خلبان ها در نقش مسافر چه چیزهایی را متوجه می شوند ؟ ‏

4.3
از 3 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
خلبان ها در نقش مسافر چه چیزهایی را متوجه می شوند ؟ ‏
15 اسفند 1396 12:00
0

برای اکثر افراد، مسافرت هوایی فرصتی برای استراحت، کار، کتاب خواندن و یا تماشای فیلم است.

ولی برای خلبانان و متخصصین پرواز، این تجربه می تواند متفاوت باشد. خلبانان و متخصصان با هواپیما کاملا آشنا هستند و به همین دلیل حتی زمانی که هدایت هواپیما را در دست ندارند، متوجه نکاتی خواهند شد که از چشم یک فرد عادی پنهان می باشند. حالا خلبان ها به شما می گویند وقتی همانند یک مسافر در هواپیما می نشینند چه نکاتی را متوجه می شوند.

انباشته شدن یخ

اکثر مسافران نگران تکان ها هستند، ولی طبق گفته ی تانیا گاتلین (Tanya Gatlin)، خلبان و استاد دانشگاه دِنوِر، نباید نگران باشیم. او چنین اظهار داشت: "این تکان ها کاملا بی خطر هستند و مسافران باید آرامش خود را حفظ کنند".

خلبان ها در نقش مسافر چه چیزهایی را متوجه می شوند ؟ ‏

البته او نگران یخ زدگی است. در صورت لزوم، یخ و برف قبل از پرواز پاک می شود و سپس بدنه ی هواپیما به موادی که به صورت موقت از یخ زدگی در ارتفاع جلوگیری می کنند، آغشته خواهد شد.

مشکل اصلی، زمانی است که موتور هواپیما برای فرود خاموش می شود.

گاتلین ادامه داد: "ما در فاصله ای بسیار کم فرود می آییم و فرود با چنین سرعتی بدون خاموش کردن موتورها امکان پذیر نیست".

این یعنی موتورها هیچ حرارتی تولید نخواهند کرد و به همین دلیل احتمال یخ زدگی افزایش خواهد یافت و کار فرود سخت تر می شود.

 

بوهای مشکوک

خلبان ها در نقش مسافر چه چیزهایی را متوجه می شوند ؟ ‏

بو، یکی از قوی ترین نشانه های بروز مشکل در هواپیما است. معمولا مشکلات موتور و یا سیستم های باک با بویی ناخوشایند همراه هستند. تام فاریر (Tom Farrier)، یکی از مسئولین سابق سازمان حمل و نقل هوایی، چنین اظهار دارد: "صداها بسیار مفید هستند، ولی مسافری که در هواپیما نشسته است معمولا هیچ صدایی نخواهد شنید. ولی بو به صورت آزادانه جریان دارد و برخی از این بوها (مثل سوخت، مایع هیدرولیک) بسیار واضح هستند".

زاویه ی تابش نور از پنجره ی هواپیما

خلبان ها در نقش مسافر چه چیزهایی را متوجه می شوند ؟ ‏

خلبانان باتجربه می دانند که تغییر ناگهانی زاویه تابش نور، اولین نشانه ی تغییر جهت هواپیما است.

فاریر چنین می گوید: "تغییر ناگهانی و محسوس زاویه ی تابش نو، اولین نشانه ی تغییر جهت حرکت هواپیما خواهد بود".

اعلام تاخیر

بسیاری از مسافران اطلاع دقیقی از تاخیرهای هواپیما ندارند. ولی طبق گفته ی پاتریک اسمیت (Patrick Smith)، خلبان و نویسنده، مسافران باید از دلیل تاخیر مطلع شوند.

او چنین می گوید: "من زمانی که در هواپیما هستم و ناگهان هواپیما بدون هیچ اطلاعی به مدت 25 دقیقه یا بیشتر در یک فرودگاه توقف می کند یا تاخیری در ساعت پرواز به وجود می آید، بسیار عصبانی و ناراحت می شوم. مردم باید از دلیل تاخیر و توقف مطلع شوند".

دلیل تاخیرها به هیچ عنوان پیچیده نیست.

اسمیت ادامه داد: "چنانچه از جملات ساده استفاده کنید و با صبر و حوصله دلیل تاخیر را توضیح دهید، تمام افراد متوجه منظور شما خواهند شد".

روند فرود هواپیما

خلبان ها و مهمانداران، در زمان فرود از دستورالعمل های خاص و منظمی پیروی می کنند. فرمان "لطفا کمربندهای خود را ببندید" برای تمام ما فرمانی آشنا است، ولی برخی خلبان ها می توانند در عرض چند ثانیه زمان انجام چنین کاری را پیش بینی کنند.

خلبان ها در نقش مسافر چه چیزهایی را متوجه می شوند ؟ ‏

هاچی کو (Hachi Ko) چنین اظهار داشت: "اکثر مسافران، متوجه کاهش ارتفاع هواپیما در زمان ورود به منطقه ی فرود و یا پرواز در ارتفاع کمتر از 10 هزار پا نمی شوند. زمانی که من متوجه کاهش ارتفاع هواپیما می شوم، می دانم که خلبان در ذهن خود در حال انجام یک سری محاسبات است. سپس در زمان مناسب به شخصی که کنارم نشسته اشاره می کنم که باید کمربند خود را ببندیم. در اکثر مواقع پیش بینی درستی دارم و این موجب حیرت آن ها می شود!"

محل قرارگیری درب های خروج اضطراری

اکثر مسافران به توصیه های ایمنی توجهی ندارند، ولی خلبان ها از اهمیت آن ها کاملا مطلع هستند. شما در زمان فرود در شرایط اضطراری، زمان یا قابلیت لازم برای یافتن راه های خروج را ندارید.

جان چشایر (John Cheshire) چنین می نویسد: "من همیشه محل نزدیک ترین راه خروج اضطراری را به ذهن می سپارم. سپس صندلی هایی که بین من و راه خروج قرار دارند را به دقت می شمارم. شاید پس از فرود اضطراری برق های هواپیما قطع شوند، شاید در آب سقوط کردیم و یا هواپیما برعکس و پر از دود شد، من باید از قبل برای چنین شرایطی آماده باشم و چون صندلی ها را شمرده ام، می توانم با لمس آن ها به درب خروج اضطراری برسم".

منبع : MSN

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.