لیست کامل تفریحات و جاهای دیدنی قبرس شمالی

4
از 8 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
چطور در قبرس بگردیم و خوش بگذرانیم؟
12 مرداد 1402 08:00
0

وقتی سخن از جاهای دیدنی قبرس شمالی به میان می‌آید، نخستین تصویری که به‌خاطر می‌آورید، چیست؟ مدیترانه و آب‌وهوای سحرانگیزش شاید تنها تصویری باشد که در ذهنتان نقش می‌بندد. ممکن است قبرس شمالی را فقط با ویژگی‌های جذاب طبیعی‌اش بشناسید؛ اما جالب است بدانید این سرزمین علاوه بر طبیعت بی‌نظیر، در تاریخ هم حرف‌هایی برای گفتن دارد. برای اینکه با آثار تاریخی قبرس شمالی آشنا شوید و علاوه بر آن، تفریحات هیجان‌انگیزش را بشناسید، در این مطلب از مجله گردشگری لست‌سکند با ما همراه باشید.

تفریحات و جاهای دیدنی قبرس شمالی کجاست؟

از مکان های دیدنی قبرس شمالی می‌توان به قلعه سنت هیلاریون، کاخ وونی، مسجد سلیمیه، قلعه بوفاونتو، قلعه کانتارا، مسجد لالا مصطفی پاشا، شهر قدیمی نیکوزیا، کاروان‌سرای بویوک هان، شبه‌جزیره کارپاس، شهر دیواری فاماگوستا، سالامیس باستان، شهر باستانی سولی، صومعه آپوستولوس وارناواس، صومعه سنت بارناباس، صومعه بلاپایس و بندر گیرنه اشاره کرد. در ادامه این مطلب، سعی کرده‌ایم این مکان های دیدنی قبرس شمالی را معرفی کنیم.

راهنمای کامل سفر به قبرس شمالی

جاهای دیدنی قبرس شمالی

اگر برای تکاندن خستگی‌های روزمره، عزم سفر کرده‌اید و به‌دنبال مقصدی هستید که هم طبیعت دل‌ربایی داشته باشد و هم ارزش تاریخی، می‌توانید تور قبرس شمالی را انتخاب کنید. دیداری خاطره‌انگیز با سرزمینی از آب‌های مدیترانه همراه با دیدنی‌ها و تفریحاتی لذت‌بخش، می‌تواند آن‌قدر شما را سرحال کند که تا مدت‌ها از یادآوری زیبایی‌های آن سرمست باشید. 

کاخ وونی (Vouni Palace)

اگر از ماجراجویان و دوستداران تاریخ و باستان‌شناسی هستید، پیشنهاد می‌کنیم بازدید از کاخ وونی را در فهرست برنامه‌های خود در سفر به قبرس شمالی بگنجانید. این کاخ که از پنج قرن پیش از میلاد به یادگار مانده، بر تپه‌ای با چشم‌انداز مدیترانه قرار دارد و اکنون سایت باستان‌شناسی است.

دوکساندروس، فرمانروای شهر ماریون، فردی طرفدار ایرانیان بود و با هدف کنترل‌کردن شهر سولی، کاخ وونی را بر فراز این شهر بنا کرد. در سال 449 پیش از میلاد که حکومت یونان جانشین حکومت ایران در آن منطقه شد، شاهزاده‌ای طرفدار یونان جایگزین حاکم ماریون شد و کاخ وونی به کاخ سلطنتی تبدیل شد. تا سال 380 پیش از میلاد، این کاربری ادامه داشت تا اینکه در این سال در اثر آتش‌سوزی ویران شد. برخی اسناد نشان می‌دهد ساکنان سولی در تخریب کاخ وونی نقش داشته‌اند؛ زیرا وجود این کاخ تهدیدی برای آن‌ها بوده است. برخی از بقایای کاخ وونی عبارت‌اند از: ورودی، اتاق‌های مسکونی، اتاق نشیمن، اداره‌ها، حیاط آشپزخانه، حیاط ستون‌دار، حمام و آب‌انبار.

  • آدرس کاخ وونی: در نزدیکی شهر لفکا
  • زمان بازدید از کاخ وونی: تابستان از ساعت 8 صبح تا 6 عصر. زمستان از ساعت 8 صبح تا 3.5 عصر.
  • قیمت بلیط کاخ وونی: 9 لیر

موقعیت دقیق کاخ وونی روی نقشه

کاخ وونی 2.jpg
کاخ وونی از دیدنی های قبرس شمالی

شهر دیواری فاماگوستا (Famagusta Walled City)

شهر دیواری فاماگوستا یکی از جاذبه‌هایی است که در بازدید از جاهای دیدنی قبرس شمالی نباید از دست بدهید. این شهر که منطقه‌ای تاریخی واقع در ساحل شرقی قبرس شمالی محسوب می‌شود، در قرون‌وسطا ساخته شده و مرکز تجاری مهمی در آن دوران بوده است. ونیزی‌ها در قرن پانزدهم، دیوارهای شهر را ساختند.

