ادینبرو، جایی برای رقص خیال

اینجا سرزمین ساختمان‌های عجیب و مردان دامن‌پوش است! +تصاویر

1-4- روز اول 3 شهریور 1396، (25 آگوست 2017):

پرواز ما از فرودگاه بلفاست به فرودگاه شهر ادینبرو ساعت 11 صبح بود پس صبح، بعد از خوردن صبحانه و درست کردن 2 عدد ساندویج پنیر و کالباس، که بتوانیم بعدا در فرودگاه بخوریم، با اتوبوس‌های ویژه فرودگاه از هتل بلفاست به سمت فرودگاه این شهر رفتیم. جالب است بدانید حتی اتوبوس‌ها هم مجهز به اینترنت است. خیلی زود یعنی حدود ساعت 9 فرودگاه بودیم. کار خاصی نداشتیم و مشغول گردش در فضای مجازی شدیم. نعمت بزرگی در بریتانیا وجود دارد که شما همیشه و همه‌جا به اینترنت دسترسی دارید.

a5.jpg اتوبوس‌های مخصوص فرودگاه در بلفاست

پرواز ما به مقصد ادینبرو با هواپیمائی Easy Jet به موقع انجام شد. بد نیست کمی درباره شرکت هواپیمایی ایزی جت هم اینجا توضیح بدم.

1-1-4- کمی درباره شرکت هواپیمایی ایزی جت و قوانینی که باید درباره آن بدانید.

آدرس سایت ایزی جت: www.easyjet.com/en

این هواپیمایی معمولا پرواز‌هایی ارزان به سرتاسر اروپا دارد. عموما سایز هواپیما­ها کوچک است. نکته مهم درباره پرواز‌های ایزی جت و برخی از پرواز‌های ارزان بین کشوری، در اروپا این‌است که طبق قوانین، شما برای بار خود باید هزینه‌ای جدا پرداخت کنید. مسافران برای عدم پرداخت این هزینه معمولا چمدان‌هایی را استفاده می‌کنند که بتوانند همراه خود به داخل کابین هواپیما ببرند. حداکثر ابعاد چمدان یا ساک شما در پرواز ایزی جت 25*45*56 سانتی‌متر است. شما می‌توانید یک کیسه‌ی اضافی مانند کیف لپ‌تاپ یا کیف‌دستی نیز همراه داشته باشید. حداکثر اندازه این کیف‌های دستی 26*36*46سانتی‌متر است که در واقع باید زیر صندلی جلوی شما قرار بگیرند و با ابعاد آن هم‌خوانی دارند. اگر ابعاد چمدان شما سازگاری نداشته باشد و یا شما بیش از حد مجاز چمدان به همراه داشته باشید و از قبل نیز پول بار را پرداخت نکرده باشید (پول بار باید برای هر چمدان اضافی، باید در هنگام خرید بلیط پرداخت شود، در صورتی که رزرو آنلاین باشد بین 15 تا 34 یورو و 13-30 پوند و اگر چک این حضوری در فرودگاه باشد برای هر چمدان معادل 38 یورو یا 35 پوند است)، مشمول جریمه 55 یورویی و یا 45 پوندی برای هر چمدان می‌شوید و من به شما اطمینان می‌دهم که در چک کردن این موضوع دقیق هستند پس اصلا ریسک نکنید. طبق قوانین این هواپیمایی توصیه شده بار از 23 کیلوگرم در هر چمدان تجاوز نکند، هر چند شما مجاز به حمل حداکثر 32 کیلوگرم می‌باشید. همچنین اگر شما اضافه بار داشته باشید، در صورت رزرو آنلاین، به ازای هر 3 کیلو بار اضافه،  مقدار جریمه برابر 10 یورو یا 9 پوند خواهد بود. اما اگر شما آنلاین رزرو نکرده‌اید، جریمه برای هر کیلوگرم اضافه بار، معادل 11 یورو با 10 پوند در فرودگاه است. توصیه اکید دارم 48 ساعت قبل از پرواز چک این آنلاین انجام دهید چون عموما در پرواز‌های ایزی جت 48 نفر اول که چک این می‌کنند مجاز به ورود بار به کابین هستند و باقی افراد باید بار خود را تحویل دهند تا به قسمت بار برود (اینکه هزینه ای بابت این موضوع دریافت می‌شود یا نه، من متوجه نشدم فقط زمانی که ما در صف رفتن به داخل هواپیما بودیم مسئولین چک کردن چمدان‌ها دور می‌زدند و چمدان‌هایی که ابعادشان مشکل داشت را برچسب می‌زدند که به قسمت بار برود، در اینجا ما دختر خانمی را دیدیم که بک پکر (به گمانم معادل فارسی آن کوله‌گرد باشد ولی مطمئن نیستم) بود و یه کوله کوه‌نوردی خیلی بزرگ داشت و کلی کفش از کوله‌اش آویزان بود-پشیمونم ازش عکس نگرفتم- بعد از این‌که به کوله‌اش برچسب زدند کمی جلوتر، برچسب را کند و در جیبش گذاشت و کوله را همراه خود به داخل کابین آورد، خلاصه فهمیدیم بین اروپایی‌ها هم آدم زرنگ هست و هر کسی هر جا بتواند از قانون در می‌رود!!!!، خلاصه اگر برا شما هم مورد مشابه پیش آمد نترسید برچسب را بکنید :-)))) یا زودتر چک این کنید). نکته بعدی ایزی جت و خیلی از ایرلاین‌های دیگر، در برخی مواقع وقتی خدماتی را داخل فرودگاه می‌خواهید، بابت آن از شما پول دریافت می‌کنند (لااقل در فرودگاه لندن این طور بود!)، برای مثال برای دریافت کارت پرواز حضوری باید نفری 10 یورو یا 11 پوند پرداخت کنید پس حتما حتما حتما تاکید می‌کنم حتما قبل از حضور در فرودگاه دریافت کارت پرواز را به شکل آنلاین انجام دهید. از طرفی قیمت پرواز‌ها به شکل آنلاین ارزان‌تر است پس حتما خرید خود را به شکل آنلاین انجام دهید تا از تخفیف‌های هزینه بار و حتی هزینه جریمه بار که در بالاتر به آن اشاره کردم بهره ببرید. علاوه بر این اگر مثل ما برای کاهش هزینه‌ها چمدان کوچک بردارید تا بشود داخل کابین ببرید، هزینه اضافی بابت بار پرداخت نکنید.

