سفرنامه مالزی تیر 97

مقدمات سفر:

قیمت بلیط یکنفر دوسره: -/000/600/30 ريال

هزینه کل تور: : -/000/960/30 ريال

هتل: ویرا سه ستاره کوالا (wira)

ارز: مبلغ 1000 یورو با قیمت -/000/51 ريال دولتی و خرید 270 دلار با قیمت -/000/84 ريال آزاد

بیمه: بیمه سفر

مشخصات پرواز:

سفر 17/4/1397 به 25/4/1397

رفت 4 صبح 17/4/1397 از مشهد به دبی و دبی به کوالا ساعت ورود 21:05 مورخ 17 /4/1397

برگشت 19:30 عصر 25/4/1397 از کوالا به دبی و دبی به مشهد ساعت ورود 10:00صبح مورخ  26/4/1397

شروع:

من و همسرم از مشهد برنامه سفر به شهر کوالا را برنامه ریزی نمودیم.

ساعت 1 بامداد به فرودگاه مشهد امده و بعد از عبور از گیت خروج و پرداخت عوارض (به ازای هر نفر 220 هزار تومان) به قسمت تحویل ارز سفر مراجعه و بعد از یکساعت در صف بودن موفق به دریافت ارز شدم (به ازای هر نفر 1000 یورو)

سپس به سالن ترانزیت رفته و بعد از مدت کوتاهی اعلام شد که می توانید سفر هواپیما شوید و هواپیما الامارات راس ساعت 4 صبح پرواز نمود و چون پرواز خارجی بود داشتن روسری برای بانوان الزامی نبود.پذیرایی صبحانه شامل کره، مربا، پنیر، شیر، چای و ابمیوه بود.

هواپیما راس ساعت 6 صبح در فرودگاه دبی فرود آمد.بعد از خروج از هواپیما افراد دو گروه می شوند گروه اول که ویزا ورود به دبی را دارند که سالن فرودگاه را ترک می کنند و گروه دوم که بایستی به سالن ترانزیت رفته و منتظر پرواز بعدی باشند

برای خرید از فرودگاه دبی بایستی درهم داشته باشید و یا در صرافی ها نسبت به تبدیل پول اقدام کنید، بهمین دلیل امکان خرید میسر نشد

هواپیما با تاخیر ساعت 11 بجای 10:30 فرودگاه دبی را به سمت کوالا ترک کرد.هواپیما airbus 300-800 دو طبقه و بسیار مدرن بود. پذیرایی اول موقع نهار شامل دو نوع غذا، ماهی و گوشت گوساله بود و همراه غذا ماست، نوشابه و آبمیوه سرو شدو سپس چای توزیع شد.

پذیرایی دوم شامل ساندویچ و آبمیوه بود.

ساعت 22 به وقت مالزی به شهر کوالالامپور رسیدیم.در واقع ساعت 11 به وقت دبی سفر شروع و ساعت 18 به وقت دبی به مقصد وارد شدیم.

نکته مهم فرودگاه کوالا:  این فرودگاه از دو قسمت تشکیل شده لذا بایستی بعد از خروج از هواپیما و طی مسیر وارد قطار شده و به قسمت دوم که محل چک پاسپورت و ورود به شهر می باشد رفت.

روز اول سفر-دوشنبه-9 ژوییه 2018 برابر با 18 تیر 1397

صبحانه هتل شامل مربا،  کره، آبمیوه، لوبیا، چای و قهوه و همچنین غذاهای مالایی بود. ظاهرا پنیر جزء صبحانه نمی باشد.

بعد از صبحانه از رسپشن هتل صندوق امانت (deposit box) گرفته و پاسپورت و وجه نقد را در آن گذاشتم.

Wira hotel in kuala lumpur

من در سفر تابستان 1397 به شهر کوالالامپور در هتل ویرا اقاامت داشتم. این هتل یک هتل سه ستاره می باشد.

براساس عکسها و مشخصات ارائه شده در سایت هتل ، تصورات بهتری راجع به این هتل و در مقایسه با هتلهای ایروان و استانبول داشتم ولی تفاوت فاحش بین خواسته و واقعیت وجود داشت.

