دنیای حیوانات با تورهای سافاری | آشنایی با سافاری قزوین

3.4
از 5 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
سافاری قزوین و تجربه تماشای شیر‌های درنده اینبار بیرون قفس!
21 آبان 1399 07:00
1

ماجراجویی هیجان انگیز در قلب دنیای حیوانات با تورهای سافاری قزوین

انسان برآمده از طبیعت و جنگل و کوه است و با آنکه قرن‌هاست دست تمدن او را به خانه‌های سنگ و آهنی کشانده اما زاده طبیعت همواره دل در گروی بازگشت به طبیعت را دارد. در کنار افراد علاقه‌مند به جنگل و دریا، گرایش به دیدن و تعامل با حیوانات از جوندگان ریز جثه گرفته تا درندگان تیزدندان در افراد بسیاری دیده می‌شود.

 

سافاری

 

این همواره از رویاهای طبیعت دوستان و علاقمندان به حیات وحش بوده است که بدون ترس و نگرانی از حمله حیوانات وحشی، در کنار طبیعت دوست داشتنی قرار بگیرند، زندگی جانوران را از نزدیک مشاهده کنند؛ و محیط زیست، دشت، کوه و برکه‌ای که در آن زندگی می‌کنند را بشناسند.

سافاری، سفری است هیجان‌انگیز و ماجراجویانه که در محیط‌های طبیعی و بخصوص حیات‌وحش برپا می‌شود. هدف از این سفرها آشنایی با جانوران و زیست‌بومشان است. هرچند این نوع سفرها از جنگل‌های وحشی افریقا و باهدف شکار حیوانات ارزشمند این کشور استعماری آغاز شد اما امروزه در بیابان‌های کویری و باهدف تفریح و خوش‌گذرانی نیز انجام می‌شود.

 

سافاری

حیات وحش

 

خلاف باغ‌وحش‌ها که حیوانات را اسیر قفس و میله و با مراقبت‌های ناکافی و شرایط بد زیستی محصور می‌کند و آن‌ها را از غرایز اصیلشان جدا می‌کند؛ پناهگاه‌های حیات‌وحش که اصل را اهمیت به حیوانات و نه کسب و کار قرار می‌دهد، حیوانات را در محیط زیستی مشابه با زیستگاه بکر و طبیعی خودشان؛ و آزاد و رها به نمایش می‌گذارد. به‌این‌ترتیب شاید به همان میزان که بازدید ما از حیات‌وحش برایمان هیجان‌انگیز باشد، حیوانات هم مشتاق به دیدار ما باشند.

کشورهایی با محیط‌زیست غنی و تعداد بالای گونه‌های حیوانی و پوشش گیاهی، مهر و موم‌هاست که تورهای امنی را برای گردشگران و طبیعت دوستان مهیا کرده‌اند تا انسان‌ها بتوانند در امنیت کامل حتی به درنده‌ترین حیوانات نزدیک بشود و از هیبت و زندگی طبیعی آن‌ها لذت ببرند.

 

سافاری حیات وحش

safari-lion.jpg

 

آفریقای جنوبی، کنیا، سریلانکا، تاج محل و بالی در اندونزی از گونه های غنی حیات وحش برخوردار هستند و با ورود به مناطق سافاری قزوین این شهرها و کشورها، می‌توانید دیداری پرشور با انواع حیواناتی مانند شیر، ببر، پلنگ، زرافه، گورخر، کر گردن، بوفالو، گوزن، خرس هیمالیا، شترمرغ، بابون و گراز داشته باشید. حیوانات این پارک‌های سافاری به حدی به حضور انسان خو گرفته‌اند که بی‌تفاوت از کنار گردشگران و خودروهایشان عبور می‌کنند و حتی جانوری مانند یوزپلنگ که از انسان‌ها می‌ترسد و هیچ‌گاه به منطقه زندگی آن‌ها نزدیک نمی‌شود، در این مناطق به نزدیک‌ترین فاصله و رابطه با گردشگران می‌رسد.

 

سافاری ایران

سافاری فیل

 

در ایران سافاری قزوین از تفریحات پرطرفداری به شمار می‌رود. سافاری در ایران بیشتر به‌صورت کویرگردی در مرنجاب، ورزنه، مصر و شهداد، سافاری جنگل نوردی در انبوه جنگل‌های شمالی و جنگل ابر شاهرود با خودروهای آفرود برگزار می‌شود. اما سافاری برپایه حیات‌وحش امکانی است که به تازگی در دسترس علاقمندان به حیوانات و جانوران قرار گرفته است.

سافاری پارک با وسعت 28 هکتار در 25 بهمن سال 97 در منطقه فدک قزوین، به بهره برداری رسید. سافاری پارک در جنوب غربی بوستان باراجین قرار دارد. باراجین تفرجگاه طبیعی با وسعت 1400 هکتار که از ابتدای آزادراه قزوین-زنجان آغاز و تا دامنه‌های البرز غربی به پیش رفته است و بخش‌های گردشگری متنوعی همچون شهربازی، پیست موتورسواری و دوچرخه‌سواری، سینما، موزه تاریخ طبیعت و دهکده طبیعت را داراست.

سافاری قزوین

سافاری پارک قزوین

 

با این وجود یک سافاری ناب ایرانی در دسترس داریم با هفت زیستگاه در هفت دره برای حیواناتی از رأس هرم غذایی گرفته تا احشام علفخوار و پرندگان شکاری. برای محافظت این جانوران از خطر انقراض، زیستگاه حیوانات شکارچی و شکارگر به‌صورت جدا پرداخته‌شده است. درست است که در این سفر از زرافه و گورخر و فیل خبری نیست؛ اما می‌توانیم از نزدیکی شیر و ببر و خرس و کروکدیل گذر کنیم و جدال گرگ و آهو و مرال را برای حفظ بقایشان به چشم ببینیم.

در سافاری قزوین می‌توانیم از سه مسیر مخصوص خودروهای سافاری، مخصوص خودروهای خدماتی، و مخصوص پیاده‌روی استفاده کنیم و به آن شکل که می‌خواهیم حیوانات و حیات‌وحش را از نزدیک ببینیم. بهتر است سعی کنید با حیوانات تماس فیزیکی نداشته باشید تا حیوانات هرچه بیشتر در شرایط طبیعی خود بمانند و از دیدن انسان‌ها به اضطراب نیافتند.

شاید لذت بودن در این طبیعت زیبا به حدی باشد که بخواهید مدت بیشتری را در این فضای هیجان‌انگیز بمانید. به این منظور مجموعه پارک سافاری، سوئیت های اقامتی را در اختیار گردشگران و علاقمندان قرار می‌دهد.

 

 تالیف: لست سکند

مهدی فتاحی
مهدی فتاحی

نویسندگی جورترین پازلی است که در زندگی پیدا کرده‌ام. به عنوان برنامه‌نویسی که نویسنده هم هست، باور دارم تلفیق هر چیزی با نوشتن، لذت‌بخش‌تر می‌شود. فرقی نمی‌کند چه علاقه‌ای دارید و چه کاری انجام می‌دهید، نوشتن همان چاشنی است که هر کاری را جذاب‌تر می‌کند.