جاهای دیدنی روسیه؛ معرفی 25 مورد از بهترین جاذبه های روسیه

4.8
از 21 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
بهترین جاهای دیدنی روسیه + عکس و آدرس
18 خرداد 1392 00:00
39

سرزمین تزارها، سرزمین کلیساهای پیازی، سرزمین شب‌های سفید، سرزمین موزه‌ها و باله، همگی لقب‌هایی هستند که کشور روسیه را معرفی می‌کنند. روسیه، سرزمین افسانه‌ها و تاریخ، با معماری بی‌نظیرش هر ساله دل‌های بی‌شماری را به سوی خود می‌کشاند. جاهای دیدنی روسیه از کاخ‌های باشکوه و کلیساهای مسکو تا شب‌های رویایی سن‌پترزبورگ، جاذبه‌هایی هستند که در این مطلب از مجله گردشگری لست‌سکند به آنها پرداخته‌ایم.  

 

کلیسای سنت باسیل (St. Basil’s Cathedral)

کلیسای جامع سنت باسیل بین سالهای 1555 تا 1561 توسط ایوان مخوف در مسکو روسیه ساخته شد. افسانه ها حاکی از آن است که سازنده کلیسای جامع پس از ساخت کور شده است تا دیگر هرگز نتوان سازه ای به زیبایی آن را ساخت. بخشی از ظاهر متمایز آن را می توان به گنبدهای رنگارنگ و برج های آجر قرمز رنگارنگ نسبت داد. گنبدها متعلق به 9 کلیسای مختلف در داخل کلیسای جامع هستند و هر گنبد نمادی برای حمله به شهر کازان است. طراحی کلیسای جامع برگرفته از طرح‌های معماری موجود در اورشلیم است و دارای معانی مذهبی قوی است. وقتی از بالا دیده می شود، هشت گنبد که گنبد نهم را به شکل دایره‌ای احاطه کرده‌اند، به نظر می‌رسد که یک ستاره را تشکیل می‌دهند.

فضای داخلی کلیسای جامع سنت باسیل در مقایسه با نمای بیرونی آن بسیار متفاوت است، که شامل تزئینات متوسط ​​و راهروهای باریک است.

کلیسای جامع در طول تاریخ خود بارها به دلیل آتش سوزی، غارت و حوادث دیگر آسیب دیده است. در یک افسانه، حاکم فرانسوی ناپلئون حتی می خواست کلیسای جامع سنت باسیل را با خود به فرانسه بازگرداند. از آنجایی که این امکان پذیر نبود، او در عوض به ارتش خود دستور داد تا آن را نابود کنند تا هیچ کس دیگری نتواند آن را اشغال کند. ارتش او برای حمله آماده شده بود و باروت را روشن کرده بود، اما باران مرموز مانع از وقوع هرگونه انفجار شد.

 

 

کلیسای کاتولیک مریم مقدس (Catedral de la Inmaculada Concepción de Moscú)

بر کسی پوشیده نیست که روسیه میزبان طیف گسترده ای از کلیساهای کلیسای جامع است. نمونه ای از این کلیسای جامع Inmaculada Concepción de Moscú است که به عنوان کلیسای جامع Inmaculada Concepción de la Santa Virgen María نیز شناخته می شود. عجیب است که در این ساختار عظیم ما به ارتدکس کاتولیک اعتقاد داشتیم.

این یکی از سه معبد کاتولیک است که در شهر و بزرگترین از این نوع در فدراسیون روسیه است که منظره آن جالب تر است. از شما دعوت می کنیم در صورت سفر به مسکو و بازدید از آن بیشتر در مورد آن فکر کنید.

کلیسای جامع به سبک نئوگوتیک خود در قلب پایتخت روسیه ویران شد. متشکل از شبستان های بسیار، hechas principalmente de ladrillo rojo. ساختمان اصلی از طراحی کلیسای وست مینستر و برج کلیسای جامع میلان با فرم معمولی کلیساهای کاتولیک باستانی الهام گرفته شده است.

