جاهای دیدنی دامغان؛ معرفی 14 جای دیدنی در دامغان

3.7
از 3 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
گشت‌وگذار در شهر تاریخی دامغان
27 آذر 1402 08:00
0

جاهای دیدنی دامغان کم نیست؛ اما شاید خیلی درباره آن‌ها نشنیده باشید. اغلب، شهر دامغان را با پسته‌های خندان و اعلایش به‌خاطر می‌آورند. این شهر کویری، تاریخ پر‌فراز‌و‌نشیبی دارد و ردپای قدمت و تاریخ طولانی‌اش را می‌توان در دیدنی های دامغان دنبال کرد؛ از مساجد چندین هزار ساله این شهر تا برج‌‌ها و قلعه‌ها. اگر علاقه‌مندید که از جاذبه های دامغان بیشتر بدانید و فهرست کاملی از جاذبه های گردشگری دامغان برای سفرهای بعدی خود داشته باشید، تا انتهای این مطلب از مجله گردشگری لست‌سکند با ما همراه باشید.

بهترین جاهای دیدنی دامغان کجاست؟

برج چهل دختر، چشمه علی،‌ برج مهمان‌دوست، برج پیر علم‌دار، قلعه دولت‌آباد، مسجد تاریخانه، بازار سنتی دامغان، مسجد‌جامع، خانه لطفی، تپه حصار، کاروان‌سرای سپهسالار،‌ پایگاه نجوم دامغان، چشمه قل‌قل و کویر حاج علی‌قلی از معروف‌ترین و بهترین جاهای دیدنی دامغان هستند که در ادامه، هر‌یک از آن‌ها را مفصل معرفی می‌کنیم. اگر قرار است به این منطقه سفر کنید، بد نیست به صورت کلی در جریان جاهای دیدنی سمنان قرار بگیرید.

برج چهل دختر

برج چهل دختر، یکی از جاهای دیدنی دامغان است که با بیش از هزار سال قدمت، همچنان استوار و پابرجا باقی‌مانده و زیبایی و شکوهش در نوع خود خیره‌کننده است. درباره نام این بنا هم داستان‌ها و روایت‌های محلی زیادی وجود دارد. برخی معتقدند که چهل دختر از تعلقات دنیوی دست کشیده و با ساختن این برج، به عبادت و گوشه‌نشینی در اینجا مشغول شده بودند. این برج آجری، ۱۵ متر ارتفاع دارد و درست در مرکز شهر دامغان قرار گرفته است. بیرون این برج، کتیبه‌ای به خط کوفی وجود دارد که بر‌اساس آن مشخص شده قدمت این بنا به قرن چهارم هجری برمی‌گردد. 

  • ساعت بازدید از برج چهل دختر دامغان: ۲۴ ساعته
  • آدرس برج چهل دختر دامغان: خیابان فلاحی،‌ پشت آرامگاه امامزاده جعفر

موقعیت دقیق برج چهل دختر دامغان روی نقشه

lastsecond چهل.jpg
برج چهل دختر، از دیدنی های دامغان

چشمه علی دامغان

مجموعه چشمه علی دامغان در زمان قاجار به دستور فتحعلی‌شاه بنا شد. سازه چشمه علی، با این هدف ساخته شد تا تفرجگاهی خوش‌آب‌و‌هوا برای استراحت و شکار شاهان قاجار باشد. به‌محض ورود به محوطه چشمه علی،‌ زیبایی عمارت، استخر محوطه و همین‌طور درختان سرسبز و سر‌به‌فلک‌کشیده اینجا، شما را مجذوب می‌کند. باید گفت که این عمارت در زمان ساخت،‌ گرمابه و مسجد هم داشته است. علاوه‌بر معماری زیبا و محیط سبز عمارت، اینجا یکی از خوش‌آب‌و‌هواترین جاهای دیدنی دامغان هم محسوب می‌شود.

