تبلیغات جهانی برای گردشگری لوکیشین‌های سینمایی

5
از 2 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
06 دی 1394 07:27
0

در شرایطی که با توجه به نقش مستقیم صنعت سینما در صنعت گردشگری کشورهایی چون امارات برای نمایش و معرفی داشته‌های کوچک خود دست و پا می‌زنند، ایران همچنان از لوکیشین‌های سینمایی که قدرتمند‌ترین نمایشگاه عرضه انواع کالاهای گردشگری است، کاملا به دور مانده است. ‏

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ بین‌الملل ـ درپی موفقیت امارات درجذب گردشگران خارجی به بهانه دیداراز بیابان ها و لوکیشین های جنگ ستارگان در سال گذشته که سبب رونق 19 درصدی هتل‌های ابوظبی شد، این کشورمصمم شده است این رویکرد را در توسعه گردشگری خود ادامه دهد. ‏

صنعت سینما به ویژه فیلمبرداری از صحنه هایی شاخص درفیلم های مشهوردر سال‌های اخیرخود مبدل به یکی از جاذبه‌های گردشگری مطرح درجهان شده و سبکی تحت عنوان گردشگری سینما وتلوزیون را ایجاد کرده است. لوکیشین فیلم‌هایی چون هری پاتر و ارباب حلقه‌ها نخستین بارموج گردشگران دوستدار این فیلم‌ها را روانه کشورهایی کرد که محل فیلمبرداری درلوکیشین های مهم ویادآور صحنه های جذاب فیلم ها بودند.

درراستای بهره گیری از فرصت های مشابه، امارات و به ویژه ابوظبی برای حضور گسترده در تولیدات وپروژه‌های سینمایی و تلوزیونی تلاش‌های گسترده‌ای را آغاز کرده است. این فعالیت‌ها درقالب ارائه خدمات ویژه به کمپانی‌های بزرگ سینمایی جهان برای بهره گیری از لوکیشین‌های مورد نیاز دراین منطقه از امارات، به گونه‌ای جدی مورد توجه قرار گرفته است.

پیش از این ترکیه نیز با درک اهمیت این روش درتبلیغات گردشگری، دست به ساخت سریال‌های تبلیغاتی زد. این کشور درسال های اخیر توانسته است سود سرشاری را از محل ساخت و نمایش سریال‌های ترکی درکشورهای همسایه وجذب گردشگران عمدتا عرب به لوکیشین‌های نمایش درآمده دربرخی ازاین سریال‌ها،عاید خود کند.

اکنون امارات و به ویژه ابوظبی با برخورداری از انواع موقعیت‌های متنوع و دردسترس، از مناظر مدرن شهری گرفته تا سواحل و بیابان‌های گسترده و نیز بزرگراه‌ها و انواع موقعیت‌های تجاری می‌کوشد حداکثربهره را از حداقل امکانات وظرفیت‌های طبیعی خود ببرد. توجه تولیدکنندگان محصولات سینمایی و تلوزیونی را به خود جلب کند. کمیسیون فیلم ابوظبی نماینده کلیدی دیگری در افزایش محبوبیت ابوظبی دراین زمینه است.

سالهاست که موفقیت مقصدهای اروپایی و امریکایی و حتی چینی و ژاپنی اثبات کرده است که سینما خود سبک مستقلی ازگردشگری را ایجاد کرده که منبع میلیاردها دلار درآمد افزوده درصنعت سینماست که البته درپیوند با صنعت گردشگری ایجاد شده است. این موفقیت ها نشان داده است که گردشگری صنعتی مجرد نیست بلکه موجود زنده و درپیوند با تمام اجزای اجتماعی و فعالیت های اقتصادی درمقصدها و بازارهای مختلف است. سینما موتورمحرک گردشگری جهانی است،اما باوجود رشد سفر گردشگران خارجی و ضرورت بازاریابی دراین زمینه، این صنعت در عرصه تبلیغات وسیع گردشگری در سینمای جهانی وحتی داخلی، هیچ جایی ندارد.

