8 جاذبه دیدنی غرب گیلان (سفرنامه گیلان)

8 جاذبه دیدنی غرب گیلان + تصاویر

1 – گیلان زیبا

8  جاذبه دیدنی  غرب گیلان

بعد از نگارش اولین سفرنامه ام درباره کشور زیبای اسلوونی و انتشار آن در سایت وزین لست سکند ( اسلوونی : سبز جذاب ، پایتخت سبز اروپا ) ، در گام دوم  اقدام به بررسی برخی از جاذبه های استان زیبای گیلان کردم که طبیعت زیبایش شباهتهای بسیاری با کشوراسلوونی دارد و بعنوان سفرنامه جدیدم  دست به قلم شده و اشاراتی هر چند مختصر ، به برخی از جاذبه های دیدنی غرب این استان  زیبا نمودم . تعدد و تکثر جاذبه های دیدنی استان گیلان ، بخصوص درغرب این استان مانع از نگارش کامل درباره تمامی جاذبه های این منطقه ، بدلیل حجم و تعدد زیاد این جاذبه ها در قالب یک سفرنامه گردید ،  لذا در گام اول ،  در این نوشتار به اختصار به معرفی 8  جاذبه گردشگری غرب گیلان پرداختم و در فرصتهای بعدی به بررسی سایر اماکن دیدنی و جاذبه های غرب گیلان  خواهم پرداخت . شهرستانهای تالش ، ماسال ، فومن وشفت در غرب گیلان میزبان جاذبه های گردشگری این سفرنامه می باشند .

اما پیش از شروع سفرنامه، با موزیک ویدیوی شاد زیر نگاهی اجمالی به برخی از این جاذبه های جذاب نمودم که امیدوارم با دیدن و شنیدن این ترانه مثبت و شاد، آغازی پر انرژی بر جاذبه های جذاب غرب گیلان داشته باشیم.

ویدیوی 1 – گیلان زیبا

2 – نقشه گیلان

8 جاذبه دیدنی غرب گیلان

دقیقا یادم نمیاد چند بار از استان گیلان بازدید کردم ولی با یه حساب سرانگشتی میدونم که حداقل 20 مرتبه به این استان چشم نواز و زیبا سفر کردم . شاید چون عاشق طبیعت هستم یا آرامشی که رنگ سبز این فضا به ببیننده القا میکنه یا  نزدیکی نسبی این استان به زادگاهم همدان و یا هر دلیل دیگری ، گیلان رو بعنوان یکی از مقاصدی کرده که بارها و بارها  ازش دیدن کردم و هیچوقت هم برام خسته کننده و تکراری نشده .

نمیدونم ولی شاید طبیعتی که کاردستی خداست و بوی وعطر ناب خودش رو داره برای من از مکانهای دیدنی دست ساز بشر به مراتب جذاب تر باشه.

همه این موارد رو گفتم که برسیم به اصل مطلب یعنی سفر مجدد من در خرداد 99 به گیلان و بازدید ازبرخی مکانهای دیدنی این استان در دوران  اپیدمی کرونا !!!

با توجه به شرایط نامساعد کشور در باب بیماری کرونا ، مدت زیادی بود که سفر نرفته بودیم ، ولی با بهبود نسبی شرایط ، برنامه سفر چندروزه به این استان ، با رعایت پروتکل های بهداشتی و اقامت درباغ بستگانم در یکی ازروستاهای جنگلی شاندرمن رو برنامه ریزی کردیم .

3 – مسیر همدان به شاندرمن

8 جاذبه دیدنی غرب گیلان

یکی از عادات من در سفر قبل از هر چیز ، تعیین محل اسکان ترجیحا در مرکزیت مکانهایی که میخواهم دیدن کنم هست و چه مکانی بهتر از شاندرمن در غرب گیلان  بمنظور بازدید از جاذبه های زیبای شهرستانهایی نظیر فومن ، ماسال ، شفت ، صومعه سرا ، اسالم ،رضوانشهر و...

در این سفرم به غرب گیلان دیدن چند جاذبه گردشگری  رو برای اولین مرتبه تجربه کردم و برخی دیگر رو مجدد دیدم و با زیباییهای بیشتر این خطه سرسبز کشور عزیزمان بیشتر آشنا شدم که به مرور  به بررسی این مکانها،  خواهیم پرداخت .

1 - سد و دریاچه سقالکسار

چندین سال بود که اسم سقالکسار و زیبایی این مکان دیدنی رو شنیده بودم ولی به هر روی امکان دیدن این مکان برایم محقق نشده بود. بنابراین با برنامه قبلی و عزم جدی یکی از مکانهایی رو که دراین سفر باید حتما  میرفتم و میدیدم دریاچه و سد خاکی سقالکسار بود .

4- سد سقالکسار

8 جاذبه دیدنی غرب گیلان

با کمی جستجو در اینترنت متوجه میشید که این مکان در نزدیکی جنوب شهر رشت و در فاصله تقریبا 15  تا 20 کیلومتری این شهر قرار گرفته است. اگر بخواهیم دقیق تر نگاه کنیم نزدیکی شهر شفت و در مسیر جیرده، بعد ازامامزاده آقاسید شریف شما میتونید به روستا و دریاچه زیبای سقالکسار برسید.

