قزوین، شهری زیبا در همین نزدیکی

سفر كني
در كنار عزيزانت باشي
يه روز خيلي عمره

داستان سفر یکروزه ما به قزوین برای نوروز سال 96 است و در آستانه سال جدید شاید بتونه راهنمای کوچکی در گشت و گذارهای نوروزی باشه. مخصوصا برای دوستان تهرانی و کرجی که مسافرت چندروزه نمیرن اما دلشون یه مسافرت یکروزه میخواد!

اول مختصری در مورد شهر قزوین بگم: شاه طهماسب صفوی به علت نزدیکی تبریز به مرزهای عثمانی و آسیب‌پذیر بودن این شهر و نیز دور بودن از خراسان و هجوم مداوم ازبکان به ایران پایتخت را به قزوین انتقال داد وبه مدت ۵۷ سال قزوین پایتخت ایران بود و به همین دلیل دارای اماکن و موزه‌های تاریخی بسیاری هست.  قزوین پایتخت بزرگ خوشنویسی ایران است و از جمله خوشنویسان معروف خط پارسی می‌توان به میرعماد قزوینی اشاره کرد. فاصله تهران تا قزوین تقریبا دو ساعت و دمای هوای قزوین از تهران خنک تر هستش.

ما با ماشین شخصی فاصله تهران تا قزوین رو  طی کردیم. در حالت عادی مسافت بین تهران و قزوین از طریق اتوبان تهران-کرج-قزوین 2 ساعت هستش که در ایام نوروز ما این مسافت رو 3 ساعته طی کردیم. به محض رسیدن به قزوین دنبال جایی برای صرف صبحانه بودیم که خود مردم خونگرم قزوین بهمون هلیم (حلیم) عبید زاکانی رو معرفی کردن. یه جای کوچیک که فقط هلیم دارن و با چای و نون سنگک داغ سرو میشد. قیمت هم اون موقع کیلویی 5500 بود. من تو این سفرنامه یکروزه آدرس های رستوران های خیلی خوبی که توسط مردم مهربون اونجا بهمون معرفی شد رو هم میذارم که اگه دوست داشتین امتحانش کنین راحت بهش برسین.

هلیم عبید زاکانی، خیابان آیت اله خامنه ای بعد از چهارراه بهشتی

بعد از خوردن صبحانه با کمک گوگل مپ به دیدن جاهای دیدنی رفتیم. خیلی خوبه که گوگل مپ انقدر نقشه کاملی داره و تقریبا با کمک اون میشه همه جارو گشت. نحوه کار با گوگل مپ رو هم که دیگه همه بلدن و فکر کنم نیاز به تکرار نباشه.

اولین جای دیدنی مهمترین بنای قزوین یعنی کاخ چهل ستون بود. عمارت چهل ستون یا کلاه فرنگی یکی از آثار مهم باقی مانده از دوره صفویه و تنها کوشک باقیمانده از مجموعه کاخ های سلتنطی روزگار شاه طهماسب هست. قدمت این کاخ قبل از چهل ستون اصفهان است و در زمانی که قزوین پایتخت بوده این کاخ به دستور شاه طهماسب ساخته میشه. این بنا بر اساس معماری ترکان در دو طبقه ساخته شده و مساحتی بیش از 500 متر مربع دارد. این مکان در حال حاضر به عنوان موزه قزوین مورد بهره برداری قرار می گیرد و طبقه بالای آن که موزه خوشنویسی است پنجره های ارسی بسیار زیبایی دارد.

طبقه پایین عمارت دارای حوض کوچک مرمری و دیوارها تماما گچ بری و نقاشی شده بود که متاسفانه از نقاشی ها چیزی باقی نمانده بود. و در اون لحظه که با خودم تجسم می کردم که این مکان واقعا چه شکلی بوده، حسرت خوردم که کاش در دست این سال ها نگهداری و مرمت بیشتر و بهتری انجام شده بود . مگه چی ما از کشورهای دیگه کمتره که سالیان سال کلیسایی مثل سیستین در رم کیفیت رنگ ها هم حفظ شده و تکون نخورده اما این آثار کم کم از بین رفتن. مطمئنم که هنرمندان و افراد تحصیل کرده ما در شاخه های مختلف کاملا می تونستن به این مهم بپردازن اما.... (جای خالی به اختیار خواننده!!!)

عمارت زیبای چهلستون قزوین

متاسفانه از نقاشی های دیواری کاخ چهلستون چیزی باقی نمانده.

پنجره های رنگی فوق زیبا عمارت

دیواره نگاره های حیاط کاخ چهلستون

در زمان نوروز در کنار حیاط عمارت بازارچه نوروزی برپا میشه ودر کنار آن ساز و دهلی و هوای خوبی و دلی شاد..

در امتداد عمارت چهل ستون خیابان سپه که اولین خیابان ایران هست وجود داره که کمی پیاده روی در امتداد اون خالی از لطف نیست.

