بازار سیاه بلیت هواپیما در مشهد

3
از 1 رای
سفرنامه نویسی لست‌سکند - جایگاه K دسکتاپ
15 مرداد 1393 01:00
0

سال‌هاست مافیای بازار سیاه بلیت هواپیمای مشهد بلای جان مسافران شده و عملکرد آژانس های مسافربری به گران فروشی و سوء استفاده‌ها در این بخش دامن زده طوری که این امر موجی از نارضایتی را در میان مسافران بوجود آورده است.

بازار سیاه بلیط هواپیمای مشهد و افزایش بی‌ضابطه قیمت‌ها در این بخش موجب گلایه‌مندی مسافران شده و اغلب آنان معتقدند همزمان با ایام تابستان که میزان سفرها افزایش می‌یابد، مشکل افزایش نرخ بلیط‌ها نیز دردسرسازتر می‌شود.

مسئله بازار سیاه بلیت از آن گونه معضلاتی است که در برخی از ماه‌های سال و به ویژه در ایام پیک سفرهای تابستانی بیش از گذشته به چشم می‌خورد و در چنین شرایطی بسیاری از زائران با ابراز نگرانی از وضعیت موجود، اعلام می‌کنند در شرایط فعلی خبری از بلیت‌ با قیمت مصوب نیست و اغلب آنان مجبورند بلیت خود را با قیمت‌های سرسام‌آور و بالاتر از نرخ مصوب رزرو کنند.

عباس شمخانی از مسافران در این زمینه به خبرنگار مهر عنوان کرد: هزینه‌های نجومی بلیت هواپیما در حالی است که در شهرهایی همانند مشهد باید با توجه به حضور گسترده زائران و مسافران اقدامات متعددی برای جلوگیری از ایجاد بازار سیاه بلیت انجام شود.

شمخانی ادامه داد: در حال حاضر رفتارهای غیرقانونی و سوء‌استفاده آژانس‌ها از مسافران افزایش یافته طوری که به‌عنوان نمونه من هنگامی که به یکی از آژانس‌های مسافرتی برای تهیه بلیت هواپیما مراجعه کردم و درخواست دو بلیت هواپیمایی به مقصد اصفهان را داشتم در ابتدا با پاسخ همیشگی که جا وجود ندارد و باید منتظر کنسلی ها باشم روبرو شدم و آخر سر هم بنا به پیشنهاد آن آژانس مجبور شدم دو بلیت را با قیمتی بالاتر خریداری کنم.

وی ادامه داد: من متوجه شدم که شگرد برخی از آژانس‌ها این است که در ابتدا به مراجعه کننده پاسخ منفی بدهند و سپس یک بلیت را به چند برابر قیمت واقعی به فروش برسانند.

سناریویی برای خرید بلیت هواپیما

مریم صمیمی از دیگر مسافران نیز با انتقاد از وضعیت فروش بلیت هواپیما در مشهد اظهار کرد: برای خرید بلیت هواپیما از آژانس‌های مسافرتی سناریویی وجود دارد که همواره تکرار می‌شود، بر این اساس گاه یک یا چند آژانس، بلیت‌های یک پرواز را در مسیرهای متعدد چارتر می‌کنند و با این روش در حقیقت بلیت‌ها بلوکه می‌شود یعنی اینکه بخش زیادی از بلیت ها بدون اینکه در شبکه الکترونیکی صدور بلیت هواپیما کشور قابل دسترسی باشد در اختیار آژانس‌ها قرار می‌گیرد و شبکه پر بودن پرواز را نشان می‌دهد در حالی که این گونه نیست و بلیت ها در جای دیگری بلوکه شده است.

صمیمی افزود: افرادی که کار فوری دارند با مراجعه به این آژانس‌ها بلیتی را با پول اضافی خریداری می کنند چرا که مجبورند خود را در اسراع وقت به مقصد مورد نظر برسانند.

علی سهرابی هم یکی از مسافرانی است که اعتقاد دارد وضعیت فروش بلیت هواپیما در مشهد نابسامان است و کسانی که می خواهند به سایر شهرها سفر کنند هر بار شاهد تناقض و تفاوت در قیمت ها هستند و ماه گذشته300 هزار تومان برای یک عدد بلیت به مقصد اصفهان پرداخت کردم.

نارضایتی مسافران در حالی است که بسیاری از کارشناسان آزادسازی نرخ بلیت هواپیما را در ایجاد بازار سیاه دخیل می دانند.

آزادسازی قیمت بلیت هواپیما، فضا را برای سوءاستفاده و دلال بازی ها فراهم کرد

سعید طهماسبی کارشناس صنعت حمل و نقل هوایی به خبرنگار مهر گفت: آزادسازی قیمت بلیت هواپیما، فضا را برای سوءاستفاده و دلا‌ل بازی‌ها فراهم کرده و یکی از دلایل نابسامانی فروش بلیت هواپیما همین امر است.