  • ساعت بازدید از چشمه علی دامغان: ۲۴ ساعته

  • آدرس چشمه علی دامغان: ۳۰ کیلومتری شمال غرب دامغان

موقعیت دقیق چشمه علی دامغان روی نقشه

lastsecond چشمه علی.jpg
تصویری از چشمه علی دامغان

برج مهمان‌دوست

برج مهمان‌دوست یکی از مشهور‌ترین دیدنی های دامغان است که در فاصله ۱۶ کیلومتری این شهر قرار دارد. این برج را با اسامی دیگری مثل برج طغرل دامغان و برج معصوم‌زاده هم می‌شناسند و قدمتش به دوره سلجوقیان بازمی‌گردد. ارتفاع این برج، 14.5 متر است و در قسمت بالای آن کتیبه‌ای قرار دارد که به خط کوفی نوشته شده و به تاریخ ساخت بنا اشاره می‌کند. این بنای زیبا در سال ۱۳۱۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

  • ساعت بازدید از برج مهمان‌دوست دامغان: ۲۴ ساعته

  • آدرس برج مهمان‌دوست دامغان: روستای مهمان‌دوست

موقعیت دقیق برج مهمان‌دوست دامغان روی نقشه

lastsecond مهمان دویت.jpg
تصویری از کتیبه برج مهمان‌دوست
LASTSECOND مهمان دوست.jpg
برج مهمان‌دوست،‌ از جاذبه های دامغان

برج پیر علم‌دار

ازلحاظ معماری و فرم،‌ برج پیرعلم‌دار جزو 50 برج آجری مدور ایران است و همین باعث شده که یکی از مشهورترین دیدنی های دامغان محسوب شود. این برج از‌لحاظ قدمت، دومین برج کهن‌سال ایران هم به حساب می‌آید. ارتفاع برج پیرعلم‌دار دامغان ۱۳ متر است. این بنا، سه کتیبه در قسمت‌های سر‌در، داخل گنبد و بیرون گنبد دارد. از دیگر دلایل شهرت این بنا، کتیبه‌ سردر آن است که به خط کوفی نوشته شده است.

  • ساعت بازدید از برج پیر علم‌دار دامغان: ۲۴ ساعته

  • آدرس برج پیر علم‌دار دامغان: محله خور، خیابان مطهری

موقعیت دقیق برج پیر علم‌دار دامغان روی نقشه

lastsecond علمممدار.jpg
تصویری از کتیبه برج پیر علم‌دار دامغان

قلعه دولت‌آباد

قدمت قلعه دولت‌آباد به اواخر دوره صفویه و اوایل دوره قاجار بازمی‌گردد. ورودی این قلعه، دو درِ بزرگ چوبی و دوازده برج استوانه‌ای دارد. در گذشته، این قلعه دژی دفاعی بوده و برج‌های داخل آن هم برای سکونت سربازان و نگهبانان استفاده می‌شده است. این بنا در سال ۱۳۸۶ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید و یکی از شناخته‌شده‌ترین جاذبه های دامغان محسوب می‌شود.

  • ساعت بازدید از قلعه دولت‌آباد: ۲۴ ساعته

  • آدرس قلعه دولت‌آباد: روستای دولت‌آباد

موقعیت دقیق قلعه دولت‌آباد دامغان روی نقشه

LASTSECOND دولت اباد.jpg
قلعه دولت‌آباد، از جاذبه های گردشگری دامغان

مسجد تاریخانه

وقتی صحبت از دیدنی های دامغان در میان باشد، حتماً به مسجد تاریخانه اشاره می‌شود. این مسجد بعد‌از مسجد فهرج یزد، قدیمی‌ترین مسجد ایران به حساب می‌آید و یک نمونه اعلا از مساجد قرون اولیه اسلامی در ایران است. این مسجد، پیش‌از ورود اسلام به ایران، آتشکده زرتشتیان بوده و در معماری آن می‌توانید ردپای معماری دوره ساسانی را ببینید. در معماری مسجد تاریخانه دامغان، تعدد ستون‌ها به چشم می‌خورد و به همین علت، نام دیگری که روی این مسجد گذاشته‌اند، مسجد چهل ستون است.

