زمان مسافرت با افراد خانواده، به این نکات اساسی توجه کنید!

4.2
از 4 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
بدون دانستن این نکات به سفرهای خانوادگی نروید! +تصاویر
29 شهریور 1398 09:00
0

ممکن است در حین برنامه‌ریزی برای سفر، یکی از اعضای خانواده پیشنهاد پهن کردن سفره‌ی هفت سین را بدهد. اینطوری بردن خانواده به ساحل یا کوهستان خاطره‌ای خواهد شد که تا همیشه باقی می‌ماند. اما این را نباید فراموش کنیم که خوب یا بد بودن این خاطره‌ها به چیزهای بسیاری بستگی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، نحوه‌ی برنامه‌ریزی برای سفر است. سفر با نسل‌های مختلف در یک خانواده نسبت به زمانی که فقط خودتان می‌خواهید به سفر بروید، نیاز به برنامه‌ریزی دقیق‌تری دارد. باید به علایق مختلف و گروه‌های سنی توجه داشته باشید؛ همچنین باید حواستان به حمل‌ و نقل صحیح آن‌ها نیز باشد. در اینجا 11 نکته برای انجام یک برنامه‌ریزی موفقیت‌آمیز و در نظر گرفتن همه امور ذکر شده است.

 

مقصدی را بیابید که پرواز کردن به آن آسان باشد و یا ارزان باشد

شعار برنامه‌ریزی برای چنین سفرهایی این است که «هرچه ساده‌تر بهتر»! هرگز به مناطق دوردست و پرهزینه سفر نکنید زیرا ممکن است با پروازهای به تأخیر افتاده و از دست‌ رفته مواجه شوید. کسانی که با کودکان کوچک‌تر سفر می‌کنند نیز ممکن است در فرودگاه‌ها دچار سرگردانی شوند. در عوض از پروازهای شهری که خانواده‌تان در آنجا زندگی می‌کنند استفاده کنید. مقاصدتان می‌تواند شامل شهرهای نزدیک محل زندگی‌تان باشد.

نکاتی اساسی که زمان مسافرت با افراد خانواده باید به آن‌ها توجه داشت

 

به دنبال مکانی باشید که بتوان با ماشین به آنجا رفت

شاید شما یک خانواده دو یا سه نفره باشید اما وقتی تعداد زیاد می‌شود سفر با هواپیما مقرون‌ به‌ صرفه نیست. پس به جای پرواز به مقصدی دور مانند یک کشور دیگر، به دنبال مقصدی باشید که بتوان با ماشین به آن رسید. حتی اگر سفرتان نیاز به 12-14 ساعت رانندگی داشته باشد، بازهم بهتر از خرید 4-5 بلیط هواپیماست! هرچه استرستان نسبت به هزینه‌ها کمتر باشد از سفر بیشتر لذت خواهید برد.

نکاتی اساسی که زمان مسافرت با افراد خانواده باید به آن‌ها توجه داشت

 

سبک برنامه‌ریزی خانواده خود را مدنظر داشته باشید

توجه به این نکته مهم است که روش برنامه‌ریزی خانواده خودتان با روش و برنامه خانواده همسرتان یکی نیست. شاید خانواده شما دلشان بخواهد که یک متخصص کارهای مربوط به خرید بلیط و غیره را انجام دهد اما از نظر خانواده همسرتان این‌گونه نباشد. در چنین حالتی مطمئن باشید که هردو گروه به چیزی که می‌خواهند می‌رسند و اگر نیاز به برنامه‌ریزی شما ندارند، سعی کنید حضور خود را در برنامه‌هایشان کمرنگ‌تر کنید.

نکاتی اساسی که زمان مسافرت با افراد خانواده باید به آن‌ها توجه داشت

 

درباره بودجه هر شخص و سطح راحتی او واقع‌نگر باشید

شاید شما به‌عنوان یک کوله‌گرد مشکلی با یک هفته اقامت در یک خوابگاه کوچک نداشته باشید اما شاید عمه یا عموی شما نیاز به مکان بهتری داشته باشند. همچنین پسرعموی شما با دو بچه زیر 4 سال که به‌تازگی خانه خریده، شاید نتواند در یک هتل لوکس اقامت کند. یافتن یک مکان متعادل گاهی غیرممکن به نظر می‌رسد، به همین خاطر تعجبی ندارد که چرا برخی خانواده‌ها به دنبال یافتن یک ویلای 10 اتاقه هستند.