دیوارهای این شهر به‌گونه‌ای طراحی شده بود که از این شهر در برابر حمله‌های ترکان عثمانی و دشمنان دیگر محافظت می‌کرد. متأسفانه از سال 1974 یعنی هنگام حمله ترکیه به قبرس، فاماگوستا تا حد زیادی متروک شد و بسیاری از بناهای آن از بین رفته‌اند. در سال‌های اخیر، برای بازسازی و حفظ آثار تاریخی این شهر، تلاش‌هایی صورت گرفته است.

  • آدرس شهر دیواری فاماگوستا: قبرس شمالی
  • زمان بازدید از شهر دیواری فاماگوستا: بهار و تابستان از دوشنبه تا جمعه ساعت 10 صبح تا 1 ظهر و 5 عصر تا 8 شب. پاییز و زمستان از دوشنبه تا جمعه ساعت 10 صبح تا 1 ظهر و 4 ظهر تا 7 شب. شنبه و یکشنبه تعطیل.
  • قیمت بلیط شهر دیواری فاماگوستا: رایگان

موقعیت دقیق شهر دیواری فاماگوستا 

شهر دیواری فاماگوستا 2.jpg
بخشی از شهر قدیمی فاماگوستا

مسجد لالا مصطفی پاشا (Lala Mustafa Pasha Mosque)

اکنون با مهم‌ترین بنای تاریخی در فاماگوستا و یکی از بناهای برجسته مذهبی در قبرس شمالی، یعنی مسجد لالا مصطفی پاشا آشنا می‌شوید. این مسجد که به‌نام کلیسای سنت نیکلاس نیز از آن یاد می‌شود، یکی از جاهای دیدنی قبرس شمالی است که در قرن چهاردهم، به‌عنوان کلیسای جامع توسط سلسله لوزینیان ساخته شد و پس از تسخیر شهر، به‌دست امپراتوری عثمانی، به مسجد تبدیل شد.

لالا مصطفی پاشا، فرمانده معروف عثمانی بود که رهبری فتح فاماگوستا را بر عهده داشت و نام این مسجد برگرفته از نام اوست. مسجد لالا مصطفی پاشا، شاهکار معماری عثمانی است و بازدید از آن، از قسمت‌های جذاب سفر به قبرس شمالی خواهد بود.

  • آدرس مسجد لالا مصطفی پاشا: قبرس شمالی، فاماگوستا
  • زمان بازدید از مسجد لالا مصطفی پاشا: همه‌روزه از ساعت 9 صبح تا 6 عصر. جمعه‌ها از ساعت 9 صبح تا 12 ظهر
  • قیمت بلیط مسجد لالا مصطفی پاشا: رایگان

موقعیت دقیق مسجد لالا مصطفی پاشا

مسجد لالا مصطفی پاشا.jpg
مسجد لالا مصطفی پاشا

سالامیس (Salamis)

از دیدنی های قبرس شمالی، شهری است که قرن‌ها قبل پایتخت قبرس بوده است. سالامیس، واقع در ساحل شرقی قبرس، مرکز مهم تجارت و بازرگانی بوده و به‌دلیل موقعیت استراتژیک خود، در زمینه نظامی حضوری قوی داشت. علاوه بر این‌ها، سالامیس مرکزی فرهنگی و هنری بود و بناهای مذهبی مهمی در آنجا قرار داشتند.

امپراتوری‌ها و ملت‌های گوناگونی از جمله ایرانی‌ها، آشوری‌ها، یونانی‌ها، رومی‌ها و بیزانسی‌ها در طول تاریخ این شهر را فتح و بر آن حکومت کرده‌اند. در نهایت در قرن هفتم میلادی، سالامیس به‌دلیل حمله‌های اعراب متروک شد و اکنون جایی برای علاقه‌مندان به تاریخ و باستان‌شناسی است.

  • آدرس سالامیس: شمال فاماگوستا
  • زمان بازدید از سالامیس: 24 ساعته
  • قیمت بلیط سالامیس: 12 لیر

موقعیت دقیق سالامیس

سالامیس 2.jpg
سالامیس از جاهای دیدنی قبرس شمالی

شهر قدیمی نیکوزیا (Nicosia Old City)

یکی دیگر از جاهای دیدنی قبرس شمالی، پایتخت آن یعنی شهر قدیمی نیکوزیاست. در خیابان‌های باریک این شهر، بناهای تاریخی فراوانی می‌بینید که جلوتر درباره آن‌ها خواهید خواند. نیکوزیا توسط دیوار ونیزی قرن شانزدهمی احاطه شده است.

از دلایل شهرت شهر قدیمی نیکوزیا، زندگی خیابانی پرجنب‌وجوش و شلوغ آن با طیف وسیعی از کافه‌ها، رستوران‌ها و مغازه‌هاست. گردشگران دوستدار تاریخ و فرهنگ، ممکن است چندین روز از زمان خود را برای گشت‌وگذار در خیابان‌های نیکوزیا و دیدن آثار تاریخی آن صرف کنند.