لینک دریافت کارت پرواز آنلاین

a6.jpgدریافت کارت پرواز آنلاین

این ایر‌لاین حین پرواز، هیچ نوع خدمات پذیرایی رایگانی، ندارد و باید سفارش بدهید و در این مواقع منویی به همراه قیمت‌ها در اختیار مشتری ها می‌گذارند.

a7.1.jpega7.2.jpeg منو ایزی جت

بحث دوم این است حال که تصمیم گرفتید چمدان کوچک بردارید و با خود به داخل کابین ببرید باید به اینکه توجه کنید ورود برخی اقلام به داخل کابین ممنوع است مثل ورود انواع مایعات. بعد از گذاشتن وقت و جستجو متوجه شدم که ورود چه چیز‌هایی به کابین در چمدان مجاز است. مطمئنم این اطلاعات بدردتان خواهد خورد.

به یاد داشته باشید که کلمه "مایع" معنای وسیعتری دارد. به عنوان مثال، رژ لب، کرم دست و دئودورانت‌ها نیز مایع هستند.

قوانین ورود مایعات به داخل کابین:

• مایع باید در ظرفی باشد که حجمی بیش از 100 میلی‌لیتر ندارد.
  • ظروف بزرگ‌تر مجاز نیست حتی اگر تقریبا خالی باشند. پس اگر عطری گران‌قیمت و یا لوازم آرایشی گران‌قیمت دارید که شیشه آن بزرگ‌تر از 100 میلی‌لیتر است ولی نصف شده آن‌را بر ندارید چون جلوی چشم‌های شما داخل ظرف زباله می‌رود که خیلی دردناک است.
  • تمام ظروف مایع باید در یک کیسه پلاستیکی شفاف 1 لیتری گذاشته شوند.
  • ظروف را باید در کیسه پلاستیکی زیپ کیپ قرار دهید عموما خود فرودگاه‌ها این کیسه‌ها را دارند و در اختیار شما ‌می‌گذارند ولی به نظر من ریسک نکنید در ضمن با این کار کیف لوازم آرایش نیز بر نمی‌دارید که به سبک شدن چمدانتان کمک می‌کند :-)))  در ضمن ابعاد این زیپ کیپ‌ها نباید بیش از 20 × 20 سانتی‌متر باشد.
  • تمام مایعات باید در بررسی امنیتی در فرودگاه ارائه شوند.
  • شما می‌توانید حداکثر 10 ظرف 100 میلی‌لیتری همراه داشته باشید.

