قطب سیبری کجاست؟

4.7
از 10 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
قطب سیبری کجاست؟ +تصاویر
05 شهریور 1396 09:00
0

در منطقه ی دورافتاده ی یاکوتیا در سیبری و در محلی بالغ بر 100 کیلومتری دایره ی قطب شمال، شهر کوچک Verkhoyansk قرار گرفته است. زمستان ها دمای این محل به 50 درجه زیر صفر افت کرده و آنقدر سرد می شود که بیش از 15 دقیقه نمی توان در فضای خارجی دوام آورد. تنها راه حفاظت از این سرمای طاقت فرسا، این است که خود را به خوبی در پوست و پر حیوانات پوشانده و همواره در حرکت باشید.

این شهر را قزاق ها در سال 1638 پایه گذاری کردند. موقعیت قرارگیری این شهر در بخش های بالایی رودخانه ی Yana باعث انتخاب چنین اسمی برای آن شده است که در زبان روسی به «شهری در قسمت بالایی Yana» اشاره دارد. در زمان اتحاد جماهیر شوروی، این شهر به عنوان تبعیدگاه زندانیان سیاسی مورد استفاده قرار می گرفت. امروز نوادگان این افراد و همچنین معدود شکارچیان یاکوت، جمعیت 1300 نفره شهر را تشکیل می دهند.

قطب سیبری کجاست؟

Verkhoyansk یکی از دورافتاده ترین شهرهای این منطقه است. هیچ جاده ای به سمت این مکان وجود ندارد. زمستان ها هنگامی که کل این منطقه از یخ پوشیده می شود، تنها راه دسترسی به آن از طریق سواری بر روی مسیر یخ زده ی رودخانه ی یانا می باشد. تابستان ها، زمانی که یخ رودخانه آب شود، تنها راه رسیدن به این شهر از طریق هلیکوپتر است.

ساکنان این شهر، زمستان ها را در خواب زمستانی گذرانده و تا جایی که امکان دارد بیرون نمی روند. خانه ها با آتش چوب و آب داغ پمپ شده از نیروگاه حرارت مرکزی، گرم می شوند که در سرتاسر زمستان جریان آن برقرار است. آنهایی که مجبور به بیرون رفتن هستند، خود را با آتش چوبهایی که در کلبه های کنار جاده به راه است و با روشن نگه داشتن موتور ماشین های خود گرم نگه می دارند. مدارس تنها زمانی که دما زیر 55 درجه ی سانتیگراد برود تعطیل می شوند.

علی رغم زمستان سخت و طاقت فرسا، تابستان ها به شکلی تعجب آور گرم هستند و دمای روز در ماه های ژوئن، جولای و آگوست به رقمی بالغ بر 30 درجه می رسد. در حقیقت این شهر رکوردار بیشترین بازه ی دمایی بر روی زمین بین تابستان ها و زمستان ها است که به رقمی بالغ بر 100 درجه می رسد.

کمترین دمای ثبت شده در این شهر منفی 67.8 درجه سانتیگراد و مربوط به سه روز متوالی در فوریه سال 1892 بوده است. از طرفی دیگر، در 25 جولای سال 1988، دمای مثبت 37.3 درجه سانتیگراد نیز در این شهر ثبت شد. بدین ترتیب بازه ی دمایی بین زمستان ها و تابستان ها به رقم 105 درجه رسید که بیشترین بازه در تمام دنیا به حساب می آید. تنها دو شهر Oymyakon و Yakutsk هستند که بازه های بالای 100 درجه را ثبت کرده اند.

در واقع، دو شهر Verkhoyansk و Oymyakon هر دو مناسب عنوان سردترین سکونتگاه روی کره زمین هستند. هرچند Oymyakon تنها جایی است که توجه رسانه ها را به خود جلب کرده و گردشگران از آن بازدید می کنند. از طرفی این شهر نزدیک بزرگراه Kolyma واقع شده و به نسبت Verkhoyansk دسترسی آن برای گردشگران همواره آسان تر بوده است. این شهر همچنین دارای امکاناتی از جمله هتل و یک موزه محلی به عنوان جاذبه توریستی نیز می باشد.

کمترین دمای Oymyakon منفی 67.7 درجه سانتیگراد بوده که 6 فوریه سال 1933 در آن ثبت شده است. همانطورکه می بینید این رقم تنها اندکی از کمترین دمای شهر Verkhoyansk بیشتر است. البته اندازه گیری این دما در Oymyakon به دلیل استفاده از دماسنج جیوه ای دقیق تر بوده و همین موضوع مناقشه بر سر رکوردار این دما را زنده نگه داشته است.

قطب سیبری کجاست؟

قطب سیبری کجاست؟

قطب سیبری کجاست؟

قطب سیبری کجاست؟

قطب سیبری کجاست؟

قطب سیبری کجاست؟

قطب سیبری کجاست؟

قطب سیبری کجاست؟

 

منبع: amusingplanet