  • آدرس شهر قدیمی نیکوزیا: قبرس شمالی
  • زمان بازدید از شهر قدیمی نیکوزیا: 24 ساعته
  • قیمت بلیط شهر قدیمی نیکوزیا: رایگان

موقعیت شهر قدیمی نیکوزیا

شهر قدیمی نیکوزیا  2.jpg
شهر قدیمی نیکوزیا

مسجد سلیمیه (Selimiye Mosque)

از جلوه‌های تماشایی معماری عثمانی، مسجد سلیمیه است که به کلیسای جامع سنت سوفیا نیز شهرت دارد. این مسجد تاریخی که قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین کلیسای برجای‌مانده گوتیک در قبرس است، در شهر نیکوزیا قرار دارد.

این بنای ارزشمند، در قرن سیزدهم در دوره لوزینیان ابتدا به‌عنوان یک کلیسای جامع مسیحی ساخته شد و پس از تسخیر قبرس توسط عثمانی‌ها در قرن شانزدهم، به مسجد تبدیل شد تا نمادی از قدرت ایمان مسلمانان باشد. در اثر این تغییر کاربری، همه نشانه‌های مسیحیت به‌جز تعدادی از سنگ قبرها از بین رفت.

  • آدرس مسجد سلیمیه: قبرس شمالی، شهر نیکوزیا
  • زمان بازدید از مسجد سلیمیه: 24 ساعته
  • قیمت بلیط مسجد سلیمیه: رایگان

موقعیت دقیق مسجد سلیمیه

مسجد سلیمیه 2.jpg
مسجد سلیمیه قبرس شمالی

موزه بربریت (The Museum of Barbarism)

اگر بسیار به تاریخ علاقه‌مندید و می‌خواهید از جنایت‌ها و نسل‌کشی‌های تاریخی بیشتر بدانید، به موزه بربریت بروید. بنای این موزه در اصل خانه سرگرد نیهات ایلهان، پزشک نظامی ترک بوده که خانواده‌اش در شب کریسمس سال 1963 هدف حمله یونانی‌های قبرسی قرار گرفتند. در شب حمله، دکتر ایلهان مشغول انجام وظیفه بود؛ اما همسر و سه فرزندش و یکی از همسایگان آن‌ها، در این حمله کشته شدند. آن‌ها با شلیک ناگهانی اولین گلوله به در، به‌سمت حمام و توالت رفتند تا پنهان شوند؛ اما مهاجمان پس از ورود به خانه با شلیک به در حمام، آن‌ها را کشتند و شش همسایه هم به‌شدت زخمی شدند.

این موزه ضمن نمایش جلوه‌هایی از آن جنایت دل‌خراش، سال‌های خشونت‌آمیز پس از استقلال قبرس را یادآوری می‌کند. علاوه بر نمایشگاه‌هایی درباره آن قتل، عکس‌های مشابهی از قبرسی‌های ترک که در برخی از روستاها کشته شدند، در موزه بربریت به چشم می‌خورد.  

  • آدرس موزه بربریت: قبرس شمالی، شهر نیکوزیا
  • زمان بازدید از موزه بربریت: از ساعت 8 صبح تا 3.5 بعدازظهر
  • قیمت بلیط موزه بربریت: رایگان

موقعیت دقیق موزه بربریت

موزه بربریت 2.jpg
موزه بربریت

بویوک هان (Buyuk Han)

یکی دیگر از آثار مهم معماری دوره عثمانی، مسافرخانه‌ای بازسازی‌شده در شهر نیکوزیاست که اکنون به‌عنوان مرکز فرهنگی و بازار شناخته می‌شود. بویوک هان، یکی از دو مسافرخانه به‌جامانده در قبرس است که شکل و ظاهر اصلی خود را از دست نداده است.

  • آدرس بویوک هان: قبرس شمالی، شهر نیکوزیا
  • زمان بازدید از بویوک هان: ساعت 8 صبح تا 8 شب
  • قیمت بلیط بویوک هان: رایگان

موقعیت دقیق بویوک هان

بویوک هان.jpg
بویوک هان از جاهای دیدنی قبرس شمالی

بدستن (Bedesten)

از دیگر جاهای دیدنی قبرس شمالی در شهر نیکوزیا، بازاری سرپوشیده به‌نام بدستن، متعلق به قرن شانزدهم است. این بازار در زمان عثمانی تا اوایل حکومت بریتانیا، مهم‌ترین و شلوغ‌ترین بازار نیکوزیا بود و رفته‌رفته به بازاری برای فروش انواع کالاها به‌ویژه منسوجات تبدیل شد. بدستن که از شگفتی‌های معماری و از بناهای مهم تاریخی قبرس شمالی است، از سال 2009 به‌عنوان مکانی نمایشگاهی برای انعکاس سبک زندگی چندفرهنگی و متنوع این کشور میزبان علاقه‌مندان است.

