چالش بر سر قیمت سفرهای نوروزی در مناطق آزاد

0
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
18 اسفند 1394 10:00
0

مدیر گردشگری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد، کاهش قیمت سفر را جزو سیاست‌های مناطق آزاد اعلام کرد، بی‌آنکه برنامه شفافی را در این‌باره تشریح کند.

علیرضا رحیمی در نشست خبری که روز دوشنبه (17 اسفندماه) به بهانه تشریح فعالیت‌های گردشگری مناطق آزاد کشور در نوروز 95 برگزار شد، قصد داشت مانند هر مدیر مسوول دیگری در پایان سال به تشریح برنامه‌های نوروزی بپردازد که با سوال‌های متعدد خبرنگاران درباره اراده این دبیرخانه و سازمان‌های مناطق آزاد برای کاهش نرخ سفرهای نوروزی مخصوصا در جزیره کیش مواجه شد؛ جزیره‌ای که دبی با جذابیت‌های بیشتر و ترکیه با قیمت‌های ارزان‌تر، رقیب و تهدید جدی برای آن محسوب می‌شوند.



پاسخ او نیز اشاره‌ای کلی به سیاست دبیرخانه برای کاهش قیمت تمام شده سفر بود، بدون آنکه راهکار و برنامه مشخصی را در راستای آن تشریح کند.

مناطق آزاد خودمختارند؟

رحیمی در پاسخ با این سوال که چرا مناطق آزاد در تعیین نرخ مخصوصا در نوروز و تابستان مشمول قانون خاصی نمی‌شوند؟ اظهار کرد: اصل ماجرا در کشور بر این است که قیمت تمام شده سفر کاهش یابد، اما باید روی مولفه‌های اصلی از جمله حمل و نقل، اقامتگاه‌، تفریحات و پذیرایی کار کرد که این اتفاق، مستلزم انجام اقدامات زیادی است و اینطور نیست که با صدور یک بخشنامه، مساله حل شود.

وی یادآور شد: مناطق آزاد مانند سرزمین اصلی نیستند، در این مناطق شورا با نهادهای موجود تعامل برقرار می‌کند تا قیمت تعیین شود. مثلا در همین شورا بود که تصمیم گرفته شد کیش در نوروز امسال قیمت‌ها را افزایش ندهد.

رحیمی افزود: اگر مناطق آزاد وارد موضوع نرخ‌گذاری شوند، همان اتفاق و تنشی که هم‌اکنون در سرزمین اصلی شاهد آن هستیم، تکرار خواهد شد.

مدیر گردشگری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد همچنین درباره اظهارات رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری که این مناطق را به لحاظ کنترل قیمت خودمختار اعلام کرده بود‌، اظهار کرد: آقای سلطانی‌فر درست گرفته‌اند. مناطق آزاد از قوانین خود تبعیت می‌کنند. البته اینطور نیست که این مناطق پاره‌پاره باشد، آنها با قوانین خاص خود مدیریت می‌شوند، منتها قوانینی که برخی امور را تسهیل می‌کند.

او همچنین در پاسخ به این سوال که دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد چقدر در سیاست‌گذاری‌های این مناطق نقش دارد‌؟ اظهار کرد: رابطه این دبیرخانه با مناطق آزاد شبیه وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دیگر نیست. در قانون اختیارات آن به طور مشخص تبیین شده است. در هر حال دبیرخانه متولی تصمیم‌هایی است که می‌گیرد.

در همین حال درنا کسراییان، مدیر روابط عمومی این دبیرخانه در توضیحاتی گفت: ما در منطقه آزاد تنها سیاست‌گذار نیستیم، ضمن آنکه بسیاری از اختیاراتی که به این مناطق تفویض شده هنوز بلاتکلیف مانده است.

او درباره موضوع نرخ‌گذاری و کاهش قیمت‌ها در مناطقی مثل کیش‌ نیز اظهار کرد: سازمان منطقه آزاد تعیین نرخ نمی‌کند، شورایی متشکل از نهادهای فعال در مناطق آزاد وجود دارد که همان شیوه رایج در کشور را با سرفصل‌هایی متفاوت اجرا می‌کند.

وی همچنین گفت: کیش یکی از مقاصد مهم گردشگری داخلی است، برای پایین بردن قیمت سفر در آن می‌توان راهکار داد. می‌شود روی مدلی که هم‌اکنون ترکیه اجرا می‌کند مطالعه کرد تا به لحاظ کیفی و کمّی به نتیجه مطلوبی رسید.

