مجموعه «پژمان» به غیر از فوتبال، گردشگری را هم مورد عنایت قرار داد

0
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
20 مهر 1392 00:00
0

حدود دو هفته از شروع سریال "پژمان" از شبکه سه سیما می‌گذرد. کارگردانی این سریال بر عهده "سروش صحت" است و "محسن چگینی" تهیه کننده آن است.

این سریال که زندگی یک فوتبالیست معروف با بازی "پژمان جمشیدی" را به تصویر می‌کشد زندگی فوتبالیستی که دوره بازی‌اش به اتمام رسیده و به دنبال راهی است که بتواند دوباره به زمین بازی برگردد را مطرح می‌کند.

با وجود آنکه بازی خوب جمشیدی در این سریال مورد توجه بسیاری از اهالی فوتبال قرار گرفته اما برخی از دیالوگ‌های آن مورد نقد قرار گرفته چنانکه، "نیما نکیسا" دروازه‌بان تیم ملی، جایگاهی که این سریال برای فوتبالیست‌ها در نظر گرفته و آنهارا افرادی بی سواد معرفی کرده‌است را مورد نقد قرار داده.

مجموعه پژمان

"مهراب قاسمخانی" نویسنده مجموعه تلویزیونی پژمان نه تنها اخلاق و رفتار فوتبالیست‌ها را به طنز کشیده بلکه با تعیین شغل مدیریت یک آژانس مسافرتی برای "بیژن بنفشه خواه" که نقش داماد خانواده فوتبالیست داستان را بازی می‌کند به بخش‌های تاریک و شاید ناخوش‌آیند حوزه گردشگری نیز اشاره‌کرده‌است.

با وجود آنکه پدر خانواده دارای دفتر خدمات مسافرتی است و به تبع آن با نقاط مختلف کشور آشناست، اما فرزندان او نه تنها از جاذبه‌های گردشگری کشور بی‌ اطلاع هستند بلکه درخصوص جغرافیا و حتا مرکز استان‌ها نیز نا آگاهند. در واقع می‌توان گفت نویسنده قصد دارد از نبود آگاهی در نسل جدید نسب به جغرافیا و داشته‌های کشورمان سخن به میان بیاورد البته تمام این موارد در لفافه و با نسبت دادن "حلال زاده به دایی‌اشمی‌رود" و این نکته که فوتبالیست داستان نیز از این امر مستثنی نیست لاپوشانی می‌شود.

اشارات این سریال به حوزه گردشگری با حضور "شقایق دهقان" به عنوان تورلیدر آژانس مذکور پر رنگ‌تر می‌شود چنانکه در بخشی از داستان به تور تهرانگردی اشاره شد که تمام مسافران آن متشکل بازنشستگانی بود که به منظور پر کردن اوقات فراغت ناچار به انجام این تور شده‌بودند.

این اجبار هنگامی نمود پیدا می‌کند که تورلیدر با هیجان وصف ناشدنی به توضیح تاریخچه برج طغرل به عنوان یکی از جاذبه‌های تهرانگردی مشغول است و هنگامی که دوربین به سوی شنونده‌ها یا همان مسافران تور تهرانگردی می‌چرخد شاهد چشمان بسته و صحنه خر و پف کردن آنها هستیم.

تمام این موارد نقدهایی است که به حوزه گردشگری وارد است. نبود جذابیت مقاصدی که برای گردشگران انتخاب می‌شود، تکراری بودن بسته‌های سفر و نبود جذابیت در لحن راهنما برای ایجاد گرایش در توجه مسافران از جمله مواردی است که در این سریال به آن اشاره شده‌است.

به گزارش CHN، درنظر گرفتن دفتر خدمات مسافرتی به عنوان یکی از مکان‌ها برای تصویربرداری، نشان دادن کره زمین، اشاره به جغرافیا، معرفی جاذبه‌های گردشگری و میراث فرهنگی کشور در این سریال از جمله نکات مثبت این سریال به شمار می‌رود هرچند بیش از آنکه تبلیغی مثبت به شمار رود نقاط تاریک این صنعت به تصویر کشیده شده و به نوعی مورد نقد قرار گرفته شده‌است. در واقع نباید فراموش کرد که گنجاندن این موارد در سریال‌های پر مخاطب می‌تواند مبلغ گردشگری باشد و مخاطب با این موارد به طور غیر مستقیم درگیر می‌شود. مسئولان گردشگری نباید از نقش رسانه ها و بخصوص رسانه ملی در این خصوص غافل شوند.

منبع : خبرگزاری میراث فرهنگی

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.