چه اقداماتی انجام دهیم تا در سفر به ویروس کرونا مبتلا نشویم!

5
از 3 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
چه اقداماتی انجام دهیم تا در سفر به ویروس کرونا مبتلا نشویم! +جزییات
03 مهر 1399 07:00
0

با باز شدن مرزها و اجازه ورود به سایر کشورها باید آگاه باشید که مسافرت کردن در این اوقات که هنوز آمار ابتلا به ویروس کووید - 19 در سطح پاندمی قرار دارد، شانس ابتلا و پخش آن را افزایش می‌دهد. کماکان استقرار در خانه بهترین روش مراقبت از خود و اطرافیانتان در مقابل ویروس کرونا محسوب می‌شود؛ بنابراین از سفرهای غیر ضروری خودداری کنید.

طی مسافرت ممکن است شما به ویروس کووید - 19 مبتلا شوید و بدون هیچ‌گونه علائم خاصی به پخش کردن آن دامن بزنید. چرا که ممکن است نشانه‌های این بیماری پس از گذشت 14 روز در افراد پدیدار شود و در این بازه فرد ناقل، ویروس را به اطرافیان، کودکان و خانواده خود منتقل کنند.

بنابراین پیش از هر چیز دیگر، اگر بیمار هستید یا اینکه طی 14 روز گذشته در مکانی سکونت داشته‌اید که نزدیک به افراد مبتلا به کرونا بوده است از مسافرت کردن خودداری کنید و پس از آن علاوه بر به کار بردن راهکارهای رعایت کردن بهداشت سفر در شرایط کرونا، به نکات زیر توجه کنید.

 

قبل از سفر کردن 2 مورد زیر را به خاطر بسپارید.

1. هر چه تعداد مبتلایان در مقصد سفر شما بیشتر باشد شانس ابتلای شما هم به طبع بالاتر خواهد رفت، بنابراین از وضعیت شیوع ویروس کرونا در محل استقرار خود آگاه شوید و میزان مبتلایان به کرونا در 7 روز گذشته در آن مقصد را بررسی کنید.

2. با توجه به علائم ویروس کرونا و عوارض متعدد آن در نظر داشته باشید که آیا در صورت ابتلا خود یا عزیزانتان به کووید - 19، احتمال پدیدار شدن آن تا چقدر می‌تواند زیاد باشد. افراد مسن، کودکان و افرادی که شرایط پزشکی خاصی دارند ممکن است با عوارض جانبی شدیدی مواجه شوند.

 

در صورت سفر کردن ...

1. به وسیله ماسک، بینی و دهان خود را در اماکن عمومی بپوشانید.

2. به غیر از همراهانتان با افراد دیگر حداقل به اندازه 2 متر فاصله داشته باشید.

3. دست خود را به صورت مرتب بشویید یا از محلول‌های ضدعفونی که حداقل دارای 60 درصد الکل هستند استفاده کنید.

4. از دست زدن به بینی، چشم و دهانتان خودداری کنید.

همکاری‌های لازم را صورت دهید. ممکن است برخی از کشورها پس از ورود مسافرین، آن‌ها را به 14 روز قرنطینه اجبار کنند یا در بدو ورود به کشور از آن‌ها تست کرونا بگیرند. در این صورت پیش از سفر شرایط کشور مقصد را در نظر بگیرید و همکاری‌های لازم را انجام دهید

رعایت نکات بهداشتی حین سفر(1).jpg

 

در نظر داشتن وسیله نقلیه

نوع وسیله نقلیه که شما و یا همراهانتان برای سفر خود انتخاب می‌کنید از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا حفظ فاصله اجتماعی در فرودگاه، ایستگاه اتوبوس، راه‌آهن به مراتب نسبت به سفر با وسیله شخصی سخت‌تر است و شانس ابتلا به کرونا نیز بیشتر. در همین باب اگر از طریق وسایل نقلیه زیر سفر می‌کنید به نکات زیر توجه داشته باشید:

هواپیما

در طی سفر هوایی مسافران موظف هستند تا از ایستگاه‌های امنیتی عبور کنند که می‌تواند تماس و ارتباط بسیار نزدیکی را به سبب این بازرسی‌ها در پی داشته باشد. یکی از مزیت‌های سفر هوایی وجود فیلتر و سیستم تهویه مناسبی است که در هواپیماها تعبیه گردیده و احتمال پخش ویروس را تا حدود زیادی کاهش می‌دهد؛ اما با این حساب نیز حفظ فاصله 2 متری در بازه زمانی سفر می‌تواند بسیار سخت باشد و شما مجبور هستید تا ساعت‌ها در نزدیکی دیگر افراد حضور داشته باشید.