«رحیمی»، مدیر گردشگری دبیرخانه شواری عالی مناطق آزاد در ادامه به برخی اقدامات صورت گرفته برای توسعه گردشگری اشاره کرد و با بیان این که بررسی‌های اخیر مناطق آزاد را به این نتیجه رسانده که گردشگری مزیت اول و یا دوم آنها است‌، گفت: مناطق آزاد به زودی صاحب برنامه توسعه گردشگری می‌شوند و نقشه راه خواهند داشت. شورای هماهنگی توسعه گردشگری در هر منطقه نیز با الگوپذیری از مناطق آزاد سایر کشورها تشکیل شده است. شورایی که سازمان ذیربط با نهادهای مربوطه دور یک میز جمع می‌شوند و برنامه توسعه گردشگری را به سرانجام می‌رسانند.

او همچنین از تدوین سند راهبردی در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد خبر داد و افزود: 10 هسته توسعه‌ای در این سند راهبردی وجود دارد که گردشگری یکی از آنها است. براساس محور توسعه برای هر منطقه طرح و پروژه اصلی در نظر گرفته شده است.
«رحیمی» سپس به محورهای متمرکز در هر منطقه اشاره کرد و گفت: در چابهار ایجاد زیرساخت و خدمات برای توسعه گردشگری دریایی و سواحل در نظر گرفته شده است. اروند با توجه به همسایه‌ای که دارد روی خدمات به زائران و مسافران عراق و خدمات تفریحات دریایی، ایجاد مرکز گردشگری سلامت و گردشگری صنعتی متمرکز شده است. توسعه سواحل در انزلی مورد تاکید قرار گرفته و در ماکو استفاده از ظرفیت تردد مرزی مطرح است.

وی اضافه کرد: براساس همین محور توسعه در کیش، هاب هوایی با گسترش پروازهای بین المللی‌و ارتقای خدمات گردشگری ایجاد می‌شود. تمرکز قشم نیز بر ارتقاء خدمات ژئوتوریسم و گردشگری دریایی است.

وی همچنین درباره پرونده ژئوپارک قشم نیز با توجه به محور تعیین‌شده برای توسعه گردشگری آن توضیح داد: اقدامات بین‌المللی برای بازگشت این پرونده به شبکه جهانی در حال انجام است. در سال‌های اخیر نیز تلاش جدی برای تغییر چهره این جزیره صورت گرفته و اکنون بسیاری از مسافران به انگیزه‌ی طبیعت‌گردی، ماجراجویی و بوم گردی به قشم می‌رود.

نشست خبری مدیر گردشگری مناطق آزاد

«رحیمی» با بیان اینکه افزایش میزان رضایت‌مندی سیاست جدید مناطق آزاد است، یادآور شد: اگر شاخص‌های توسعه گردشگری را در بسیاری از کشورها در نظر بگیریم، متوجه می‌شویم آنها دنبال افزایش میزان رضایت‌مندی در هر مولفه هستند. ما نیز باید روی این موضوع جدی‌تر کار کنیم.

هیچ عدد رسمی از تعداد سفرها وجود ندارد

او سپس با اشاره به ایجاد پایگاه داده‌های مناطق آزاد، افزود: در حال حاضر هیچ عدد مشخص و رسمی درباره تعداد سفرها وجود ندارد. ما مرتب با این سوال‌ها مواجه هستیم چه تعداد و چقدر شاید ورود به اقامتگاه‌های رسمی تنها عدد مدقن ما از سفر باشد. حتی خود سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هم آمار دقیقی از تعداد سفرها ندارد. برای اینکه به این پرسش‌ها پاسخ دهیم، پایگاه داده‌ها را تشکیل خواهیم داد.

مدیر گردشگری دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد در ادامه برخی برنامه های نوروزی را تشریح کرد و با تاکید بر اینکه این رویدادها پس از آسیب شناسی وقایع سال‌های گذشته برنامه ریزی شده است‌، گفت: سال پیش مسافران برای رسیدن به جزیره قشم از راه بندر ساعت‌ها معطل می‌شدند، در برخی مناطق با معضل سرویس بهداشتی مواجه بودیم و یا بعضی از مناطق با تغییرات جوی ناگهانی روبرو شدند، امسال سعی شد این مشکلات پیش بینی و مرتفع شود.

رحیمی در ادامه برخی از برنامه‌های پیش‌بینی شده برای نوروز 95 را تشریح کرد و افزود: ایجاد زمینه برای بازدید از جاذبه‌ها موزه‌ها و مناطق "غیرفعال"، آماده‌سازی اماکن برای مواقع اضطراری، اجرای طرح نظرسنجی نوروزی‌، ایجاد دفاتر اطلاع‌رسانی، بهسازی محیطی‌ و فضای سبز، بازسازی مناطق درمانی و بهداشتی، ذخیره‌سازی سوخت، به‌روز رسانی سایت‌های اطلاع‌رسانی، اجرای مراسم‌های آیینی و سنتی،‌ به‌سازی مسیر‌ها‌، آماده‌سازی مدارس‌، برگزاری نمایشگاه‌های صنایع دستی‌، گسترش تجهیزات تفریحات هوایی و آبی، آماده‌سازی مراکز خرید و باجه‌های خودپرداز،‌ نظارت بر کیفیت خدمات‌، پارکینگ‌سازی‌ در کنار برخی از سایت‌های گردشگری‌، ایمن‌سازی اسکله‌ها،‌ آماده‌سازی سکونت‌گاه‌های بومی، ایجاد مراکز رزرواسیون محلی‌، سمپاشی مراکز پر تردد‌، راه‌اندازی پایگاه‌های امداد و استقرار نیروهای آتشنشانی و نظارت بر مراکز توزیع غذایی از جمله اقدامات درنظر گرفته شده برای نوروز 95 است.