  • ساعت بازدید از مسجد تاریخانه دامغان: ۸.5 صبح تا ۱ ظهر،‌ ۳ بعدازظهر تا ۶ عصر

  • آدرس مسجد تاریخانه دامغان: میدان امام‌خمینی، خیابان مطهری

موقعیت دقیق مسجد تاریخانه دامغان روی نقشه

LASTSECOND تاریخانه.jpg
مسجد تاریخانه، از جاذبه های گردشگری دامغان

بازار سنتی دامغان

بازارها را می‌توان قلب تپنده شهرها دانست. پس اگر شما هم از علاقه‌مندان به گشت‌وگذار در بازارهای سنتی هستید، سر زدن و بازدید از بازار دامغان را از دست ندهید. این بنا متعلق به دوره قاجار است و از‌جمله بازارهای مسقف ایران به شمار می‌رود. علاوه‌بر ارزش و اهمیت تاریخی و معماری، این بازار مکان بسیار مناسبی برای کسانی است که قصد خرید سوغات از شهر دامغان را دارند.

  • ساعت بازدید از بازار سنتی دامغان: ۹ صبح تا ۱ ظهر

  • آدرس بازار سنتی دامغان: خیابان امام‌خمینی

موقعیت دقیق بازار سنتی دامغان روی نقشه

lastsecond بازار دامغان.jpg
محیط مسقف بازار سنتی دامغان

مسجد‌جامع دامغان

مسجد‌جامع از جاذبه های گردشگری دامغان است که در سال ۱۳۱۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید. اطلاعات دقیقی درباره تاریخ اولیه ساخت مسجد‌جامع دامغان در دست نیست؛ اما حدس می‌زنند که قدمت آن به دوره سلجوقی برگردد و در دوره قاجار مرمت اساسی روی آن صورت گرفته باشد. معماری این مسجد بسیار چشم‌نواز و زیباست و مناره آن با ارتفاع ۳۱ متر، از ویژگی‌های شاخص این بنا محسوب می‌شود.

  • ساعت بازدید از مسجد‌جامع دامغان: ۵ صبح تا ۸ صبح،‌ ۱۱ صبح تا ۲ بعدازظهر

  • آدرس مسجد‌جامع دامغان: خیابان مطهری

موقعیت دقیق مسجد‌جامع دامغان روی نقشه

lastsecond مسجد جامع دامغان.jpg
نمایی از مناره مسجد‌جامع دامغان

خانه لطفی

خانه لطفی از جاذبه های دامغان به‌شمار می‌رود و قدمتش به دوره قاجار برمی‌گردد. این خانه، نمونه اعلای یک خانه ایرانی است و از بخش‌های مختلفی مثل حیاط بیرونی،‌ حیاط درونی، اصطبل و خانه خدمه تشکیل شده است و مساحتی حدود ۱۰ هزار متر مربع دارد. خانه لطفی دامغان بعد‌از بازسازی و مرمت، به موزه تاریخی تبدیل شد و شما با بازدید از آن، می‌توانید آثار مردم‌شناسی جالبی از مردم دامغان مثل پوشاک، لباس،‌ ابزار آهنگری، اسناد و قباله‌‌ها را ببینید و با سبک زندگی و تاریخ مردمان این شهر بیشتر آشنا شوید.