• ظاهر ساختمان و اتاقها بیانگر قدمت بالای ساختمان بود و در واقع مسافرخانه بازسازی شده بود.
  • اتاقها کوچک و نیازهای اولیه را براورد نمی کرد
  • صندوق امانات داخل اتاق وجود نداشت
  • لوازم بهداشتی معمول وجود نداشت و به اندازه نیاز در اتاق قرار نمی گرفت
  • حوله و ملافه ها بسیار کهنه بود
  • تنوع صبحانه وجود نداشت.
  • فاصله قابل توجه با مرکز شهر (خیابان بوکیت بینتانگ) وجود داشت.(حسن مکان هتل وجود مغازه هایی با اجناس ارزان ولی با کیفیت بوکیت بینتانگ بود)

در مجموع اگر من دوباره به مالزی سفر کنم در این هتل اقامت نخواهم کرد و پیشنهاد می شود در هتل های چهار ستاره اطراف خیابان بوکیت بینتانگ اقامت نمایید.

مقصد خیابان بوکیت بینتانگ بود که دو راه وجود داشت. الف-استفاده از منوریل که در قسمت چپ هتل و نزدیک ساختمان سان وی پوترا (pwtc) ایستگاه قطار بود ولی بایستی بلیط تهیه می شد.

ب- استفاده از اتوبوسهای KL که بصورت رایگان افراد را جابجا می کرد و دارای 4 رنگ بود و براساس هررنگ مسیر مشخصی طی می شد.

نحوه استفاده از اتوبوس های رایگان KL:

این اتوبوس ها براساس خطوط چهار رنگ برنامه ریزی شده و اتوبوس هر رنگ همان مسیر را طی می نماید.اینکه هر اتوبوس کدام رنگ مسیر را طی می کند در صفحه نمایش اتوبوس و بالای آن (در محلی که شماره خط را نشان می دهد) نشان داده می شود و رنگ بدنه همه اتوبوسها یکسان می باشد.

با اتوبوس اول به انتهای خط رفته و با اتوبوس بعدی به خیابان بوکیت بیتانگ رسیدیم. براساس اطلاعات در خصوص تهیه بلیط مراکز تفریحی و سفرنامه در last second می دانستم در پاساژ اسکوئر تایمز مغازه ای است که به قیمت ارزانتر بلیط را می فروشد لذا ابتدا به این پاساژ مراجعه کردم.

محل خرید بلیط ارزان در طبقه هشت پاساژ اسکوئر تایمز:

قیمت اصلی بلیط sunway lagon برابر 170 رینگیت می باشد ولی در این فروشگاه قیمت انرا 120 رینگیت می فرختند

همچنین بلیط روزهای سه شنبه که نیمه بها می باشد مخصوص مردم مالزی می باشد که در نتیجه بسیار sunway lagon شلوغ می شود.

بلیط سان وی لاگون: 120 رینگیت -  بلیط دهکده فرانسوی 60 رینگیت  -  ورودی به دهکده فرانسوی 15 رینگیت

بلیط اتوبوس به سان وی لاگون: 4.5 رینگیت  -  کرایه تاکسی به سان وی لاگون برای 4 نفر: 25 رینگیت  برای رفت و 25 رینگیت  برای برگشت – بلیط تله کابین گنتینگ: 16 رینگیت – بلیط کشتی در پتراجایا: 57 رینگینت

پس از بررسی و با توجه به پیشنهاد لیدر تور برای بازدید از 5 محل دیدنی کوالا با مبلغ 100 یورو و با توجه به اینکه خودرو به محل هتل می امد تصمیم گرفتیم از این تورها استفاده کنیم زیرا اختلاف قیمت زیادی با اینکه خودمان می رفتیم نداشت.

در این پاساژ مراکز ماساژ نیز وجود داشت نمونه قیمتها را مشاهده می کنید:

mfYUt5LhzoZqrabkStG1tnJqZkEWLMn3pFQqsf88.jpeg KyK7p3QhiadgcOneotZjvCjfzAmV6AKq0LISlVDf.jpeg

نمونه قرارداد تور:

پاساژ اسکوئر تایمز از بازارهای قیمت مناسب پوشاک می باشد ولی با توجه به قیمت 8200 تومانی دلار بازهم قیمتش بالا بود.

دو عدد کرم انار به قیمت 30 رینگیت خریداری کردم. قیمت هر یک را 20 رینگیت می گفت که با چانه انرا به این قیمت خریداری نمودیم.

ساعت 11 وارد پاساژ اسکوئر تایمز شده و ساعت 15 خارج شدیم و در فروشگاه  مک دونالد چیکن به قیمت زیرتهیه شد.