5 – نقشه سقالکسار

نقشه زیر مسیر طی شده من از شاندرمن به سقالکسار را نشان میده که در مسیر رفت جاده طوسی رنگ رو بر اساس  راهنمای جی پی اس ماشین انتخاب کردم که متوجه شدم اگر مسیر دوم را که خودم باهاش آشنا بودم  انتخاب میکردم بهتر بود چون مسیر فرعی، در داشتن علائم راهنمایی به نسبت ضعیف بود و بخصوص نزدیکی های سقالکسار فقط برای مسیری که از سمت رشت به این محل وجود داره تابلو  راهنمایی هست  و از مسیری که من آمدم هیچ تابلویی برای معرفی سقالکسار متاسفانه وجود نداشت .

6 – نقشه مسیر شاندرمن به سقالکسار

8 جاذبه دیدنی غرب گیلان

تقریبا یک ساعت و ربع زمان برد که از محل اقامتم در نزدیکی شاندرمن به سد سقالکسار برسم . ترجیح خودم حضور در ساعات پایانی روز و نزدیک غروب آفتاب هست که لذت حضور در این مکانها رو دوچندان میکند . به محض گذر از گیت ورودی و سنگفرش ابتدایی مسیر با تصویری از دریاچه و درختان جنگلی که دورتا دور دریاچه را احاطه کرده روبرو می شوید که حس خوشایندی را در اولین نگاه به مخاطب انتقال میدهد . اما  از مشخصات این مکان دیدنی میشه به مواردی نظیر طول 600 متری و عرض 500 متری دریاچه اشاره کرد و همچنین ارتفاع دریاچه از سطح دریا که تقریبا 60 متر اعلام شده است .

7 – باجه ورودی

8 – اولین نما از دریاچه سقالکسار

9 – مسیر ورودی به دریاچه از نمایی دیگر

اطراف دریاچه عمدتا بصورت جنگلی بوده و فضای مناسبی رو برای استراحت زیر سایه این درختان و مشرف به دریاچه فراهم میکند. با توجه به زیباییهای این مکان شما میتوانید مدت زمان متغیری جهت حضور در این مکان را برنامه ریزی کنید که  بنظر حداقل 2 الی 3 ساعت زمان جهت حضور و گشت در این مکان ضروری بنظر میرسد. چه بسا عده زیادی از مردم روزهای تعطیلشان را از صبح تا غروب در این مکان می گذرانند و با حضور در این مکان، لذت وافری از این فضای زیبا و جذاب نصیب خود می کنند .

10 – سقالکسار زیبا

ویدیو 2 - سقالکسار

در هنگام گشت و گذار در اطراف دریاچه و در قسمت جنوبی آن، با تالاب و آبگیر زیبای دیگری برخورد خواهید کرد که بنظر کمی بکرتر می باشد. بنابراین حضور در این قسمت دریاچه را نیز حتما برنامه ریز کنید که میتوانید در کناراین تالاب نیز ساعات لذتبخشی را تجربه کنید و از طبیعت زیبای آن بهره ببرید .

11 – تالاب جنوبی سقالکسار

اما دانستن چند نکته بنظر خالی از لطف نیست:

ترجیح شخصی خودم حضور در این مکان رویایی برای ساعتهای نزدیک به غروب هست که زیبایی دریاچه  رو،  توام با هوای خنک تر داشته باشید. از طرفی شاید بهترین عکسها رو هم بشه در این ساعات روز ثبت و به بایگانی خاطره ها اضافه کرد. دراطراف دریاچه  چندین دکه کوچک و یک رستوران وجود داره که میشه نسبت به تهیه غذا و تنقلات و ... اقدام کرد البته کمی گرانتر!!!

12 – رستوران سقالکسار

13 - سقالکسار زیبا

تابلوهایی مبنی بر عدم ماهیگیری و درست کردن آتش در اطراف دریاچه وجود داره که باید به این قانون احترام بگذاریم هر چندکه برخی افراد متاسفانه از این قانون تخطی میکنند.

14 – ماهیگیری ممنوع !!!!

8 جاذبه دیدنی غرب گیلان

لطفا ازریختن زباله و پسماند غذاهاتون در اطراف دریاچه خودداری کنید و طبیعت رو زیبا نگه داریم. میتونید تجربه قایق سواری داخل دریاچه رو هم به خاطرات شیرین سفرتون اضافه کنید. با توجه به زیبایی و سهل الوصول بودن این مکان پیشنهاد میکنم در هر فصل ممکن دیدن این مکان رو در برنامه سفرتون داشته باشید.

ترجیحا در آخر هفته از این مکان دیدن نکنید چون بدلیل حضور بازدیدکنندگان محلی، در بحث ترافیک و محل پارک خودرو مشکل خواهید داشت و از همه مهمتر بدلیل شلوغی زیاد،  آرامش و لذت مدنظر حاصل نخواهد شد.

15 -  سقالکسار زیبا

16 –  دیواره سد سقالکسار

17 – سقالکسار زیبا

همچنین از مکانهای دیدنی نزدیک به این مکان، آبشار زیبای دودوزن ، قلعه رودخان، ماسوله، موزه میراث روستایی و ...  هست که با برنامه ریزی  میتوانید از آنها هم دیدن کنید.

2  -  قلعه رودخان فومن

بدون شک یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری استان گیلان و چه بسا کشور عزیزمون،  قلعه رودخان هست . مکان زیبایی که علی رغم تعدد سفرهایم به استان گیلان تجربه دیدن این قلعه رویایی،  از نزدیک برایم حاصل نشده بود.

