مسکو کجاست؟ راهنما و نکات مهم سفر به مسکو

4.6
از 5 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
همه چیز در مورد مسکو و سفر به آن
06 خرداد 1397 13:00
0

کلیساهای باشکوه، قلعه‌های تاریخی و کاخ‌های بزرگ، همگی بخشی از میراث شهری به نام مسکو در کشور روسیه هستند. معماری نمادین بناهای مسکو، بازتاب تاریخ پرتلاطمی است که نشان می‌دهد روسیه در طول قرن‌ها چه تاریخ و اتفاقاتی را پشت سر گذاشته است. اینکه مسکو کجاست و راهنمای سفر به مسکو چیست، موضوعاتی است که در این مطلب از مجله لست‌سکند به آن‌ها می‌پردازیم.

 

 

مسکو کجاست؟

مسکو، یک استان (منطقه) در غرب روسیه است. این شهر، پایتخت روسیه را احاطه کرده و شامل بخش‌ها مهمی از آن می شود. استان مسکو در سال 1929 تشکیل شد. ویژگی اصلی نقش برجسته آن، خط الراس کلین-دمیتروف است که تقریباً از شرق به غرب در سراسر استان در شمال شهر مسکو امتداد دارد. این خط الراس، خطی از مورن های پایانی، با شیب شمالی تند تا دشت بولدر رسی بالای رودخانه ولگا به ارتفاع 1000 فوت (300 متر) می رسد. در جنوب خط الراس، دشت وسیع و هم سطح رودخانه اوکا و شاخه اصلی آن، رودخانه مسکو، که پایتخت بر روی آن قرار دارد، قرار دارد. در جنوب شرقی دشت به تدریج به دشت مشچرا، منطقه ای از باتلاق های وسیع، کاهش می یابد. در جنوب اوکا زمین به سمت لبه شمالی کوه مرتفع روسیه مرکزی بالا می رود.

تاریخچه مسکو

تاریخ مسکو به سال 1147 بازمی‌‌گردد، زمانی که برای اولین بار نام آن در تاریخ آمده است. اوایل قرن دوازدهم این کشور شاهد تجزیه روسیه کیوان (Kievan Rus) به بسیاری از حکومت‌های مجزا بود. در این دوره شاهزاده یوری دولگوروکی از روستوف و سوزدال (1090-1157) شروع به ساختن شهرها و جوامع جدید کرد. در سال 1462 ایوان سوم، معروف به ایوان کبیر (1440-1505) شاهزاده بزرگ مسکو (در آن زمان بخشی از ایالت مسکوی قرون وسطایی) شد. او شروع به مبارزه با تاتارها کرد، قلمرو مسکووی را بزرگ کرد و پایتخت خود را غنی کرد. در سال 1500 جمعیت آن 100000 نفر بود و یکی از بزرگترین شهرهای جهان بود. 

مسکو توسط رودخانه مسکو به دو نیم تقسیم شده و در دشت اروپای شرقی واقع شده است. اگرچه در قسمت جنوبی این شهر تپه‌های کوهستانی وجود دارد، اما سطح آن عموماً هموار است. این شهر به دلیل آب و هوای مرطوب قاره‌ای، تابستان‌های معتدل و زمستان‌های بسیار سردی دارد.

 

بهترین زمان سفر به مسکو 

بهترین زمان سفر به مسکو مارس و آوریل است. ماه‌های پاییز؛ سپتامبر و اکتبر نیز زمان خوبی برای سفر و گردش به مسکو است. چراکه در این ماه‌ها آب‌و‌هوای مسکو خیلی سرد نیست و میانگین دمای 32 درجه باعث می‌شود شهر پر از گردشگران از سراسر جهان شود که به‌راحتی می‌توانند از تمام جاذبه‌های مسکو دیدن کنند. 