دو عدد چیکن+یک سیب زمینی+یک نوشابه= 15 رینگیت  و  چهار تکه جوجه+یک نوشابه+یک سیب زمینی= 6  رینگیت

بعد از غذا تصمیم گرفتیم به بازار چینی ها برویم. برای رفتن به این بازار بایستی از اتوبوس kl قرمز استفاده کنید.

هنگام ورود به بازار باران شدیدی آمد و چون بازار سرپوشیده نبود آب زیادی در خیابانها سرازیر شد.بازار شامل  مغازه های اطراف خیابان و غرفه هایی در وسط خیابان بود. با انکه گفته شده بود در این بازار با چانه زنی می توان خرید خوبی داشت ولی مغازه ها چانه زنی نداشتند و از غرفه ها هم که اکثر هندی بودند پس از چانه زنی تازه می توان به قیمت اصلی خرید داشت .

مثلا یک کیف زنانه را 100 رینگیت قیمت گذاری کرده بودند که با چانه زنی به قیمت 45 رینگیت رسیدیم. بعد که از مغازه های اطراف هتل هم سوال کردیم ، متوجه شدیم می توانستیم به این قیمت کالا را در این محل نیزخریداری کنیم.

بعد از سه ساعت از بازار خارج شده و اتوبوس KL به بوکیت بیتانگ برگشته و اتوبوس KL ابی را جهت برگشت به هتل (ایستگاه PWTC) پیدا نکرده لذا با منو ریل به محل هتل برگشتیم و مبلغ 5.4 رینگیت برای دو نفر هزینه کردیم.

در ایستگاه HANG بایستی تعویض قطار انجام می شد که متوجه نشده تا اخر ایستگاه رفته و دوباره برگشتیم و نهایتا به ایستگاه PWTC رسیدیم.

من برای ملاقات با خانم الهه لیدر تور با سرعت بیشتر به سمت هتل حرکت کردم و همسرم به من نرسید ، بعد که برگشتم وی را ندیدم و بسیار ترسیده بودم که مسیر را گم کرده باشد ولی بالاخره بعد از یکربع وی توانست با کمک مردم (درحالیکه زبان انگلیسی نمی دانست) مسیر هتل را پیدا کند.

بعد از مذاکره خانم الهه و خرید تور به اتاق برگشتم و با اموشن ارتباط تصویری با دختران در ایران داشتم . سرعت اینترنت در هتل از سرعت ان در هتل های ایران بیشتر است.

قیمت ها: شیشه آب بزرگ : 2.5 رینگیت  - آدامس: 1.5 رینگیت  - شارژ موبایل: 10 رینگیت  - مالیات هتل: 10 رینگیت

نرخ تبدیل ارز در فرودگاه هر دلار برابر 3.7 رینگیت  و در خیابان بوکیت بینتانگ 4 رینگیت  بود.

روز دوم سفر-سه شنبه-10 ژوییه 2018 برابر با 19 تیر 1397

حرکت با تور: محلهای بازدید: گنتینگ برجایا، دهکده فرانسویها ، غارهای باتوکیوز

حرکت از هتل ساعت 9 صبح و رفتن به هتل GRAND CEASER –حرکت از این هتل ساعت 9:45

ابتدا به فروشگاه قلع کوالا رفتیم و مصنوعات قلع بازدید شد. بنابه اظهار تور لیدر علت حضور چینیها و هندوها در مالزی وجود معادن قلع در این کشور و استخراج آن بود که زمان استعمار انگلیس به این کشور وارد شده بودند.

قدمت اسلام در این سرزمین به 400 سال قبل بر می گردد که توسط ایرانیها اسلام به این کشور وارد شده و قدمت هندیها و چینیها به 150سال قبل بر می گردد.

محل بازدید دوم معابد هندوها و یا غارهای باتوکیوز  batu caves می باشد که برای رسیدن به بالای غارها بایستی 272 پله را بالا بروید. در این مکان مجسمه بزرگی از مورگان قرار دارد که طول ان به 45 متر می رسد. اب نارگیل به قیمت هر یک 5 رینگیت  خورده شد. در اتوبوس هم یک قوطی Plus original داده شد که ضد گرمازدگی می باشد.

محل بازدید سوم گنتینگ یا شهر بالای ابرها بود.برای رسیدن به گنتینگ بایستی از پای کوه و از تله کابین استفاده نمود. این شهر که درواقع کازینو می باشد در ارتفاع 1800 متری ساخته شده است.همچنین در این محل فروشگاههای غذا متعدد وجود داشت که ما جوجه برگر به قیمت 6.9 رینگیت  و ماهی برگر به قیمت 9.9 رینگیت  خردیداری کردیم.