18 – قلعه رودخان

8 جاذبه دیدنی غرب گیلان

بنابراین یکی دیگر از اولویتهای سفر چندروزه ام به گیلان، دیدن قلعه رودخان بود.  قلعه ای که دارای تاریخچه غنی بوده بطوریکه ساخت آن به  دوران حکومت ساسانیان نسبت داده شده و بازسازی آن در زمان حکومت سلجوقیان  صورت پذیرفته است.  وسعت قلعه رو 2.6 هکتار برآورد میکنن و طول دیوار قلعه رو 1500 متر میدونن ضمن اینکه قلعه دارای 65 برج و بارو هست. از طرفی برخی وجه تسمیه اون رو بدلیل اینکه  قلعه در بالای روستای رودخان قرار گرفته قلعه رودخان میدانند. اسامی مختلفی هم برای قلعه رودخان ذکر شده مثل هزار پله، سگسار، حسامی و ...

ویدیوی 3 – قلعه رودخان

19 – تابلوی معرفی قلعه رودخان

20 – قلعه رودخان زیبا

به هر حال از محل اسکانم در شاندرمن عازم قلعه رودخان شدیم.  اما باتوجه به اینکه لذت سفر فقط در مقصد خلاصه نمیشه و باید از لحظه لحظه سفر لذت برد ما هم این مطلب رو جدی گرفتیم و سعی کردیم در طول مسیر نهایت لذت رو از شرایط موجود ببریم . در این راستا وقتی از فومن خارج میشید و به سمت قلعه رودخان حرکت میکنید احتمالا تابلوهایی با تبلیغ بستنی سرخ کرده عمو رحمت خواهید دید که من هم برای تست این  تجربه کاملا آماده بودم. بنابراین به محض رسیدن به این بستنی فروشی اندکی توقف کردیم و مزه شیرین و جالب بستنی سرخ کرده عمو رحمت رو تست کردیم که انصافا طعم خوبی هم داشت.

21 – بستنی عمو رحمت

22 – بستنی عمو رحمت

نحوه سرخ شدن بستنی که در اصل سرخ کردن غلات روی بستنی هست رو میتونید در ویدیوی زیر ملاحظه کنید.  قابل ذکر هست قیمت هر بستنی  سرو شده 15 هزار تومان میشد .

ویدیوی 4 – بستنی سرخ شده عمو رحمت

به هر حال تقریبا طی یکساعت به فومن و سپس به ورودی مسیر قلعه رودخان رسیدم .حدود ساعت دوازده و نیم ظهر در ابتدای مسیر پیاده روی به قلعه رودخان بودیم و چون از مدت زمان رسیدن به قلعه و طول مسیر اطلاع کافی نداشتم صرف ناهار رو به بازگشت از قلعه موکول کردیم که متوجه شدم شاید بهتر بود بعد از صرف ناهار به قلعه عزیمت میکردیم چرا که مسیر رو به اتفاق همسر و پسر شش ساله ام با طمانینه و آرامش طی کردیم  بطوریکه زمان رفت و برگشت و بازدید از قلعه نزدیک به  5 الی 6 ساعت بطول انجامید .

23 – ورودی قلعه رودخان

24 – صنایع دستی

25 – مسیر پیاده روی قلعه رودخان

26 – مسیر پیاده روی قلعه رودخان

8 جاذبه دیدنی غرب گیلان

در طی مسیر شما میتوانید در کنار آبشارهای کوچک و زیبای در مسیر جهت استراحت و رفع خستگی لحظاتی توقف کنید و  لذت عکاسی از مناظر طبیعی و زیبای این جاده زیبا را با ثبت چند عکس یادگاری به بایگانی خاطرات خود اضافه نمایید .

27 –رودخانه زیبای قلعه رودخان

همچنین در طی مسیر با آلاچیقهای فروش اغذیه و نوشیدنی متعددی برخورد میکنید که هر چه به قلعه نزدیکتر باشند قیمت اجناسشون هم بطور تصاعدی بیشتر میشه!!! ازطرفی وجود رودخانه در بعضی از قسمتهای مسیر راهپیمایی، زیبایی این تجربه رو دوچندان می کند.

28 – آلاچیق ها

8 جاذبه دیدنی غرب گیلان

مسیر بسیار پر پیچ و خم و نسبتا طولانی که در صورت عدم آمادگی جسمانی برای طی کردن مسیر  احتمالا به مشکل بر خواهید خورد. بنابراین برای دیدن این قلعه زیبا و دیدنی کمی ورزش و آمادگی جسمانی رو پیش از سفر در برنامه کاری روزانتون حتما قرار بدهید تا از عوارض بعدی سفر نظیر گرفتگی و کوفتگی عضلات مصون بمانید. به هر طریق بعد از نزدیک به 2 ساعت پیاده روی به مقصد یعنی داخل قلعه رودخان رسیدیم.

29 –  تابلو ثبت اثرملی قلعه رودخان

30 – اولین نما از ورودی قلعه رودخان

31 – دروازه ورودی قلعه رودخان

32 – نقشه راهنمای قلعه رودخان

33 – قلعه رودخان

34 – قلعه رودخان

35 – قلعه رودخان

با حضور در قلعه حسی عجیب، شما را به گذشته دور و تامل درباره افرادی که زمانی در این مکان می زیستن خواهد برد که شاید برای زنده ماندن چه بسیار نبردها و رشادت ها را از خود نشان میدادن تا در این قلعه از گزند دشمنان در امان بمانند.