 

آب و هوای مسکو

آب‌ و هوای مسکو به سرد بودنش معروف است که این موضوع نیز به دلیل نزدیکی به قطب شمال و هوای مرطوب قاره‌ای است. اما به‌طور کلی آب و هوای مسکو در تمام سال یکسان نیست و در فصل‌هایی از سال بسیار معتدل است که فصل گردشگری آن محسوب می‌شود. در ادامه آب و هوای مسکو در فصل‌های مختلف را بررسی می‌کنیم. روسیه چهار فصل دارد - تابستان از ژوئن تا آگوست (اواسط خرداد تا اوایل شهریور)، پاییز از سپتامبر تا اکتبر(اواخر شهریور تا اوایل آبان)، زمستان از نوامبر تا مارس (از اواسط آبان تا اواسط فروردین) و بهار از آوریل تا مه.

 

آب و هوای مسکو در بهار

بهار مسکو از آوریل تا مه شروع می‌شود که دقیقاً بعد از پایان زمستان سر می‌رسد. اما در ابتدای فصل همچنان کمی سرد و بارانی است و این حالت تا اواخر فصل کم کم گرم می‌شود. به‌طور کلی بهار مسکو درواقع همان زمستان است اما کمی آرامتر. دمای هوا بین 10 تا 20 درجه متغیر خواهد بود و هر چه به پایان فصل برسیم گرم‌تر می‌شود.

 

آب و هوای مسکو در تابستان

شاید کمتر انتظار داشته باشید؛ اما تابستان‌های مسکو با روزهای تقویم برابر است و از ژوئن شروع می‌شود و تا نیمه اول سپتامبر ادامه دارد. در اوایل تابستان هوا کمی بارانی و در روزهایی حتی طوفانی است که رفته‌رفته از شدت آن کم می‌شود. دمای هوای مسکو در تابستان تا 33 درجه نیز گرم می‌شود. در ماه آگوست نشانه‌های آمدن پاییز با کاهش دما تا 29 درجه نمایان می‌شود. بهترین ماه برای سفر به مسکو از اواخر ژوئن تا اواسط آگوست در فصل تابستان است که گرمای هوا برای گردشگران بسیار مطلوب به‌نظر می‌رسد و فرصت انجام تفریحات تابستانه نیز در کنار دیدن جاذبه‌ها فراهم می‌شود.

آب و هوای مسکو در پاییز 

در مناطق سرد شمالی مانند روسیه، گذر از تابستان به سمت زمستان، معمولا با پدیده‌ای به نام تابستان هندی همراه است. دلیل خاصی برای این پدیده وجود ندارد اما شروع یک دوره از گرما و خشکی است که خیلی زود هم تمام می‌شود. رفته رفته دمای هوا در نوامبر سردتر و مرطوب می‌شود و باران‌ها شروع می‌شود. بااینکه شدت باران‌ها در پاییز مسکو بیشتر و طولانی‌تر است؛ اما در روز ممکن است دما تا 15 درجه برسد. در این فصل بارش برف نیز صورت می‌گیرد که به دلیل گرم‌تر بودن هوا روی زمین نمینشیند. 

 

آب و هوای مسکو در زمستان

آب و هوای مسکو در ژانویه بیستر تحت تاثیر مناطق سیبری و قطبی شمال است. دما در زمستان مسکو بین منفی 10 تا منفی 25 درجه کاهش می‌یابد. میانگین دمای مسکو در ماه دسامبر (اواسط آذر تا اواسط دی) حدود 2.7- درجه سانتیگراد است، این دمای میانگین در ماه ژانویه (اواسط دی تا اواسط بهمن) به 5- درجه سانتیگراد کاهش پیدا می‌کند و بعد دوباره در ماه فوریه (اواسط بهمن تا اواسط اسفند) به 3.3- درجه سانتیگراد افزایش پیدا می کند. البته این اعداد نشانه دمای میانگین هستند و ممکن است که در بعضی از روزها و بعضی از ساعت ها، دمای مسکو از این ها بسیار کمتر باشد. این را در خاطر داشته باشید که اصلا در مسکو عجیب نیست که دمای هوا در فصل زمستان، پایین تر از 10- درجه سانتیگراد برسد و از طرفی، برودت ناشی از عبور بادهای شدید زمستانی از روی برف و یخ نشسته در مسکو نیز زیاد است و به خاطر همین موارد هم هست که شما باید برای سفر به مسکو در فصل زمستان، لباس های مناسب به همراه داشته باشید. 