اگر می‌خواهید درباره قوانین سایر ایرلاین‌ها بیشتر بدانید این سایت www.edreams.com اطلاعات سرجمع و زیادی را درباره بیشتر ایرلاین‌ها، هتل‌ها و ...  دارد و می‌توانید از آن بهره ببرید.

پیوست: این اطلاعات را گذاشتم چون در اولین سفرم درباره این مساله خیلی سردرگم بودم امیداورم به کار شما هم بیاید. از اون دسته از عزیزانی هم که از زیاده گویی‌های من خسته شدند مجددا عذر می‌خوام :-))).

بریم سراغ سفرنامه

پرواز ما بعد از حدود 50 دقیقه در فرودگاه ادینبرو به زمین نشست چمدانی در بار نداشتیم پس سریع به سمت هتل راه افتادیم. حدود ساعت دو به هتل رسیدیم. در راه شهر افسون‌گر ادینبرو واقعا مارا طلسم کرده بود، شهری تاریخی با خیابان‌های سنگ‌‌فرش‌شده، بناهای خیره‌‌کننده و حس و حالی عجیب که در همان نگاه اول عاشقش شدیم و سعی داشتیم تا هرچه سریع‌تر خودمان را به هتل برسانیم، و زود به قلب این شهر جادویی برگردیم. اسم محل اقامت ما (Destiny Student - Brae House (Campus Accommodation بود و به نوعی یک خوابگاه دانشجویی بود. فضای مجموعه دوست‌داشتنی و صمیمی بود و با آدم‌هایی از کشور‌های مختلف در اینجا آشنا شدیم. . درباره محل اقامت مفصل در پایان متن توضیح می‌دهم و فعلا شما را میهمان دیدن عکس‌ها می‌کنم.

A8.1.JPGA8.2.JPGA8.4.JPGA8.5.JPG اتاق Brae House و فضای خوابگاه

از اینکه در این تاریخ به اسکاتلند سفر کرده بودیم، غرق خوشحالی بودم. معمولا در زمان برگزاری فستیوال در اکثر نقاط دنیا، قیمت خدمات و هتل‌ها کمی بیشتر از حالت معمول است ولی واقعا توصیه می‌کنم، اگر امکاناتش برایتان وجود داره حتما برنامه‌ریزی سفر را مصادف با این تاریخ‌ها انجام بدید. برای مثال طبق گفته دوستم که عید سال 96 به ادینبرو سفر داشتند حدود ساعت 7 شب، شهر، حالت نیمه تعطیل داشته ولی در زمان فستیوال که ما در ادینبرو اقامت داشتیم تا صبح بساط شادی و گشت و گذار به راه بود. اگر اهل شب‌گردی هستید و از شلوغی لذت می‌برید حتما این مورد را لحاظ کنید.

در برنامه‌ریزی که از قبل برای سفر کرده بودیم قرار بود، به سینمای جادویی برویم ولی این شهر خود جادو بود و دلت می‌خواست در قلب این شهر گم شوی هرچه از جذابیت این شهر بگویم کم گفتم. پس بازدید از سینمای جادویی را داوطلبانه برای روزهای بعد گذاشتیم به سمت مرکز شهر راه افتادیم.

A9.JPGمسیر خوابگاه تا ایستگاه اتوبوس

تصمیم گرفتیم به سمت کلیسای سنت گایز بریم که به نوعی در قلب شهر است. به نزدیک‌ترین ایستگاه اتوبوس رفتیم و سوار اتوبوس شدیم تا وقت را از دست ندهیم. در شهر ادینبرو اگر در مسیری 2 ایستگاه وجود داشت که تعداد شماره اتوبوس‌های یک خط بیشتر بود ولی زمان رسیدن کمی طولانی‌تر بود، حتما خط دارای تعداد شماره اتوبوس بیشتر را انتخاب کنید. اگر انتخاب شما خطی با یک شماره اتوبوس باشد ممکن است زمان زیادی را منتظر اتوبوس بمانید، برای ملموس شدن حرفم به مثال تصویری زیر توجه کنید.