شیرینی مخصوص که دارای 6 قطعه بود به قیمت 8.4 رینگیت  خریدیم.

بعد از دوساعت حضور در گنتینگ و با تله کابین به محل دفن چینی ها (معبد بهشت و جهنم ) رسیدیم.

24.jpgبعد از 1.5 ساعت با تله کابین به محل ایستگاه اتوبوس برگشتیم.

محل بازدید چهارم دهکده فرانسویها است که مالک آن صاحب پاساژ اسکوئر تایمز می باشد. ارتفاع آن 800 متر بالاتر از دریا بوده و یک دهکده توریستی با معماری فرانسویها می باشد.تمامی ساختمانها، هتل و رستوران بوده و ویژه استراحت اخر هفته ساخته شده است.ساعت 18:20به این محل رسیده و ساعت 19:30 انجا را ترک کردیم.

روز سوم سفر-چهار شنبه-11 ژوییه 2018 برابر با 20 تیر 1397

بازدید از سان وی لاگون

ساعت 9 صبح سوار ماشین شده و ساعت ده به محل پارک آبی و شهر بازی sunway lagoon رسیدیم. این شهر بازی از سه قسمت تشکیل شد است. پارک آبی، شهر بازی و باغ وحش.

پارک ابی شامل 8 مدل سرسره می باشد که در قسمت چپ پارک قرار دارد. در مقایسه با پارکهای ابی ایران هیجان خاصی ندارد ولی چون می توان با خانواده از ان استفاده کرد جالب می باشد.(استفاده از پارک آبی با هر نوع لباس برای خانم ها مجاز بود لذا حضور خانمهای زیادی با لباس اسلامی قابل مشاهده بود)

شهر بازی شامل قطار معمولی، چکش برقی، فنجان چرخشی و قطار هیجانی بود. استفاده اینجانب برای اولین باراز این قطارها جالب بود ولی به نظر می رسید قطارهای بهتری در پارک ملت مشهد وجود داشته باشد.

تونل وحشت: این تونل ساعت 2.5 الی 6 باز بود و زمان حضور در تونل 10 دقیقه می باشد. تونل خیلی ترسناک نبود ولی تجربه ان خوب بود.

باغ وحش شامل تعدادی مار و حیوانات اهلی بود.

بزرگترین و طولانی ترین پل معلق پارکهای دنیا در این پارک بود که عبور از بالای ان جالب بود. در کل مجموع تفریحات نسبت به هزینه 170 رینگیت  مقرون به صرفه نبود.ساعت پایان پارک 6 عصر می باشد که ما ساعت 5 خارج شده و به بازار مقابل پارک رفتیم.

در این بازار که بسیار شیک هم بود امکان خرید برای ما با ارزش پایین پول ممکن نبود فقط مقداری کالا در هایپر مارکت خریدیم و بیف برگر به قیمت 12 رینگیت  خوردیم.

نمونه قبض در لاگون برای نوشیدنی و صندوق لباس:

روز چهارم سفر-پنج شنبه-12 ژوییه 2018 برابر با 21 تیر 1397

امروز جهت دیدن میدان استقلال و مسجد جامع برنامه ریزی نمودم. جهت عزیمت از منو ریل استفاده کردم و چون ایستگاه pwtcنزدیک هتل بود از این ایستگاه برای رفتن استفاده شد.

نحوه تهیه بلیط و استفاده از منوریل:

با استفاده از نقشه بالا هر کدام از مسیرها که می خواهید بروید مشخص و شماره قطار را تعیین می کنید.

در کنار دستگاه بلیط قرار بگیرید. شماره قطار را انتخاب کنید بلافاصله  نام ایستگاه  ها را مشاهده خواهید کرد. نام ایستگاه را انتخاب کنید. صفحه نمایشگر تعداد بلیط را نشان می دهد اگر بیش از یک بلیط نیاز دارید تعداد مورد نیاز را به شماره 1 بیفزایید. مبلغ مورد نیاز در صفحه نشان داده می شود که می توان مبلغ را به اسکناس یا سکه وارد دستگاه نمود. سپس یک ژتون تحویل می شود که می توان با آن ژتون وارد قطار شد. بایستی ژتون را تا آخر مسیر با خود نگه داری کنید و در خروجی بداخل دستگاه بیندازید.