سعید طهماسبی عنوان کرد: در حال حاضر وضعیت فروش بلیت هواپیما در مشهد آشفته است و در این میان "چارتر" نیز بهانه و فرصتی طلایی برای فروش بالای بلیت از سوی آژانس های مسافرتی است و این امر در حالی اتفاق می‌افتد که هر نوع بلیت چارتر در بازار سیاه، غیرقانونی است.

وی با اشاره به اینکه بلیت چارتر و پرواز چارتر به این معناست که یک یا چند آژانس مسافرتی با یکدیگر، کل صندلی‌های یک پرواز را خریداری می کنند و مبلغ آن را پیشاپیش به شرکت هواپیمایی مذکور می‌پردازند و این بلیت ها قابل کنسل کردن یا لغو کردن هم نیست، ادامه داد: آژانس‌های مسافرتی در برخی موارد از شرکت های خصوصی به صورت چارتر و زیر قیمت‌های مصوب، بلیت خریداری می کنند که فروش این بلیت ها باید تا سقف قیمت مصوب باشد، اما ممکن است برخی آژانس ها و حتی کارکنان یک آژانس به قیمت های مصوب توجه نکرده و به صورت توافقی بلیت را به متقاضیان بیش از قیمت تعیین شده بفروشند.

وی تأکید کرد: این کار خلاف قانون است. بنابراین شرکت‌های خصوصی در قالب چارتر بلیت را زیر قیمت به آژانس واگذار می کنند و اگر سوءاستفاده‌ای در فروش بلیت ها صورت می گیرد، باید در آژانس ها پیگیر آن بود.

این کارشناس صنعت حمل و نقل هوایی تصریح کرد: هیچ آژانسی حق فروش بلیت چارتر را به قیمت گران‌تر ندارد اما با توجه به اینکه اغلب این آژانس‌ها مورد نظارت قرار نمی گیرند مشکلات بسیاری در این زمینه گریبان مسافران را گرفته و می گیرد و گاه مشاهده می‌شود که بلیت چارتر به بهانه خدمات اضافی، گران تر فروخته می شود در حالی که خدماتی نیز به مسافر ارائه نمی شود.

طهماسبی تاکید کرد: برخی از آژانس‌ها بلیت‌های چارتر را با اسامی متفرقه نیز صادر کرده و این بلیت ها را به اشخاصی با نام دیگری می فروشند و در حقیقت آژانس‌ها با ذخیره جا و صدور بلیت به نام اشخاصی که وجود خارجی ندارند گرانفروشی می کنند.

وضعیت نابسامان قیمت بلیت اغلب مسافران را سرگردان کرده و در راین راستا برخی از آژانس های مسافرتی مسئله فروش بلیت را گران تراز نرخ مصوب توسط آژانس رد کرده و معتقدند مطابق قانون عمل می کنند و در این ماجرا دلالان مقصر هستند و این دلال ها با خریدن چند بلیت و فروختن آن ها به مسافران، بازار سیاه درست کرده‌اند.

شناور‌سازی قیمت بلیت‌ یکی از راه‌های مقابله با ایجاد بازار سیاه است

در همین رابطه دبیر انجمن صنفی کارفرمایان دفاتر خدمات مسافرتی هوایی و جهانگردی خراسان رضوی با اعلام اینکه بازار سیاه در مسئله خرید و فروش بلیت هواپیما وجود دارد، گفت: شناور‌سازی قیمت بلیت‌ یکی از راه‌های مقابله با ایجاد بازار سیاه است.

مجید فرقانی بیان کرد: بازار سیاه موجب فروش بلیت‌هایی با قیمت مصوب به قیمت بالاتر شده و در این راستا باید اعلام کرد، مهم‌ترین علت ایجاد بازار سیاه در سطح شهر، فراز و نشیب‌های قیمت بلیت هواپیماست.

وی معتقد است، نرخ‌گذاری بلیت هواپیما با زمان افزایش استفاده از حمل‌و‌نقل هواپیمایی هماهنگی و همخوانی ندارد و ضرورت دارد تا این نرخ گذاری بسته به میزان تقاضا برای استفاده از حمل‌و‌نقل هوایی انجام پذیرد تا دیگر بازار سیاه در سطح بازار شکل نگیرد.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان دفاتر خدمات مسافرتی هوایی و جهانگردی خراسان رضوی یادآور شد: سال‌هاست که بازار سیاه بلیت هواپیما در مشهد گریبان گیر بوده و این امر در حالی است که نظارت های مقطعی نمی تواند پاسخگوی حل این مشکل باشد.

وی بیان کرد: در صورتی که مسافری احساس کند ایرلاینی به تعهدات خود عمل نمی کند می تواند به شرکت هواپیمایی مراجعه کند.

منبع :مهر

لست سکند
لست سکند

سایت لست‌سکند از سال 1389 آغاز به کار کرد. از همان ابتدا، بخش مجله گردشگری راه‌اندازی شد تا بتواند با توجه به نیاز اهالی سفر، اطلاعات به‌روز و کاربردی را با مخاطبان به اشتراک بگذارد.