شهری ساختگی که واقعی شد!

4.5
از 4 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
شهری ساختگی که واقعی شد!
30 مرداد 1396 15:00
0

در دهه ی 1930 میلادی، شهر کوچکی به نام اگلو Agloe ناگهان روی نقشه های نیویورک ظاهر شد. این شهر در نزدیکی یک جاده خاکی نامشخص بود که از روسکو تا راکلند امتداد یافته و نزدیک جایی به نام Beaverkill قرار گرفته بود. آن جاده نه مورد استفاده کسی بود و نه شناخته شده محسوب می شد. تعداد انگشت شماری (خارج از شرکت های تولید نقشه) می دانند که شهر اگلو واقعیت خارجی نداشته است.

اگلو در واقع یک تله ی کپی رایتی بوده، حقه ای به قدمت صد سال که تهیه کنندگان نقشه و دیکشنری از آن برای به دام انداختن افراد متقلب استفاده می کردند. وقتی شرکت ها نقشه ای را تولید می کنند، همه گونه بررسی روی آن انجام می دهند که از آن جمله می توان به شیوه ی نگارشی درست و قرارگیری شهرها در مکان درست آنها و ... اشاره کرد و آنها نیاز دارند که از کار خود حفاظت کنند. به همین دلیل حقه های کوچکی مانند یک خیابان یا شهری غیر واقعی به نقشه اضافه می کنند. اگر شرکت دیگری نقشه ی آنها را بدزدد، تهیه کنندگان اصلی نقشه می توانند با اشاره به همین مکان های غیرواقعی که نباید روی نقشه باشند، رقیب خود را به دادگاه بکشانند.

شهری ساختگی که واقعی شد!

این همان چیزی است که اتو لیندبرگ رئیس شرکت General Drafting Co. و همکار آن ارنست الپرز در دهه ی 30 میلادی و زمانی که مشغول تهیه ی نقشه ی جاده ای در ایالت نیویورک بودند، آن را عملی کردند. آنها مکانی تخیلی به نام agloe روی نقشه ایجاد کردند. این نام از ترکیب اسم آنها ایجاد شده بود.

پس از گذر چندین سال، یک سازمان شناخته شده ی دیگر در همین فیلد کاری به نام راند مک نالی نقشه ی نیویورک خود را ارائه کرد که در آن این شهر ساختگی نیز حضور داشت و بدین ترتیب دست این شرکت در کپی نقشه ها رو شد اما وکلای این شرکت کم نیاوردند.

این وکلا اذعان کردند که مقامات رسمی آنها از این نقطه دیدن کرده و ساختمانی را در آن با نام «مغازه اگلو» یافته اند که همین موضوع سندی بر واقعی بودن این مکان است. بعدها مشخص شد که این مغازه نام خود را از نقشه ی منتشر شده توسط Esso  گرفته بوده که منبع نقشه های آن، لیندبرگ و الپرز بوده است. صاحب مغازه با خود فکر کرده اگر Esso  این مکان را با نام اگلو به رسمیت شناخته، او نیز می تواند مغازه ی خود را به این اسم نامگذاری کند. و این دقیقا داستان واقعی شدن یک مکان تخیلی است. البته این مغازه در حال حاضر دیگر وجود ندارد.

به شکلی اعجاب انگیز، تازه سه سال پیش اگلو بر روی نقشه های گوگل دقیقا در همان مکانی ظاهر شد که 80 سال پیش وجود داشت. اینگونه به نظر می رسد که در سال 2014، سازمان زمین شناسی ایالات متحده اگلو را به شکلی غیر رسمی به سیستم اطلاعاتی نام های جغرافیایی اضافه کرده باشد.

شهری ساختگی که واقعی شد!

 

منبع: amusingplanet