A10.1.jpgمسیر هتل به کلیسای سنت گالیز

هزینه بازدید: 6 پوند

آدرس : High St, Edinburgh EH1 1RE, UK

وب سایت: stgilescathedral.org.uk

ما مسیر دوم را انتخاب کردیم. از بس هیجان داشتم نمی‌دانستم کدام طرف را نگاه کنم. همه چیز این شهر برایم خیال‌انگیز و جادویی بود. ساختمان‌ها، مغازه‌ها، مردم، صدای‌ساز مخصوص اسکاتلندی که از دور به گوش می‌رسید و هرچه فکرش را بکنید. دلم می‌خواست همه شهر را زندگی کنم. کلیسا در قلب فستیوال Fringe قرار داشت. از بین هیجان فستیوال به سمت کلیسا حرکت کردیم و بعد از کمی پیاده‌روی به کلیسا رسیدیم. کلیسای جامع ادینبرو در در اواخر قرن 14 ساخته شد اما در قرن نوزدهم بازسازی گسترده‌ای داشت. و بیش از 900 سال است که محل عبادت پروتستان‌ها است. داخل کلیسا روزهای تاریخی جنگ جهانی اول را برایتان زنده می‌کند؛ همچنین مجسمه‌ای از جان ناکس رهبر اصلاحات پروتستان را در ورودی خواهید دید و پنجره‌های رنگارنگ دوست‌داشتنی مثل اکثر کلیساهای دنیا توجه‌تان را جلب خواهد کرد. کلیسای نمونه‌ای عالی از سبک گوتیک مدرن به حساب می‌یاد. این کلیسای مادر، مجموعه کلیساهای پروتستان‌ها، در اسکاتلند است. کلیسای قرون وسطایی، که به عنوان "کلیسای عالی ادینبرو" هم شناخته می‌شود و ناقوس سنتی آن را می‌توان از هر نقطه ای از شهر مشاهده کرد. ما از قدم زدن در اطراف کلیسا با سقف‌های قوسی سنگین زیبایش و مجموعه‌ای پنجره‌های شیشه‌ای رنگارنگ واقعا لذت بردیم.

A10.4.JPG نمایی از ورودی کلیسا جامع ادینبرو

a10.2.2.jpga10.2.3.jpgA10.3.jpga10.5.jpga10.6.jpga10.7.2.jpga10.8.1.jpga10.8.3.jpga10.8.4.jpg پنجره‌های رنگی و سقف های زیبای کلیسا جامع ادینبرو و داخل آن

a10.9.jpgمجسمه جان ناکس رهبر پروتستان‌هاکه اصلاحات گسترده‌ای در این کشور انجام داد

3-1-4- شهر قدیمی ادینبرو Edinburgh Old Town

ساعت بازدید: آزاد

هزینه بازدید: رایگان

آدرس :Edinburgh, UK

وب سایت: ندارد

بعد از دیدن کلیسا و چون زمان فستیوال هم بود، ترجیح دادیم به خودمان سخت نگیریم و کمی به قدم زدن و کشف شهر بپردازیم انقدر همه چیز دیدنی بود که، واقعا لازم نبود مکان خاصی را مشخص کنید. در واقع قدم زدن در شهر قدیمی یا همان منطقه از ادینبرو که بافت تاریخی خودش را حفظ کرده است، به تنهایی بی‌نهایت جذاب بود. اینجا ساختمان‌هایی را می‌بینید که تقریبا ۶۰۰ سال از عمرشان می‌گذرد، مغازه‌های کوچیک و قدیمی، مردم دوست‌داشتنی و فرهنگ و تاریخ این شهر همه در شهر قدیمی جمع شده است. واقعا می‌گویم این شهر من را جادو کرده بود و حسی که بخصوص در روز اول داشتم وصف‌نشدنی است. همه چیز در یک جا با هم جمع شده باشد !!!! مگر ممکن است!!!! همین حالا که دارم این خاطرات را با شما شریک می‌شوم و به آن فکر می‌کنم تمامی آن حس‌ها بر می‌گردد و حس می کنم همه این‌ها یک خواب بوده، خوابی جادویی و شیرین.

