سوغات برلین

سوغات برلین

فرصتی بدست آمد تا بار دیگر به برلین پایتخت کشور آلمان سفر نمایم. در روز سوم اقامتم در برلین تصمیم گرفتم سوغاتی مناسبی برای دوستان لست سکندی تهیه کنم .  در یک رستوران ایرانی به نام خیام با دوستان مشغول غذا خوردن بودم که این موضوع مطرح شد و هرکدام با توجه به علایق خود پیشنهادی را مطرح نمودند. با توجه به تورم لجام گسیخته ارز نمی شد برای تمامی دوستان هدیه ای ارزشمند تهیه نمود .

پس به فکر افتادم هدیه ای ماندگار برای تمامی دوستان به ویژه دوستان لست سکند با قیمتی مناسب تهیه کنم و اون هدیه چیزی نبود جز خاطرات سفر لذا پس از صرف نهار از همان مکان نوشتن سفرنامه سوغات برلین را شروع کردم. در این سفر نه تنها یکی از رستوران های محبوب ایرانیان مقیم برلین را معرفی می کنم بلکه  مکانی هایی که کمتر مورد بازدید گردشگران ایرانی تور آلمان قرار می گیرد را به شما معرفی می نمایم. قبل از هرچیز باید از برادر عزیزم آقای مهندس وحید پیوندی به خاطر ترجمه مطالب تشکر و قدردانی نمایم.

رستوران حافظ

این رستوران یکی از قدیمی ترین رستوران های ایرانی شهر برلین می باشد. دارای حیاطی کوچک و مسقف با نمادهای ایرونی و سالنی بزرگ به سبک رستوران های ایران. محل رستوران در خیابان کانت جدید (Neue Kantstrasse  ) پلاک شماره  ۱۷ در بهترین نقطه شهر برلین است.

عکس  جدید۱.jpg
درب ورودی رستوران حافظ
عکس  جدید۲.jpg
سردرب ورودی سالن رستوان  حافظ

غذاهای رستوران کاملا ایرانی  خوشمزه و با کیفیت خوب عرضه می گردد. قیمت ها  تا حدودی گران بوده اما در مقایسه با کیفیت غذا و نوع سرویس دهی مطلوب همواره مورد تایید ایرانیان مقیم برلین می باشد.  پرسنل آن مودب وخونگرم  هستند.

عکس ۳.jpg
منوی غذا و نوشیدنی های رستوران
عکس ۴.jpg
نمایشی از صفحات داخلی منوی رستوران حافظ شهر برلین

عکس ۶ جدید.jpg
 نمایی از داخل سالن رستوران
عکس ۷.jpg
 نمایی از دیوار حیاط رستوران  حافظ

پس از خروج از رستوران  مدتی کوتاه اطراف دریاچه وان ( Wannsee) که در مجاورت رستوران قرار دارد قدم زدم، سپس در خیابان مجاور دریاچه، سوار اتوبوس شماره ۱۲۸ S  شده تا به مقصد های مورد نظرخود بروم. اتوبوس های این خط  بیشتردوطبقه بوده، اما گاهی اوقات اتوبوس یک طبقه نیز در این مسیر حرکت می کند. برلین تنها شهر آلمان است که از تعدادی اتوبوس دوطبقه برای جابجایی مسافر استفاده می کند. قیمت بلیط هر مسیر 3.6 یورو بود.

عکس ۸.jpg
اتوبوس خط ۱۲۸

اتوبوس پس از پشت سر نهادن تعداد ۸ ایستگاه وارد خیابان ام پوستفن ( Am postfen)  شد. این خیابان کاملاْ از میان جنگل می گذرد. بعد از طی مسافتی در دل جنگل به اولین مقصد خودم ایستگاه برج جنگل سبز ( Grunewaldturm) رسیدم.

جنگل سبز ( Grunewald)

منطقه ای بسیار سرسبز و دوست داشتنی  به طول ۹ کیلومتر در مجاورت  رودخانه و  در امتداد  آب های هاول می باشد.  این منطقه جنگلی نه تنها زیستگاه  انواع پرندگان، گوزن ها و خوک وحشی بوده، بلکه درختانی مانند بلوط، کاج، اقاقیا، صنوبر، توس و راش را میتوان در آن مشاهده نمود.

برج جنگل سبز ( Grunewaldturm) تاریخچه

در سال 1897، شورای منطقه  تل تاو ( Teltow ) تصمیم گرفت برای تجلیل و بزرگ داشت صدمین سالگرد تولد ویلهلم اول ( Wilhelm I.)  پادشاه پرویس و امپراتور اسبق  آلمان، که در سال 1888 درگذشته بود،  یک برج دیده باتی به عنوان بنای یادبودی  احداث کند.  این برج دیده بانی در کارلزبرگ ( Karlsberg)  در منطقه جنگلی گرون والد (Grunewald ) ساخته شده است. چون معمار منتخب برای ساخت این بنای یادبود تقاضای زیادی داشت، لذا احداث آن را به فرانتس شوختن ( Franz Schwechten ) افسر ساختمان سلطنتی واگذار نمودند. پس از تایید طرح بنای یادبود در روزدهم مارس سال ۱۸۹۷ میلادی توسط ویلهلم دوم ( Wilhelm II.) ابتدا بخش وسیعی از وسط جنگل بر فراز سواحل هاول در منطقه کارلزبرگ تسطیح و در اکتبر همان سال عملیات ساخت و ساز آغاز گردید. پس از یک و نیم سال فعالیت  احداث بنا به اتمام رسید و در روز 9 ژوئن سال 1899  میلادی برج افتتاح شد.

پس از جنگ جهانی دوم، در روز 15 سپتامبر  ۱۹۴۸میلادی، این برج به برج جنگل سبز( Grunewaldturm)  تغییر نام داد و در سال 1953 برای اولین بار به صورت جامع بازسازی شد. با فرسوده شدن تدریجی ساختمان از سال ۲۰۰۷ الی ۲۰۱۱ میلادی یک سری تعمیرات اساسی به ویژه در راه پله ها برج انجام شده است.

