نامه ام را نمی دانم.

اگر قرار بود خودتان جایی را که به دنیا بیایید انتخاب کنید، آنجا کجا بود؟

نمی گویم.

اهل سفر هستید؟

نه، ولی زیاد سفر می کنم.

یعنی چه؟

به واسطه کار زیاد سفر می کنم، اما برای تفریح نه. بیشتر دوست دارم خانه باشم اما برای کار، زیاد سفر می کنم و به خاطر همین با سفر آشنایی دارم.

خوش سفرید یا بد سفر؟

خوبم. خوش سفرم.

تا حالا شده برای کار سفر کنید و بعد خوش بگذرد و بیشتر بمانید؟

بله، دفعه اول که برای کنسرت رفتیم یک ماه اضافه ماندم و دفعه دوم هم اصلا خودم پیشنهاد کردم بمانم و دستمزدم هم برایم مهم نبود. یک سالی هم بود که با آرتین شاهوران و مانی رهنما و خدا بیامرز ناصر عبداللهی رفته بودیم شیراز و یک کنسرت در دبیرستان احسان داشتیم. آن موقع دومین بار بود که با ناصر روی سن می رفتم. (البته ما عادت داریم پشت مرده ها خوب بگوییم ولی خود من اگر جای ناصر بودم شاید قبول نمی کردم با خواننده ای روی سن بروم که تازه آلبوم اولش بیرون آمده. ولی ناصر با من روی سن آمد در صورتی که خودش آن زمان در اوج بود.) یک هفته شیراز بودیم و بعد از کنسرت هم یک هفته بیشتر با مانی ماندیم. مانی آمد تهران و من باز هم ماندم. خیلی به من خوش گذشت، چون چند دوست آنجا پیدا کرده بودم. وقتی رسیدم تهران و سوار آژانس شدم راننده پرسید شما جنوبی هستید؟ گفتم نه! تا یک مدت لهجه غلیظ شیرازی داشتم.

اولین سفری که رفتید را یادتان هست؟

با خانواده ام بودم. بچه که بودم خیلی شمال می رفتیم، چون خانه مادربزرگ مادریم رشت بود. پدرم هم یک دوست در همدان داشت و آنجا هم زیاد می رفتیم و با همدان و جاده اش هم آشنایی دارم. گردنه آوج و... کاشان و اصفهان هم می رفتیم، چون خانواده ام خیلی اهل سفر بودند و همیشه عید ها سفر می کردیم و در تابستان هم حداقل دو مسافرت داشتیم.

سفرهای خارج از ایران رفته اید؟

زیاد خارج از ایران نبوده ام، چون این که بروم جایی را ببینم برایم جذابیت ندارد و هر کجا که می روم باید چیزی گیرم بیاید و سودی برایم داشته باشد! حالا آن سود می تواند آرامش باشد که من معمولا آن را در سفر به دست نمی آورم. ولی بزرگ ترین تفریح من این است که در سفر عکاسی کنم، البته تا حالا برای عکاسی جایی نرفته ام، ولی برای کار رفته ام و در کنارش عکاسی کرده ام، سفر خارجی هم غیر از امارات و مالزی جایی نرفته ام و جزو آن دست از خواننده ها هم نبوده ام که برای جام جهانی و فلان جشنواره بفرستنم کانادا و... اگر هم رفته ام برای کار بوده ولی یک سال ونیم در امارات زندگی کردم.

چند وقت است عکاسی می کنید؟

بچه که بودم پدرم یک دوربین یاشیکا ۱۳۵ داشت که با آن دزدکی عکاسی می کردم و بعد کیومرث پوراحمد به واسطه کاری یک دوربین حرفه ای به من داد که عکاسی را از آنجا شروع کردم. سال ها با آن دوربین عکاسی کردم و خیلی هم به آن دوربین احترام می گذارم. اما یک سال پیش دوستی به من یک دوربین عکاسی با چهار لنز هدیه داد که حرفه ای ترین دوربین عکاسی در ایران است.

پس گفتید زیاد اهل سفر نیستید؟

نه، من نمی دانم چرا مردم آنقدر الکی سفر می کنند. فلسفه سفر برای رسیدن به آرامش است و این است که از شلوغی شهر به یک جای آرام بروی. الان شمال، از تهران شلوغ تر است. مردم از یک شلوغی به شلوغی دیگر می روند و این برایم سوال است که چرا؟

دوست دارید چطور مسافرت کنید؟

مهم ترین چیز این است که دورم خلوت باشد. حالا یا دو نفری باشد یا چهار نفری (می خندد).

اهل چادرزدن هستید؟

نه، نیستم.

می ترسید؟

آخر چه کاری است، سختی الکی بکشیم. وقتی در عصر تکنولوژی زندگی می کنیم چه کاری است که برویم چادر بزنیم و سختی بکشیم؟ در همین تهران سختی می کشیم. دیگر چه کاری است که در سفر هم سختی بکشیم؟ قبول ندارید؟

ببینید اگر بخواهم در سفر متحمل سختی بشوم ترجیح می دهم به جای بکری بروم. نمی خواهم مثلا بروم اصفهان با سی وسه پل عکس بگیرم. هنر نیست که بعضی ها می روند منارجنبان می بینند و عکس می گیرند. این که معنی ندارد. اصلا خودم هم از چنین جاهایی عکس ندارم.

فقط از تخت جمشید عکس دارم، آن هم چون برایم خیلی ارزش دارد. زیاد هم از آن عکس دارم هم خودم با تخت جمشید و هم دوتایی (منظورم تخت جمشید و من است.) ولی در کل فلسفه سفر برای من آرامش است و به قصد تفریح سفر نمی روم.

بد ترین سفر و بهترین سفرتان کدام بوده؟

یک سفر رفتیم عسلویه. به ما گفتند از هواپیما که پیاده می شویم ده دقیقه تا عسلویه بیشتر نیست. ما را اهواز پیاده کردند و از آنجا به سختی نصف روز طول کشید تا برسیم آنجا. کلا برنامه ریزیش بد بود. این قضیه همین پارسال اتفاق افتاد و بهترین سفرم هم کیش بوده. کلا کیش را دوست دارم و بهترین سفر هایم در کیش بوده است. یک سفر چابهار هم یادم هست از طرف تلویزیون با حدیث فولادوند و پرستو صالحی و خدابیامرز آقای بزرگی و تعدادی بازیگر دیگر رفتیم که خیلی خوب و جالب بود. این منطقه خیلی زیباست. با این که خشک است ولی بسیار قشنگ است. مخصوصا دریا و ساحلش خیلی با ساحل های دیگر تفاوت داشت و خیلی زیبا بود.

واژه سفر در کار هایتان زیاد تکرار شده!

بله، تقریبا؛ ولی مسلما ترانه سرا ها وقتی می خواهند از جدایی بگویند از عشقی می گویند که در سفر است و جدا هستند. از زمان حافظ، مولوی و... هم این قضیه در شعر ها هست و خیلی هم قدیمی است چون سفر یعنی جدایی.

تا به حال در جاده آواز خوانده اید؟

یادم نیست، ولی مگر می شود چنین اتفاقی برای خواننده ای نیفتد.

منبع :روزنامه جام جم

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.