چرا به مسکو سفر کنیم؟

مسکو برای هر کارشناس و مورخ هنری جذاب است. این شهر موزه‌ها و گالری‌های هنری متعدد تاریخی و معاصر دارد و در زمان بازدید از مسکو در لیست کارهای ضروری قرار  دارد. در میان انبوه گالری‌ها و موزه‌ها، گالری دولتی ترتیاکوف است که بزرگترین مجموعه هنرهای زیبای روسیه را در اختیار دارد. یکی دیگر موزه هنرهای زیبای دولتی پوشکین است که آثار هنری از دوران باستان تا به امروز مانند نقاشی های رامبراند، بوتیچلی، ون گوگ و پیکاسو را به نمایش می گذارد. دیدن این جاذبه‌ها باارزش زیاد هنر و تاریخ یکی از مهم‌ترین دلایل دیدن و سفر به مسکو است. از سوی دیگر، موزه هنر مدرن مسکو، آثار هنری خلق شده در قرن 20 و 21 را به نمایش می گذارد.

 

فاصله مسکو تا شهرها و مراکز مهم

اگر قصد سفر به مسکو را دارید باید فاصله این شهر تا جاهای دیگر و شهرهای مهم آن را نیز بدانید تا در صورتی که خواستید به جاهای دیگری نیز بروید؛ از مسافت و زمان آن مطلع شوید.

فاصله مسکو تا تهران با هواپیما: 2478 کیلومتر، 4 ساعت 

 فاصله مسکو تا کازان: 797 کیلومتر

فاصله مسکو تا کازان با قطار: 797 کیلومتر، 11 ساعت

فاصله مسکو تا سوچی: 1350 کیلومتر

فاصله مسکو تا وستوک: 1625 کیلومتر

فاصله مسکو تا سیبری: 2700 کیلومتر

 فاصله مسکو تا سنپترزبورگ: 

جاهای دیدنی مسکو

مسکو به جاها دیدنی و رنگارنگش شهرت دارد. این جاذبه‌های فوق‌العاده که دیدنش برای هر گردشگری مهم است، شامل گزینه‌های زیادی ازجمله کاخ‌ها، کلیساهای بزرگ، موزه‌های بی‌نظیر از آثار هنری قرن‌ها که برای جامعه هنری بسیار ارزشمند است. در بین جاهای دیدنی مسکو چند مکان مهم وجود دارند که از بقیه معروف‌تر هستند. در زیر به چند مورد اشاره کرده‌ایم. اما در نهایت با دیدن مطلب جاهای دیدنی مسکو بهتر می‌توانید لیستی از زیباترین جاذبه‌های مسکو پیدا کنید و به گوشه گوشه این شهر تاریخی سر بزنید. 

کرملین مسکو

کرملین که در قلب پایتخت روسیه یعنی مسکو قرار دارد، قدیمی‌ترین شاهکار و مکان رویایی هر گردشگر برای بازدید در مسکو است. به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین مکان‌های توریستی در مسکو، به طور جدایی ناپذیری با تمام رویدادهای مهم سیاسی و تاریخی روسیه از قرن سیزدهم پیوند خورده است. 

میدان سرخ مسکو

میدان سرخ مسکو (Krasnaya Ploshchad) به دلیل نمادهای سیاسی خود شناخته شده است، اما در واقع به دلیل زیبایی آن نامگذاری شده است: Krasnaya یا "قرمز" در روسی قدیمی به معنای "زیبا" است. این میدان از زمانی که یک زاغه نشین در قرن 1400 بود، جمعیت را به خود جذب کرده است. روس ها این میدان را به عنوان حیاط جلویی حاکمان از ایوان مخوف تا ولادیمیر پوتین می شناسند. غربی ها مستعد به یاد آوردن ارتش های قفل شده در دوران جنگ سرد هستند. در کنار جواهرات بزرگ معماری مسکو، از جمله دیوارهای کرملین و گنبدهای پیازی سنت باسیل، میدان سرخ همچنان قلب تپنده روسیه است.