مشخصات برج

ساختمان این برج به  سبک گوتیک آجری براندنبورگ ( Brandenburg) طراحی گردیده، که از قلعه های افسانه ای قرون وسطایی الهام گرفته شده است.

ارتفاع برج از سطح زمین                                                             ۵۵ متر

ارتفاع تراس مسقف دیده بانی از سطح زمین                                       ۳۶ متر

ارتفاع تراس مسقف دیده بانی از سطح آب هاول                                  ۸۶ متر

تعدادپلکان های برج تا تراس مسقف دیده بانی                                     ۲۰۴ عدد

این برج فاقد آسانسور یا سطح شیبدار برای رفتن به تراس مسقف دیده بانی می باشد.

عکس ۹.gif
پلان برج - اقتباس از سایت ویکی پدیا

پلان برج اصلی مربع شکل بوده و بر روی سکویی بنا گردیده، که از سطح زمین چهار مترارتفاع دارد و از بلوک های سنگ های قرمز رنگِ  گدازه های آتشفشانی ساخته شده است. ورودی برج یک سالن یادبود می باشد. درسال  ۱۹۰۲ میلادی توسط لودویگ مانزل ( Ludwig Manzel) مجسمه بزرک مرمری ویلهلم اول درداخل  این سالن ساخته شده، که در حال حاضر در وسط  سالن وجود دارد.

عکس ۱۰.jpg
مجسمه مرمرین ویلهلم اول در مرکز سالن

در سال ۱۹۰۸ میلادی چهار بشقاب نقش برجسته چدنی با پرتره سردارانی مانند ( رون، مولتکه، بیسمارک و شاهزاده فردریش کارل) در گوشه و کنار سالن یادبود نیز نصب شده است. موزاییک های سقفی نئو بیزانسی، تالار یادبود گنبدی، آینه های گچی، شیروانی ها، پنجره های طاق نوک تیز و برجک ها از دیگر موارد دیدنی این اثر تاریخی می باشند.

اگر هوا خوب باشد گردشگران می توانند از سکوی تماشای برج، تمام مناطق زیبای اطراف برج تا شهر پوتسدام را ببینند. همچنین می توان این برج را از فاصله حدود 30 کیلومتری ازبرج دیده بانی لاون دورفربرگ ( Löwendorfer Berg ) در نزدیکی شهر تربین (Trebbin) دید. بیرون برج مزین به یک کمربند محیطی است. در ضلع غربی و شرقی دیوار برج  کتیبه‌هایی نصب گردیده، که روی کتیبه ای که به سمت هاول است نوشته شده ؛ منطقه تل تآو مرا در سال 1897 ساخته است ( Der Kreis Teltow baute mich 1897 ) ؛ و هم چنین یک عقاب قرمز براندنبورگ (brandenburg )  به فاصله زیاد در بالای آن قرار دارد.

آخرین عکس ۱۱ جدید.jpg
نمای برج از سمت دریای هاول

روی کتیبه دوم که رو به جنگل است نوشته شده : یادبود شاه ویلهلم اول ( Koenig Wilhelm I. zum Gedaechtniss) ، که در بالای آن به فاصله زیاد عقاب سیاه پرویس را نصب نموده اند.

عکس ۱۲ جدید.jpg
نمای برج از سمت جنگل

سایر دانستنی ها

ساعات کار                                 همه روزه از ساعت 10:00 صبح تا 10:00 شب

هزینه ورود                                بزرگسالان هرنفر۵ یورو

نحوه دسترسی                             اتومبیل شخصی،  تاکسی  و اتوبوس خط ۱۲۸

هزینه تاکسی                               از مرکز شهرحداقل   ۳۰  یورو

هزینه اتوبوس                             هرنفر  3.6  یورو

رستوران                        در پای برج، بازدیدکنندگان می توانند در رستورانی با فضای باز و تراس زیبا استراحت و از هوای پاک و مناظر طبیعی آن لذت ببرند.

امکانات جانبی و نزدیک

الف :  سه رستوران به نام های ( Kleine Badewiese )، ( Kajüte am See )  و (Mara Carbo ).

ب :  تعداد چهار باب کافه به نام های (Café Salon Cosima )، ( Goodies Deli )،  ( Zehlendorf )  و ( Café Schlacht ).

آدرس :  منطقه هاول شماره 61       (  Havelchaussee 61)

14193 برلین                 ( 14193 Berlin )

عکس ۱۳.jpg
نمایی از برج در فصل زمستان -  اقتباس از سایت برج

جزیره طاووس ها ( جزیره بهشتی )

Pfaueninsel

پس از بازدید از برج جنگل سبز مجدداْ با خرید یک بلیط دیگر از ایستگاه برج جنگل سبز سوار اتوبوس خط ۱۲۸ شده و برای رفتن به جزیره ادامه مسیر دادم. اتوبوس درادامه راه فقط  مسافتی به اندازه چهار ایستگاه در منطقه وانزی ( Wannsee) ازجنگل خارج شده و مجدداْ مسیر جنگلی دیگری را طی می کند.

معرفی جزیره بهشتی

جزیره طاووس ها با ساختمان های دوران گذشته، کارخانه لبنیات، مسیرهای پیاده‌روی جذاب با مناظر فوق‌العاده، با حدود 400 درخت بلوط قدیمی و قدیمی‌ترین باغ گل رز در برلین، مقصدی محبوب برای گردشگرانی است که به دنبال آرامش هستند. این جزیره بخشی از میراث جهانی یونسکو است و به عنوان منطقه گیاهی، جانوری و زیستگاهی محافظت می شود.

عکس ۱۴.jpg
نقشه جزیره طاووس ها

مساحت این جزیره بالغ بر ۶۷ هکتار بوده و شکل آن شبیه یک پرنده است. تمامی مسیرهای داخل جزیره برای پیاده روی بوده، اما اتومبیل های امداد رسانی، حفاظت،  باغبانی و کارکنان می توانند در مواقع لزوم و با احتیاط از برخی از مسیرها عبور نمایند.