اگرچه که مدت‌هاست اثر شگفت آور سریال‌های تلوزیونی رادرجذب گردشگراز خاورمیانه به کشورترکیه مشاهده می‌کنیم اما تنها ترکیه نیست که ازاین خوان نعمت به وفور بهره می برد، بلکه اکنون کشورهای عربی نیز به میدان آمده و درتلاش برای کسب جایگاه برتر در نقشه گردشگری جهانی،تلاش دارند تا از آثار معجزه آسای این صنعت و هنر فیلم وسریال در رونق بخشیدن به صنعت گردشگری خود بهره‌مند شوند.

اخیرا "اسماعیل پورفرج" رییس هیات مدیره جامعه تورگردانان ایران درگفتگو با chn گفت: «کمبود زیرساخت‌های گردشگری و هتل از یک سو ورود گردشگر به کشور با محدودیت روبه رو می‌کند و ادامه نیافتن تبلیغات و معرفی جاذبه‌های بیشتر از دیگر سو سبب می‌شود تا ایران تنها برای یک بار مقصد گردشگران خارجی باشد و سفر دوباره دیگری در کار نباشد.»

درحالی که به گفته او افزایش تعداد گردشگران و بازاریابی از یک نگاه مهم است ولی بازارداری و حفظ بازار از آن هم مهمتر است. سینما وجایگاه آن در گردشگری کشورهای موفق اثبات کرده است که درکنار دیگر فاکتورها و ابزارهای تبلیغاتی به خودی خود ابزاری قدرتمند دربازاریابی و هم در بازار داری گردشگری است.

هم اکنون امارات با تلاش های گسترده ای که در معرفی داشته های محقرخود دارد،با تمرکزبر حضور خود درلوکیشین های سینمایی نیز منافع سرشاری را برای صنعت گردشگری وجذب ارز خارجی خود تضمین می‌کند. زیرا این تولیدات اغلب درسطح وسیعی توسط مردم مشاهده می‌شوند و دردرازمدت سبب اقامت یا بازگشت برخی از کارکنان این پروژه‌های می‌شود که سبب ارتقای صنعت هتلداری وگردشگری کشور است. درعین حال کمک مهمی نیز به اقتصادهای محلی در تامین خدمات لجستیک و فناوری‌های گوناگون است که متقاضی بزرگی برای تخصص و مهارت‌های گوناگون مردم و دانش آموخته‌گان محلی درمناطق مختلف هستند.

امارات برای جذب فعالان و شرکت‌های بزرگ فیلمسازی حتی تخفیف‌های مالی مختلفی نیز قایل شده است. یکی از بزرگترین پروژه‌های امارات تا کنون جذب کارکنان یک پروژه سینمایی است که بیش از 90 نفر از کارکنان آن با هدف فیلمبرداری در لوکیشین‌های ابوظبی عازم این کشور شدند. این اقدام همچنین ضمن معرفی چشم اندازهای این کشور سبب افزایش فرصت‌ها برای فعالان وهنرمندان محلی و حمایت کنندگان و ارائه کنندگان خدمات در مکان‌های مختلف است.

ابوظبی همچنین با ایجاد منطقه آزاد رسانه‌ای طرحی را درنظر گرفته که ابزاری قدرتمند برای ساخت صنعتی بزرگ‌تر در امارات است. این صنعت با اجرای سیاست‌های تخفیف هزینه می‌کوشد کارگردانان و فیلمسازان بزرگ جهان را برای فیلمبرداری و تهیه فیلم‌های برجسته به ابوظبی جلب کند.

فراموش نکنیم که آخرین صحنه‌ها از بخش‌های پایانی جنگ ستارگان و نیز سریال Fast and Furious ا زجمله جدیدترین وآخرین تولیدات سینمایی بودند که در ابوظبی فیلمبرداری شده‌اند. والبته تعدادی از فیلم‌های هندی و تولیدات بالیوود را نیز باید دراین میان گنجاند.