سنت باسیل مسکو

کلیسای جامع واسیلی مقدس (به روسی: Собо́р Васи́лия Блаже́нного، tr. Sobór Vasíliya Blazhénnogo)، که معمولاً به عنوان کلیسای جامع سنت باسیل شناخته می شود، یک کلیسای ارتدکس در میدان سرخ مسکو است و یکی از محبوب ترین نمادهای فرهنگی روسیه است. این ساختمان که اکنون به موزه تبدیل شده است، به طور رسمی به عنوان کلیسای جامع شفاعت مقدس الهیات مقدس در خندق یا کلیسای جامع پوکروفسکی شناخته می شود.[3] این بنا از سال 1555 تا 1561 به دستور ایوان مخوف ساخته شد و یادآور تصرف کازان و آستاراخان است. تکمیل آن، با رنگ‌هایش، در سال 1683 ساخته شد. این بلندترین ساختمان شهر تا اتمام برج ناقوس ایوان بزرگ در سال 1600 بود.

مدارک و شرایط سفر به مسکو

 

برای گرفتن ویزای توریستی روسیه به دو صورت می‌توانید اقدام کنید؛ فوری و عادی. هزینه ویزای فوری روسیه نسبت به ویزای عادی بیشتر است اما اگر عجله دارید بهتر است برای اخذ ویزای فوری اقدام کنید. زیرا زمان بررسی درخواست ویزای عادی درسفارت روسیه 4 تا 20 روز کاری است این درحالی است که ویزای فوری روسیه ظرف مدت 1 روز کاری برای شما صادر خواهد شد. توجه داشته باشید که درخواست عادی یا فوری ویزا هیچ تاثیری در تصمیم گیری سفارت روسیه در خصوص پرونده شما ندارد!

قیمت ویزای روسیه برای ایرانیان 80 دلار (برای ویزای یک بار ورود روسیه)، 128 دلار (برای ویزای دو بار ورود) و 240 دلار (برای ویزای چند بار ورورد) است. تمامی هزینه‌های درخواست ويزای توريستی روسيه باید به صورت نقدی و به ارز دلار در سفارت این کشور پرداخت شود. اما برای تورهای گروهی روسیه داستان کمی متفاوت است و نیازی به پرداخت نقدی نیست.

مدارک لازم برای گرفتن ویزا:

  • دعوتنامه رسمی از یک شخص حقیقی یا حقوقی، شرکت مسافرتی روسی یا ایرانی
  • بلیط رفت و برگشت (تاریخ بلیط باید مطابق با تاریخ‌های موجود در دعوتنامه باشد.)
  • گذرنامه با حداقل 6 ماه اعتبار به همراه دو صفحه خالی بدون مهر
  • کپی تمامی صفحات گذرنامه
  • فرم درخواست ویزای پر و امضا شده
  • بیمه مسافرتی با سقف پوشش دهی 30 هزار دلاری
  • دو قطعه عکس ۳.۵ ✖ ۴.۵ (همراه با پس زمینه سفید، چهره‌ای کاملاً مشخص و حداکثر برای 6 ماه گذشته.)
  • واچر هتل
  • نامه پذیرش از دانشگاه ( مخصوص ویزای تحصیلی)
  • نامه پیشنهاد کاری از یک شرکت روسی ( مخصوص ویزای کاری)

 

اقامت در مسکو

 سفر به مسکو نیز مانند دیگر شهرها نیز چالش‌های مختلفی دارد. یکی از این چالش‌ها محل اقامت و نوع اقامت است که این موضوع کاملا بستگی به میزان بودجه مدنظر و سبک سفر شما دارد. در شهر مسکو هیچ گونه نگرانی بابت اقامت وجود ندارد، زیرا این شهر با توجه به ظرفیت گردشگری بالایی که دارد پر از هتل و هاستل های متنوع برای تمام افراد با هر سطحی است. در ادامه راهنمای سفر به مسکو به چند مدل اقامت و هتل مناسب در این شهر اشاره کرده‌ایم.