او با تاکید بر اینکه اقدام این سازمان در نوروز امسال برای پیشگیری از مشکلات، تکرار مکررات نیست و با آسیب‌شناسی بحران‌ها‌، برنامه‌ریزی شده است، اظهار کرد: نوروز دو سال قبل آقای سلطانی‌فر برای رسیدن به قشم از بندرعباس سه ساعت و 10 دقیقه معطل شد. این زمان در نوروز گذشته به یک ساعت و 10 دقیقه کاهش یافت. اینطور نیست که همه اتفاقات و برنامه‌ها تکرار شود. اقداماتی برای بهبود شرایط هم صورت می‌گیرد، مثلا میزان تصادفات در جاده‌های مناطق آزاد به شدت کاهش پیدا کرده است. ما نمود عملی تجربه‌های سال قبل خود را می‌بینیم.

«رحیمی» در بخش دیگری از سخنانش درباره بازارهای هدف مناطق آزاد برای جذب گردشگر خارجی، اظهار کرد: هر منطقه دارای طرح جامعی است که استراتژی‌ آن متناسب با ظرفیت‌هایش مشخص شده است. با این حال تاکید نخست هر منطقه بر جذب گردشگر از کشورهای پیرامون آن است.

او در پاسخ به این سوال که با توجه به برنامه‌های اخیری که برای توسعه گردشگری در هندورابی مطرح شده آیا طرح اختصاص این جزیره به بانوان منتفی شده است‌؟ گفت: تهیه طرح جامع گردشگری هندورابی رو به اتمام است. مشاور و شورای اجرایی نیز دارد. اختصاص این جزیره به گردشگری بانوان نیز یکی از گزینه‌های مطرح شده بوده است.

واقعیت‌هایی درباره گردشگران روس

مدیر گردشگری دبیرخانه شواری عالی مناطق آزاد در ادامه درباره هدف‌گذاری بر بازار روسیه با توجه به تحولات منطقه، توضیح داد: بعد از اختلاف ترکیه و روسیه، جریانی در کشورمان راه افتاد که آن چهار میلیون گردشگر روس بازمانده از ترکیه را به ایران جذب کنیم، اما وقتی وضعیت را کالبدشکافی می‌کنیم به نتایج دیگری می‌رسیم. روسیه در حال حاضر 51 میلیون گردشگر خروجی دارد. بنابراین کیک این بازار به حدی بزرگ بود که فارغ از ترکیه می‌توانستیم سهمی از آن داشته باشیم.

وی ادامه داد: مهم است بدانیم وضعیت و ذائقه‌ گردشگران روس چیست. روس‌ها معمولا خانوادگی برای 10 تا 14 روز سفر می‌روند. به مقاصدی شبیه شیراز و یا اصفهان هم نمی‌روند. هتل‌های مفصلی را انتخاب می‌کنند و یکجانشین هستند. اهل سفر از شهری به شهر دیگر نیستند. ذائقه‌شان آفتاب و ساحل است، حال با همه این دانسته‌ها، این سوال مطرح است‌ آیا ایران بازار خوبی برای روس‌ها به حساب می‌آید؟

رحیمی افزود: سال‌ها قبل با تعدادی از موسسات روس در کیش صحبت کردیم. بعد از چند جلسه آنها گفتند که ترکیه ارزان و راحت‌تر است. سوال ما این است حالا که روس‌ها نمی‌توانند به ترکیه بروند، با وجود چنین شرایطی به ایران می‌آیند؟ وقتی توانستیم به فاکتورهای مطرح شده جواب بدهیم، می‌توانیم به پاسخ این سوال‌ها هم برسیم.

کسراییان (مدیر روابط عمومی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد) نیز گفت: ما اعلام آمادگی کرده‌ایم. با توجه به شرایط هتل‌ها، مانعی برای جذب گردشگرانی مثل روس نداریم. تمام تلاش خود را برای جذب گردشگر می‌کنیم و در حال حاضر برای افزایش پروازهای ورودی به کیش اقدام کرده‌ایم. این طور نیست که منتظر بمانیم تا اتفاق رخ دهد.


منبع:خبرگزاری ایسنا

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.