  • آدرس بدستن: قبرس شمالی، شهر نیکوزیا
  • زمان بازدید از بدستن: همه‌روزه از ساعت 10 صبح تا 1 ظهر. چهارشنبه‌ها از ساعت 2.5 ظهر تا 5 عصر. یکشنبه‌ها تعطیل.
  • قیمت بلیط بدستن: رایگان

موقعیت دقیق بدستن

بدستن.jpg
ورودی بدستن

موزه هنرهای مدرن قبرس (CYPRUS MUSEUM OF MODERN ARTS)

از دیگر دیدنی‌های شهر نیکوزیا، موزه هنرهای مدرن قبرس است. اگر از علاقه‌مندان به فرهنگ و هنر هستید، بازدید از این موزه را از دست ندهید. مجموعه موزه هنرهای مدرن قبرس، دربردارنده آثاری هنری است که نشان‌دهنده ارزش‌های هنری و فرهنگی این کشور هستند. این موزه، نقش مهمی در انتخاب، جمع‌آوری، حفاظت و نمایش آثار هنری کشور قبرس بر عهده دارد.

  • آدرس موزه هنرهای مدرن قبرس: شهر نیکوزیا
  • زمان بازدید از موزه هنرهای مدرن قبرس: همه‌روزه از ساعت 10 صبح تا 4.5 عصر. دوشنبه‌ها تعطیل
  • قیمت بلیط برای گردشگران خارجی: 10 یورو
  • قیمت بلیط برای گردشگران زیر 18 سال: 5 یورو

موقعیت دقیق موزه هنرهای مدرن

موزه هنرهای مدرن قبرس.jpg
موزه هنرهای مدرن در قبرس شمالی

موزه تکیه مولوی (Mevlevi Tekke Museum)

از دیگر جاهای دیدنی قبرس شمالی در نیکوزیا، موزه تکیه مولوی است. این موزه که سنت‌ها و تاریخچه صوفی‌گری مولوی را نشان می‌دهد، در دروازه گیرنه و محله ابراهیم پاشا واقع در شهر نیکوزیا قرار دارد. مراسم چرخیدن درویش‌ها، به عنوان بخشی از میراث ترک‌های قبرس، در این موزه انجام می‌شود.

  • آدرس موزه تکیه مولوی: قبرس شمالی، شهر نیکوزیا
  • زمان بازدید از موزه تکیه مولوی: همه‌روزه از ساعت 9 صبح تا 4.5 عصر
  • قیمت بلیط موزه تکیه مولوی: 5 لیر

موقعیت دقیق موزه تکیه مولوی

موزه تکیه مولوی.jpg
موزه تکیه مولوی

صومعه آپوستولوس وارناواس (Monastery of Apostolos Varnavas)

یکی دیگر از مکان های دیدنی قبرس شمالی، صومعه آپوستولوس وارناواس در روستای پریسترونا واقع در نیکوزیاست. این صومعه یکی از مکان‌های مذهبی مهم در قبرس شمالی است که مقصد گردشگران و زائران بسیاری است. علاوه بر جنبه مذهبی، معماری این صومعه درخور توجه است.

صومعه آپوستولوس وارناواس مرکز مهم مسیحیان ارتدکس در قبرس است و نقش بسزایی در زندگی معنوی مردم قبرس شمالی دارد. این صومعه موزه‌ای هم دارد که محل نمایش آثار مذهبی از جمله نسخه‌های خطی، لباس‌ها و نمادهاست.

  • آدرس صومعه آپوستولوس وارناواس: قبرس شمالی، شهر نیکوزیا، روستای پریسترونا
  • زمان بازدید از صومعه آپوستولوس وارناواس: همه‌روزه از ساعت 8 صبح تا 4 عصر
  • قیمت بلیط صومعه آپوستولوس وارناواس: 3 یورو

موقعیت دقیق صومعه آپوستولوس

صومعه آپوستولوس وارناواس.jpg
صومعه آپوستولوس در قبرس شمالی

صومعه سنت بارناباس (Monastery of Saint Barnabas)

یکی دیگر از صومعه‌های قبرس شمالی، صومعه سنت بارناباس واقع در نزدیکی شهر فاماگوستاست. نام این صومعه برگرفته از نام سنت برنابا، یک حواری، بوده است. این صومعه در قرن چهارم میلادی ساخته شده و در طول قرن‌ها بازسازی شده و گسترش پیدا کرده است. اکنون صومعه سنت بارناباس مجموعه‌ای است شامل کلیسا، کتابخانه، موزه و فروشگاه هدیه. از ویژگی‌های مهم این صومعه، مجموعه نمادهای مذهبی آن است که بهترین نمونه از هنر بیزانسی در قبرس هستند. قدمت برخی از این نمادها به قرن شانزدهم می‌رسد.

  • آدرس صومعه سنت بارناباس: قبرس شمالی، شهر نیکوزیا، نزدیک فاماگوستا
  • زمان بازدید از صومعه سنت بارناباس: دوشنبه تا جمعه از ساعت 9 صبح تا 5 عصر
  • قیمت بلیط صومعه سنت بارناباس: 3 یورو

موقعیت دقیق صومعه سنت بارناباس

صومعه سنت بارناباس 2.jpg
صومعه سنت بارناباس

بندر گیرنه (Kyrenia Harbour)

از مناطق دیدنی قبرس شمالی می‌توان به بندر گیرنه اشاره کرد که در گذشته پیتارسک نام داشت. محیط زنده و پرهیاهوی این بندر، کافه‌ها و رستوران‌های متنوع آن در کنار جاذبه‌های طبیعی آن، موجب شده بندر گیرنه به یکی از مقصدهای محبوب گردشگران در سفر به قبرس شمالی تبدیل شود.