اما این اقدامات تنها مورد توجه فیملسازان هالیوود و بالیوود نیست بلکه تولیدات وشرکت ‌ای فیلم سازی درمنطقه را نیز به طور فزاینده‌ای بخود جلب کرده است. به نحوی که مرکز تهیه انواع برنامه‌های سرگرمی دررسانه‌های عرب زبان باشد. نسخه عربی «خیابان سه سه می» با نام «ایفلاح» ازجمله دیگر پروژه‌های از این دست است که ازسال 1990 به این سو از برنامه‌های محبوب تلوزیونی درکشورهای عرب زبان بوده که اکنون به صفحه تلوزیون‌ها در منطقه خاورمیانه باز گشته است. این سریال هم اکنون در 16 ایستگاه تلوزیونی درسراسر منطقه پخش می شود و نسخه هایی از آن در رسانه های اجتماعی ودیجیتالی با 26 میلیون بیننده تنها در یوتیوب بیش از 92 هزار نفر متقاضی داشته است.

این اقدامات همگی پس از آن صورت می گیرد که سال گذشته فیلمبرداری صحنه‌هایی از فیلم جنگ ستارگان سبب رونق 19 درصدی هتل‌های ابوظبی شد. آغاز فیلمبرداری از قسمت هفتم فیلم مشهور جنگ ستارگان سبب افزایش چشمگیررزو هتل ها به میزان دو برابر شد که عمدتا از طرفداران این فیلم بودند که مشتاق تماشای زودهنگام صحنه هایی از این فیلم اکشن فضایی بودند. این افزایش پس از آن صورت گرفت که اخبار و عکس‌هایی از بیابان‌های خاورمیانه به عنوان محل فیلمبرداری فیلم منتشر شد.

رشد شگفت آور گردشگری نروژ در پی اکران فیلم" فروزن" و اثر معجزه آسای این هنر در رونق گردشگری کشورهای دیگر نیز نمونه تامل برانگیز دیگری است. اثر معجزه آسای هنری که جای خالی آن درتبلیغات برای صنعت گردشگری کشور ما تقریبا صفر است.

انیمیشن"فروزن" و اثر آن بر گردشگری نروژ شاید جدید ترین نمونه از تاثیر حضور تصویری در صحنه‌های پر مخاطب سینمای جهانی ، برصنعت گردشگری باشد. افزایشی که به یمن نمایش چشم اندازهای منجمد این سرزمین یخبندان در فیلم انیمیشن "فروزن" برای این کشورایجاد شده است.

این فیلم نه تنها یکی از پرفروش ترین‌های باکس افیس بود،بلکه صف درازی را نیز برای دیداراز ویژگی‌های طبیعی این سرزمین روانه پارک‌های دیزنی لند کرد. همچنین انگیزه‌ای شد برای هزاران بیننده این فیلم که به نروژ سفر کنند تا از نزدیک آنچه را که الهامبخش ساخت این فیلم انیمیشن شد، ببینند.

"هارالد هانس "سخنگوی" ویزیت نروژ" درامریکا دراین زمینه گفت:«تعداد گردشگران امریکایی که پس از اکران این فیلم در نوامبر گذشته برای دیدار از نروژ به این کشور سفر می کنند با استناد به میزان ثبت نام در هتل‌های این کشور تنها در 4 ماه نخست سال جاری، درمقایسه با مدت مشابه در سال گذشته 37 درصد افزایش داشته است. »

به گفته او تورگردان‌ها هم شاهد رشد 40 درصد تعداد گردشگران درمدت مشابه نسبت به سال گذشته بوده‌اند. این درحالی است که گزارش فرودگاه اوسلو نیز حکایت از رشد 57 درصدی تعداد مسافران از نیویورک دارد که در 4 ماه نخست سال به این کشور سفر کرده‌اند.

او یادآور شد که این رشد شگفت آور درست پس از اغاز بازاریابی دردیزنی لند که ماه اکتبر گذشته صورت گرفت، بدست آمده است. اما این علاقه سبب شده که مناطق شمال نروژ نیز شاهد افزایش بازدید کنندگان بوده که اغلب تمایل دارند پدیده نورانی قطب شمال را که دراین فیلم نمایش داده شده ، از نزدیک مشاهده کنند.

میزان رشد علاقه به سفر به نروژ بحدی است که خطوط هوایی نروژ برای ایجاد تسهیلات بیشتر برای گردشگران دوستدار این فیلم، دست به ایجاد پروازهای مستقیم میان اوسلوو اورلاندو و فلوریدا دو فرودگاه نزدیک به دیزنی ورلد زده است.

منبع : خبرگزاری میراث فرهنگی


لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.