قبل از رزرو کردن هر مکانی، بودجه‌ی همه را مدنظر قرار دهید. سپس برای یافتن خانه، بودجه آن‌ها را به‌عنوان استانداردی برای خود در نظر بگیرید. شاید خانه‌ای بیابید که کمی از بودجه خانواده فراتر است اما باز هم می‌توانند هزینه را متقبل شوند و در آن راحت هستند. در کل همیشه چند انتخاب را در اختیار خانواده قرار دهید که بنا به اولویت‌های خود یکی را انتخاب کنند.

نکاتی اساسی که زمان مسافرت با افراد خانواده باید به آن‌ها توجه داشت

 

قبل از گرفتن یک‌ خانه‌ی بزرگ، خوب فکر کنید

یک ویلای 10 اتاقه با یک استخر بزرگ در ساحل مکزیک بسیار اغواکننده است اما اگر خانواده نتوانند هزینه آشپزی که غذا تهیه می‌کند  و کسی که ویلا را بعد از شما تمیز می‌کند را پرداخت کنند، شانه خالی کردن از زیر مسئولیت می‌تواند منجر به هرج‌ومرج در سفر شود.

تصور کنید که 15-20 نفر در یک ویلا اقامت دارند، پختن غذا برای این تعداد کار آسانی نیست و احتمالاً وظیفه آن بر عهده کسی خواهد افتاد که آشپزی بهتری نسبت به بقیه دارد، که او هم بعد از دو روز خسته می‌شود. نمی‌شود که هرکسی خود را کنار بکشد و منتظر شود که بقیه مسول پخت‌وپز شوند. همین اتفاق در تمیز کردن آشپزخانه و قسمت‌های دیگر نیز صادق است.

زمان‌بندی خواب و کارهای دیگر در خانه‌های بزرگ دشوار است. شاید کودکانی که کمی بزرگ‌تر هستند نیازی نبینند که ساعت 9 شب به رختخواب بروند. و شاید بزرگ‌ترها دلشان بخواهد تا دیروقت تلویزیون تماشا کنند. اگر جوان‌ترها ساعت 3 صبح به خانه بیایند و دیگران را بیدار کنند، خواب تبدیل به یک کابوس می‌شود.

نکته این است، چنین خانه‌ای شاید در نگاه اول عالی به نظر برسد، اما مدیریت آن در عمل واقعا دشوار است. خانه‌هایی مجزا در یک مجموعه را انتخاب کنید که هرکسی در کنار خانواده از فضا لذت ببرد و شب‌ها به محل خصوصی خود بازگردد.

نکاتی اساسی که زمان مسافرت با افراد خانواده باید به آن‌ها توجه داشت

 

به جای هتل، به دنبال آپارتمان باشید

خوابگاه‌ها یا آپارتمان‌ها نسبت به هتل و خانه‌های بزرگ، گزینه بهتری هستند، زیرا هم دارای بخش‌های مجزا هستند که افراد می‌توانند طبق زمان‌بندی خود رفتار کنند و هم اینکه برنامه‌ها، فعالیت‌ها و حتی غذاهایی ارائه می‌دهند که شما برای آن‌ها برنامه‌ریزی نکرده بودید. این آپارتمان‌ها دارای آشپزخانه نیز هستند که هر وقت دلتان خواست بتوانید برای خودتان غذا بپزید. بعلاوه با داشتن چندین اتاق، بسیار مقرون‌به‌صرفه می‌باشند. مثلاً شاید من دلم نخواهد که اتاقی در هتل را با برادرم و همسرش شریک شوم. اما داشتن 2 اتاق در یک آپارتمان هم‌زمان با حفظ حریم خصوصی حس هم‌خانه بودن را به انسان می‌دهد.

نکاتی اساسی که زمان مسافرت با افراد خانواده باید به آن‌ها توجه داشت

 

تمام اطلاعات مربوط به مراقبت از کودکان را دریافت کنید

کسانی که فرزندی ندارند هزینه‌های مربوط به داشتن فرزند را درک نمی‌کنند. مراقبت از کودک در زمان سفر یکی از آن‌هاست که هر هتل یا آپارتمان امکانات مخصوص به خود را برای آن دارد. برخی هزینه مراقبت از کودک را روی هزینه اقامت شما حساب می‌کنند و مکان‌های مخصوصی برای مراقبت از آن‌ها در نظر می‌گیرند تا شما بتوانید با خیال راحت به گردش بروید. برخی نیز هزینه‌ها را جداگانه حساب می‌کنند. برخی دیگر نیز چنین امکاناتی ندارند، که به معنای محدود شدن خانواده‌های دارای فرزند است.