مسیرهای عبور در داخل جزیره به چند دسته تقسیم شده، که با حروف متفاوت از همدیگرتفکیک گردیده است :

۱ -  مسیر میانی ( Mittelweg)  که برای پیاده روی در وسط جزیره احداث گردیده تا گردشگران بتوانند به عنوان مسیرهای پیاده روی  از آن استفاده نمایند.

۲ -  مسیر پهن شنی ( Stellweg)  این مسیر پهن تر از مسیر پیاده روی بوده، که مسیرهای بخش میانی جزیره رابه مسیرهای اصلی متصل می کند.

۳ -  مسیر باریک ( Affenweg)  این مسیر، مسیر میانی باریکی در جنگل بوده ،که به راه میمون شهرت دارد.

۴ -  مسیر اصلی جنوب تا شمالشرقی ( Chaussee ) راهی است که از مدخل ورودی ( جنوب ) جزیره تا شمالشرقی در مجاورت دریا ادامه داشته و  به عنوان راه اصلی تردد وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می گیرد.

۵ -  مسیر ساحل شمالی (Uferweg Nördl.) این مسیر از شمال شرقی تا شمال غربی در مجاورت دریا ادامه داشته و هم چنین  به عنوان راه اصلی تردد وسایل نقلیه مورد استفاده قرار می گیرد.

۶ -  مسیر کشتی ( Schaukelweg) مسیر کشتی یا راه آبی،  به مسیر بسیار کوتاه آبی گفته می شود، که فقط گردشگران می توانند با استفاده از قایق وارد جزیره گردند.

۷ -  مسیر چشمه مقدس ( Jacobs brunnenweg) مسیر باریکی است ،که ساحل شمالی را به بخش میانی متصل می نماید و در بین راه از کنار چشمه یاکوب می گذرد.

با توجه به کثرت مسیرهای عبور و همچنین پراکندگی ابنیه ها و تاسیسات در محدوده جزیره در بیشتر تقاطع های مسیر های عبور، تابلو راهنما با درج نام اولین مکان و مسافت آن بر حسب کیلومتر نصب نموده اند.

عکس ۱۵.jpg

نمونه تابلو های راهنما در تقاطع مسیرهای عبور در داخل جزیره

زمان بازدید

زمان بازدید از جزیره در ماه های سال متفاوت می باشد.

در دو ماهه فوریه  و ژانویه : همه روزه از ساعت : 10:00 صبح تا 4:00 بعد از ظهر

از ماه مارس تا آخر اکتبر: همه روزه از ساعت: 10:00 صبح تا 6:00 بعد از ظهر

در دو ماهه نوامبر و دسامبر: همه روزه از ساعت: 10:00 صبح تا 4:00 بعد از ظهر

هزینه بازدید

نحوه دسترسی                             اتومبیل شخصی،  تاکسی  و اتوبوس خط ۱۲۸

هزینه تاکسی                               برای یک تا چهارنفراز مرکز شهرحداقل  ۴۵  یورو فقط یک مسیر(رفت یا برگشت)

هزینه اتوبوس                             هرنفر  3.6  یورو فقط یک مسیر(رفت یا برگشت)

هزینه کشتی                                هرنفر  ۶  یورو برای دو مسیر(رفت و برگشت)

کارت خانواده برای حداکثر ۲ نفر بزرگ سال و حداکثر ۴ کودک ۷ تا ۱۸ ساله ۱۲ یورو برای دو مسیر(رفت و برگشت)

عکس ۱۶ جدید.jpg
دستگاه خرید اتوماتیک بلیط کشتی برای ورود به جزیره
عکس ۱۷ جدید.jpg
نمونه بلیط یک نفره  کشتی برای ورود به داخل جزیره

دانستنی های مهم

۱ – استعمال دخانیات در تمامی نقاط جزیره ممنوع می باشد.

۲ – شنا کردن در آب های دریای اطراف جزیره  ممنوع است.

۳ – ورود سگ به داخل جزیره ممنوع خواهد بود.

۴ – استفاده از هلی شات جهت فیلمبرداری در جزیره ممنوع می باشد.

۵ -  ورود دوچرخه به داخل جزیره ممنوع است.

۶ – غذا دادن به حیوانات داخل جزیره ممنوع می باشد.

۷ – دویدن ، دنبال کردن و یا گرفتن حیوانات ممنوع است.

۸ – ایجاد سروصدای بلند و نا هنجار که موجب وحشت حیوانات گردد ممنوع است.

عکس ۱۸.jpg
تابلو نمایش برخی از ممنوعیت های داخل جزیره در جلوی معبر ورودی

بخش های مهم جزیره

در جزیره بخش های مختلفی وجود دارد ، که در نقشه جزیره نیزبه آن اشاره شده است.

۱ – سکوی توقف ( Fährhaus )

اولین مکانی که در نقشه جزیره به آن اشاره شده،  سکوی ایستادن قایق در کنار جزیره می باشد.

عکس ۱۹ جدید.jpg
نمایش مرکز استقرار قایق ( کشتی )  برای سوار و پیاده کردن گردشگران
عکس ۲۰ جدید.jpg
 قایق انتقال گردشگران به جزیره

۲ – باغ های گل رز(Rosengarten )

شامل دو قسمت به نام های باغ گل رز لِنه ( Lenne Rosengarten ) که قدیمی‌ترین باغ گل رز در برلین بوده، که مکان آن در نقشه با شماره  ۲۱ و همچنین  باغ گل رز تکمیلی ( Ergänzungsrosengarten   ) ،  که درنقشه با شماره ۲۲ نشان داده شده است. باغ گل رز تکمیلی در سال های بعد به این مجموعه اضافه گردیده است.

عکس ۲۱.jpg
 گوشه ای از باغ گل رز

۳ –  باغ مدور  runder garten

یکی از بخش های زیبای جزیره که در جنوب غربی واقع شده  باغ مدور یا دایرای شکل  بوده، که مکان آن  در نقشه با شماره ۴ نمایش داده شده است.