به همین ترتیب، با یک اندام چشمگیر از لوله ها که برای گردشگران و جامعه کاتولیک تماشایی است و توسط کلیسای جامع سویزا بین سال های 2002 و 2005 اهدا شده است، به عنوان جایگزین داده های دیگر از بازسازی سال 90.

یک مرکز معنوی است که با کلیساهای ارتدکس سنتی که در مسکو بسیار فراوان هستند متفاوت است. فضای داخلی آن دارای نمادهای معمولی مسیحی و نورپردازی عالی است.

 

کلیسای جامع کازان (Kazan Cathedral)

در حین قدم زدن در خیابان نوسکی، نمی توانید متوجه کلیسای جامع بانوی ما کازان نشوید. کلیسای جامع کازان که بین سال‌های 1801 و 1811 توسط معمار آندری ورونیخین ساخته شد، در مقیاس عظیمی ساخته شد و دارای یک ستون سنگی چشمگیر است که باغ کوچک و فواره مرکزی را احاطه کرده است. کلیسای جامع از کلیسای سنت پیتر در رم الهام گرفته شده بود و قرار بود کلیسای اصلی ارتدکس کشور باشد. پس از جنگ 1812 (که طی آن ناپلئون شکست خورد) این کلیسا به یادگار پیروزی روسیه تبدیل شد. بنرهای اسیر شده دشمن در کلیسای جامع نصب شد و فیلد مارشال معروف روسی میخائیل کوتوزوف، که در مهمترین مبارزات انتخاباتی سال 1812 پیروز شد، در داخل کلیسا به خاک سپرده شد. 

موزه هنر پوشکین (The Pushkin State Museum of Fine Arts)

موزه هنرهای زیبا پوشکین، مجموعه ای در مسکو، روسیه، از هنر باستان و قرون وسطی و نقاشی، مجسمه سازی و هنرهای گرافیک اروپای غربی. این دانشگاه در دهه 1770 در دانشگاه مسکو تأسیس شد. به خصوص آثار هنری فرانسوی آن متعلق به اواخر قرن نوزدهم و اوایل قرن بیستم قابل توجه است که توسط مجموعه داران روسی S.I. Shchukin و I.A.

 

این موزه در ساختمانی به سبک نئوکلاسیک است که مربوط به سال 1812 است. این موزه به جز از نظر نام، ارتباطی با موزه الکساندر پوشکین، همچنین در مسکو ندارد، که متخصص در زندگی و زمانه آن نویسنده است و مجموعه‌های تخصصی ادبیات معاصر، پرتره‌ها، نقاشی ها و آبرنگ های سن پترزبورگ و مسکو را دارد.

موزه تاریخی و معماری کولومنسکویه (Kolomenskoye)

اقامتگاه تابستانی سابق تزارهای روسیه یکی از جذاب ترین مکان های مسکو است. اگر از زندگی شلوغ شهر مسکو خسته شده اید، نیازی نیست راه دور بروید. به Kolomenskoye بیایید (15 دقیقه با مترو از مرکز) و از زیبایی های آرام باغ های آن، منظره ای باشکوه از سواحل شیب دار رودخانه مسکو و مجموعه ای بی نظیر از معماری قدیمی روسی لذت ببرید.

کولومنسکویه یک مکان باستانی است. مردم در عصر حجر در اینجا زندگی می کردند و اکتشافات باستان شناسی وجود دارد که قدمت آنها به پنج تا سه هزار سال قبل از میلاد برمی گردد.