هتل ایبیس (Hotel Ibis)

این هتل 3 ستاره یکی از خوش قیمت‌ترین هتل‌های روسیه با امکانات کافی و مناسب است. از امکانات خوب می‌توان به اتاق‌های بزرگ و کوچک، دسترسی راحت به مترو و دیگر وسایل نقلیه، باشگاه و wifi اشاره کرد. این هتل در مجموع یک ساختمان سه طبقه با نمایی ساده است که برای یک سفر مقرون‌به‌صرفه پیشنهاد می‌شود. گرچه نباید امکانات آن را با هتل‌های لوکس و بزرگ مسکو مقابسه کنید اما در نوع خود خوب است.

  • آدرس هتل ایبیس: مسکو ul. Shchipok، ۲۲с۱، Moskva، Russia، ۱۱۵۰۵۴
  • وبسایت هتل ایبیس: www.ibis.com

 هتل تعطیلات (Holiday Inn Moscow)

یکی از بهترین و لوکس‌ترین هتل‌های 5 ستاره مسکو که برای سفرهای مجلل گزینه خوبی است اما به نسبت قیمت بالایی نیز دارد. هتلی بزرگ با تمام امکانات رفاهی فوق‌العاده در شهر مسکو تعطیلات است. امکانات رفاهی این هتل ۵ ستاره اتاق های راحت و شیک، سالن ورزش، پارکینگ رایگان، پرسنل خوش برخورد می باشد. اقامت در این هتل می تواند برایتان جزء یکی از خاطره‌انگیزترین سفرها باشد.

  • آدرس هتل تعیلات: مسکو ul. Simonovskiy Val، ۲، Moskva، Russia، ۱۰۹۰۴۴
  • وبسایت هتل تعطیلات: www.holidayinn.com  

 

حمل و نقل در مسکو

مسکو به‌عنوان یک شهر محبوب و پایتخت روسیه، امکانات کامل و سیستم حمل و نقل ایمن را ارائه می‌دهد که سفر به اینجا را در تعطیلات برای بازدیدکنندگان آسان می‌کند.  هنگام صحبت در مورد حمل و نقل در مسکو، دانستن گزینه‌های پرداخت موجود بسیار مهم است. دو روش برای پرداخت هزینه حمل و نقل در مسکو وجود دارد: بلیط کاغذی و کارت ترویکا. بلیط های کاغذی برای یک بار استفاده طراحی شده‌اند و برای راحتی مسافران در هر ایستگاه فروخته می‌شوند. در حالی که می‌توانید بلیط‌ها را به صورت جداگانه خریداری کنید، استفاده از کارت Troika برای کاربردی بودن توصیه می‌شود. کارت Troika یک گذرنامه ویژه مسافرتی در مسکو است که امکان پرداخت کلیه وسایل حمل و نقل عمومی در داخل شهر را فراهم می کند.

هزینه این کارت 50 روبل است و باقیمانده موجودی آن قابل بازپرداخت و برداشت است. شما می‌توانید این کارت را از باجه‌های ایستگاه یا مینی مارکت‌های مسکو تهیه کنید. با استفاده از کارت Troika می‌توانید در هزینه‌های خود صرفه جویی کنید و از تخفیف برخوردار شوید. به طور معمول، هزینه حمل و نقل برای یک سفر 90 دقیقه‌ای 55 روبل است، اما با کارت Troika، فقط باید 38 روبل پرداخت کنید.

 

هزینه سفر به مسکو

با توجه به شرایط سفر به مسکو و مواردی که تا اینجای مطلب گفتیم، سفر به مسکو تا حدودی جزو سفرهای پر خرج محسوب می‌شود. البته این  موضوع همچنان به سبک سفر شما بستگی دارد. اینکه نوع اقامت در هتل است یا در هاستل و یا در رستوران‌های خاص و لوکس غذا می‌خورید یا به رستوران‌های معمولی و حتی غذای خیابانی نیز راضی می‌شوید. در نهایت هزینه سفر باتوجه به گران بودن پروازهای خارجی ممکن است قیمت‌های متفاوتی داشته باشید. 