اما خود قلعه که با حضور در آن احساس جالبی نظیر حضور در اعماق تاریخ به شما دست میدهد شامل  دو بخش شرقی و غربی می باشد که در بخش شرقی قلعه مواردی نظیر زندان، درب اضطراری، حمام و ... وجود دارد در حالی که در بخش غربی قلعه آب انبار، سردخانه ، چند واحد مسکونی و ... تشکیل شده است. دیدن جای جای قلعه قطعا خالی از لطف نیست. لازم به ذکر است در بدو ورود به قلعه شما باید نسبت به تهیه بلیط ورودی اقدام نمایید که داشتن پول نقد همراهتان لازم میباشد چون به دلیل عدم وجود آنتن دهی مناسب از دستگاه کارتخوان استفاده نمی گردد!!!!

36 - قلعه رودخان

37 - قلعه رودخان

38 - قلعه رودخان

39 - قلعه رودخان

40 - لذت عکاسی

41 – عدم رسیدگی و تخریب تدریجی قلعه

در سفر به قلعه رودخان نکات ذیل رو بخاطر داشته باشید:

حتما از کفش و البسه مناسب برای یک پیاده روی سخت و نسبتا طولانی استفاده کنید.

بمنظور خرید نوشیدنی ، بلیط ورودی قلعه و سایر موارد حتما همراه خود پول نقد داشته باشید چرا که در بعضی ازقسمتهای مسیر آنتن دهی مخابراتی با مشکل روبرو خواهد بود. در ابتدای مسیر چوب دستی هایی به قیمت نازل یک هزار تومان توسط افراد محلی به فروش میرسد که پیشنهاد میکنم برای سهولت در پیاده روی حتما برای خود چوب دستی تهیه فرمایید .

42 – فروش چوب دستی

8 جاذبه دیدنی غرب گیلان

همراه داشتن نوشیدنی و کمی خوراکی در این مسیر طولانی قطعا به کارتان خواهد آمد .

از مهمترین نکات قابل ذکر دانستن این نکته می باشد که قلعه فقط تا ساعت 17:30 عصر باز می باشد و بعد از این ساعت درب قلعه بسته و بازدید تعطیل می گردد. لذا با برنامه ریزی و زمانبندی مناسب به این مکان بروید تا پس از طی یک مسیر طولانی و طاقت فرسا با درب بسته قلعه روبرو نشوید .

با توجه به زمان نسبتا طولانی صعود شما به قلعه، خودروهای شخصی خود را ترجیحا در قسمتهای سایه دار محوطه پارکینگ پارک نمایید . درمسیر خروجی از پارکینگ میتوانید نسبت به خرید چای ایرانی خوش طعم محلی که در طی مسیر فروشگاههای آن وجود دارد بپردازید.

برای مدت زمان اقامت و حضور خودروی شما در پارکینگ مبلغی اخذ می گردد که برای مدت زمان تقریبی 6 ساعت حضور من در این مجموعه مبلغ ده هزار تومان دریافت گردید. آش دوغ محلی و شامی کباب های سرو شده در آلاچیق های مسیر بعداز یک پیاده روی طولانی قطعا دلچسب و خوشمزه خواهد بود.

تجربه بستنی سرخ کرده عمورحمت رو درمسیر از دست ندهید.

خرید صنایع دستی به رونق و اقتصاد مردم این منطقه کمک خواهد کرد بنابراین خرید سوغاتی، بخصوص عروسک های زیبا فراموش نشود .

از موارد قابل تحسین شهرداری فومن، وجود تابلوهای راهنمای مسیر به سمت قلعه رودخان به تعداد زیاد می باشد که گردشگر بدون پرس و جو در مسیر صحیح قرار خواهد گرفت.

43 – برج نگهبانی

44 – صنایع دستی

45- نمای فومن از بالای قلعه

3 - خانه تاریخی رحیمی

یکی از جاذبه های گمنام  و کمتر شنیده شده گیلان  خانه  تاریخی رحیمی می باشد. این خانه تاریخی در فاصله تقریبا 10 کیلومتری ماسال و در نزدیکی شهر شاندرمن،  در روستایی بنام بیتم واقع گردیده است. قدمت این بنا به دوران قاجاریه باز میگردد هر چند که در برخی منابع قدمت این بنا را تا 250 سال قبل نیز تخمین زده اند.

46 – خانه تاریخی رحیمی

8 جاذبه دیدنی غرب گیلان

این مکان تاریخی  در دو طبقه و مساحت تقریبی 470  متر بنا گردیده است. از لحاظ ساختار شبیه به خانه های سنتی گیلان بوده و دارای اتاق های متعددی می باشد. نقل است دوست محمد خان رحیمی مالک این بنا در زمان حیات از این مکان به منظور دارالحکومه خود و کمک ویاری رساندن به سردار جنگل  میرزا کوچک خان جنگلی استفاده می نموده است. این اثر با شماره 13639 در تاریخ 15/08/1384  در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

47 – ورودی خانه تاریخی رحیمی

48 – خانه تاریخی رحیمی

49 – تابلوی میراث فرهنگی

از نکات جالب این ساختمان سکونت یکی از فرزندان خاندان رحیمی، هم اکنون در این بنا می باشد که شما میتوانید بصورت رو در رو  درباره قدمت، تاریخ و خاطرات زندگی در این ساختمان صحبت و کسب اطلاعات نمایید .

