'فم تور' ابتکاری موفق از تورهای نوروزی در ازبکستان

0
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
07 فروردین 1394 15:29
0

هرچند که آیین‌های نوروزی در ازبکستان گسترده و نفوذ فرهنگی عمیقی همانند ایران ندارد،اما گردشگری اوزبکستان نوروز 94 با طراحی"فم تور"نهایت بهره را از آیین‌های ایرانی برد.

تورهای خانوادگی در ازبکستان ، موسوم به "فم تور" که ویژه ایام نوروز و جشنهای نوروزی طراحی شده بود به عنوان یک طرح ابتکاری موفق در گردشگری این کشور، توجه رسانه‌ها را بخود جلب کرد.

به گزارش DND این تور یا طرح ویژه نوروزی که از 17 مارچ تا 23 مارچ 2015 برگزار شد، با توجه به موفقیت بدست آمده با هدف ترویج وارتقای فرهنگ و گردشگری اوزبکستان قرار است تا نوامبر 2015 ادامه یابد.

طرح ابتکاری "فم تور" یا تورهای خانوادگی در ازبکستان ، با توجه به برنامه ریزی‌های جامع این کشور برای احیا و ارتقای مسیرهای گردشگری در مسیر یا مقصد جاده ابریشم، شکل گرفته و مقامات گردشگری این کشور از مدت‌ها پیش از تمامی آژانس‌های مسافرتی خارج و داخل کشور ونیز نویسندگان، متخصصان فرهنگی ودیگر فعالان دعوت کرده بودند تا انواع کالاهای فرهنگی و جاذبه های گردشگری ازبکستان را به گردشگران و مخاطبان دربازارهای بین‌المللی معرفی کنند.

درهمین راستا مقامات گردشگری ازبکستان و مسئولان پروژه" میتان" دراین کشور نیز طی بیانیه‌ای از متخصصان گردشگری وسفر وهمچنین از انواع خبرنگاران و نویسندگان ازکشورهای فرانسه، ایتالیا و امریکا دعوت کردند تا با استفاده از این تورهای ویژه نوروزی، از اوزبکستان دیدار کنند.

اما هدف اصلی از این برنامه تشویق بازدید کنندگان برای کسب تجربه‌ای موثر از فرهنگ جذاب و روحیات عجیب و منحصربفرد فرهنگی در منطقه یا مسیر جاده ابریشم بود، به نحوی که فرصتی برای برقراری ارتباط و درک متقابل فرهنگ‌های مختلف ازیکدیگر باشد.

طبق همین گزارش تورهای خانوادگی" فم تور" ابزار یادگیری وآشنایی موثر و مهمی برای آژانس های گردشگری این کشور است که از طریق آن بتوانند تمامی کالاها و مخحصلوات فرهنگی و گردشگری ازبکستان را به گردشگران خارجی معرفی کرده و انان را به سفر به این کشور تشویق کنند.

شرح و معرفی این کالاهای فرهنگی در کتاب‌ها، گزارش ها و تولیدات مستند و ارائه آن در همایش‌های بزرگ گردشگری و مسافرتی جهان، هدف مهمی است که از طراحی و اجرای فم تورها دنبال می‌شود.

فم تورهای اوزبکستان که نخستین دور خود را درمارچ گذشته با موفقیت برگزار کردند اکنون قرار است تورهای بعدی را در ماه ژوئن،اگوست و نوامبر 2015 نیز ارائه دهند.

طبق گزارش مقامات گردشگری ازبکستان بهار و پاییز مهم ترین فصل بازدید از این کشوراست که عموما دارای ده ماه آفتابی درطی سال است.

منبع : خبرگزاری میراث فرهنگی


لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.