نکاتی اساسی که زمان مسافرت با افراد خانواده باید به آن‌ها توجه داشت

 

درباره فعالیت‌های مختلف افراد در یک سفر بیاندیشید

هیچ‌چیز یک مسافرت خانوادگی را با شروع روزانه این سوال که: «چه‌کاری می‌خواهی انجام دهی؟» خراب نمی‌کند.

بنابراین یافتن جایی که امکانات مربوط به سرگرمی تمامی اعضای خانواده را داشته باشد بسیار مهم است. شاید شما شنا را ترجیح دهید و پسرعموهایتان فوتبال بازی کردن را و پدرزنتان شاید فقط یک استخر بزرگ را ترجیح دهد. به علایق خانواده اهمیت دهید و جایی را بیابید که تا حد امکان علایق آن‌ها را داشته باشد. یعنی برنامه‌ریزی برای فعالیت‌های گروهی مانند ماهیگیری و گلف می‌تواند به خاطر بودجه‌های مختلف چالش‌برانگیز باشد. حتی اگر در حال مدیریت یک سفر هستید، برنامه‌ریزی این‌گونه فعالیت‌ها را به کسانی بسپارید که خواهان آن هستند. کسی را مجبور به انجام کاری نکنید که علاقه‌ای به آن ندارد.

نکاتی اساسی که زمان مسافرت با افراد خانواده باید به آن‌ها توجه داشت

 

برنامه غذا خوردن انفرادی و خانوادگی داشته باشید

همانطور که پیش‌تر هم گفته شد: پختن غذا برای 15-20 نفر واقعا کار دشواری است! راه چاره برنامه‌ریزی غذا خوردن‌های خانوادگی در مناسبت‌های خاص است، پس همچنان باید برنامه چند آشپزی همگانی را در سر داشته باشید اما برای بیشتر وقت‌های سفر باید برنامه‌ریزی غذایی جداگانه ترتیب دهید و این شعار را به خاطر داشته باشید: هرچه ساده‌تر، بهتر.

نکاتی اساسی که زمان مسافرت با افراد خانواده باید به آن‌ها توجه داشت

 

برنامه را برای همه توضیح دهید

این کار شامل ارسال ایمیل با جزییات کامل برای تک‌تک اعضا و ذکر تمام چیزهایی است که در زمان رسیدن به مقصد نیاز دارید. یک راهنمای خوب برای توضیح این جزییات این است که تصور کنید در حال نوشتن نامه‌ای به کوچک‌ترین فرد خانواده هستید. این کار برای این است که کسی گیج نشود.

این ایمیل باید حاوی آدرس و شماره تلفن محل اقامت و نحوه سفر(مانند هواپیما یا با ماشین) و منوی غذا باشد. نحوه بودجه‌بندی و یافتن مکان‌هایی برای مراقبت از کودکان  را نیز برای آن‌ها توضیح دهید. به آن‌ها پیشنهاد‌هایی راجع به نوع فعالیتی که علاقه‌مند هستند انجام بدهند، نیز بدهید. هرچه پیچیدگی کمتر باشد، سردرگمی نیز کمتر خواهد بود. پس از زبان ساده‌تری برای فهم همه افراد استفاده کنید.

نکاتی اساسی که زمان مسافرت با افراد خانواده باید به آن‌ها توجه داشت

 

خوش‌گذرانی را در رأس برنامه قرار دهید اما نه خوش‌گذرانی افراطی

نکته‌ی این‌گونه سفرها، خوش‌گذرانی و دور شدن از مکان‌ها و انسان‌هایی است که چاره‌ای جز تعامل با آن‌ها نداریم. پس بیشترین استفاده را از سفر داشته باشید. همیشه امکان سفر با پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها و پسرعموها و عمه‌ها نیست، پس وقتی فرصت حاصل شد، سعی کنید که اوقات خوشی را در کنار هم بگذرانید. اگر احیانا مورد ناخواسته‌ای پیش آمد سعی کنید که آن را مدیریت کنید.

نکاتی اساسی که زمان مسافرت با افراد خانواده باید به آن‌ها توجه داشت

 

شما چه پیشنهادات دیگری برای راحت‌تر کردن سفرهای خانوادگی دارید؟

 

منبع: matadornetwork.com

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.