شیراز فرصتی برای گسترش گردشگر ادبی

4.5
از 2 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
02 اردیبهشت 1393 01:00
0

گردشگری هر روز در حال گسترش است و انواع جدید آن ابداع می‌شود و این ویژگی را دارد که با دیگر رشته‌ها ترکیب شود. گردشگری ادبی، گردشگری تازه رونق یافته ای است که ایران و خصوصا شهر شیراز به دلیل تاریخ و فرهنگ غنی‌ای که دارد خود می‌تواند بستر مناسبی برای شکل‌‌گیری و گسترش این گردشگری باشد. بازدید از مکان‌های جغرافیایی اصل شناخته شده گردشگری است. مکان‌هایی که با خود فرهنگ و ادبیات یک کشور را حمل می‌کنند، جاذبه گردشگری ادبی هستند. ادبیات در ایران قدمتی هزاران ساله دارد. هزاران شاعر و نویسنده و ادیب در این سرزمین زیسته‌اند که خانه‌ها و مقبره‌هایشان می‌تواند میعادگاه علاقه‌مندان به ادبیات و گردشگری باشد. شیراز با داشتن شاعران بزرگی همچون سعدی و حافظ یکی از شهر هایی است که می تواند به عنوان قطب گردشگری ادبی در ایران مطرح شود.

 شیراز فرصتی برای گسترش گردشگر ادبی

گردشگری ادبی یاLiterary Tourism شاخه‌ای از گردشگری فرهنگی، به حساب می‌آید. در این نوع از گردشگری انگیزه محوری گردشگران، بازدید از مکان‌ها و آثاری است که به زندگی و کار شاعران، ادبا، نویسندگان یا هنرمندان مرتبط است. البته در کنار این حتی اماکن معروفی که در آثار ادبی مشهور نام‌شان آمده است، می‌تواند یکی از جاذبه‌های مناسب برای هر گردشگری محسوب شود. گردشگری ادبی در عین حال که زیر شاخه‌ای از گردشگری فرهنگی است یک عمل خاص و ویژه محسوب می‌شود؛ یعنی برخلاف تصور عموم از گردشگری که صرفا یک امر برای خوشگذرانی است. گردشگری ادبی علاوه بر اینکه ساعات مفرحی را برای گردشگر فراهم می‌کند، بر دانش و اطلاعات وی نیز می‌افزاید. به نوعی تلفیقی از تفریح و آموزش است.

 شیراز فرصتی برای گسترش گردشگر ادبی

معمولا گردشگران ادبی کسانی هستند که روزگاری از خوانندگان و علاقه‌مندان آثار شاعران و نویسندگان بزرگ و مشهور بوده‌اند. این علاقه‌مندان برای بازدید از محل زندگی یا محیط و آثاری که نام آنها در نوشته‌های ادبی آمده است، سفر می‌کنند. این گردشگران علاقه‌مند هستند که مکان‌هایی را ببینند که الهام‌بخش شعرها و آثار و نوشته‌های نویسندگان و شعرای مورد علاقه‌شان بوده است. البته برگزاری جشنواره‌های ادبی یکی دیگر از فعالیت‌های مرتبط با این گردشگری است. حافظ و سعدی از جمله شاعرانی هستند که زبان پارسی به ان ها مدیون است. همچنین بسیاری از پارسی زبانان دنیا به این شاعران ارادت دارند. خوشبختانه مقبره سعدی و حافظ در شهر شیراز دارای امکانات مناسبی برای جذب و پذیرایی از گردشگران هستند همین امر این فرصت را فراهم آورده است که این دو مکان برای گردشگران مکان های زیبا و جذابی باشند.

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.