  • ساعت بازدید از خانه لطفی دامغان: از ۸ صبح تا ۱ ظهر و جمعه‌ها تعطیل

  • آدرس خانه لطفی دامغان: خیابان ۱۲ فروردین

موقعیت دقیق خانه لطفی دامغان روی نقشه

lastsecond خانه لطفی.jpg
خانه لطفی، از جاهای دیدنی دامغان

تپه حصار

در فهرست جاذبه های دامغان، اسامی جاذبه‌‌های تاریخی پرتعداد است و تپه حصار یکی از آن‌هاست. بر‌اساس کاوش‌های باستانی که در تپه حصار دامغان صورت گرفته است،‌ قدمت اینجا را حدود 2 هزار سال پیش‌از میلاد مسیح تخمین می‌زنند و آثار تاریخی ارزشمند زیادی مثل ظروف مسی، ظروف سفالی و ابزارهای کشاورزی از این منطقه کشف شده است.

  • ساعت بازدید از تپه حصار دامغان: ۲۴ ساعته

  • آدرس تپه حصار دامغان: جنوب شرق دامغان، روستای حیدرآباد

موقعیت دقیق تپه حصار دامغان روی نقشه

lastsecond‌تپه حصار.jpg
تپه حصار، از جاهای دیدنی دامغان

کاروان‌سرای سپهسالار

کاروان‌سراها، بناهایی بودند که در گذشته به‌عنوان محیطی برای استراحت و اسکان مسافران، در بین شهرها و مسیرهای اصلی ساخته می‌شدند و کاروان‌سرای سپهسالار دامغان یکی از آن‌هاست. قدمت این کاروان‌سرا به دوره قاجار برمی‌گردد و امروز یکی از جاذبه های دامغان است. البته گرچه این بنا به ثبت ملی رسیده است، اکنون حال‌و‌روز خوبی ندارد و به مرمت و بازسازی اساسی نیاز دارد. این کاروان‌سرا در مسیر دامغان به سمنان قرار گرفته است و می‌توانید هنگام بازدید از اینجا، به شهر سمنان و دیدنی‌های جذابش، مثل اوپرت سمنان سری بزنید و سفرتان را مهیج‌تر و پربارتر کنید.

  • ساعت بازدید از کاروان‌سرای سپهسالار دامغان: ۲۴ ساعته

  • آدرس کاروان‌سرای سپهسالار دامغان: جاده آسفالت دامغان به سمنان، امیریه

موقعیت دقیق کاروان‌سرای سپهسالار دامغان روی نقشه

lastsecond کاروانسرا.jpg
کاروان‌سرای سپهسالار دامغان

پایگاه نجوم دامغان

اگر از آن دست مسافرانی باشید که به تماشای ستاره‌‌ها و رصد آسمان و کهکشان‌ها علاقه‌مندید، بازدید از پایگاه نجوم دامغان را به شما توصیه می‌کنیم. پایگاه نجوم دامغان را با نام پایگاه ورکیان هم می‌شناسند و از اینجا به‌عنوان یکی از اولین پایگاه‌های نجوم روستایی یاد می‌کنند. این پایگاه در سال ۱۳۸۹ در روستای ورکیان بازگشایی شد و به یکی از محبوب‌ترین جاهای دیدنی دامغان در بین مسافران علاقه‌مند به نجوم تبدیل شد. گفتنی است که این پایگاه، در محور دامغان به اصفهان قرار دارد و می‌توانید بعد‌از تجربه رصد آسمان کویر، از همین‌جا راهی اصفهان، نصف جهان شوید و از جاهای دیدنی اصفهان هم دیدن کنید. 

  • آدرس پایگاه نجوم دامغان: پنج کیلومتری محور دامغان به اصفهان، روستای ورکیان

موقعیت دقیق پایگاه نجوم دامغان روی نقشه

lastsecond پایگاه نجوم.jpg
تصویری از ورودی پایگاه نجوم دامغان

چشمه قل‌قل

بااینکه بیشتر جاذبه های دامغان از جنس جاذبه‌های تاریخی هستند، اما این شهر از حیث جاذبه‌های طبیعی هم دست‌پُر است و چشمه قل‌قل یکی از همین جاذبه‌هاست. چشمه قل‌قل دامغان یکی از مناطق ییلاقی این شهر به شمار می‌رود و علت نام‌گذاری آن، جوشیدن آب گوارای این چشمه از دل شکاف سنگ است. ‌آب‌وهوای مطبوع و گونه‌های جانوری و پوشش گیاهی سبز باعث شده تا این منطقه در بین مسافران بسیار محبوب باشد.