عکس ۲۲.jpg
نمایی از باغ گرد  یا مدور جزیره

۴– باغ پرندگان (Voliere )

بومیان نقل می کنند در گذشته های دور همواره تعدادی طاووس در جزیره آزادانه زندگی می کرده اند، اما حیوانات گوشتخوار مانند  روباه  شب ها به گونه ای از آب رودخانه عبور می کرده و طاووس ها را شکار می نمودند، که برای حفاظت بیشتر آنان قفس زیبایی در بخش میانی جزیره ساخته می شود. محل استقرار این قفس در نقشه با شماره  ۱۶ مشخص شده است.

علیرغم آن که برای نگهداری طاووس ها و تعدادی نژادهای کمیاب مرغ و خروس  محدوده ای را به صورت قفس محصور نموده اند، در اکثر مسیرهای مجاور قفس  طاووس ها به صورت انفرادی و آزاد  تردد می نمایند، گویا هر معبری  قلمرو یکی از طاووس ها می باشد. اگر طاووسی در مسیرهای عبور درحال حرکت باشد ،هیچ وسیله نقلیه ای نمیتواند  زودتر از طاووس از آن مسیر بگذرد.

عکس ۲۳.jpg
طاووس در حال انجام حرکات زیبا  بیرون از قفس
عکس ۲۴.jpg
محل نگهداری پرندگان  در مجموعه جزیره طاووس ها
عکس ۲۵.jpg
طاووس  آزادانه در حال راه رفتن در مسیرهای پیاده روی

۵ -  آبنما ( Fontäne)

در بخش میانی جزیره و نزدیکی حوضچه ، آب نمای سنگی بسیار زیبایی  وجود دارد ، که در مکان آن در نقشه با شماره  ۱۲ نشان داده شده است.

عکس ۲۶ جدید.jpg
 آب نما ی جزیره

۶ -  حوضچه پرندگان آبزی  Wasservogelteich)  و آبشار ( Wasserfall)

حوضچه ای کم عمق برای زندگی پرندگان آبزی در بخش میانی جزیره وجود دارد، که آب آن آز طریق آبشار  کوچک و آب نمای جزیره تامین می گردد. مکان استقرارحوضچه و آبشار در نقشه جزیره با شماره  ۱۳ نشاند داده شده است.

عکس ۲۷ جدید.jpg
حوضچه پرندگان و آبزیان

۷ - معبد لوییز ( Luisentempel )

در بخش شمالی جزیره معبد کوچک لوییز قرار دارد، که فقط یک تندیس مریم مقدس و زیر آن نیمکتی یکپارچه زینت بخش معبد می باشد. در نقشه جزیره مکان این معبد با شماره ۱۸ مشخص شده است.

عکس ۲۸ جدید.jpg
 معبد لوییز  جزیره طاووس ها

۸ -  چشمه مقدس ( Jacobsbrunnen )

وقتی از مسیر چشمه مقدس  ( Jacobsbrunnenweg) از جاده شمالی به سمت جاده میانی عبور کنید. در اواخر مسیر به محل چشمه ای می رسید، که در دوران کهن فعال بوده، اما امروزه فقط یک ستون سنگی  از آن باقی مانده است. مکان آن در نقشه جزیره با شماره ۸ مشخص شده است.

۹-  اصطبل اسب  Pferdestall )

در بخش شمال غربی جزیره ساختمان اصطبل اسب مشاهده می گردد، که در حال باز سازی می باشد. براساس مشاهدات عینی تصور می کنم ساختمان اصطبل قرار است به یک رستوران تبدیل گردد. این ساختمان با شماره ۲۰ در نقشه جزیره قابل مشاهده است.

عکس ۲۹ جدید.jpg
  اصطبل اسب ها

۱۰ -  سایر موارد

نقاط دیگری در نقشه جزیره به آن ها اشاره گردیده که در حال حاضرغالباْ بسته بوده و از بیرون می توان بازدید نمود مانند  : مکان های شماره  ۲ ( قلعه Kastellhaus    ) ،  شماره ۳ (خانه سوئیسی Schweizerhaus ) ، شماره ۵ ( قصر Schloß    ) ،  شماره ۱/۵ (آشپزخانه Küche ) ، شماره ۶ (نخل خانه سابق Ehem Palmenhaus   ) ، شماره ۷ (سوله نخل خانهPalmenhausschuppen   ) ، شماره ۹ ( بخش باغبانی Gärtnerei  ) ، شماره ۱۰ ( سرسره روسی قدیمی Ehem rusrutschbahn  ) ، شماره ۱۱ ( ماشین خانهMaschinenhaus   ) ، شماره ۱۵ ( چشمه لاماLamabrunen  ) ، شماره ۱۶ ( کارخانه لبنیاتMeierei    ) ، شماره ۱۷ ( خانه سواره نظام Kavalierhaus  ) ، شماره ۱۹ (سنگ یادبود یوهان کونکلKunkelstein  ) ، شماره ۲۳ (سوله ناوچهFregattenschuppen   ) و شماره ۲۴ ( جایگاه زمستان .پرندگان خارجیWinter . F .Fremdevögel  ) .

نگاهی به برلین در ۴۸ ساعت

با توجه به وقت کم تصمیم گرفتم این بار همانند سایر گردشگران تور اروپا به صورت خلاصه تمام نقاط دیدنی شهر برلین را با استفاده از اتوبوس ها و کشتی های گردشگری ببینم. شاید بازدید من موشکافانه نباشد، اما می توانم هر نقظه مهمی را کوتاه ببینم و کمی پیرامون آن اطلاعات کسب کنم.

الف: استفاده از اتوبوس گردشگری ( ۰۹/۰۶/۲۰۲۳ )

این اتوبوس ها با ۷۶ سال سابقه فعالیت در شهر برلین همواره در سطح شهر در حرکت بوده و گردشگران علاقه مند را به مقاصد مختلف منتقل و در مسیر راه نیز راهنمای گردشگری مستقر در اتوبوس با چند زبان توضیحات مختصری پیرامون هر نقطه می دهند.

نوع اتوبوس:اتوبوس های گردشگری، دو طبقه  بوده ، که طبقه دوم فاقد سقف می باشد. طبقه زیرین دارای صندلی های مبله و در تمامی نقاط دو طبقه تعدادی بلند گو نصب گردیده است.