  • زمان بازدید از بندر گیرنه: 24 ساعته
  • قیمت بلیط بندر گیرنه: رایگان

موقعیت دقیق بندر گیرنه

بندر گیرنه.jpg
بندر گیرنه

قلعه گیرنه (Kyrenia Castle)

در مسیر دیدار با جاهای دیدنی قبرس شمالی، نوبت به معرفی قلعه‌ای تاریخی در گیرنه می‌رسد. قلعه گیرنه که در قرن هفتم میلادی توسط بیزانس ساخته شده، نقطه دفاعی استراتژیک در برابر مهاجمان بوده و نقش مهمی در تاریخ قبرس دارد. این قلعه در سال 1960، به موزه تبدیل شد و اکنون نیز نمایش‌دهنده مجموعه‌ آثار تاریخی دوره‌های گوناگون تاریخ قبرس شمالی است.

یکی از دیدنی‌های قلعه گیرنه، موزه کشتی غرق‌شده است. اگر از هواداران ماجراجویی و باستان‌شناسی هستید، بازدید از این موزه را فراموش نکنید. در این موزه، کشتی تجاری 2300ساله‌ای را خواهید دید که قدیمی‌ترین کشتی کشف‌شده از بستر دریاست. یک غواص در سال 1965، بقایای این کشتی تجاری یونانی مربوط به قرن چهارم پیش از میلاد را کشف کرد. پس از افتتاح موزه در سال 1976، بدنه و محموله کشتی همراه دیگر آثار کشف‌شده از آن را در این موزه به نمایش گذاشتند. کلیسای سنت جورج و تابوت سادیک پاشا، از دیگر جاذبه‌های قلعه گیرنه هستند.

  • آدرس قلعه گیرنه: قبرس شمالی، بندر گیرنه
  • زمان بازدید از قلعه گیرنه: بهار و تابستان ساعت 9 صبح تا 2 ظهر و 5 تا 7 عصر. پاییز و زمستان ساعت 9 صبح تا 1 ظهر و 2 ظهر تا 4:45 عصر
  • قیمت بلیط قلعه گیرنه: 20 لیر

موقعیت دقیق قلعه گیرنه

قلعه سنت هیلاریون (Saint Hilarion Castle)

یکی دیگر از جاهای دیدنی قبرس شمالی، قلعه سنت هیلاریون است. نام این قلعه برگرفته از نام یک راهب گوشه‌نشین بوده است. این قلعه قرون‌وسطایی که در رشته‌کوه گیرنه قرار دارد، یکی از سه قلعه مشهور بیزانس برای ایستادگی در برابر حمله‌های اعراب است. درباره زمان ساخت آن، اطلاعات دقیقی موجود نیست؛ اما فرضیه‌ها قرن یازدهم را به‌عنوان تاریخ ساخت قلعه در نظر می‌گیرند.

علت شهرت قلعه سنت هیلاریون، استحکام برج‌ها، دیوارها و دروازه‌های آن و همچنین چشم‌انداز بی‌نظیری است که هنگام بازدید از قلعه از مناظر اطراف خواهید داشت. برای رسیدن به این قلعه، صعودی شیب‌دار در پیش دارید و پله‌هایی برای پیمودن مسیر تا بالا وجود دارد. پیشنهاد می‌کنیم برای بازدید از قلعه سنت هیلاریون از کفش مقاوم و مناسب استفاده کنید و در فصل گرما نوشیدنی کافی همراه خود داشته باشید.

  • آدرس سنت هیلاریون: قبرس شمالی، گیرنه
  • زمان بازدید از سنت هیلاریون: بهار و تابستان از ساعت 9 صبح تا 6 عصر (آخرین ورود ساعت 5). پاییز و زمستان از ساعت 9 صبح تا 4.5 عصر (آخرین ورود ساعت 3.5)
  • قیمت بلیط سنت هیلاریون: 9 لیر

موقعیت دقیق سنت هیلاریون

قلعه سنت هیلاریون.jpg
قلعه سنت هیلاریون

قلعه بوفاونتو (Buffavento Castle)

خودتان را برای دیدن دومین قلعه آماده کنید. قلعه بوفاونتو، ایستاده بر بلندای کوهی در حدود 16کیلومتری شرق گیرنه، یکی دیگر از قلعه‌های قرون‌وسطایی است که بیزانسی‌ها در قرن دهم آن را به‌عنوان قلعه‌ای دفاعی در برابر حمله‌های اعراب ساختند. گرچه اکنون ویرانه‌ای از این قلعه باقی مانده است؛ اما همین ویرانه‌ها نیز از معماری تحسین‌برانگیز آن حکایت می‌کنند.

قلعه بوفاونتو با قرارگرفتن در ارتفاع 954متری از سطح دریا، بلندترین قلعه منطقه است. گرچه این رقم، مسیر رسیدن به قلعه را طولانی می‌کند؛ اما به همان میزان رویارویی با منظره‌هایی حیرت‌انگیز را به شما هدیه می‌دهد. برای رسیدن به قلعه بوفاونتو باید از مسیری شیب‌دار بالا بروید؛ اما مطمئن باشید چشم‌اندازی که در قلعه منتظر شماست، ارزش این پیاده‌روی را دارد.