A11.JPGنمایی از شهر قدیمی

A11.1.jpga11.1.2.JPGdsc02157-1440x959.jpgA11.2.JPGA11.3.JPGA11.6.jpgA11.7.JPGA11.4.JPGA11.5.JPGتصاویری از شهر قدیمی

پیاده به سمت مرکز شهر به راه افتادیم این شهر واقعا زیبا است. بخشی از فیلم گردش در شهر را ببینید.

فیلمی از شهر قدیمی و فضای آن

4-1-4- بنای یادبود اسکات  Scott Monument

ساعت بازدید: 10-18

هزینه بازدید: دسترسی یه طبقه اول: بزرگسالان 8 پوند اطفال 5 پوند

فقط موزه: بزرگسالان 5 پوند اطفال 3 پوند

آدرس : E. Princes St Gardens, Edinburgh EH2 2EJ, UK

وب سایت: www.edinburghmuseums.org.uk/venue/scott-monument

در مسیر پیاده‌روی در شهر به بنای جذاب سیاه رنگی رسیدیم که تقریبا از همه شهر می‌توانستیم آن را ببینیم. حتی اگر از قبل درباره این بنا چیزی نشنیده باشید و از معروفیت آن هم آگاه نباشید حتما این بنا شما را به سمت خود جذب می‌کند. ساختمانی بلند و باشکوه با جزئیات بسیار که هر بیننده‌ای را مدهوش خود خواهد کرد. بعید می‌دانم کسی به این شهر سفر کرده باشد و با این بنا عکس یادگاری نگرفته باشد. اگر بخواهم بیشتر درباره این بنا برایتان بگویم واقعا شگفت‌زده خواهید شد. بنای یادبود اسکات، که در میان بزرگ‌ترین بناهای تاریخی ساخته‌شده، به افتخار یک نویسنده، در دنیا قرار دارد، یک ساختمان واقعا منحصر به فرد است. این بنا به افتخار سِر والتر اسکات، رمان‌نویس، شاعر، تاریخ‌دان و زندگی‌نامه‌نویس اسکاتلندی ساخته شد. علت شهرت و محبوبیت این نویسنده این است که وی ابداع‌کننده یا پدر رمان تاریخی است (نویسندگان ایرانی مثل ذبیح‌الله منصوری و مسعود بهنود با سبکی مشابه او به نگارش آثار خود پرداخته‌اند). آن‌طور که در منابع خارجی خواندم بعد از مرگ سر والتر، در سال 1836 تصمیم به ساخت یک بنای یاد‌بود برای او گرفته شد و بین معماران بر سر ساخت بنا اختلاف افتاد، نهایتا نتیجه این شد که یک مسابقه بزرگ معماری برگزار شد. شاهکاری که امروز شاهد آن هستیم، از بین یک لیست بالا بلند از آثار معماران برجسته در انگلیس انتخاب شد. برنده فردی کاملا ناشناخته بود و هیچ سابقه‌ای در طراحی در این مقیاس نداشت، اگر چه بواسطه این طراحی، در حال حاضر در سراسر جهان شناخته‌شده است، اما متاسفانه او آنقدری زنده نماند تا بنا را کامل کند. داستان این بنای تاریخی و خیلی چیزهای دیگر در داخل اتاق موزه بنای یادبود در طبقه اول آن قرار دارد. بازدیدکنندگان می‌توانند در مورد خود اسکات، زندگی پر سر و صدای و میراث او در ادبیات بین المللی و همچنین یادبودی که به افتخار او ساخته شده است، بیشتر بیاموزند.

اتاق موزه نیز بهترین مکان برای دیدار با چهار شیشه با رنگ‌آمیزی با شکوه است. نکته جالب درباره مجسمه مرمر سروالتر برایتان بگویم، این مجسمه برجسته از یک قطعه سنگ مرمر با وزن 30 تن ساخته شد و مجسمه‌ساز برا اتمام آن 6 سال وقت گذاشت. 64 مجسمه بر روی بنای یادبود وجود دارد که، بیشتر شخصیت‌های رمان‌های اسکات هستند. در ضمن از پشت بام بنا منظره زیبایی از شهر قدیمی و باغ‌های پرنسس را می‌بینید که عیش شما از این بازدید هیجان انگیز را تکمیل خواهد کرد.