 

مراکز خرید مسکو

خرید در مسکو که در یکی از مجلل‌‎ترین کلان شهرهای جهان قرار دارد، بسیار پرطرفدار و هیجان‌انگیز است که طیف وسیعی از گزینه‌ها را شامل می‌شود. از برچسب‌های لوکس فوق‌العاده گرفته تا مدهای مرسوم در خیابان‌های معروف، این پایتخت روسیه گنجینه‌ای است که در آن خرید فراتر از بودجه است. در میان خیابان های پرپیچ و خم شهر، مراکز خرید به تنهایی به عنوان جاذبه هایی ظاهر می شوند و تجربه ای فراتر از خرده فروشی را ارائه می دهند. در ادامه دو مرکز خرید مهم و خاص را بررسی می‌کنیم که لذت خرید را در قلب مسکو ایجاد می‌کند. 

مرکز خرید gum

فروشگاه بزرگ روسیه، Moscow GUM یک شگفت‌انگیز معماری نهایی است که انواع بوتیک‌های سطح بالا را در خود جای داده است. این فروشگاه افسانه‌ای که بین سال‌های 1890 و 1893 ساخته شد و تا سال 1920 به عنوان ردیف‌های بازرگانی بالا شناخته می‌شد، اکنون میزبان بیش از 200 بوتیک است که انواع برندها را می‌فروشند: از دیور لوکس گرفته تا زارا مقرون به صرفه. حتی اگر خریدهای لوکس در لیست کارهای شما نباشد، GUM مسکو همچنان ارزش دیدن را دارد - پاساژ سقف شیشه ای رو به میدان سرخ است، انواع غذاخوری های خوشمزه به سبک شوروی را ارائه می دهد و منظره ای فوق العاده در تاریکی ایجاد می کند.

اوخوتنی ریاد

مرکز خرید Okhotny Ryad یک مرکز خرید دیگر در مجاورت میدان سرخ است که برخلاف GUM و TSUM قیمت ارزان‌تری را ارائه می‌کند. این پاساژ زیرزمینی که یکی از بزرگترین مراکز خرید در مسکو است، بیش از 160 برند پوشاک، کفش، جواهرات، آرایش و عطر را در خود جای داده است. Okhotny Ryad همچنین به خاطر فودکورت عالی خود معروف است، جایی که اکثر گردشگران پس از تور کرملین به آنجا می آیند.

بازار مرکزی Tsvetnoy

بازار مرکزی Tsvetnoy یا به سادگی Tsvetnoy هفت طبقه خرید، غذا خوردن و سرگرمی است. Tsvetnoy از طبقه همکف خیابان بلند تا بوتیک‌های لوکس در پنجم، مارک‌هایی را برای هر سلیقه و بودجه‌ای می‌فروشد، از جمله Walk of Shame، American Apparel، All Saints، و Vivienne Westwood. این مرکز خرید زیبا که با جوایز متعدد طراحی اعطا شده است، همچنین خانه بسیاری از فروشگاه‌های پاپ آپ عالی، بزرگترین فروشگاه Rive Gauche مسکو و بهترین بازار سرپوشیده کشاورزان در شهر است.

 

خرید سیمکارت در مسکو

اگر برای مدت کوتاهی به روسیه سفر می‌کنید، سیم کارت پیش پرداخت یک شرط عالی است. شما می‌توانید این محصولات را در کیوسک ها و فروشگاه های سراسر شهرهای روسیه یا حتی در فرودگاه خریداری کنید. آنها معمولا داده های زیادی و مقادیر سخاوتمندانه دقیقه تماس را با قیمت مناسب ارائه می دهند، اما معمولاً فقط 30 روز دوام می‌آورند. برخی نمایندگی‌ها سیم‌کارت‌های رایگان ارائه می‌دهند، برخی دیگر شامل کارمزد رمزی 50 روبلی می‌شوند، اما به هر حال، اولین پرداخت شما برابر با کارمزد ماهانه طرحی است که می‌خرید یا مبلغی از پیش تعیین‌شده که به حساب شما واریز می‌شود. به طور متوسط، ارزان ترین گزینه 300-450 روبل هزینه دارد.