50 – خانه تاریخی رحیمی

51 – خانه تاریخی رحیمی

موارد ذیل را در سفر به این مکان مد نظر داشته باشید:

شما میتوانید برای دیدن این مکان تاریخی از دو شهر ماسال و شاندرمن به این مکان عزیمت کنید.

در نزدیکی این ساختمان و به فاصله کمتر از یکصد متر ، مجتمع دهکده توریستی ملل شاندرمن مجهز به انواع و اقسام ویلای لوکس و دوبلکس میتواند محل اقامت شما در فضای کوهپایه ای و جنگلی بی نظیر روستایی در سفرتان باشد.

در فاصله تقریبا 30 کیلومتری از این بنا میتوانید به ساحل زیبای رضوانشهر رسیده و خستگی سفر را با آب تنی به در کنید.

در صورت حضور در این مکان فرصت دیدار از پنج شنبه بازار شاندرمن را از دست ندهید.

با حضور در روستاهای اطراف این مکان که در دامنه کوه قرار گرفته اند شما میتوانید از بالای کوه نمای زیبا و روح نوازی از این خطه سرسبز شمال را نظاره نمایید.

ورودی این جاذبه رایگان می باشد.

امامزاده شفیع شاندرمن :

حالا که تا ماسال و شاندرمن سفر کرده اید واقعا حیف است که دیدن این روستای زیبا را از دست بدهید. این روستا در فاصله تقریبا 7 کیلومتری از شاندرمن و فاصله تقریبی 5 کیلومتری از خانه تاریخی رحیمی قرار دارد. این روستا در دو سمت میان رشته کوههایی محصور گردیده که به همراه رودخانه جاری در این روستا بنام مرغک، زیباییش را دو چندان نموده است. در ابتدای مسیر ورود به این روستا ایستگاه حفاظت محیط بانی وجود دارد تا از به یغما بردن چوب جنگل جلوگیری گردد و ای کاش روزی فرا برسد که ارزش جنگل و حفظ آن برای عموم مردم نیازی به توضیح و یگان حفاظت نداشته باشد

52 – روستای امامزاده شفیع

8 جاذبه دیدنی غرب گیلان

اما این امامزاده تنها اثر مذهبی تاریخی در شهرستان ماسال و شاندرمن می باشد . نقل است این امامزاده از اعقاب حضرت امام موسی کاظم ( ع ) است و قدمت مقبره اصلی به روزگار صفویان برمی گردد .

53 – بقعه متبرکه امامزاده شفیع

54 – بقعه متبرکه امامزاده شفیع

8 جاذبه دیدنی غرب گیلان

به هر روی در صورت حضور در مسیر این روستا شما با جاده ای بسیار زیبا که در کنارش رودخانه خروشان مرغک در جریان است روبرو خواهید شد که جای جای این مسیر میتواند محل استراحت و لذت بردن ازطبیعت بکر این منطقه باشد .

ویدیوی5  – روستای امامزاده شفیع

55 – رودخانه خروشان مرغک

56 – رودخانه خروشان مرغک

همچنین در طی مسیر  مکانهای زیبایی جهت پذیرایی از مسافران ایجاد گردیده که استراحت و صرف اغذیه و خوراکی دراین مکانها خالی از لطف نخواهد بود.

57 – رودخانه خروشان مرغک

8 جاذبه دیدنی غرب گیلان

در انتهای مسیر بعد از عبور از روستا  و در دل جنگل که جاده خاکی می شود بندرت رفت و آمدی دیده می شود و بکر بودن طبیعت بیشتر رخ می نماید . صدای دلنشین رودخانه خروشان لذت پیاده روی و استراحت در این مکان را دوچندان می کند. در طی مسیر با شالیزارها و عطر ناب برنج شمال روبرو خواهید شد و اکسیژن ناب هوا را با عطر دلنواز برنج استشمام خواهید کرد.

58 – روستای امامزاده شفیع

ییلاقات ماسال  ( اولسبلنگاه  )

بی شک یکی از کم نظیرترین ییلاقات گیلان، منطقه اولسبلنگاه در اطراف ماسال می باشد. ماسال که بدلیل موقعیت جغرافیایی در جوار کوه های تالش قرار گرفته است لذا دارای طبیعت بی نظیر و بکری بخصوص برای گردشگران طبیعت گرد می باشد.

59 – ییلاقات اولسبلانگاه (سوئه چاله )

8 جاذبه دیدنی غرب گیلان

جنگلهای سبز فراوان و رودخانه های خروشان، بهشت بی نظیری برای دوستدارات طبیعت فراهم آورده است. اما ییلاقات ماسال و حضور در ارتفاعات این شهر داستان دیگری دارد. حضور در دل طبیعت و بر فراز ابرها قطعا خاطره ای جاودان و زیبا در ذهن هرگردشگری حک خواهد کرد. به بهشت طبیعت و گردشگری ایران خوش آمدید. لقبی که به واقع شایسته چنین فضای بکر و زیبایی می باشد.

60 – ییلاقات اولسبلانگاه (سوئه چاله )

اما بعد از حضور در شهر ماسال به کمک تابلوهای راهنما شما میتوانید مسیر خود به سمت ییلاقات ماسال را به راحتی پیدا نمایید.