Cgn9At4NzuzSrWxLwOEazFPGgTnKSWHA7uVOZ0wR.jpegبنای یاد بود اسکات

A12.3.jpg تصویری از سر والتر اسکات (منبع وبسایت رسمی بنای یادبود اسکات)

A12.4.jpgA12.5.jpgA12.6.jpgA12.7.jpgعکس‌هایی از داخل موزه

A12.10.jpgA12.11.jpgA12.12.jpegA12.13.jpgنمای شهر از بالای بنای اسکات

14.jpgمجسمه معروف 6 تنی سر والتر

در برنامه‌مان این بود که از تپه کالتون هم دیدن کنیم. برای رسیدن به قلعه دو راه بود یکی اینکه پیاده برویم و راه بعدی با اتوبوس. گزینه اتوبوس را انتخاب کردیم تا خسته نشویم و اگر شد در برگشت تا هتل معروف بالمورال پیاده برگردیم.

a13.1.jpg  مسیر شهر قدیمی تا تپه کالتون

5-1-4-تپه کالتون Calton Hill

ساعت بازدید: آزاد

هزینه بازدید: رایگان

آدرس : Calton Hill, Edinburgh, UK

وب سایت: ندارد

بعد از پیاده‌شدن از اتوبوس به سمت بالای تپه به راه افتادیم و مردمی که در اطراف بودند را نگاه ‌کردیم و از فضای صمیمی منطقه لذت بردیم. زمانی که به بالای تپه رسیدیم خورشید در حال غروب کردن بود و بعد از گرفتن عکس چون هوا سرد بود و باد سردی هم می‌آمد. بعد از کمی دور زدن به سمت ایستگاه اتوبوس بازگشتیم خوب کمی این تپه را برایتان معرفی کنم.  منطقه کلتون متعلق به خانواده لوگان از Restalrig بود، اما سرزمین‌های آنها در سال 1609 پس از حکم خیانت رابرت لوگان مصادره شد و بعد‌ها محلی برای برگزاری مسابقات مختلف و اجرا‌های موسیقی زنده شد. کلتن هیل یکی از تپه‌های اصلی ادینبرو است که در مرکز شهر قرار دارد. ساخت ساختمان این تپه، در سال 1822 آغاز شد، اما بودجه اجرا کم بود و معمار ادینبرو، ویلیام پلیفیر، تنها یک نما از ساختمان خود را به پایان رساند و مردم آن‌را شرمی برای ادینبرو دانستند، اما امروزه نقطه‌ای مشهور است و جز مناطق بسیار سرگرم‌کننده برای توریست‌ها است و به ثبت جهانی یونسکو نیز رسیده است. از این مکان منحصر به فرد مناظری خیره‌کننده از سراسر نقاط شهر از جمله خیابان پرنسس را خواهید دید. از همه مهم‌تر، روی این تپه تعدادی سازه‌ی جالب شامل بنای یادبود ملی (شبیه به پارتنون در یونان که برای زنده نگهداشتن یاد و خاطره‌ی سربازان اسکاتلندی کشته شده در جنگ ناپلئون ساخته شده است)، رصدخانه‌ی شهر، بنای یادبود رابرت برنز، مقبره‌ی داگولد استوارت و یادواره‌ی نلسون خودنمایی می‌کنند. در ماه آگوست، کلتون هیل مرکز برگذاری جشنواره ادینبرو است، جشنواره‌ آتش‌بازی که قطعا دیدنی است همچنین در زمان هالووین در این تپه آتش‌بازی برگزار می‌شود (9).

a13.3.jpgتصاویری از تپه کالتون

و دوباره با اتوبوس به نزدیکی بنای اسکات برگشتیم. خسته بودیم پس تصمیم گرفتیم به هتل برگردیم. چون محل اقامت ما خوابگاه بود آشپزخانه داشتیم پس برای شام دو عدد کنسرو ماهی خوردیم و خوابیدیم تا فردا با انرژی دوباره به قلب شهر بزنیم.