 

قوانین مسکو

قوانین مسکو به طور برجسته در کتاب‌های جنگ سرد جان لو کاره از جمله تینکر، خیاط، سرباز، جاسوس و مردم لبخند به‌عنوان تجارت، از جمله استفاده از نشانگرهای سیگنال نامحسوس (پین‌های نقاشی، نشانه‌های گچ)، استفاده از قطره‌های مرده، و راه هایی برای نشان دادن نیاز به یک ملاقات حضوری (نادر). از آنجایی که در مدت زمان طولانی مسافران و مهاجران تنها با نامزد کردن با دختران روسی راضی بودند و از طرفی آمار ازدواج به شدت کاهش پیدا کرده بود، دولت مجبور به اعطای تابعیت و اقامت به همسران خارجی شد‌‌.‌ طی دهه ‌های اخیر روسیه برای پشرفت و جذب سرمایه‌گذار برنامه ‌های متعددی را برای جذب نیروی کار خارجی اجرا کرد، که یکی از این برنامه‌ ها مهاجرت به این کشور از طریق ازدواج بود. به‌طورکلی برخی از قوانین ایران و مسکو شبیه به هم هستند:

  •  استفاده از ارز رسمی در کشور یکی از این تشابهات است. برای مثال در ایران تنها از ارز ریال برای خرید و فروش انواع وسایل استفاده می شود، در روسیه هم ارز رسمی روبل است و تنها از این واحد پول برای انجام فعالیت ‌های اقتصادی استفاده می ‌شود.
  •  از قوانین رانندگی مشابه در این دو کشور می‌ توان به جریمه شدن توسط پلیس به دلیل همراه نداشتن مدارک لازم و یا رد شدن از سرعت مجاز در خیابان‌ ها اشاره کرد. در روسیه هم طبق اطلاعات دریافتی افراد مورد آموزش ‌های رانندگی قرار می ‌گیرند و در نهایت صاحب گواهینامه رانندگی می ‌شوند.
  •  یکی دیگر از تشابهات فرهنگی و قانونی این دو کشور که قبل از مهاجرت به روسیه باید از آن مطلع باشید، اهمیت دادن به میراث فرهنگی و آثار با ارزش کشور است. افراد اجازه ندارند هیچ گونه کالایی که دارای قدمت و ارزش بالایی است را از کشور خارج کنند. جالب است که بدانید در روسیه هم برخی از خانوار‌ها فرش ‌های دستبافت و گران‌قیمت خود را مانند ایرانی‌‌ها به دیوار آویز می ‌کنند.

 

تفریحات، جشن ها و فستیوال های مسکو

مسکو علاوه‌بر اینکه پرجمعیت ترین شهر و پایتخت روسیه است، مرکز اصلی اقتصادی، سیاسی، علمی و فرهنگی این کشور نیز هست. این شهر مکان شناخته شده برای مشاهده معماری شگفت‌انگیز است، به ویژه ساختمان های باستانی که برای مدت طولانی با شکوه تمام پابرجا بوده اند. علاوه بر این، این جشنواره های بزرگ در مسکو است که آن را به یکی از محبوب ترین مقاصد در بین گردشگران تبدیل می کند.

محبوب ترین جشنواره های پایتخت روسیه ترکیبی از تاریخ، مذهب و موسیقی روسیه است. علاوه بر رویدادهای مذهبی مانند کریسمس و عید پاک، بسیاری از جشنواره‌های موسیقی و غذا در مسکو نیز در طول سال برگزار می شود.

فستیوال کریسمس ارتدکس

پس از انقلاب 1917، کریسمس مانند سایر جشن‌ها در کشور ممنوع شد و تنها در سال 1992 بود که دوباره به طور آشکار برگزار شد. تقریباً همه روس ها به مناسبت کریسمس در 7 ژانویه جشن می گیرند، زمانی که خانواده ها دور هم جمع می شوند تا در مراسم کلیسا که در شب کریسمس یعنی 6 ژانویه برگزار می‌شود شرکت کنند. این یکی از مذهبی‌ترین جشن‌های فستیوال مسکو روسیه در نظر گرفته می‌شود که مردم از «شام مقدس» خود لذت می‌برند، از جمله غذای فرنی با کشمش معروف به کوتیا. در شب کریسمس یا شب کریسمس، شما همچنین این فرصت را دارید که در مراسم مذهبی نیمه شب معمولی در کلیسای زیبای روسیه شرکت کنید. افراد زیادی هستند که دوست دارند تمام شب را در کلیسا بیدار بمانند در حالی که دیگران ترجیح می دهند در صبح کریسمس از کلیساها دیدن کنند.