در مسیر پر پیچ و خم به سمت ییلاقات بامناظر زیبا و بکری برخورد خواهید کرد که لذت سفر شما رو دوچندان خواهد کرد. جای جای این مسیر میتواند محل مناسبی برای استراحت و لذت از طبیعت اطراف باشد در حالیکه در طول مسیر به تعداد زیاد شاهد دکه های فروش اغذیه نظیر آش های محلی ، بلال فروشی و ... خواهید بود .

61 – ییلاقات اولسبلانگاه (سوئه چاله )

8 جاذبه دیدنی غرب گیلان

اما بدون شک یکی از مکانهای بی نظیر و دیدنی در این ییلاقات روستای زیبا و دیدنی سوئه چاله می باشد که بواسطه عکسها و تصاویری که در فضای مجازی وجود دارد بیش از سایر جاها برای گردشگران آشنا می باشد . در اکثر تصاویر اینترنتی موجود بدون ذکر نام و محل  روستا، عکسهای این روستا بعنوان نمادی از ییلاقات اولسبلنگاه معرفی می گردد .

62 – ییلاقات اولسبلانگاه (سوئه چاله )

لذا اگر تصمیم به حضور در این روستای زیبا و مناظر دید نی اش دارید کمی باید حوصله به خرج دهید و مسیر کوهستانی را همچنان ادامه دهید. در بالای کوه شما باید هتلی که بنام کشتی گیر معروف این خطه یعنی فردین معصومی می باشد را رد کنید و بعد از طی مسیر نسبتا کوتاهی از این هتل به این روستای زیبا برسید .

محلی که قابلیت تصویرسازی و عکاسی را برای عاشقان طبیعت بخوبی فراهم می آورد .

63 – ییلاقات اولسبلانگاه (سوئه چاله )

8 جاذبه دیدنی غرب گیلان

در صورت تمایل میتوانید شب خود را در دل طبیعت و در انواع ویلاها و مکانهایی که به گردشگران با قیمتهای متفاوت اجاره داده میشود سپری کنید و لذت تماشای آسمان پر از ستاره را به ویترین خاطرات این بهشت بی پایان اضافه نمایید . دیدن این مکان در تمام ساعات روز خالی از لطف نخواهد بود و از ساعات آغازین روز هنگام طلوع خورشید تا غروب آن میتوانید از زیباییهای این مکان لذت برده و با عکاسی از مناظر موجود، خاطره سازی نمایید.

64 –ییلاقات اولسبلانگاه (سوئه چاله )

بام سبز ماسال :

فارغ از تمام ارتفاعات و مناطق گردشگری زیبا در شهرستان ماسال، در نزدیکی شهر و به فاصله تقریبا یک کیلومتری آن که شاید اکنون دیگر جزیی از شهر شده باشد و در مسیر حرکت به شاندرمن ، منطقه ای جنگلی با نمای زیبا و دیدنی از شهر و جلگه ماسال وجود دارد که به بام سبز ماسال معروف می باشد. این مکان که به مثابه یک تفرجگاه  برای مردمان این شهر می باشد چشم انداز زیبایی از شهر  بعلاوه بخش هایی از شهرستانهای صومعه سرا  را به تصویر می کشد.

65 – بام سبزماسال

66 – بام سبزماسال

8 جاذبه دیدنی غرب گیلان

این تفرجگاه بواسطه حضورش در ارتفاعات و در دل جنگل مکان مناسبی برای تمدد اعصاب و لذت ازمناظر طبیعی است .  شالیزارهای سرسبز در دوردست به همراه رنگ های سرخ و زرد و متنوع بام های منازل ، تصاویر چشم نوازی را به هربیننده هدیه میدهد.  شاید سفر  و دیدن این زیباییها، قدردانی از چشمهاییست که همواره دیدن را به ما هدیه میکنند بدون هیچ چشم داشتی!؟

67 – بام سبزماسال

شما میتوانید در ساعات پایانی روز و خنکی عصرگاهان از  دیدن چنین مناظر زیبایی لذت برده و چشم دل را از دیدنیهای آسمانی سیراب کنید .

لذت صرف بلال سرخ شده در این مکان  نیز خالی از لطف نیست. هر چند که همراه داشتن پول نقد نیز بدلیل آنتن دهی نامناسب توصیه می گردد .

68 – بام سبزماسال

69 – بام سبزماسال

ساحل گیسوم تالش :

قطعا یکی از رویایی ترین مکانهای گردشگری گیلان، ساحل گیسومی است که شاید جذابیت و زیبایی جاده جنگلی و پوشیده  از درخت این ساحل به گمان حقیر بر آبی بیکران ساحل گیسوم چربش داشته باشد. این مسیر زیبا و سرسبز که حس نشاط و شادابی را به هر گردشگر و رهگذری بی منت تقدیم میکند.

70 - گیسوم

8 جاذبه دیدنی غرب گیلان

اگر برای مرتبه اول از این مسیر رویایی دیدن کنید قطعا حال و هوای شما قابل وصف نخواهد بود و به واقع یک مسیر رویایی را تجربه می کنید . چه بسا اگر مسیری برای پیاده روی در دل جنگل زیبای گیسوم ایجاد شود لذت حضور دراین مکان رویایی وصف ناپذیر خواهد بود . به هر روی هرچند مقصد دریا و دیدن آبی زلال بیکران است، اما مسیر رسیدن به آن، چه جذاب و غرور انگیز است.