زبان گفتگو : زبان اصلی گفتگو در داخل اتوبوس آلمانی بوده،  اما برعکس شش زبان درج شده در بروشورهای تبلیغاتی فقط در صورت ضرورت توضیحات به زبان انگلیسی نیز داده می شود.

نحوه آگاهی رسانی: فقط توسط راهنمای گردشگری و با استفاده از میکروفون و پخش از بلندگو.

عکس ۳۰ جدید.jpg
راهنمای گردشگری در حال  تشریح منطقه  در حین حرکت اتوبوس

مراکز فروش بلیط : از طریق اینترنت و یا  در  ۲۲ ایستگاه توقف اتوبوس.

ساعات کار : همه روزه از ساعت ۴۵/۹ صبح الی ۵ بعدازظهربه گونه ای که هر ۱۵ دقیقه یکبار یک اتوبوس ازهر ایستگاه خواهد گذشت.

عکس ۳۱.jpg
نقشه حرکت اتوبوس و ایستگاه های توقف آن

تعداد دفعات استفاده از اتوبوس:  در ساعات کار انوبوس با توجه به اعتبار بلیط هر چندبار که لازم باشد می توانید سوار و یا پیاده شوید.

زمان لازم: مدت زمان حرکت اتوبوس برای یک دور کامل حدود ۲ ساعت می باشد ، که به غیر از توقف کوتاه در تمامی ایستگاه ها برای پیاده و یا سوارشدن گردشگران فقط در ۲  ایستگاه هرکدام به مدت ۱۰ دقیقه اتوبوس توقف دارد.

عکس ۳۲ جدید.jpg
ایستگاه وسط مسیر برای استراحت موقت  گردشگران

رفتار پرسنل: رفتار پرسنل این مجموعه اعم از فروشندگان بلیط، رانندگان و راهنمایان گردشگری بسیار خوب صمیمی و محترمانه می باشد.

قیمت بلیط

بهای بلیط با توجه به زمان استفاده متفاوت  است.

۱ – بلیط برای یک نفر بزرگسال برای یک روز ازصبح تا عصر ( بلیط روزانه )                          ۲۸ یورو

۲ – بلیط برای یک نفر بزرگسال برای ۲۴ ساعت ازصبح تا عصر ( بلیط ساعتی )                         ۳۰ یورو . با خرید این بلیط گردشگران می توانند  از اولین زمان سوار شدن تا پایان روز بعد از آن استفاده نمایند.

۳ – بلیط برای یک نفر بزرگسال برای ۴۸ ساعت ازصبح تا عصر ( بلیط ساعتی )                         ۴۰ یورو     با خرید این بلیط گردشگران می توانند  از اولین زمان سوار شدن تا پایان دو روز بعد از آن استفاده نمایند.

۴ – بلیط برای یک نفر بزرگسال برای دو روز استفاده از  اتوبوس و کشتی ( بلیط مشترک )                         ۴۴ یورو

۵ – بلیط شبانه  ،  که  فقط برای  تاریخ های ۶/۱۰  لغلیت  ۱۵/۱۰/۲۰۲۳   بوده ، که همه روزه از ساعت ۷ بعدازظهر به مدت دوساعت  انجام می شود. حرکت از ایستگاه کورفورستندام (   Am kurfürstendamm)  روبروی فروشگاه کارشتات ( karstadt vor)  یا همان ایستگاه شماره یک تورهای روزانه  .                                      ۲۲ یورو

عکس ۳۳.jpg
نمونه بلیط اتوبوس روزانه
عکس ۳۴.jpg
  نرخ بلیط و نمایش زبان های متداول در اتوبوس  گردشگری

ب: استفاده از کشتی گردشگری ( ۱۰/۰۶/۲۰۲۳ )

یکی دیگر از روش های گشت و گذر در شهر برلین استفاده از کشتی های گردشگری بوده ، که در مدتی محدود بتوان نقاط مهم گردشگری را مشاهده نمود. در برلین چند شرکت در این مورد فعال می باشند. غالباْ مسیر تمامی کشتی های گردشگری یکسان بوده و بر روی رودخانه اسپر ( Spree ) و کانال( Landwehr  ) می باشد، اما با توجه به زمان حرکت تورهای آن تفکیک گردیده،  که هرکدام نام بخصوصی دارد. در داخل کشتی به دو زبان آلمانی و انگلیسی پیرامون نقاطی که از آن عبور می کند توضیحات مختصری داده می شود. تورهای متداول کشتی گردشگری عبارتست از:

تور جدید شهر برلین

این تور همه روزه ساعت های ۱۰ صبح و 12.45 ظهر(فقط دو نوبت در روز )  برروی رودخانه اشپر(spree )  اجرا می گردد، اما روزهای جمعه و شنبه ساعت 15.30 نیز این تور انجام خواهد شد. مدت زمان  آن هم 2.5 ساعت است.  در این تور مراکز تاریخی و مدرن برلین را  از رودخانه بشما نشان داده می شود. در این مسیر کانال و اسکله و ساختمان مجلس را می توانید ببینید

عکس ۳۵.jpg
مشخصات تور  روزانه جدید برلین

تور بعد از ظهر  شهر برلین

این تور فقط روزهای شنبه و یکشنبه در یک  نوبت ساعت 10.15  و به  مدت ۳ ساعت برروی رودخانه اشپر(spree )  اجرا می گردد.  در این تور مراکز تاریخی و مدرن برلین را  از رودخانه بشما نشان داده می شود. در این مسیر کانال و اسکله و ساختمان مجلس و پل اوبربام  ( Oberbaumbrücke )   را می توانید ببینید

عکس ۳۶.jpg
مشخصات تور بعدازظهر کشتی گردشگری برلین

تور بزرگ شهر برلین

این تور همه روزه  در یک نوبت ساعت ۱۱ صبح بوده ، اما روزهای دوشنبه و سه شنبه  این تور نیز انجام نخواهد شد. مدت آن هم 3.5 ساعت خواهد بود. شامل یک دور کامل زیر پل های برلین و عبور از کانال آب به محله ساختمان های سیاسی ( مجلس )

عکس ۳۷.jpg
مشخصات تور بزرگ کشتی گردشگری شهر برلین

تور غروب یا شبانه شهر برلین

این تور در تمامی روزهای جمعه وهم چنین فقط روزهای شنبه ( از تاریخ ۰۱/۰۷/ لغایت ۲۶/۰۸/۲۰۲۳ ) در یک  نوبت ساعت 18.15 عصر بوده  و مدت زمان آن هم 2.5 ساعت خواهد بود.تور شبانه  مراکز تاریخی و مدرن برلین را  از رودخانه بشما نشان می دهد. در این مسیر کانال و اسکله و ساختمان مجلس را می توانید ببینید.