اتوبوس یا قطار

سفرهای زمینی از طریق اتوبوس یا قطار به هر مدت‌زمانی می‌تواند شانس شیوع ویروس کرونا را افزایش دهد. اگر سفر شما از این طریق است تا جای ممکن از لمس اشیا خودداری کنید. سعی کنید فاصله‌گذاری اجتماعی (حداقل دو متر) را رعایت کنید، از راکد نبودن هوای کابین یا اتوبوس اطمینان حاصل کرده و در صورت امکان، هزینه آن را از روش‌های غیرمستقیم پرداخت کنید (مانند پرداخت اینترنتی) و پس از پیاده شدن از وسیله نقلیه از محلول ضدعفونی‌کننده (حداقل 60 درصد الکل) استفاده کنید.

وسیله نقلیه شخصی

در سفر با وسیله نقلیه شخصی اصلی‌ترین عاملی که می‌تواند برای شما و یا همراهانتان تهدید بشمار رود، توقف‌هایی است که در پمپ‌بنزین، سرویس‌های بهداشتی عمومی و... صورت می‌گیرد؛ زیرا این محیط ها باعث می‌شود به سطوح خارجی دست بزنید و با افراد دیگر در تماس قرار بگیرید. در صورت استفاده از سرویس های بهداشتی عمومی و یا ایستگاه‌های پمپ‌بنزین، دست خود را به مدت 20 ثانیه با آب و صابون یا محلول ضدعفونی‌کننده شست‌وشو دهید. همچنین تا جای ممکن از توقف‌های غیرضروری خودداری کنید و خوراکی‌های لازم را به همراه داشته باشید.

الکل و ماسک (2).jpg

 

در طی سفر به چه چیزهایی نیاز خواهیم داشت؟

1. ماسک صورت و ضدعفونی‌کننده دست.

2. به همراه داشتن قرص و داروهای موردنیاز یا احتمالی.

3. به همراه داشتن خوراکی‌های لازم.

4. آموزش‌های لازم جهت چگونگی ضدعفونی محل اسکان خود (در صورت اقامت در هتل، استراحت گاه و ...).

 

نکات ضروری پس از اتمام سفر

پس‌ از اینکه سفر شما به اتمام رسید و به مبدأ خود بازگشتید. ممکن است حال شما خوب باشد، هیچ علائمی از بیماری نداشته باشید، از نحوه سفر خود مطمئن باشید و یا ... . اما الزامی است که پس از اتمام سفر به مدت 14 روز خود و همراهانتان پیشگیری‌های لازم را انجام دهید که شامل:

1. چه در محیط‌های عمومی و چه در اماکن شخصی و بسته 2 متر با اطرافیان خود فاصله داشته باشید.

2. در خارج از خانه ماسک بزنید و از ضدعفونی‌کننده دست استفاده کنید.

3. وضعیت سلامتی خود را بررسی کنید و از دمای بدن خود مطلع باشید.

همچنین اگر احتمال می‌دهید شانس آلوده شدن شما به کرونا زیاد بوده یا به مقصدی سفر کردید که آمار ابتلای کرونای زیادی داشته است، علاوه بر موارد فوق این نکات را نیز در نظر داشته باشید:

1. تا جای ممکن در منزل بمانید.

2. از افرادی که محتمل هستند در صورت ابتلا به کرونا عوارض شدیدی داشته باشند تا 14 روز دوری ‌کنید.

3. تست کرونا بدهید.

تست کرونا(3).jpg

 

چه عواملی شانس ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد؟

موارد زیر فعالیت یا موقعیت‌هایی هستند که احتمال ابتلا به کرونا در آن بیش‌تر از حد معمول است:

1. حضور در منطقه‌ای که در سطح 3 هشدار قرار دارد (بالاترین میزان ابتلا در سطح 3 وجود خواهد داشت.)

2. حضور در اماکنی که تجمع صورت گرفته باشد؛ مانند مهمانی، عروسی و مراسم عزاداری، رژه، رویدادهای ورزشی و ...

3. در اماکن شلوغ حاضر شدن (مانند رستوران، ایستگاه اتوبوس و فرودگاه).

4. سفر کردن به‌وسیله کروز و کشتی‌های مسافربری.

 

امیدواریم با به کار بستن این نکات در زمانی که سفرها، هرچند به صورت محدود دوباره شروع شده است، سلامتی خود و اطرافیانتان را در خطر نینداخته و تا زمان شکست کامل این ویروس، در صحت و سلامت سفر کنید.

 

منبع: CDC