71 - گیسوم

اما شما در طی مسیر به سمت ساحل زیبای گیسوم  میتوانید با توقف در کنار جاده از انواع دکه های فروش خوراکی یا پوشاک  دیدن و خرید کنید که خود یکی دیگر از جاذبه های این مسیر است .

72 - گیسوم

73 - گیسوم

74 - گیسوم

اما چه خوب که یک رستوران زیبا هم در این اثناء و در این جاده زیبا بنا گردیده تا گردشگران از وجود یک رستوران شیک و جذاب که به سبک و سیاق خانه های روستایی بنا شده جهت صرف وعده های غذایی استفاده نمایند . رستورانی بنام رستوران سنتی گیلار که  در این مسیر جنگلی زیبا  مکان جذابی را جهت استراحت و صرف غذا برای گردشگران فراهم میسازد.

ویدیوی 6 – گیسوم

75 -  رستوران سنتی گیلارگیسوم

8 جاذبه دیدنی غرب گیلان

در مسیر جنگلی و پوشیده ازدرخت این ساحل، بمنظور صرف ناهار به رستوران سنتی تازه تاسیس  و زیبای گیلار مراجعه کردم. این رستوران که به تازگی افتتاح شده بود دارای محیط بسیار زیبا و دلنشین و به سبک خانه های روستایی گیلان ساخته شده است.  بالکن های مشرف به دریاچه مصنوعی گیسوم، نمای زیبایی داره که حال و هوای مشتری رو قطعا مساعد میکند.

76 -  رستوران سنتی گیلارگیسوم

از ویژگیهای این رستوران  میشه به زیبایی محیط و فضای رستوران اشاره کرد. همچنین در بحث تنوع غذایی خوشبختانه دارای منوی متنوعی از غذاهای کلاسیک و سنتی هست.

77 -  رستوران سنتی گیلارگیسوم

8 جاذبه دیدنی غرب گیلان

پس از حضور در رستوران و سفارش چند نوع غذای متفاوت بخصوص غذاهای محلی و رفع خستگی، با تجدید قوا به ادامه سفر و لذت از طبیعت زیبای گیسوم و دیدنیهای این مسیر گردشگری پرداختیم. بازهم به جاده جنگلی گیسوم زدیم و در پایان این مسیر رویایی جنگلی  چشممان به جمال دریای آبی خزر روشن می شود و چه لذتبخش است عبور از جنگل و پا نهادن در دریا.

78 -  ساحل گیسوم

79 -  ساحل گیسوم

8 جاذبه دیدنی غرب گیلان

جهت ورود به مجموعه ساحلی گیسوم در ابتدای ورود قبض ده هزار تومانی از شما دریافت می گردد تا از خدمات لاکچری !!! این مجموعه بی نصیب نمانید. حال وقت آنست که تنی به آب زد و لذت غوطه ور شدن در این دریای بیکران را تجربه کرد . خوشبختانه بدلیل فضا سازی، امکان شنا برای خانم ها نیز فراهم گردیده تا از این لذت جذاب بی نصیب نمانند.

80 -  ساحل گیسوم

اما تفریحات دیگری نظیر قایق سواری ، پارا گلایدینگ و ... در این مکان وجود دارد که تجربه انجام این تفریحات خالی از لطف نیست.

81 -  تفریحات ساحل گیسوم

8 جاذبه دیدنی غرب گیلان

در کنار این تفریحات، لذت بازیهای کودکانه و دیدن شور و شعف آنها در انجام بازیهای دوران کودکی خودمان نه تنها خالی از لطف نیست بلکه لذت تماشای آن ، شما را از دغدغه های فکری روزگار ،  لحظاتی به دور میکند .  شن بازی و جمع کردن صدف توسط کودکان، جذابیت وخاطره این سفر را قطعا ماندگارتر خواهد نمود. ساختن قلعه های شنی فارغ از هر گونه اصول مهندسی و ریزش مکرر این بناها و اصرار بر ساختن قلعه دیگر ، شاید تنها در توان کودکانی باشد که هنوز شور و اشتیاق رسیدن به هدف را گم نکرده باشند !!! و در آخر هم لذت وصف ناپذیرفوتبال بر روی ساحل شنی ...

82 – شن بازی در ساحل گیسوم

83-   فوتبال ساحلی در گیسوم

8 جاذبه دیدنی غرب گیلان

به هر روی دیدار مجدد ما از این جاده جنگلی زیبا و ساحل نیز حسن ختامی دارد و چه خوب که در پس این حسن ختام، برنامه دیدار از موزه میراث روستایی گیلان باشد.

موزه میراث روستایی گیلان :

اما یکی دیگر از جاذبه های گیلان موزه میراث روستایی آن می باشد که رسالت آن حفظ و نگهداری از تاریخ  و فرهنگ  بومی روستایی گیلان بخصوص شناساندن و معرفی خانه های روستایی تاریخی با حفظ اصالت بنا و محیط پیرامونی هر خانه می باشد. بطوریکه قدمت برخی ازاین بناها بین 65 الی 180 سال می باشد . البته دانستن این نکته جالب می باشد که بناهای جذاب روستایی از محل اصلی خود طی یک فرآیند جالب جابجا و در مکان جدید خود در موزه روستایی، مونتاژ گردیده تا جنبه تاریخی بودن این ساختمانها نیز حفظ گردد.