  • آدرس چشمه قل‌قل دامغان: روستای دشت‌بو

  • بهترین فصل بازدید از چشمه قل‌قل دامغان: بهار و تابستان

موقعیت دقیق چشمه قل‌قل دامغان روی نقشه

lastsecond قل قل.jpg
چشمه قل‌قل، از جاذبه های دامغان

کویر حاج علی‌قلی دامغان

کویر از زیباترین جلوه‌های طبیعت است. در فهرست جاهای دیدنی دامغان، کویرهای بکر و زیبایی وجود دارد که اتفاقاً خیلی هم شناخته‌شده نیستند و بیشتر کویرنوردان با آن‌‌ها آشنایی دارند. با سر زدن به کویر و دریاچه نمک حاج علی‌قلی دامغان می‌توانید تجربه سکوت و آرامش کویر را به سفرتان اضافه کنید. البته باید بدانید در دل این منطقه کویری زیبا، دو رود به اسم‌های حسن‌آباد و دامغان جاری است که در فصل تابستان کم‌آب می‌شوند؛ اما در سایر فصول می‌توانید از آن‌ها بازدید کنید.

  • آدرس کویر حاج علی‌قلی دامغان: روستای حسن‌آباد

  • بهترین فصل بازدید از کویر حاج علی‌قلی دامغان: پاییز و زمستان

موقعیت دقیق کویر حاج علی‌قلی دامغان روی نقشه

LASTSECOND کویر.jpg
کویر حاج علی‌قلی، از دیدنی های دامغان

سفر به دامغان با تور ایرانگردی

یکی از بهترین شیوه‌های سفر به هر مقصدی، سفر با تور است. اگر قصد سفر به دامغان یا بقیه شهرهای زیبای ایران را دارید و به‌دنبال تور مناسب برای سفر می‌گردید، کافی است در بخش تورهای سایت لست‌سکند، صفحه تور ایرانگردی را ببینید تا با فهرست بلندی از انواع‌و‌اقسام تورها به مقاصد مختلف رو‌‌به‌رو شوید و از بین آن‌ها تور دل‌خواهتان را انتخاب کنید.

سخن آخر

جاهای دیدنی دامغان، تنوع زیادی دارد و گفتن از تک‌تک آن‌ها در یک مطلب میسر نیست. در این مطلب سعی کردیم فهرستی از بهترین دیدنی های دامغان را برای شما گردآوری کنیم؛ فهرستی که هم شامل جاذبه‌های تاریخی باشد و هم جاذبه‌های طبیعی. شما چه تجربه‌ای از سفر به دامغان و بازدید از دیدنی های دامغان دارید؟ تجربه سفرتان را با ما و دیگر خوانندگان لست‌سکند در میان بگذارید.

شیدا چراغی
شیدا چراغی

یکی از خیل هزاران جوان مهندس ایرانی بودم و سرگردان در دنیای اعداد. با پرسه‌های آهسته در شهر، وارد دنیای سفر شدم. ذوق کشف جهان و دیدن نادیده‌ها را داشتم و شاید از آن بیشتر، قصه گفتن و قصه ساختن. امروز یک مسافر، قصه‌گو و تجربه‌گرای نوپا در دنیای سفرم. علاقه‌مند به آهسته قدم زدن در شهر، توجه به جزئیات، شنیدن خاطرات جوانی سالمندان و پرسه‌های بی‌هدف و کشف راز جهان.