سالم‌ ترین سازه باستانی امپراتوری رومی‌ها

4.3
از 3 رای
تقویم ۱۴۰۳ لست‌سکند - جایگاه K - دسکتاپ
سالم‌ترین سازه‌ی باستانی دنیا کشف شد! +تصاویر
03 آذر 1397 10:00
0

معبدی باستانی به نام «Maison Carree» در جنوب فرانسه و شهر نیم (Nimes) واقع است که بدون شک می‌توان گفت تنها سازه‌ی به خوبی حفظ شده‌ی بازمانده از دوران رومی‌ها است. این معبد به اندازه‌ای سالم است که به سختی می‌توان به آن اثر باستانی گفت. البته این معبد نه به اندازه‌ی پارتنون آتن و نه به اندازه‌ی پانتئون شهر رم با شکوه نیست اما از نظر طراحی و حفظ شدن ظرایف معماری، بهتر از هر سازه‌ی باستانی با عمر برابر خودش است.

سالم‌ ترین سازه باستانی امپراتوری رومی‌ها

نام معبد «مزون کقی» در زبان فرانسه به معنای خانه‌ی چهارگوش است و مشخص است که یک نام محلی اختصاص داده شده با توجه به شکل ظاهری آن است. معبد در اوایل قرن اول میلادی و به دستور آگوستوس اولین امپراتور روم ساخته شد. این معبد را به نام دو پسرش وقف کرده بود و در کتیبه‌ی اولیه هم این نوشته شده بود. متاسفانه دو پسر آگوستوس زودتر از دنیا رفتند و نتوانستند وارث پدرشان شوند.

سالم‌ ترین سازه باستانی امپراتوری رومی‌ها

کتیبه‌ای اولیه در قرون وسطی تخریب شد؛ به احتمال قوی می‌توان گفت کار افرادی بوده است که در آن دوران از پرستیدن و محبوبیت خانواده امپراطوری روم تنفر داشتند. در قرن ۱۸ میلادی بود که محققان توانستند کتیبه‌ی تخریب شده را بازسازی کنند و در قرن ۱۹، دوباره شکوه و محبوبیت خودش را پیدا کرد. معبد Maison Carree یک نمونه عالی از معماری ویترویوسی است. ساختمان یک ایوان سلطنتی با ستون‌های بلند دارد که تقریباً یک سوم طول آن را گرفته و ستون‌ها دور تا دور آن ادامه دارند. سرستون‌ها با ظریف‌ کاری‌های کم نظیری ساخته شده است و سالن اصلی آن یک فضای بدون پنجره با یک در بزرگ دارد.

سالم‌ ترین سازه باستانی امپراتوری رومی‌ها

بعد از ساخت معبد، چند ساختمان دیگر هم در همان دوران در کنارش ساخته شد اما آنها در طول تاریخ تخریب شدند. برخی تعمیرات در بخش‌هایی مثل ایوان  و سقف، درست به همان شکل اصلی انجام شد.

سالم‌ ترین سازه باستانی امپراتوری رومی‌ها

تعداد زیادی از بناهای دوران مدرن هم از همین معبد Maison Carree در ساختشان الهام گرفتند. کلیسای لمدلن در پاریس، کلیسای مارسلینیوس در روگالین لهستان و کاپیتول ایالت ویرجینیا در ایالات متحده آمریکا از موارد مطرح هستند.

سالم‌ ترین سازه باستانی امپراتوری رومی‌ها

منبع: amusingplanet.com