84 -  موزه میراث روستایی

8 جاذبه دیدنی غرب گیلان

چه خوب که سازمانهای میراث فرهنگی هر استان بمنظور پاسداشت فرهنگ و اصالت تاریخی منطقه خود به ساختن چنین موزه هایی همت بگمارند . اما این مکان در فاصله تقریبی 18 کیلومتری رشت و در مسیر جاده فومن و در پارک جنگلی سراوان قرار دارد که شما میتوانید در ساعات روز و از ساعت 9 صبح الی 18 عصر به بازدید این مکان بپردازید .

85 -   ورودی موزه میراث روستایی

اما جهت ورود به این مکان شما باید به ازای هر فرد مبلغ 5000 تومان جهت تهیه بلیط ورودی پرداخت نمایید . بعد از ورودبه این مکان با تابلوی راهنمای بازدید و همچنین راهنمای گردشگری روبرو خواهید شد که میتوانید اطلاعات اولیه جهت بازدید از این دهکده را کسب نمایید .

86 -   نقشه گردشگری موزه میراث روستایی

8 جاذبه دیدنی غرب گیلان

این روستای گردشگری که در زمینی به مساحت 260 هکتار تاسیس گردیده از سه بخش اصلی تشکیل شده است.

جلگه شرقی، جلگه مرکزی و جلگه غربی که در جلگه شرقی به بافت و ساختار روستاهای لاهیجان و شرق گیلان پرداخته شده و در جلگه مرکزی بافت و ساختار روستاهای اطراف رشت را نمایش میدهد و در جلگه غربی میتوان ساختار خانه های روستایی فومن و غرب گیلان را مشاهده کرد .

ویدیوی 7– موزه میراث روستایی

87 -  موزه میراث روستایی

88 -  موزه میراث روستایی

89 -  موزه میراث روستایی

در قسمتی از دهکده، بازارچه کوچکی جهت فروش سوغات گیلان شامل انواع صنایع دستی مشاهده می گردد که قطعا دیدن آن خالی از لطف نخواهد بود . همچنین در طی مسیر با خوراکی های خوشمزه این خطه که توسط دستان هنرمند بانوان این استان پخته یا آماده میگردند روبرو خواهید شد که پیشنهاد میکنم فرصت لذت چشیدن طعم آنها را از دست ندهید.

90 -  موزه میراث روستایی

91-  موزه میراث روستایی

در طی مسیر میتوانید از برکه زیبای موجود در دهکده یا شالیزار زیبای آن و یا تفریحات جنبی دهکده نظیر بندبازی و ... نیز دیدن کنید.

92 -  موزه میراث روستایی

93 -  موزه میراث روستایی

94 -  موزه میراث روستایی

از مکانهای دیدنی موزه روستایی میتوان به موزه مفاخر استان گیلان اشاره کرد که دراین موزه با مفاخر علمی، ادبی و فرهنگی این استان آشنا می شوید. بنابراین از ساختمان موزه مفاخر گیلان که در این دهکده بنا گردیده حتما دیدن نمایید . از نکات جالب این موزه دیدن  تندیس دکتر آذر اندامی بود که او را کاشف و مخترع واکسن وبا می دانند. از بزرگی و اهمیت این شخصیت علمی دانستن این نکته جالب است که اکنون نام ایشان بعنوان تنها زن ایرانی در میان زنان مشهور جهان بر روی یکی از نقاط سیاره زهره می درخشد.

95 -  موزه مشاهیر گیلان در موزه میراث روستایی

96 -  موزه مشاهیر گیلان در موزه میراث روستایی

97 -  موزه مشاهیر گیلان ( تندیس دکتر آذر اندامی )

ازدیگرمکانهای دیدنی و زیبای این مکان به مدرسه روستایی میتوان اشاره کرد که حس نوستالژی و ایام تحصیل رابرای بازدیدکنندگان زنده میکند .

98 -  موزه میراث روستایی

نکات اساسی در هنگام بازدید از این مکان :

اگر بخواهید تمام مجموعه را بازدیدکنید قطعا زمانی در حدود 3 یا 4 ساعت نیاز می باشد بنابراین زمانبندی مناسبی داشته باشید .

بدلیل وسعت این موزه و پیاده روی زیاد حتما از کفش و لباس مناسب استفاده نمایید .

آب آشامیدنی همراه داشته باشید هر چند رستوران و فروشگاه کوچکی در این مکان وجود دارد.

بدلیل وسعت موزه مراقب فرزندان خردسال خود باشید که مبادا گم شوند .

بازدید از این مکان  در ابتدای هفته بدلیل خلوتی بیشتر پیشنهاد می گردد .

درنزدیکی موزه، تالاب و مرداب زیبای سراوان وجود دارد  که پیشنهاد میشود حتما ازآن دیدن نمایید. هر چندکه در زمان مراجعه ما بدلیل فضاسازی ومباحث پیمانکاری این مکان  تعطیل بود!!!

با توجه به مساحت زیاد این موزه و تکرار خانه های روستایی با شکل و شمایل بعضا مشابه و خستگی ناشی از پیمایش زیاد در این موزه، انتهای مسیر و گردش در این مکان شاید کمی کسل کننده  شود .

و در پایان ...

همیشه سفر کنید و با خاطرات شیرین سفرتان زندگی کنید.