بازدید بعدی ما حمام قجر قزوین بود. حمام قجر یکی از قدیمی‌ترین و بزرگترین گرمابه‌های قزوین است که در سال ۱۰۵۷ هجری قمری، امیر گونه خان قاجار قزوینی، از سرداران شاه عباس صفوی آن را ساخت و در ابتدا آن را «حمام شاهی» می‌نامیدند. این حمام از ۳ بخش اصلی سربینه، میاندر و گرمخانه تشکیل شده و قسمت زنانه و مردانه‌ی این حمام مجزا است. در حال حاضر این مکان تبدیل به موزه مردم شناسی شده و روی سکوها مجسمه های مومی مختلفی از آداب و رسوم گذشته دیده میشه.

این مجسمه ها بیانگر سه دسته مشاغل؛ زندگی روزمره و آداب و رسوم مردم هستند.

عید و نوروز مگه میشه بی حاجی فیروز..

حاجی فیروز حمام قجر یکم شیطون بود و از دیدن توریست های زیادی که اونجا بودن به وجد آمده و با آنها شوخی می کرد. به نظرم توریست ها هم اصلا ناراضی نبودند.

از حمام قجری تو خیابان عبید زاکانی که اومدیم بیرون سر خیابان شیرینی سنتی رضا، یکی از بهترین شیرینی فروشی های قزوین قرار داره. که میتونین سوغات خوشمزه قزوین رو با بهترین کیفیت از اونجا تهیه کنین. همونطور که میدونید شیرینی های قزوین جزو معروفترین و با کیفیت ترین شیرینی ها هستند که از بین آنها نان نازک (شیرینی لایه لایه ای با پودر گردو و پسته) ، کلوچه گردویی (عکس زیر) و باقلوای سه رنگ مخصوص قزوین خیلی پرطرفدار هستند. قزوین حلوای مخصوصی هم داره که اونهم از قنادی ها میشه خرید.

از نقاط دیدنی دیگه ای که قصد بازدیدش را داشتیم، مسجد جامع قزوین بود. مسجد جامع قزوین یا مسجد جامع عتیق یکی از بزگترین مساجد ایران و کهن ترین مسجد جامع  ایران متعلق به دوره قاجار است. بنای نخست آن روی آتشکده های دوران ساسانیان شاخته شده.

برای ناهار تصمیم گرفتیم تا معروفترین غذای سنتی قزوین یعنی قیمه نثار بخوریم. از قزوینی های مهربون پرسیدیم که بهترین قیمه نثار رو کجا دارن و به ما رستوران هدیش رو معرفی کردن، قیمت هر پرس قیمه نثار نوروز 96، 18 هزار تومان بود.

قیمه نثار یه غذای اصیل و بسیار خوشمزه ایرانی، برنجی ایرانی خوش طعمی بود به همراه تکه های گوشت گوسفندی با طعم و ادویه عالی، خلال بادوم و پسته و پرتقال و زرشک..

قیمه نثار، رستوران هدیش: خیابان فلسطین نبش خیام شمالی

مکان بعدی که بازدیدش لازم و واجبه سرای سعد السلطنه یا کاروانسرای سعدالسلطنه است. کاروان سرای سعدالسلطنه به دستور سعد السلطنه حاکم وقت قاجار ساخته شده و بزرگترین کاروانسرای سرپوشیده است و در اواخر سلطنت ناصرالدین شاه قاجار ساخته شده. در حال حاضر این مکان زیبا به بازارچه سنتی تبدیل شده.

این مکان دارای راسته های تو در تو و چند حیاط زیبا و آب نماست. طاق های گنبندی این سرا یکی از زیباترین قسمت های این مکان هستند. در هنگام نوروز این مکان حال و هوای خوبی داشت و در گوشه و کنارش هفت سین های بزرگ و زیبایی گذاشته شده بود.

اگه قزوین رفتین اصلا و ابدا این مکان رو جا نندازین: حسینیه امینی ها...

این مکان بسیار زیبا با پنجره های ارسی منحصر به فردش خانه یکی از تجار معروف زمان قاجار، حاج محمدرضا امینی بوده که وقف حسینیه شده. در طبقه پایین موزه عاشوراست که در آن از ابزار آلات جنگی مرتبط با عاشورا و امام حسین  مثل کلاه خود و لباس های تعزیه و پرچم و بیرق نگهداری میشه.

این عمارت دارای سه تالار به موازات هم می باشد و سقف زیبای خانه امینی ها تماما معرق کاری و بی نهایت زیباست. لوسترهای این خانه متعلق به همان دوران بوده که توسط حاج محمدرضا امینی از فرانسه و ایتالیا سفارش داده شده بود.

بعد از بازدید از حسینه و خانه امینی ها باران نم نمی در حال باریدن بود و با توجه به خستگی همسفرامون و هم احتمال ترافیک به سمت تهران دیگه فرصت نشد جاهای بیشتری رو بگردیم و پرونده سفر یکروزه ما همونجا بسته شد.

دروازه تهران

جاهای دیدنی دیگر که فرصت بازدیدش رو در اون روز نداشتیم و امیدوارم در سفر یک روزه دیگه ای این مکان هارو ببینیم:

• آب انبار سردار که بزرگترین آب انبار تک گنبدی جهان است.
  • خانه های قدیمی دیگر مثل خانه یزدی ها
  • کلیسای کانتور
  • کلیسای رفیع
  • عمارت و باغ سپهدار

از همه دوستان و خوانندگان عزیز که وقت صرف کردند سپاسگزارم.