عکس ۳۸.jpg
 مشخصات تور غروب یا شبانه کشتی گردشگری شهر برلین

تور زیبای شهر برلین

این تور فقط روزهای چهارشنبه، پنجشنبه و یکشنبه در یک نوبت ساعت 10.15 و هم چنین در روزهای جمعه و شنبه در یک نوبت ساعت 15.30  انجام می شود و مدت زمان آن هم ۲  ساعت خواهد بود. در این تور رودخانه اشپر(spree ) با دیدن مناطق تاریخی و مدرن برلین که ساختمان مجلس  رادربرخواهد گرفت.

عکس ۳۹.jpg
مشخصات تور زیبای کشتی گردشگری شهر برلین

بهای بلیط کشتی برای تورهای مختلف

بلیط بزرگسالان : تور بزرگ 29.50 یورو / تور بعدازظهر  ۲۷ یورو / تور شبانه  ۲۸ یورو / تور زیبا  ۲۴ یورو   و تور جدید ۲۷ یورو

بلیط بزرگسالان  ( دارنده برلین کارت و کارت تور شهر): تور بزرگ 22.25 یورو / تور بعدازظهر  20.25 یورو / تور شبانه  ۲۱ یورو / تور زیبا  ۱۸ یورو   و تور جدید 20.25 یورو

بلیط کودکان ( ۶ تا ۱۴ سال ): تور بزرگ 14.75 یورو / تور بعدازظهر  13.50 یورو / تور شبانه  ۱۴ یورو / تور زیبا  ۱۲ یورو   و تور جدید 13.50 یورو

بلیط کودکان  ( دارنده برلین کارت و کارت تور شهر): تور بزرگ ۱۱ یورو / تور بعدازظهر  ۱۰ یورو / تور شبانه  ۱۰ یورو / تور زیبا  ۹ یورو   و تور جدید ۱۰ یورو

بلیط سالمندان  یا معلولین:  تور بزرگ 27.50 یورو / تور بعدازظهر  ۲۵ یورو / تور زیبا  ۲۲ یورو   و تور جدید ۲۵ یورو

بلیط دانش آموزان مدارس  ( از ۱۵ سال به بالا ): تور بزرگ 27.50 یورو / تور بعدازظهر  ۲۵ یورو / تور زیبا  ۲۲ یورو   و تور جدید ۲۵ یورو

بلیط خانوادگی  ( یک بزرگسال و ۲ بچه ۶ تا ۱۴ سال ): تور بزرگ 42.25 یورو / تور بعدازظهر  40.50 یورو / تور شبانه  ۴۲ یورو / تور زیبا  ۳۶ یورو   و تور جدید 40.50 یورو

بلیط خانوادگی  ( ۲ بزرگسال و ۲ بچه ۶ تا ۱۴ سال ): تور بزرگ 73.75 یورو / تور بعدازظهر  67.50 یورو / تور شبانه  ۷۰ یورو / تور زیبا  ۶۰ یورو   و تور جدید 67.50 یورو

بلیط گروهی ( از ۱۵ نفر به بالا -  هر نفر): تور بزرگ ۲۵ یورو / تور بعدازظهر  ۲۳ یورو / تور شبانه  ۲۴ یورو / تور زیبا  20.50 یورو   و تور جدید ۲۳ یورو

بلیط گروهی دانش آموزان و دانشجویان ( از ۱۵ نفر به بالا -  هر نفر): تور بزرگ 22.25 یورو / تور بعدازظهر  20.25 یورو / تور زیبا  ۱۸ یورو   و تور جدید 20.25 یورو

عکس ۴۰.jpg
بلیط کشتی گردشگری ویژه سالمندان
عکس ۴۱ جدید.jpg
 درب ورودی کشتی  گردشگری
عکس ۴۲ جدید.jpg
 کشتی گردشگری در حال عبور از مسیر رودخانه

مزایای تور کشتی

۱ - برای کسانی که در وقت کم می خواهند دیدنی های مهم شهر را ببینند و اطلاعاتی از آن بدست آورند.

۲ -  برای کسانی که مایلند از نمای رودخانه عکس های بهتری از ابنیه تاریخی بگیرند.

۳ -  برای کسانی که توان پیاده روی نداشته و یا نمی خواهند وارد نقاط دیدنی شوند.

مکان های مهم و تاریخی برلین

شهر برلین دارای اماکن تاریخی بسیار، جاذبه های گردشگری و در نهایت ترکیبی از تاریخ، فرهنگ و مناظر باشکوه فراوان می باشد، که بازدید از آن ها  برای اولین بار قطعاً یک تجربه کاملاً باورنکردنی است.  پس شرح کامل آن نه تنها در این مجموعه نمی گنجد، بلکه برای بازدید از تمامی آن ها باید روزها وقت صرف نمود. فرقی نمی کند که شما برنامه سفر خود را چگونه تنظیم نموده اید.  به هر حال احتمال  دارد ، که نتوانید همه مکان‌ها و جاهای دیدنی که دوست دارید ببینید. البته پیرامون هریک از آن ها گردشگران و محققان بسیاری مطلب نوشته اند. در اینجا تلاش می کنم مهمترین مکان هایی که  با تور گردشگری اتوبوس و یا  تور گردشگری کشتی دیده ام  را  بطور اختصار به دوستان عزیز معرفی نمایم.

کلیسای یادبود

این کلیسای تاریخی واقع در ابتدای  بلوار مشهور کودام ( Kurfürstendamm ) بوده،  که برخی آن را کلیسای شکسته نیز می نامند. یک اثر یادبودی از دوران جنگ می باشد.