  • آدرس قلعه بوفاونتو: قبرس شمالی، گیرنه
  • زمان بازدید از قلعه بوفاونتو: 24 ساعته
  • قیمت بلیط قلعه بوفاونتو: رایگان

موقعیت دقیق قلعه بوفاونتو

قلعه بوفاونتو 2.jpg
قلعه بوفاونتو

قلعه کانتارا (Kantara Castle)

اکنون نوبت به معرفی سومین قلعه می‌رسد. قلعه کانتارا، واقع در شرق قبرس شمالی، قلعه قرون‌وسطایی دیگری است که در دوران بیزانس بنا شده است. این قلعه که همانند دو قلعه یادشده، با هدف حفاظت از منطقه در برابر حمله‌های اعراب ساخته شده، در ناحیه فاماگوستا و در نزدیکی روستای کانتارا بر تپه‌ای در ارتفاع 630متری از سطح دریا قرار گرفته است. موقعیت استراتژیک قلعه کانتارا موجب می‌شد دید واضحی از اطراف ارائه دهد.

در قرن سیزدهم در دوره لوزینیان، این قلعه گسترده‌تر و قوی‌تر شد. بازدید از قلعه کانتارا، علاوه بر آنکه مروری بر تاریخ آن منطقه است، چشمان شما را میهمان تماشای مناظر باشکوه و حیرت‌آور می‌کند؛ منظره‌هایی دیدنی از شبه‌جزیره کارپاس، خلیج سالامیس تا فاماگوستا و قسمت‌های دیگری از قبرس شمالی.

  • آدرس قلعه کانتارا: قبرس شمالی، گیرنه
  • زمان بازدید از قلعه کانتارا: بهار و تابستان از ساعت 8 صبح تا 5 عصر. پاییز و زمستان از ساعت 8 صبح تا 3.5 بعدازظهر
  • قیمت بلیط قلعه کانتارا: 7 لیر

موقعیت دقیق قلعه کانتارا

قلعه کانتارا.jpg
قلعه کانتارا

صومعه بلاپایس (Bellapais Abbey)

یکی دیگر از جاهای دیدنی قبرس شمالی، صومعه‌ای قرون‌وسطایی در دامنه کوه‌های گیرنه در روستای زیبای بلاپایس است. صومعه بلاپایس توسط راهبان آگوستینی فرانسوی در قرن سیزدهم ساخته شده و نمونه‌ای عالی از معماری گوتیک در مدیترانه است. علاوه بر معماری و اهمیت تاریخی و فرهنگی، تماشای باغ‌ها و مناظر دیدنی اطراف صومعه بلاپایس، از جاذبه‌هایی است که در بازدید از این صومعه از آن‌ها بهره‌مند می‌شوید.

  • آدرس صومعه بلاپایس: قبرس شمالی، گیرنه
  • زمان بازدید از صومعه بلاپایس: بهار و تابستان از ساعت 8 صبح تا 7 عصر. پاییز و زمستان از ساعت 8 صبح تا 3.5 بعدازظهر
  • قیمت بلیط صومعه بلاپایس: 10 لیر

موقعیت دقیق صومعه بلاپایس

صومعه بلاپایس.jpg
صومعه بلاپایس از جاذبه های قبرس شمالی

موزه هنرهای عامیانه (Folk Art Museum)

از جاذبه‌های دیگر قبرس شمالی در بندر گیرنه می‌توان به موزه هنرهای عامیانه اشاره کرد. این موزه جلوه‌هایی از فرهنگ، هنر، تجارت، سنت‌ها و عناصر دیگری از زندگی سنتی قبرس را نمایش می‌دهد. این موزه روزگاری انبار غله متعلق به نیکوکاری قبرسی به‌نام لیدی لوچ بوده است و پس از اهداکردن آن به بخش آثار باستانی، به موزه تبدیل شده است. سبک محیط داخلی موزه هنرهای عامیانه، مشابه سبک خانه‌های قبرسی است. سوزن‌دوزی، لباس‌های عروس، ماشین بافندگی و گل‌دوزی، تعدادی از هنرهایی است که در بازدید از موزه هنرهای عامیانه خواهید دید.

  • آدرس موزه هنرهای عامیانه: قبرس شمالی، گیرنه
  • زمان بازدید از موزه هنرهای عامیانه: از ساعت 8 صبح تا 3.5 بعدازظهر
  • قیمت بلیط موزه هنرهای عامیانه: 7 لیر

موقعیت دقیق موزه هنرهای عامیانه

موزه هنرهای عامیانه 2.jpg
موزه هنرهای عامیانه

موزه صلح و آزادی (Peace and Freedom Museum)

یکی دیگر از جاهای دیدنی قبرس شمالی در گیرنه، موزه صلح و آزادی است. این موزه که شامل بخش روباز و سالن نمایشگاه سرپوشیده است، برای علاقه‌مندان به تاریخ جذابیت دارد. موزه صلح و آزادی، مجموعه‌ای از عکس‌ها و یادبودهای سربازانی است که در سال 1974 در عملیات صلح قبرس کشته شدند. علاوه بر آن‌ها، قبرستان نظامی کوچکی نیز در این موزه دیده می‌شود.

