مکان های گردشگری ایران در تصرف متکدیان

0
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
02 اردیبهشت 1394 09:15
0

چندیست که خبرها از افزایش تعداد گردشگران ورودی حکایت دارند. افزایشی که سبب شده تا هتل‌ّهای 4 و 5 ستاره شهرهای گردشگرپذیر مملو از گردشگر خارجی شوند.

این اخبار نه تنها به گوش مسئولان و عموم جامعه رسیده‌است بلکه متکدیان نیز از آن مطلع شده‌اند و در صدد یافتن راهی برای استفاده از این خبر خوش برآمدند.

چنانکه مکان‌های گردشگرپذیر نیز شناسایی شده‌است و این روزها به غیر از تعداد زیاد گردشگران خارجی میزبان تعداد زیادی از تکدی‌گران نیز شده‌است.

«محسن حاجی سعید» نایب رییس کانون راهنمایان گردشگری با اعلام این خبر به CHN‌گفت: «هر روز شاهد افزایش تعداد گداها و دست فروش‌ها در مکان‌های گردشگرپذیر هستیم. آنها اطراف بناها و اماکن تاریخی می‌ایستند و با دیدن هر گردشگر خارجی به سوی او رفته و به گدایی می‌پردازند.»

به گفته او، تخت جمشید ، مسیر سی و سه پل، میدان نقش جهان، امیرچخماغ، بازار وکیل، دولت آباد، ارگ کریمخان و چندین مکان پر گردشگر کشور مملو از گداها و متکدیان شده‌است. این درحالی است که در سایر بخش‌های شهر این تعداد گدا وجود ندارد. حتا تا چند سال پیش چنین امری وجود نداشت و گردشگران از آنکه ایران گدا ندارد به سطح بالای تفکر و اندیشه در ایران اشاره می‌کردند.

لباس‌های نامناسب، سیاه و چرک بودن این متکدیان که بعضا ایرانی نیستند و پاکستانی، افغانستانی و عرب را شامل می‌شوند و آویزان شدنشان از گردشگران وجه نامناسبی در مکان‌های گردشگرپذیر بوجود آورده که قابل پیگیری از سوی مسئولان است.

حاجی سعید با اشاره به آنکه این متکدیان حتا رستوران‌هایی که گردشگران خارجی به آنجا می‌ٰروند را نیز شناسایی کرده‌اند گفت: «احتمالا این افراد از یک گروه نشات می‌گیرند که سازماندهی شده فعالیت می‌‌کنند. در این میان گردشگر نمی‌داند که چه کند. آیا به آنها کمک کند یا نه! در میان این افراد از کودک 2 ساله که بر دوش دیگران، کولی وار سوار است دیده می‌شود تا نوجوانان کم سن و سال. البته چند پیرمرد هم هستند که تعداد آنها کم است. بیشتر این متکدیان در شمایل کودکان کار هستند.»

مکان های گردشگری ایران در تصرف متکدیان

مکان های گردشگری ایران در تصرف متکدیان

به گزارش CHN، تکدی در لغت به معنای حاجت خواهی از این و آن، در کوی و برزن، گدایی، صدقه خواستن، دریوزگی، درویشی و سؤال به کف، آمده است. با توجه به ماده 712 ق. م. ا. شرایط تحقق جرم تکدی و کلاشی عبارتند از:

1- داشتن قدرت جسمانی.

2- شخص قصد انجام عمل تکدی و کلاشی را داشته باشد و به صورت اعتیاد و عادت درآمده باشد.

3- از این راه امرار معاش نماید.

در توضیح بند 2 باید گفت: همین که شخص در عمل خود، عمد دارد؛ سوء نیت عام را از عنصر معنوی و روانی ایجاد کرده است. ولی در مورد سوء نیت خاص متکدی و کلاشی، ظاهرا قصد کمک گرفتن از دیگران و بخشش بلاعوض از طرف آنان را می توان مطرح نمود. هر چند بعید نیست که بگوئیم سوء نیت خاص در این جرایم امکان تحقق ندارد و از سوء نیت عام فهمیده می شود. ماده 712 ق. م. ا. مجازات افراد متکدی وکلاش را بسته به حالات مختلف تفکیک نموده است.

حالت اول: اگر شخص متکدی با وجود تمام شرایط، قدرت مالی نداشته باشد؛ تا زندگی خود را اداره نماید به مجازات حبس از یک ماه تا سه ماه محکوم می شود.

حالت دوم: اگر شخص مورد نظر دارای قدرت مالی برای اداره کردن زندگی داشته باشد و با این حال تکدی یا کلاشی نماید؛ علاوه بر مجازات حبس از یک ماه تا سه ماه، تمام اموالی را که از این راه به دست آورده است؛ ضبط می شود.

نکته ای که حائز اهمیت است؛ این است که مجازات حبس مقرر در ماده 712 ق. م. ا. طبق قانون وصول برخی از درآمدها دولت و مصرف آن در موارد معین مصوب 73 12 28 ماده 3 بند یک به جزای نقدی از هفتاد هزار و یک ریال تا یک میلیون ریال تبدیل شده است.

ماده 713 ق. م. ا. افرادی را شامل می شود که محجورین را، وسیله تکدی قرار می دهند یا اینکه به افراد دیگری دستور انجام این کار را، می دهند؛ مجازات این گونه افراد، حبس از سه ماه تا دو سال و استرداد کلیه اموالی که از این طریق به دست آمده است؛ باشد. نکته ای که اهمیت دارد؛ این است که مجازات حبس مقرر در ماده 713 ق. م. ا طبق قانون وصول برخی از.. . ماده 3 بند 2، امکان دارد بسته به نظر دادگاه به جزای نقدی از هفتاد هزار و یک ریال تا سه میلیون ریال تبدیل شود. طبق ماده 712 قانون مجازات اسلامی، مجازات جرم تکدی و ولگردی حبس از یک تا سه ماه می باشد. م712ق.م.ا «هر کس تکدی یا کلاشی را پیشه خود قرار داده باشد و از این راه امرار معاش کند یا ولگردی نماید؛ به حبس از یک تا سه ماه محکوم خواهد شد و چنانچه با وجود توان مالی، مرتکب عمل فوق شود؛ علاوه بر مجازات مذکور، کلیه اموالی که از طریق تکدی و کلاشی، به دست آورده؛ مصادره خواهد شد.

با این وجود نیاز است تا مسئولان گردشگری توجه بیشتری به چنین مواردی داشته باشند و با برقراری تعامل با مراجع ذیربط در صدد رفع آن برآیند. چراکه تصویر ذهنی گردشگران خارجی از ایران می‌تواند تبلیغ یا ضد تبلیغ برای حضور سایر گردشگران باشد. حال که با دیپلماسی لبخند درها برای حضور گردشگران باز شده‌است بهتر است زمینه را برای حضور هر چه بیشتر آنها فراهم کنیم.



منبع :خبرگزاری میراث فرهنگی

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.