عکس ۴۳.jpg
 کلیسای یادبود دوران جنگ

ایستگاه مرکزی قطار برلین

کاملا مدرن  با نمای شیشه ای  در پنج طبقه  ( سه طبقه بالای زمین و  دو طبقه  در زیر سطح زمین ) دارای ۱۶ سکوی سوار و پیاده شدن که ۸ سکوی آن در طبقه زیرین و ۸  سکوی آن در طبقه پنجم قرار گرفته است. درطبقات همکف و اول و منهای یک،  بخش های اداری ،  رستوران ها، کافه ها و فروشگاه های تجاری  مستقرمی باشند.

عکس ۴۵.jpg
نمای ایستگاه مرکزی قطار برلین از داخل کشتی

دیوار برلین

زمانی که آلمان شرقی تصمیم گرفت از فرار شهروندان خود به آلملن غربی جلوگیری نملید  بخش شرقی شهر برلین را در سال ۱۹۶۱ میلادی با احداث دیواری به ارتفاع ۴ متر  محصور نمود. طول این دیوار  ۱۵۵ کیلومتر بوده، که در طول مسیر تعداد ۲۹۳ برج دیده بانی و ۵۷ سنگر وجود داشته  وجمعاْ  ۵۵ خیابان شهر برلین را  احاطه کرده بود. این دیوار در سال ۱۹۸۹ میلادی  با فروپاشی کشور آلمان شرقی  تخریب گردیده است. اما بخشی از دیوار به عنوان یک یادآوری تلخ و یادبود دوران تجزیه کشور آلمان  باقی گذاشته شده است. و تمامی مسیری که دیوار وجود داشته به صورت  دو ردیف سنگ فرش و یا آجر فرش  درست شده تا آیندگان خط دیوار را از یاد نبرند.

طولانی ترین بخش باقی مانده از دیوار برلین در خیابان مولن  ( Mühlenstraße ) بین ایستگاه قطار غربی (Ostbahnhof ) و پل اوبربام ( Oberbaumbrücke) در امتداد رودخانه اسپر (Spree) بوده، که به صورت  یک گالری شامل مجموعه‌ای از نقاشی‌های دیواری،  که مستقیماً بر روی بقایای دیوار برلین به طول 1316 متر (4318 فوت) کشیده شده است.

عکس ۴۶.jpg
نمونه ای از بقایای دیوار برلین

باغ وحش ( باغ جانور شناسی )( Zoologischer Garten Berlin )

یکی از نقاط پرطرفدار و جاذبه  گردشگری شهر برلین باغ وحش بوده،  که در سال ۱۸۴۴ میلادی تاسیس شده است. پس از جنگ جهانی دوم به طور کامل بازسازی گردیده و هم اکنون  زیستگاه  حدود 20000 حیوان بزرگ و کوچک،  انواع پرندگان  و آبزیان از اقصی نقاط جهان می باشد. این مجموعه در منطقه هاردن برگ ( Hardenbergpl )  شهر برلین قرار گرفته است.

جزیره موزه ها  (Museumsinsel)

جزیره موزه ها یا جزیره اسپرِ ( Spree )  بین رودخانه اسپرِ و کوپفر گرابن (Kupfergraben)  در کانالی به طول 400 متر قرار گرفته،  که یکی از مهم‌ترین مکان‌های دیدنی برلین است. این مجموعه دیدنی ثبت یونسکو هم شده است. موزه های مهمی که در این منطقه و خیابان های اطراف آن می توان مشاهده نمود عبارتست از:

موزه تاریخی آلمان (DHM)

موزه تاریخی آلمان (Deutsches  Historisches. museum)  در سال ۱۹۸۷ میلادی به مناسبت سالگرد تاسیس شهر برلین  در ساختمان رایشناگ  در برلین غربی تاسیس شده است. با فرو ریختن دیوار برلین برای روشنگری و درک بیشتر تاریخ مشترک آلمانی ها و اروپایی ها،  نه تنها محل موزه به مکان فعلی منتقل شد،  بلکه ساختمان جدیدی  نیز در پشت این مجموعه احداث گردیده است. دردوم ماه ژوئن سال  2006  میلادی صدراعظم  آلمان خانم آنگلا مرکل نمایشگاه دائمی تاریخ آلمان حاوی تصاویر و شهادت ها  را در اسلحه خانه افتتاح نموده است. هم اکنون این نمایشگاه سالیانه بیش از 1 میلیون نفر بازدید کننده دارد.

روش تهیه بلیط  و بهای آن

۱ -  بلیط  ورودی را می توان در از طریق اینترنت و یا از گیشه فروش بلیط در محل موزه خریداری نمود.

۲ -  بلیط انفرادی  ۷ یورو بوده که در سال جاری باکاهش قیمت  ۵/۳ یورو می باشد.

۳ -  بلیط مجم.عه (برای بازدید از کلیه نمایشگاه ها) هر نفر ۱۰ یورو بوده که در سال جاری باکاهش قیمت  ۵  یورو می باشد.

۴ -  بلیط خانوادگی (ورودی و تور برای 2 نفربزرگسال و حداکثر 3 کودک): 18 یورو

۵ -  پذیرش کودکان تا 18 سال رایگان است.

ساعات کار

همه روزه از ساعت  10 صبح تا 6 بعد از ظهر، روزهای  پنجشنبه از ساعت  10 صبح تا 8 بعد از ظهر

عکس ۴۸ جدید.jpg
موزه تاریخ آلمان
عکس ۴۹.jpg
 یکی از درب های موزه تاریخ

قوانین و دانستنی های مهم

۱ -  تورها و گروه های بازدید کننده باید با راهنما باشند.

۲ -  راهنمای گردشگران برای تورها و گروه های بازدیدکننده در محل حضور دارند.

۳ -  کلاس های مدرسه و گروه های بیش از ۱۰ نفر ، حتی اگر نمی خواهند یک تور با راهنما داشته باشند، باید حداقل یک هفته قبل با خدمات بازدیدکنندگان مجموعه تماس بگیرند.