  • آدرس موزه صلح و آزادی: قبرس شمالی، گیرنه
  • زمان بازدید از موزه صلح و آزادی: همه‌روزه از ساعت 8 صبح تا 6 عصر
  • قیمت بلیط موزه صلح و آزادی: رایگان

موقعیت دقیق موزه صلح و آزادی

موزه صلح و آزادی.jpg
موزه صلح و آزادی

شبه‌جزیره کارپاس (Karpass Peninsula)

اگر در پی جایی برای گریز از هیاهو و جمعیت هستید و می‌خواهید از زیبایی‌های طبیعی لذت ببرید، شبه‌جزیره کارپاس را انتخاب کنید. شبه‌جزیره کارپاس، شبه‌جزیره‌ای باریک و طولانی واقع در شمال‌شرقی قبرس است. سواحل بکر، روستاهای سنتی، مکان‌های مهم باستان‌شناسی و تاریخ غنی کارپاس از دلایل شهرت آن است.

از جاذبه‌های مهم این شبه‌جزیره، ساحل طلایی است که در زمره زیباترین سواحل مدیترانه جای دارد. این ساحل با آب شفاف و شن‌های سفید، مقصد محبوبی برای علاقه‌مندان به ورزش‌های آبی است. پارک ملی کارپاس که زیستگاه گیاهان و جانوران مختلفی است، در این شبه‌جزیره قرار دارد. صومعه آپوستولوس آندریاس واقع در نوک شبه‌جزیره کارپاس، یکی دیگر از آثار دیدنی آن است. حیات وحش به‌ویژه خرهای وحشی، یکی دیگر از جاذبه‌های کارپاس محسوب می‌شود.

  • آدرس شبه‌جزیره کارپاس: شمال‌شرقی قبرس شمالی
  • زمان بازدید از شبه‌جزیره کارپاس: 24 ساعت شبانه‌روز
  • قیمت بلیط شبه‌جزیره کارپاس: رایگان

موقعیت دقیق شبه‌جزیره کارپاس

شبه‌جزیره کارپاس.jpg
شبه‌جزیره کارپاس

شهر باستانی سولی (Ancient City of Soli)

یکی دیگر از شهرهای باستانی در قبرس شمالی، سولی است. این شهر که زمان ایجاد آن را حدود قرن ششم پیش از میلاد تخمین زده‌اند، یکی از ده شهری است که در آن روزگار، قبرس را تشکیل می‌دادند. از این شهر، خرابه‌هایی باقی مانده که امروزه آن را به یکی از مقصدهای گردشگری تبدیل کرده است.

  • آدرس شهر باستانی سولی: قبرس شمالی
  • زمان بازدید از شهر باستانی سولی: بهار و تابستان از ساعت 8 صبح تا 6 عصر. پاییز و زمستان از ساعت 8 صبح تا 3:45 بعدازظهر
  • قیمت بلیط شهر باستانی سولی: 9 لیر

موقعیت دقیق شهر باستانی سولی

شهر باستانی سولی.jpg
شهر باستانی سولی

تفریحات قبرس شمالی

تفریح و سرگرمی بخش جذاب هر سفری را تشکیل می‌دهد؛ به‌ویژه اگر هدف شما از سفر، بازیافتن انرژی ازدست‌رفته باشد. قبرس شمالی در شمار مقصدهایی است که از نظر تفریح، گزینه‌های فراوانی پیش رویتان قرار می‌دهد. اهل تفریحات آبی باشید یا علاقه‌مند به طبیعت‌گردی و تفریح‌های دیگر، در سفر به قبرس حوصله‌تان سر نخواهد رفت. از دیگر تفریحات قبرس شمالی می‌توان به ماهیگیری، پیاده‌روی در مسیر کوهستانی، کمپینگ، پارک‌های آبی و طبیعت‌گردی اشاره کرد. در ادامه با تعدادی از تفریحات هیجان‌انگیز در این کشور آشنا خواهید شد.

پینت بال

اگر از طرفداران ورزش پینت بال هستید، با این انتخاب، یک صبح یا یک عصر عالی در قبرس شمالی برای خود رقم بزنید. ورزشی لذت‌بخش و محبوب که در محیط باز انجام می‌شود و مناسب زنان و مردان است. همه وسایل و تجهیزات لازم برای این ورزش به شما داده می‌شود و شما می‌توانید با آسودگی خیال، یک روز خاطره‌انگیز بسازید.

تماشای لاک‌پشت

اگر از تماشای نوع زیست جانوران لذت می‌برید و شیفته کشف و ماجراجویی در این زمینه هستید، به ساحل آلاگادی (Alagadi) بروید و یکی از  تفریحات خاص زندگی خود را تجربه کنید. این ساحل که به ساحل لاک‌پشت شهرت دارد، یک ساحل شنی بلند است که قبرسی‌های محلی بیشتر از آن دیدن می‌کنند. با رفتن به این ساحل منحصربه‌فرد، تجربه خاطره‌انگیزی را برای خود ثبت خواهید کرد.