نمایشگاه بین المللی کتاب مسکو

وقتی نوبت به رویدادهای مورد انتظار مسکو می‌رسد، این نمایشگاه باید در صدر فهرست سفرهای شما باشد، به خصوص اگر اهل کتاب هستید. اگر می‌خواهید کتاب‌های شگفت‌انگیز بیشتری را به مجموعه خود اضافه کنید، فراموش نکنید که از این رویداد 5 روزه که از 28 نوامبر تا 2 دسامبر برگزار می شود بازدید کنید. این در خانه محبوب مرکزی هنرمندان در شهر برگزار می‌شود، جایی که می‌توانید مجموعه وسیعی از کتاب‌های شگفت‌انگیز نوشته‌شده توسط نویسندگان مشهور را پیدا کنید. اعم از کتاب های هنری، داستانی، کتاب های دانشگاهی و علوم انسانی، ادبیات تجاری، طراحی و معماری و غیره، همه اینها را دارند. نه تنها برای دوستداران کتاب، بلکه این رویداد به هر کسی که می‌خواهد در مورد هر چیزی که می‌خواهد به دست آورد، چیزهای زیادی ارائه می‌دهد.

فستیوال زمستان مسکو

زمستان‌های روسیه سخت و طولانی است، به همین دلیل است که مردم محلی تمام تلاش خود را می‌کنند تا این فصل یخبندان را سرگرم‌کننده‌تر و سرگرم‌کننده‌تر کنند. اگرچه همه شهرهای روسیه از جشن های زمستانی برای جشن گرفتن فرهنگ و هنرهای محلی لذت می برند، مسکو در این مورد کیک را انتخاب می کند.

در اینجا، جشنواره زمستانی در سطح فوق العاده ای جشن گرفته می شود و کل شهر را مانند یک افسانه روشن می کند و میادین را به پیست های اسکیت روی یخ تبدیل می کند. در این فصل فعالیت های سرگرم کننده زیادی مانند نمایشگاه مجسمه های یخی، بازارهای زیبای صنایع دستی و موارد دیگر در شهر انجام می شود. چه بخواهید سوار سورتمه 3 اسبی در پارک Izmailovo شوید یا بخواهید یک لقمه نان شیرینی و پنکیک نرم با عسل بخورید، می‌توانید همه چیز را در اینجا امتحان کنید. 

 

سفر با تور مسکو لست‌سکند

روسیه یکی از بهترین کشورهای توریستی در جهان است که به دلیل جاذبه‌های تاریخی و زیبایی‌های فراوان، مقصد گردشگری خوبی است. از آنجایی که هزینه سفر به مسکو تا حدودی زیاد است و جزو سفرهای گران محسوب می‌شود؛ پیشنهاد می‌کنیم سری به تور مسکو در لست‌سکند بزنید تا قیمت‌های مختل را بررسی کنید. در لست‌سکند می‌توانید ارزان‌ترین قیمت را برای تور درخواستی خود پیدا کنید و با دیگر شرایط مقایسه کنید تا در نهایت گزینه مدنظرتان را رزرو کنید.

سخن آخر

 

 

 

ساناز بهبودی
ساناز بهبودی

معماری خوانده‌ام و سفر کردن را شروع کردم تا بناهای تاریخی و معماری‌شان را ببینم. رفته‌رفته در کنار این سفرها، ارتباط دل‌نشینی میان ماجراجویی و آرامش در طبیعت پیدا کردم. این‌چنین شد که رنگ‌و‌بوی زندگی‌ام تغییر کرد و نوشتن را شروع کردم تا بتوانم این حس بی‌نظیر را به‌ نوشته تبدیل کنم.