۴ -  شما می توانید  در ورودی موزه از غرفه های اطلاعاتی  مستقر در ساختمان پِی ( Pei )  واقع در پشت ساختمان ریخته گری برای کودکان کوچک  خود کالسکه کرایه کنید.

۵ -  در زیرزمین ساختمان پِی،  در سرویس های بهداشتی ویژه معلولین  برای تعویض نوزادان یک سرویس تعویض وجود دارد.

۶ -  رختکن ها محدود است. لطفا در صورت امکان از بردن کوله پشتی، کیف یا اشیاء بزرگتر از 30*20*10 سانتی متر به داخل نمایشگاه خودداری نمایید.

۷ -  زرادخانه  یا اسلحه خانه  ( Zeughaus) و نمایشگاه مروری بر تاریخ آلمان بسته است.

گالری ملی قدیمی (Alte Nationalgalerie)

این مجموعه در سال 1876 میلادی تاسیس شده  و شامل  مجسمه‌ها و نقاشی‌های نئوکلاسیک مربوط به سال های  1815 تا 1848 میلادی و همچنین آثار امپرسیونیستی و مدرنیسم اولیه است.

عکس ۵۰ جدید.jpg
موزه  گالری ملی قدیمی برلین

موزه قدیمی (Altes  Museum)

این موزه در سال 1830  میلادی تاسیس گردیده  و محل نگهداری جواهرات، تاج و سایر گنجینه‌های سلطنتی می باشد.

عکس   ۵۳.jpg
موزه قدیمی

موزه جدید ( Neues)

این موزه در طول جنگ جهانی دوم تخریب شده ،اما مجدداْ بازسازی و در سال 2009  میلادی افتتاح می گردد. در این مجموعه  آثاری از مصر، مجموعه پاپیروس و  آثار باستانی کلاسیک را می توان دید.

موزه ( Bode )

در این موزه نیز مجموعه‌ای از هنر بیزانسی و همچنین مجسمه‌های بزرگ، کلکسیونی از آثار تاریخی و عتیقه ‌ را در خود جای داده است.

انجمن هومبولت

این مجموعه  کاملاْ جدید بوده  و در سال 2019  میلادی افتتاح شده  و شامل دو موزه قوم شناسی  و هنر آسیایی می باشد.

کلیسای جامع برلین ( Berliner Dom)

این کلیسای تاریخی بزرگترین کلیسای برلین  بوده ،  که در جزیره موزه ها و در مجاورت باغ لوست ( Lustgarten ) قراردارد. گنبد کلیسا با ۷۵ متر ارتفاع  بسیار زیبا و دیدنی است.  ساختمان  آن به سبک باروک جدید ساخته شده و  دارای سه بخش مهم به نام های  (  کلیسای یادبود، کلیسای تعمید و عروسی و کلیسای پریش ) می باشد.

عکس ۵۴ جدید.jpg
نمای درب ورودی موزه طلا

کتابخانه شهر برلین

این کتابخانه به صورت یک ساختمان دو طبقه  بوده،  که  دارای دو حیاط بزرگ با آب نمای زیبا، ساختمان اداری، سالن مطالعه، سالن کنفرانس، رستوران ، مرکز نگهداری البسه، صندوق های امانت،  سرویس های بهداشتی  و موزه کتاب می باشد. ورود برای عموم آزاد بوده و نیازی به خرید بلیط  برای موزه کتاب نیست.  عکاسی در تمامی نقاط آزاد بوده  اما در موزه نمی توان از فلاش استفاده نمود.

عکس ۵۵ جدید.jpg

عکس ۶۰ جدید.jpg
کتاب  سه بعدی  موجود در موزه کتاب

ساختمان ریاست جمهوری

ساختمان کاخ ریاست جمهوری کشور آلمان در مجاورت رودخانه اسپری، در نزدیکی ستون پیروزی و در امتداد منطقه شمالی پارک ( Großer Tiergarten ) قرار گرفته است. این ساختمان که در گذشته اقامتگاه شاهزاده آگوستوس فردیناند پروس بوده، از سال  1994  میلادی تا به امروز به عنوان اقامتگاه رسمی رئیس جمهور آلمان مورد استفاده می باشد. پارکی به مساحت حدود ۲۰ هکتار این کاخ را  احاطه نموده است.

عکس ۶۱ جدید.jpg
ساختمان ریاست جمهوری کشور آلمان

ستون  پیروزی (Siegessaule)

ستون پیروزی  در وسط میدان مجاورت کاخ ریاست جمهوری  قرار گرفته و یکی از نقاط مورد علاقه بازدید گردشگران تور برلین می باشد. ارتفاع آن ۷۰ متر بوده  که  گردشگران با عبور از ۲۸۵ پلکان به بالای آن رفته تا  مناظر بسیار زیبای شهر برلین را تماشا کنند.  در بالای این ساختمان تاریخی یک مجسمه طلایی رنگ به بلندی ۸ متر قرار گرفته است.  سکنه شهر برلین  به این مجسمه ( Golden Lizzy)  می گویند.

عکس ۶۲ جدید.jpg
 ستون پیروزی شهر برلین

باغ بزرگ حیوانات ( Grosser Tiergarten )

این مجموعه  در حال حاضر یکی از مهم‌ترین پارک‌های شهر بوده، که  در دوران گذشته  این محدوده  به علت آن که حیواناتی مانند گوزن، خوک وحشی و دیگر حیوانات شکاری  در آن نگهداری می‌شده،  به  عنوان  شکارگاه سلطنتی  مورد استفاده  خاندان سلطنتی آلمان بوده است.  اما  از سال ۱۷۰۰  میلادی این منطقه به پارک تبدیل شده است.  وسعت این پارک ۲۱۰ هکتار،  که مکانی جذاب برای استراحت، پیاده‌روی و قایق‌سواری است. مجسمه‌ها و بناهای تاریخی متعددی  در اینجا وجود دارد. ناگفته نماند که تعداد بیشماری ابنیه تاریخی و جاذبه های گردشگری در شهر برلین وجود دارد، که پیرامون آن ها کم و بیش در کتاب ها، سفرنامه ها و گزارش ها نوشته شده است.