تماشای لاک‌پشت.jpg
لاک‌پشت‌ها از تفریحات قبرس شمالی

قایق‌سواری

یکی دیگر از گزینه‌های تفریحی شما در سفر به قبرس شمالی، قایق‌سواری است. سوارشدن بر قایق و دریانوردی در آب‌های زلال و شفاف مدیترانه، آن‌قدر وسوسه‌انگیز است که نمی‌توانید به آن نه بگویید. پس اگر شما هم عاشق قایق‌سواری هستید، دل به دریای مدیترانه بزنید و این تفریح دوست‌داشتنی را از دست ندهید. روزانه چندین قایق از بندر گیرنه حرکت می‌کنند که شما می‌توانید بنا به سلیقه خود، انتخاب کنید سفر دریایی آرامی داشته باشید یا قایقی سوار شوید که همراه با هیاهو و موسیقی باشد.

ساحل‌گردی

پیشنهاد می‌کنیم از تفریحات ساحلی غافل نشوید. آب‌های قبرس شمالی در شمار تمیزترین آب‌های اروپاست. بنابراین این سفر، بهترین فرصت است تا نهایت استفاده را از دریا و ساحل داشته باشید؛ به‌ویژه اگر فرزند کوچک دارید، ساختن قلعه‌های شنی و پیداکردن صدف‌ها تفریح لذت‌بخشی برای آن‌هاست. فرزندان بزرگ نیز می‌توانند در استخرهای صخره‌ای غواصی کنند و از کشف دنیای تازه آب‌های زلال لذت ببرند. بهترین سواحل برای خانواده‌های فرزنددار، ساحل آلاگادی، ساحل آکاپولکو و ساحل فرار هستند.

ساحل‌گردی.jpg
سواحل قبرس شمالی

ورزش‌های آبی

شاید شما هم از افرادی باشید که با هدف تفریحات آبی به کشور جزیره‌ای سفر می‌کنید. در این صورت ترجیح می‌دهید تا حد ممکن از زمان خود برای امتحان‌کردن انواع ورزش‌ها و تفریح‌های آبی استفاده کنید. موج‌سواری، غواصی، پدالو، قایق‌رانی، جت اسکی، کایت موج‌سواری و پاراسلینگ تنها برخی از گزینه‌هایی هستند که شما می‌توانید در سفر به قبرس شمالی تجربه کنید.

اسب‌سواری

یکی دیگر از تفریحاتی که می‌توانید در قبرس شمالی انجام دهید، اسب‌سواری است. قبرس شمالی سه باشگاه سوارکاری دارد که می‌توانند یک روز تفریحی دل‌انگیز برای شما بسازند. هر سه باشگاه، آموزش نیز دارند تا مبتدی‌هایی که علاقه‌مند به این ورزش هستند، آن را تجربه کنند.

بولینگ

اگر از طرفداران بولینگ هستید، پیشنهاد می‌کنیم این ورزش هیجان‌انگیز را در قبرس شمالی امتحان کنید. بولینگ، گزینه‌ای عالی برای سپری‌کردن چند ساعتی از سفر است. با خانواده به سفر آمده باشید یا با دوستانتان، بولینگ گزینه مطلوبی برای تفریح شماست.

کارتینگ

اگر اهل تفریحات سرعتی و هیجانی هستید، یکی دیگر از گزینه‌های تفریحی در قبرس شمالی یعنی کارتینگ را به فهرست تفریحات خود اضافه کنید. مراکز مجهز کارتینگ در قبرس شمالی، آماده‌اند تا آدرنالین خون شما را به بالاترین میزان برسانند و تجربه‌ای بی‌نظیر در ذهنتان ثبت کنند. پیست کارتینگ بین‌المللی ZET که از سال 2000 دایر شده است، یکی از مراکزی است که استانداردهایی فراتر از سطح اروپا دارد.

کارتینگ 2.jpg
کارتینگ از تفریحات قبرس شمالی

سفر با تور قبرس

اگر با خواندن درباره جاهای دیدنی قبرس شمالی، شوق سفر به آنجا در جانتان ریشه دوانده و می‌خواهید در کمترین زمان ممکن به تماشای این زیبایی‌ها بروید، با انتخاب تور قبرس ضمن کم‌کردن از دغدغه‌هایی مانند رزرو هتل و بلیط هواپیما، سفری لذت‌بخش را تجربه کنید.

سخن پایانی

جاهای دیدنی قبرس شمالی به‌قدری چشم‌نواز و دیدنی هستند که می‌توانند هر شخص با هر سلیقه‌ای را به‌سوی خود جذب کنند. در این مطلب کوشیدیم تا شما را با دیدنی های قبرس شمالی آشنا و مسیر شما را در سفر به این کشور، هموارتر کنیم. مشتاقیم تا نظرات شما را درباره این مطلب بخوانیم و از تجربه‌های شما درباره سفر به قبرس شمالی استفاده کنیم.

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.