روستای کولومنسکویه در قرن سیزدهم توسط پناهندگان کولومنا، شهری که توسط مغول ها ویران شده بود، تأسیس شد. در قرون 15-17، این روستا ابتدا به ملک شاهزاده بزرگ و سپس به ملک تزار تبدیل شد. در دوران سلطنت تزار میخائیل رومانوف، کولومنسکویه اقامتگاه تابستانی مورد علاقه خانواده تزار شد. بعدها تزار الکسی میخایلوویچ حیاط تزار در کولومنسکویه را به یک "کرملین خارج از مسکو" اصلی تبدیل کرد.

روستای Kolomenskoe در میان سایر املاک حاکمان روسیه برجسته بود. این مکان اقامتگاه تابستانی تزار با قصر چوبی افسانه ای معروف الکسی میخائیلوویچ، پدر پیتر کبیر بود. این مجموعه وسیع به دو بخش مردانه و زنانه تقسیم می‌شد که دارای 270 اتاق با 3000 پنجره بود. این مکان که از جاهای دیدن یروسیه است، به‌قدری چشمگیر به‌نظر می‌رسید که مهمانان خارجی آن را هشتمین عجایب جهان لقب دادند. یکی از آنها توضیح داد: "کاخ ارزش دیدن دارد، اگرچه از چوب ساخته شده است. تزئینات آن، که به طرز شگفت انگیزی به خوبی اجرا شده است، آنقدر چشمگیر است و طلاکاری فراوان آن چنان درخشان است که به نظر می رسد از یک جعبه جواهر بیرون آمده است.

موزه صندوق الماس (Almazny Fond)

این موزه در مرکز شهر مسکو و در بهترین نقطه شهر از نظر دسترسی قرار دارد؛ چراکه موقعیت این مکان برای ارتباط با اتوبوس و تاکسی موقعیت خوبی دارد. برای دیدن این موزه باید با خط مترو رفت‌و‌آمد کنید و صندوق الماس برسید. حالا احتمالا سوالتان این است که چه چیزی درون این موزه قرار دارد؟ همانطور که از اسم این موزه مشخص است، تاجی از جنس الماس که متعلق به سزار دوم بوده است در این موزه نگهداری می‌شود. برای دیدن این موزه باید خودتان را به میدان سرخ که یکی از میدان‌های اصلی شهر مسکو است برسانید.

موزه تسلیحات کرملین (Armoury Chamber kremlin)

اتاق اسلحه خانه در واقع یک گنج خانه و بخشی از مجموعه کاخ کرملین بزرگ است. این بنا در ساختمانی قرار دارد که در سال 1851 توسط معمار مشهور کنستانتین تون ساخته شد. مجموعه‌های موزه بر اساس اقلام گرانبهایی بود که قرن‌ها در خزانه تزارها و خزانه پدرسالار نگهداری می‌شد. برخی از نمایشگاه ها در کارگاه های کرملین ساخته شده‌اند، برخی دیگر به عنوان هدایای سفیر پذیرفته شده‌اند. نام این موزه از یکی از قدیمی ترین گنجینه های کرملین گرفته شده است.

اتاق اسلحه خانه دارای جلیقه های باستانی ایالتی، لباس های سلطنتی و لباس های تاج گذاری، جلیقه های کلیسای ارتدکس روسیه، بزرگترین مجموعه ظروف طلا و نقره ساخته شده توسط صنعتگران روسی، نقره هنری اروپای غربی، اسلحه و زره تشریفاتی، کالسکه و تشریفات اسب است. مهار

زرادخانه دولتی بیش از چهار هزار مورد از هنرهای کاربردی را ارائه می دهد که در روسیه، کشورهای اروپایی و شرقی در قرن چهارم تا اوایل قرن بیستم ساخته شده اند. بالاترین سطح هنری و ارزش تاریخی و فرهنگی خاص این نمایشگاه‌ها، اسلحه خانه کرملین مسکو را به موزه ای شناخته شده در سراسر جهان تبدیل کرده است.