مبلغ کرایه بین ایستگاه pwtc  تا ایستگاه مسجد جامع 1.4 رینگیت بود.

از مسجد جامع بازدید کردم و در ورودی مسجد لیست توریستها را امضا نمودم. برای خانمها یک لباس سرتاسری داده می شود از سر تا پا پوشیده شود. مسجد زیبایی ساخته شده و اطراف ان ابنما وجود دارد. سپس از بیرون کاخ پادشاهی را دیدم و بعد در گوشه میدان مراسمی برگزار می شد وقتی پرسیدم متوجه شدم جشن عید فطر است و هنگامیکه فهمیدند من مسلمان می باشم بسیار خوشحال شدند و از من دعوت شد در جشن شرکت کنم. مقداری زیادی غذا مالایی و میوه های استوایی موجود بود.(علت برگزاری جشن بعد از سه هفته از ماه رمضان را پرسیدم ولی جوابی داده نشد)

بازارچه ای نیز روبروی مسجد و در مقابل ایستگاه منوریل وجود داشت که کالاهای چینی ارزان می فروخت.

بعداز ظهر به پاساژهای تایمز اسکوئر و فارنهایت (روبروی PAVILON) رفته و سپس ساندوچ مرغ عربی به قیمت 6 رینگیت خوردیم و به هتل برگشتیم.

روز پنجم  سفر-جمعه-13 ژوییه 2018 برابر با 22 تیر 1397

گشت شهری و بازدید از شهر تمام الکترونیک پوتراجایا

ساعت 9 صبح سوار اتوبوس تور شده و با جمع کردن بقیه مسافرها ساعت 10 به میدان استقلال یا مرداکا رسیدیم (توضیحات قبلا داده شده است) بعد از یک ساعت حرکت نموده و به معبد تین هو بودایی ها (داخل شهر کوالا) رفتیم مراسمی در حال اجرا بود و به هر فرد سه مشک داده می شد تا انرا روشن کنند و سه ارزو را بیان نمایند تا براورده شود.

ارزوهای من: سلامتی خانواده، سلامیت خود و داشتن ثروت کافی، ثروت مند شدن مردم ایران

سپس به شکلات سازی کوالا رفته و ضمن تست ان و نحوه ساخت می توانستیم خرید نیز داشته باشیم که به درخواست خانم دو بسته شکلات به قیمت 42 رینگیت خریدم که بنظر گران می آمد.

نهار در رستوران ایرانی و جوجه کباب صرف شد. که بعد از چند روز خوردن غذاهای فست فودی بسیار لذیذ بود. اکثر غذا خوریهای شهر کوالا غذاهای مالایی، چینی و هندی پخت می نمایند که قابل خوردن برای ما نیست.

در این رستوران برنامه شبانه ویژه ایرانیها برگزار می شود که هزینه شام برای هر نفر 50 رینگیت و رفت و برگشت با تاکسی 30 رینگیت بود.

گشت شهر پوتراجایا:

این شهر که در فاصله حدود 30 کیلومتری کوالا ساخته شده شهر الکترونیکی و در واقع شهر اداره کشور می باشد و کاخ نخست وزیر در این شهر قراردارد.دور شهر دریچه مصنوعی با 5 پل بنام پلهای معروف دنیا ساخته شده (پل خواجو، لندن، امریکا، فرانسه و استرالیا) و با کشتی از زیر انها عبور می نماییم.

سپس قسمتهای مختلف شهر شامل: مسجد اصلی پوترا (مسجد صورتی) ، مسجد فلزی، سالن اجلاس سران، ساختمان تاج محل، ستون سوگند مالزی بازدید شد و ساعت 18:30 به کوالا و خیابان بوکیت بینتانگ برگشتیم. بازار SUNGI WANG در این خیابان برای خرید مناسب است.

حداقل دستمزد در مالزی 1700 رینگیت و حقوق مهندسین 5000 رینگیت می باشد که برای زندگی در مالزی بسیار خوب و مناسب است. قیمت مسکن بالا نمی باشد.

روز ششم  سفر-شنبه-14 ژوییه 2018 برابر با 23 تیر 1397

بازاری در قسمت پایین ساختمان SUNWAY PUTRA وجود دارد که نزدیک هتل بود و ما برای بازدید و خرید به انجا رفتیم و بستنی نیز صرف شد.

قیمت هر بستنی 1.3 رینگیت بود.