صومعه دانیلوف (Danilov Monastery)

مقر کلیسای ارتدکس روسیه در پشت دیوارهای سفید قلعه قرار دارد. در روزهای مقدس، این مکان آنها را با نمازگزارانی می‌بیند که در حال خواندن دعا، روشن کردن شمع و ریختن آب مقدس در کوزه‌ها در عبادتگاه‌های کوچک داخل دروازه‌ها هستند. صومعه دانیلوف در اواخر قرن سیزدهم توسط دانیل، اولین شاهزاده مسکو، به‌عنوان یک مکانی دفاعی بیرونی شهر ساخته شد.

این صومعه در طول چند صد سال بعد بارها تغییر کرد و در دوره شوروی به عنوان یک کارخانه و یک بازداشتگاه عمل کرد. این بنا، به‌موقع بازسازی شد تا جایگزین سرگیف پوساد به عنوان مرکز معنوی و اداری کلیسا شود و در طول جشن‌های هزاره ارتدکس روسیه در سال 1988 به اقامتگاه رسمی پاتریارک تبدیل شد.

 

موزه فضانوردی (Museum of Cosmonautics)
کشور روسیه در زمینه علم هوافضا همیشه سرآمد بوده است. در این موزه می‌توانید تمامی دستاوردها و کارهای فضانوردان بزرگی همچون گاگارین را مشاهده کنید. در این موزه تصاویر و کلیپ‌های اسرارآمیزی از دنیای ستارگان وجود دارد که شما را حسابی شگفت‌زده می‌کند. 

یکی از جاهای دیدنی روسیه که دیدن آن می‌تواند برای هرکسی خاطره‌انگیز باشد، کلیسای سنت باسیل است. این کلیسا در سال ۱۵۵۲ به فرمان ایوان ساخته شد. وی به خاطر پیروزی در مقابل مغول‌ها و باز پس گیری شهر قازان آن را ساخت. جالب است بدانید که در زمان استالین، حکمران دیکتاتور، دیدن این کلیسا ممنوع اعلام شده بود و تا حدی از این بنا بیزار بود که دستور تخریب آن را هم داده بود.

براساس اسناد تاریخی قدمت این کلیسا به ۴۵۰ سال می‌رسد. جالب است بدانید که این کلیسا ابتدا مریم مقدس نام داشته است. ساختمان این کلیسا از چند سقف قطره‌ای شکل رنگ و وارنگ ساخته شده که بسیار دوست‌داشتنی است. امکان دارد با دیدن ظاهر جالب این کلیسا به یاد قصرهای دنیای دیزنی بیفتید. رنگ‌های زیبایی که روی نمای این بنا مشاهده می‌کنید، ۲۰۰ سال پیش به کلیسا زده شده است. این کلیسا آنقدر محبوب است که گردشگران بسیاری هر ساله برای دیدن آن روانه مسکو می‌شوند.

 

کلیسای قازان

یکی از جاهای دیدنی روسیه که داستان بسیار جالبی دارد کلیسای جامع قازان است. طبق اسناد تاریخی مردم لهستان و لیتوان به مسکو حمله کرده بودند و مردم روسیه به فرماندهی شاهزاده خود موفق به شکست دادن آنها شده بودند. در آن زمان شاهزاده معتقد بود که بانوی مقدسی به نام کازان آنها را در جنگ از کمک‌های ماورایی خود بهره‌مند کرده است. به همین خاطر این کلیسا را بنا نهاد.

 

ساناز بهبودی
ساناز بهبودی

معماری خوانده‌ام و سفر کردن را شروع کردم تا بناهای تاریخی و معماری‌شان را ببینم. رفته‌رفته در کنار این سفرها، ارتباط دل‌نشینی میان ماجراجویی و آرامش در طبیعت پیدا کردم. این‌چنین شد که رنگ‌و‌بوی زندگی‌ام تغییر کرد و نوشتن را شروع کردم تا بتوانم این حس بی‌نظیر را به‌ نوشته تبدیل کنم.