بعد از ظهر و به منظور استفاده از غروب افتاب برجهای دوقلو پتروناس به انجا رفتیم. برای رسیدن به انجا بایستی ابتدا اتوبوس خط ابی را سوار شده و به بوکیت بیتانگ رفته و سپس با خط سبز به پتروناس رفتیم. انتهای این خط برجهای KLCC قراردارد.

(هنگام آمدن به مالزی یکی از همسفرها می گقت تمام شهر مالزی و حتی معبد تین هو را می توان خطوط KL رفت که صحت صحبتهایش برایم اثبات شد، اگر کمی انگلیسی بلد باشید راننده اتوبوس ها کمکتان می کنند)

برجهای دوقلو پتروناس قبل از ساخت برج الخلیفه بلندترین برجهای جهان بودند و در برابر آن موزیک و رقص نور و فواره هر شب ساعتهای 6:30 و 7:30 و 8:30  اجرا می شود. در زیر این برجها چهار طبقه مغازه وجود دارد و بقیه ساختمان اداری و تجاری بوده که برای بازدید بایستی ورودیه داده شود. ساعت 8:30 شب و بعد ازتهیه فیلم و عکس به خیابن بوکیت بینتانگ برگشته و در فروشگاه مک دونالد ساندویچ با نوشابه و سیب زمینی خوردیم که هدیه نیز داده شد.قیمت 12.5 رینگیت برای دو سرویس.

روز هفتم  سفر-یکشنبه-15 ژوییه 2018 برابر با 24 تیر 1397

در این روز تقریبا شهرتعطیل بود به مغازه های اطراف هتل که بازار سنتی و قدیمی بود مراجعه و ساعت زنانه به قیمت مناسب و کیفیت خوب تهیه شد. همچنین بازار پوشاک دست دوم نیز فعال بود.

بعداز ظهر برای دیدن پاساژ PAVILON  به خیابان بوکیت بیتانگ رفته و از این بازار دیدن کردیم این بازار بسیار شیک بوده و در قسمت کف زیرین و مرکز بازار ساعت تبلیغ و فروخته می شد. حفاظ هر طبقه از دیواره شیشه ای به ضخامت 1 سانتی متر تشکیل شده بود.

روز هشتم  سفر-دوشنبه-16 ژوییه 2018 برابر با 25 تیر 1397

روز اخر سفر. امروز ساعت 14 بایستی به سمت فرودگاه حرکت نماییم و به سمت دبی و سپس مشهد برگردیم. لذا صبح جهت خرید مقداری خوراکی و نوشیدنی و میوه استوایی به هایپر مارکت نزدیک هتل مراجعه شد.

ساعت 14 از شهر کوالا به سمت فرودگاه حر کت نموده و ساعت 15 به فرودگاه رسیدیم و بعد از گرفتن کارت پرواز (بسیار جالب بود که کارت پرواز دبی مشهد هم همزمان با کارت پرواز کوالا دبی داده شد) و کنترل پاسپورت ، ساعت 19:30 از کوالا به سمت دبی پرواز انجام و ساعت 12 شب به وقت دبی وارد این شهر شدیم.

فرودگاه جدید دبی نیز مانند کوالا از دو قسمت تشکیل شده است. بعد از خروج از هواپیما به سالن فرودگاه رفته و با توجه به راهنما متوجه شدیم کسانیکه کارت پرواز سالنهای B,C,D,F دارند بایستی به سالن دوم بروند لذا با استفاده از آسانسور به طبقه همکف و سپس با قطار بدون راننده به سالنهای B,C,D,F رفته و روی صندلیها تا ساعت 7 صبح استراحت کردیم. پرواز دبی مشهد ساعت 7:30 انجام و ما ساعت 10صبح وارد فرودگاه مشهد شدیم.

فرودگاه دبی

نمونه قیمت غذا در مالزی:

ساعت مالزی نسبت به ایران 3:30 جلوتر می باشد.

سیم کارت رایگان توسط تور تحویل می شود و اگر 10 رینگیت شارژ انجام داده و به ایران تماس نداشته باشید این مبلغ برای مکالمه داخل شهر کافی می باشد.

هزینه خوارکیهای وارداتی به مالزی از ایران بیشتر بوده و بنظر می رسد دولت بابت ان مالیات دریافت می کند.

نقشه های کمکی:49.gif

نقشه مسیرهای اتوبوسهای رایگان kl

نقشه مسیرهای منوریل

کل هزینه سفر:

200 یورو برای شرکت در تور

250 دلار هزینه سفر(غذا ، خرید و رفت و امد شهری)